Vallningstråden

Jag har en corgi, och även om hon är en vallhund så tillvida att hon har en förighet och vilja att fösa ihop folk och vara till lags kan jag inte se att hon kan annat än möjligen driva/fösa några djur framåt på ren lydnad. Kan kanske vara en hjälpreda med med ett gäng får en stjälpreda. Hon kan jaga duvor dock.
Renar jobbar man ju inte med som med får heller, och det är en annan typ av djur. Jag tycker inte det är jämförbara uppgifter.

Jag har ungefär samma tankar om min Aussie, han är av en vallande ras, men inte tusan kan han valla på ett vis som faktiskt skulle hjälpa mig och mina framtida får. Då är han tusen gånger bättre på en massa andra saker, saker som man avlar på när det gäller brukshundar. Däremot så hoppas jag på att min BC ska kunna valla. ;)
 
Det finns en annan slags hund som används flitigt till att sätta fart på stora flockar får, den kan hoppa rakt in i en tryckande fårskock, vilt skällandes o huggande i luften, de heter huntaways o används ofta i NZ. Det är fascinerande att se dem i arbete.
 
Intressant, jag tänkte att de båda är bytesdjur dvs flyktdjur och flockdjur?
Vad jag förstått är ren mer lika nöt än får. Dvs det går ypperligt att valla dem (vet flera som vallar ren med BC) men eftersom det rör sig om stora hjordar som dessutom flyttas sällan med hund, är det många som använder rena drivande hundar och bara jobbar med ren flyktinstinkt(tex huntaways som @vallhund nämnde). Vallning är mer än bytesdjur som flyr rovdjur!
 
Vad jag förstått är ren mer lika nöt än får. Dvs det går ypperligt att valla dem (vet flera som vallar ren med BC) men eftersom det rör sig om stora hjordar som dessutom flyttas sällan med hund, är det många som använder rena drivande hundar och bara jobbar med ren flyktinstinkt(tex huntaways som @vallhund nämnde). Vallning är mer än bytesdjur som flyr rovdjur!
Kanske det är de där drivande hundarna som de flesta i allmänheten tänker på när man nämner vallning. Så de finns och används? Rent lagligt alltså. Är det inte lite av djurplågeri, eller?
Har inget med vallning att göra men jag blev nyfiken.
 
@Asko @Migo @Hyacinth

Men gör man inte skillnad på vallhundar vs boskapsvallare?
Nu har jag knåpat på detta inlägg i flera minuter för att jag inte riktigt vet hur jag ska få fram det jag tänker, men jag gör ett försök; jag kallar inte corgin för "vallhund", jag kallar den för boskapsfösare, för att jag tänker mig att det är en stor skillnad i arbetssätt mellan en vallhund och en boskapsvallare/fösare. Eller tänker jag fel då? Går alla former av boskapshundar under "vallhund"?
 
@Asko @Migo @Hyacinth

Men gör man inte skillnad på vallhundar vs boskapsvallare?
Nu har jag knåpat på detta inlägg i flera minuter för att jag inte riktigt vet hur jag ska få fram det jag tänker, men jag gör ett försök; jag kallar inte corgin för "vallhund", jag kallar den för boskapsfösare, för att jag tänker mig att det är en stor skillnad i arbetssätt mellan en vallhund och en boskapsvallare/fösare. Eller tänker jag fel då? Går alla former av boskapshundar under "vallhund"?
Tyvärr görs sällan någon skillnad rent språkligt. Det hade underlättat en del om det gjordes, tex tror jag att jag hade sluppt bli kallad rasist när jag nekar folk att komma hit och "valla" med div raser som rasklubben råkat nämna att de en gång i tiden varit gårdshundar. Jag tror tyvärr att det är svårt för folk att förstå skillnaden, det påstås ju ofta att andra raser finns för att arbeta med andra djurslag, och att BC bara kan valla får...
 
Tyvärr görs sällan någon skillnad rent språkligt. Det hade underlättat en del om det gjordes, tex tror jag att jag hade sluppt bli kallad rasist när jag nekar folk att komma hit och "valla" med div raser som rasklubben råkat nämna att de en gång i tiden varit gårdshundar. Jag tror tyvärr att det är svårt för folk att förstå skillnaden, det påstås ju ofta att andra raser finns för att arbeta med andra djurslag, och att BC bara kan valla får...

Mao är det en distinkt skillnad, precis som jag föreställt mig. Jag har resolut undvikit att kalla corgin för vallhund eftersom det nästintill är en skymf mot BCn... :o :rofl:

Jag tänker liksom att corgin inte är en vallhund per se. Det är en fösare och arbetar på ett annat sätt än en faktisk vallhund. Alltså kan man inte sätta dem i samma "kategori", eller dra paralleller raserna emellan eftersom de är gjorda för två olika saker.
 
Mao är det en distinkt skillnad, precis som jag föreställt mig. Jag har resolut undvikit att kalla corgin för vallhund eftersom det nästintill är en skymf mot BCn... :o :rofl:

Jag tänker liksom att corgin inte är en vallhund per se. Det är en fösare och arbetar på ett annat sätt än en faktisk vallhund. Alltså kan man inte sätta dem i samma "kategori", eller dra paralleller raserna emellan eftersom de är gjorda för två olika saker.
Egentligen önskar jag att "vallhund" var något man kallade utbildade hundar. Som en titel, inte en rasbeskrivning. Som det ser ut idag är det ju helt rätt att säga att corgi är vallhundar, eftersom deras ursprungliga funktion räknas in i begreppet vallning.
 
Som det ser ut idag är det ju helt rätt att säga att corgi är vallhundar, eftersom deras ursprungliga funktion räknas in i begreppet vallning.

Själv blir jag förvirrad, för jag tror att det riskerar att ge skenet av att *insert valfri fösare* skulle arbeta som en BC.
 
Hm, vi borde helt enkelt hitta på något nytt begrepp för de vallhundar som inte är vallare på det speciella sätt som BC är. Gårdshund funkar ju inte riktigt, för då innefattas ju lite raser som inte har samma bakgrund.

Föshund? Låter dock utfånigt :rofl: Drivhund?
 
Hm, vi borde helt enkelt hitta på något nytt begrepp för de vallhundar som inte är vallare på det speciella sätt som BC är. Gårdshund funkar ju inte riktigt, för då innefattas ju lite raser som inte har samma bakgrund.

Föshund? Låter dock utfånigt :rofl: Drivhund?

Fast boskapsfösare är väl ändå ett ganska vedertaget begrepp? För de hundar som inte arbetar likt BCn, alltså.
 
Fast boskapsfösare är väl ändå ett ganska vedertaget begrepp? För de hundar som inte arbetar likt BCn, alltså.
Fast det är så lååångt! Folk är lata och kommer defaulta till 'vallhund' för att säga 'boskapsfösare' är långt och krångligt :cool:

Därför jag tänkte att man borde hitta på något tvåstavigt :angel:
 
Fast det är så lååångt! Folk är lata och kommer defaulta till 'vallhund' för att säga 'boskapsfösare' är långt och krångligt :cool:

Därför jag tänkte att man borde hitta på något tvåstavigt :angel:

Äääsch, jag säger alltid boskapsfösare om någon frågar om min corgi! Upplever inte riktigt att det är ett problem. :D Om man bara säger "fösare" undrar nog folk vad fasen det är de ska fösa runt... :rofl:
 
Äääsch, jag säger alltid boskapsfösare om någon frågar om min corgi! Upplever inte riktigt att det är ett problem. :D Om man bara säger "fösare" undrar nog folk vad fasen det är de ska fösa runt... :rofl:
Men vanligt folk skulle nog inte orka. Mänskligheten i allmänhet är lat :p
Spelar väl inte så stor roll VAD de ska fösa. Får, kor, höns, grannens barn... :angel:
 
Hm, vi borde helt enkelt hitta på något nytt begrepp för de vallhundar som inte är vallare på det speciella sätt som BC är. Gårdshund funkar ju inte riktigt, för då innefattas ju lite raser som inte har samma bakgrund.

Föshund? Låter dock utfånigt :rofl: Drivhund?
Fast det finns ju redan namn, lite beroende på hur hunden är tänkt att valla. Aussie tex klassas väl som en kroppsvallare medan corgi är en heeler, vet inte om det har ett svenskt namn, men det är väl typ boskapsfösare. Det finns ju dock bc som kroppsvallare också.
 
Fast det finns ju redan namn, lite beroende på hur hunden är tänkt att valla. Aussie tex klassas väl som en kroppsvallare medan corgi är en heeler, vet inte om det har ett svenskt namn, men det är väl typ boskapsfösare. Det finns ju dock bc som kroppsvallare också.
Jo jag vet att det redan finns namn, tanken var att hitta på något tvåstavigt som är enkelt att komma ihåg och använda för folk i allmänhet så folk kan sluta använda 'vallhund' för hundar som inte är alls som BC :P Jag är en sån som gillar att fnula på sånt här.
 
"Heeler" kommer in först när jag sagt att de är boskapsfösare när den nyfikne undrar hur det är tänkt att de ska jobba med de dära korta benen... :D första gissningen är alltid, alltid att det är en grythund.
 

Liknande trådar

Fritid Jag stör mig på att Formel 1-säsongen är nästan två månader bort. Min explore-page på insta och mitt feed på FB är fulla med roliga...
7 8 9
Svar
173
· Visningar
4 637
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 381
Övr. Hund Mötte en kvinna ute i skogen som frågade om hon fick hälsa på mina hundar och jag svarade absolut men dom är smutsiga och kommer hoppa...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 143
Senast: Stergo
·
Hundavel & Ras Är knappast den första som startar en sån här tråd 😅 Men jag och min sambo letar efter rätt hundras som hund nummer två. Har en liten...
2
Svar
28
· Visningar
2 014
Senast: DeCloe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp