Amk

Trådstartare
Nu är det nog inte bara jag som går i väntans tider för en ny familjemedlem 2012, så jag tycker vi ska ha en tråd där vi kan berätta om våra telningar, förväntan och allt som hör valpköpet till. Vilka fler skaffar valp nästa år?
 
Sv: Valp 2012

Jag jag! :bump:

Sambon har tröttnat på mitt hundtjat för läääääängesen så den här tråden blir perfekt.
Det blir en corgi för oss, hösten 2012. Om allt går som planerat. :love:
 
Sv: Valp 2012

Härligt att ni också vågar igen. Vi köpte ju också hund i våras, men har bestämt oss för att vi måste ha hund igen. Men väntan är lång! När planerar ni för valpen- juni/juli/augusti?
 
Sv: Valp 2012

Kul! Vi köper en finsk lapphund, antingen i mars eller april som det ser ut nu.
 
Sv: Valp 2012

Nu är det nog inte bara jag som går i väntans tider för en ny familjemedlem 2012, så jag tycker vi ska ha en tråd där vi kan berätta om våra telningar, förväntan och allt som hör valpköpet till. Vilka fler skaffar valp nästa år?


Måste det vara nästa år - min nästa kommer i slutet av 2011;)
 
Sv: Valp 2012

Jag har bara en fundering, det är så att jag läste i en annan tråd, på ett annat forum, om en tjej som ställt sig i kö på inte mindre än 6 kullar! För att vara säker på att få tag i en valp. Och på de som svarade lät det ju nästan som det var det enda sättet att få en valp också. Några tikar kommer gå tomma, och så kommer hon bli 'bortvald' som köpare på några kullar, så ska hon ha en valp så ja, då är det helt klart klokt att ställa sig i kö på så många kullar som möjligt.

Så jag blir osäker, ska man göra så? Jag kan inte låta bli att känna, att vore jag uppfödare, och fick höra att min köpare ställt sig i kö hos sex andra uppfödare, så känns det inte som att köparen är så värst intresserad av just min kull? Men som uppfödare eller mer insatt kanske man resonerar annorlunda?
 
Sv: Valp 2012

Klart du kan vara med. Om du inte nämner att det är 2011 du köper valpen kan vi andra inbilla oss att det snart är dags för oss också ;) Vad är det för hund du ska ha?
 
Sv: Valp 2012

Intressant. Vi har också funderat mycket på detta, och pratade med en uppfödare som menade att det är vanligt att man står i kö hos flera, men att det då är reko att berätta det så att uppfödaren vet. Själva har vi varit intresserade av massor med kullar, men till syvende och sist verkar det bara vara två som passar oss både vad gäller hälsa hos hundarna, temperament och tid för leverans. Nästa helg ska vi hälsa på båda dessa uppfödare och se om vi kan bestämma oss för vilken som passar oss bäst. Alla hundar låter ju trevliga när ägarna berättar om dem;)
 
Sv: Valp 2012

För oss som bara är ute efter sund och trevlig familjehund, och inte har några superambitioner spelar ingen roll om
kenneln har fått fram flera champions och deras hundar vinner priser på löpande band, om man får otrevligt bemötande
och dom slutar svara i telefon när man åkt hem med valpen..

Eller om vi helt enkelt känner att det inte klickar mellan uppfödaren och oss. Man ska ju ändå höras av och träffas
flera gånger under hundens liv, alltså flera flera år framöver!

Givetvis har vi varit kollat att uppfödarna får friska och trevliga hundar, men för oss har även känslan vi får av
uppfödaren spelat stor roll. Vi hade också två uppfödare längst upp på listan, men det krockade med datumet hos
den ena, så valde vi att ta den med lämpligast datum.

Vi har fått jättebra intryck av 'vår' uppfödare, och hoppas verkligen att hon också känner att hon vill sälja en valp till oss.

Men jag vet också att jag kommer bli väldigt ledsen och självkänslan kommer ju få sig en ordentlig törn om
man går och planerar för valp, sen blir det inget.

Så jag har lite blandade känslor, jag vill gardera mig så jag vet bestämt att det blir valp, men samtidigt
vill jag ju ha en valp från just denna uppfödare.

Det är svårt.. :crazy:
 
Sv: Valp 2012

Härligt att ni också vågar igen. Vi köpte ju också hund i våras, men har bestämt oss för att vi måste ha hund igen. Men väntan är lång! När planerar ni för valpen- juni/juli/augusti?

Ja, i början trodde jag faktiskt inte att jag skulle våga köpa valp igen men nu längtar jag massor!

Jag har inte exakt koll på när det blir leverans.. Tiken löper i vår. Men det blir nog mitten eller slutet av sommaren. :laugh:

Jag har bara en fundering, det är så att jag läste i en annan tråd, på ett annat forum, om en tjej som ställt sig i kö på inte mindre än 6 kullar! För att vara säker på att få tag i en valp. Och på de som svarade lät det ju nästan som det var det enda sättet att få en valp också. Några tikar kommer gå tomma, och så kommer hon bli 'bortvald' som köpare på några kullar, så ska hon ha en valp så ja, då är det helt klart klokt att ställa sig i kö på så många kullar som möjligt.

Så jag blir osäker, ska man göra så? Jag kan inte låta bli att känna, att vore jag uppfödare, och fick höra att min köpare ställt sig i kö hos sex andra uppfödare, så känns det inte som att köparen är så värst intresserad av just min kull? Men som uppfödare eller mer insatt kanske man resonerar annorlunda?

Det är nog väldigt beroende på vilken ras man pratar om. En ras som vanligen får små kullar och där det finns gott om köpare kan det ju såklart bli svårt. Man kan aldrig veta säkert om det blir något, vad det blir eller hur många.

Men sex kullar känns lite väl..

Viktigast är väl att man är lite kritisk när man väljer uppfödare samt att man är ärlig om man nu sätter upp sig hos fler uppfödare.

Personligen så är jag ute efter något specifikt och kommer inte sätta upp mig på mer än en kull. Men sålänge det blir en normalstor kull tror jag inte det är några problem för vår del, är vän med uppfödaren och jag vet att hon gärna säljer till oss.
Däremot så har jag haft kontakt med flera uppfödare nu innan vi bestämde vart vi vill köpa från. Men det är ju en annan sak, mer informationsinhämtning.
 
Sv: Valp 2012

kl

Här blir det oxå valp,i mitten av jan.
Problemet blir ifall vi får egna och det även finns en valp där som är önske valpen :d
Men då är det väl bara att stå ut ,det skiljer ju i alla fall några månader på dom (köpevalpen är född i aug och vi väntar valpar i början på jan)
 
Sv: Valp 2012

Min valp är redan född, och jag ska hämta henne i Stockholm 28.12, så egentligen platsar jag ju inte i den här tråden. :)

Jag var uppe och tittade på kullen förra helgen, då de var 4½ veckor gamla, och nu har jag betalt handpenning, och det är bara att vänta.

Det är en Welsh Springer Spaniel, och hon ska heta antingen Nellie, Jenny eller Pella, beroende på vilken det blir. Det finns tre tikvalpar i kullen, och uppfödaren vill ha ett ord med i spelet om vem som ska ha vad, så ännu vet jag inte vilken av de tre som ska bli min. Men eftersom alla tre var söta, friska, frimodiga och glada spelar det egentligen inte så stor roll. Fast jag har förstår en favorit...
 
Sv: Valp 2012

Gud så härligt, då är det inte lång tid kvar för dig innan valpen är hemma. Vi har flera Welshar på gården, flera av dem riktigt trevliga hundar.
 
Sv: Valp 2012

Ja precis! Att prata, ställa frågor, kanske till och med hälsa på hos en uppfödare innan man bestämmer sig är ju en sak, men att ställa sig i kö på så många som möjligt känns lite, väl.

Jag kan förstå att man ställer sig i kö på flera stycken, ja, men jag fick lite känslan att hon ville ha en valp till varje pris och därför ställde sig i kö på väldigt många bara för att få tag i nån valp. Men det kan ju vara en känsla jag fick bara, och så kanske det inte är så egentligen, svårt när det är poster på ett forum..

Nu har jag ju luskat kring 'min' uppfödare och känner mig nöjd med valet, så väljer hon att inte sälja till oss så känner jag, den dagen den sorgen.
 
Sv: Valp 2012

:love:

Funderar också på namn, våra katter heter Aslan och Vilda (Vildvittra) så jag vill fortsätta på sagotemat, men kan inte bestämma mig om Optimus (från Transformers) är tillräckligt mycket 'saga'.

Obligatorisk bildbomb när du får hem henne!
 
Sv: Valp 2012

Här dyker det förhoppningsvis upp en Petit Brabancon i mars.. :)
Uppfödaren tror sig veta säkert om det blir valpar eller ej vid nyår, och jag hoppas på att det ska finnas med en röd hane bland dom i så fall, så jag får min drömhund!

Var och träffade hane + ägare igår på Stockholmsmässan, och han var ännu finare än på kort :love:
Jag längtar till våren!
 
Sv: Valp 2012

Vi har inte till 100% bestämt oss för att det blir valp 2012 och verkligen inte när :p
Men det blir tidigast till sommaren eftersom vi får människobebis i Februari, så beroende på hur det går men den (kolik etc) så skaffar vi valp när det passar.
Har inte valt ras än, men eftersom det är så oklart tidpunkten för vårat valpköp känns det som vi kommer välja en bra uppfödare som råkar ha valpar vid den tidpunkten.
Men vi har siktat in oss på några raser!

PON
Tibetansk terrier
Briard- Blir det endast om jag tycker vi klarar av en sådan till slutet av juni, då "min" uppfödare ska ha valpar med "rätt" föräldrar (står på väntelistan faktiskt, men med varning om att vi kanske inte orkar)
Wheaten Terrier- Blir det också bara om en speciell uppfödare tar valpar

Sen så om vi hittar rätt uppfödare, rätt ras och allt bara klickar så kanske vi får vänta lite längre på valpen :)
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
7 466
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Om allt går som jag vill kommer jag skaffa valp nästa år och planerar för fullt för vilken ras jag ska välja. Har idag en jaktgolden...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 044
Senast: hastflicka
·
Övr. Katt Nästa helg ska vi sannolikt hämta hem en ny familjemedlem, en omplacering av en 9-årig ragdoll. Jag och min man har gått i kattplaner...
2
Svar
37
· Visningar
2 413
Senast: cherie
·
Hundavel & Ras Läste precis i tråden valpkullar om en abortspruta som inte fungerat? Hann inte läsa så noga innan jag fick panik, så vet inte om jag...
2
Svar
28
· Visningar
2 409
Senast: Vovve
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp