Bukefalos 28 år!

Valp 2015 - del 2!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Första gången på valpkursen avklarad och Milou skötte sig SÅ bra. Lite pipig och gapig när vi pratade, men vid kontaktövningarna hade han full fokus! Så himla duktig, nu ska vi träna att hålla längre ögonkontakt till nästa gång, så roligt :D
Så roligt! Vad fick ni göra? Vi ska förhoppningsvis börja valpkurs den 8/2. :up:
 
Så roligt! Vad fick ni göra? Vi ska förhoppningsvis börja valpkurs den 8/2. :up:

Mycket prat och så om kursen och hundarna nu första gången. Men vi fick göra kontaktövningar med godis i hand, på golv och under sko. Samt lite "namnträning". Sedan fick vi lite läxor också, jätteroligt :D Åh va roligt!
 
Just nu sitter jag hos min mor. Var nyss tvungen att öppna balkongdörren för att få det kallare här och la en filt på golvet. Nu ligger Ebrah på filten och är nöjd. Hon är så jäkla varm av sig! Ska ta och köpa någon liten bädd som hon kan ha här som är svalare än soffan som annars används av alla...

Kylmatta kanske? Har dock aldrig hört det användas på vintern :laugh:
 
Mycket prat och så om kursen och hundarna nu första gången. Men vi fick göra kontaktövningar med godis i hand, på golv och under sko. Samt lite "namnträning". Sedan fick vi lite läxor också, jätteroligt :D Åh va roligt!
Låter spännande!

Jag är redan nervös. Det nog mer jag som behöver gå på kurs än hon. :D
 
Så roligt! Vad fick ni göra? Vi ska förhoppningsvis börja valpkurs den 8/2. :up:
Disa och jag ska också börja på valpkurs - nästa lördag om vädret tillåter. Det blir utomhus, tur att det ska slå om och bli plusgrader här. Jag ser fram mot det, Disa behöver träna mycket på att man INTE måste hälsa på alla människor och hundar som man möter!
 
Igår mötte vi en man i skogen som inte bara frågade om han fick hälsa, han frågade om han fick ge godis också. Tur att han frågade och att han accepterade mitt nej, för det sista Ebrah behöver är att få godis från främlingar i skogen :p Hon börjar bli duktig på att inte hälsa på alla när vi går koppelpromenader, men jag litar inte på att hon inte kastar sig mot allt och alla för att pussas.

För någon dag sedan var det någon som skulle in genom morsans port samtidigt som jag skulle ut. Den personen verkade inte förstå att jag som kom med två stora hundar behövde lite yta att gå på. Han hade inga nycklar heller utan tänkte smita in när jag gick ut. Då stod han så nära dörren att jag inte kunde öppna den, efter en liten stund backade han några få steg... När jag då gick ut så flög Ebrah rakt mot honom och satte tassarna i magen på honom, jättekul sa han och han blev åtminstone väldigt förvånad. Hoppas att han lärde sig att släppa ut de som ska ut ur den där porten istället för att blockera deras väg :devil:
 
Chess har mest gått lös på promenaderna men i förrgår kväll tog jag med henne på en koppelpromenad efter stora vägen. Hon går så fint i koppel så det är inga problem alls! Mycket bättre än många vuxna hundar man ser.
Igår skulle vi till svärföräldrarna på middag. Dom bor ca 1,5 km från oss via stora vägen så jag packade yngsta dottern i vagnen och kopplade Chess och gick dit. Inga problem :) Vi kan nog utöka promenaderna lite med henne, hon är ju snart 6 månader och hittills har det varit lösspringande på gården, längs grusvägen och i skogen.
 
Känns nästan märkligt att fortsätta skriva här när ni pratar om tappade valptänder och valpkurser när min egen nu är så pass "stor". :p

Idag hände något extremt sällsynt på väg mot skogen - vi fick möte. Eftersom vi bor väldigt folktomt på vintern (och istället helt crowded på sommaren :meh:) så händer det i princip aldrig. Sisådär 1 gång av 100. Vilket också liksom aldrig ger mig en försäkran på träningen - har jag tur eller är han faktiskt lydig? Idag fick han syn på ekipaget först, och stannade. Jag sa "stanna", kanske lite för många gånger på grund av nervositeten som kom, men fast i marken stod han. Jag kopplade och så gick vi förbi varandra, tanten vi mötte hade en svart bjäfsig trasa i kopplet och kommenterade "vilken tur att du har en så lydig hund!". "Hehe ja".

Det är så svårt att veta när man verkligen kan vara säker. Eller kan man någonsin det? Det är ju ändå djur, hur vet jag att han står kvar dagen vi möter en löptik?

Åh, önskar att det fanns en "spontana-möten-i-skogen-med-olika-främmande-hundar-i-olika-situationer"-kurs! :D
 
Känns nästan märkligt att fortsätta skriva här när ni pratar om tappade valptänder och valpkurser när min egen nu är så pass "stor". :p

Idag hände något extremt sällsynt på väg mot skogen - vi fick möte. Eftersom vi bor väldigt folktomt på vintern (och istället helt crowded på sommaren :meh:) så händer det i princip aldrig. Sisådär 1 gång av 100. Vilket också liksom aldrig ger mig en försäkran på träningen - har jag tur eller är han faktiskt lydig? Idag fick han syn på ekipaget först, och stannade. Jag sa "stanna", kanske lite för många gånger på grund av nervositeten som kom, men fast i marken stod han. Jag kopplade och så gick vi förbi varandra, tanten vi mötte hade en svart bjäfsig trasa i kopplet och kommenterade "vilken tur att du har en så lydig hund!". "Hehe ja".

Det är så svårt att veta när man verkligen kan vara säker. Eller kan man någonsin det? Det är ju ändå djur, hur vet jag att han står kvar dagen vi möter en löptik?

Åh, önskar att det fanns en "spontana-möten-i-skogen-med-olika-främmande-hundar-i-olika-situationer"-kurs! :D

Vi möter typ aldrig nån heller men jag önskar att vi gjorde det oftare för träningens skull :D Får försöka åka ner till stan oftare för att få den typen av träning. Men oftast har jag ett eller två barn på släp och det vore skönt att bara ha fokus på hunden.
 
Vi möter typ aldrig nån heller men jag önskar att vi gjorde det oftare för träningens skull :D Får försöka åka ner till stan oftare för att få den typen av träning. Men oftast har jag ett eller två barn på släp och det vore skönt att bara ha fokus på hunden.

I stan vill jag ju dock inte ha honom lös av andra anledningar. Möta hundar i koppel är inget bekymmer, han visar bara intresse om den andra hunden gör det eller om han är leksugen. Det är de där lösa mötena där ekipaget plötsligt kan dyka upp som jag skulle vilja få ett kvitto på träningsmässigt.
 
I stan vill jag ju dock inte ha honom lös av andra anledningar. Möta hundar i koppel är inget bekymmer, han visar bara intresse om den andra hunden gör det eller om han är leksugen. Det är de där lösa mötena där ekipaget plötsligt kan dyka upp som jag skulle vilja få ett kvitto på träningsmässigt.

Nej lös i stan vill jag inte ha henne. Men just möten med folk och hundar över lag behöver vi träna mer på så hon slipper bry sig :)
 
Disa och jag ska också börja på valpkurs - nästa lördag om vädret tillåter. Det blir utomhus, tur att det ska slå om och bli plusgrader här. Jag ser fram mot det, Disa behöver träna mycket på att man INTE måste hälsa på alla människor och hundar som man möter!
Spännande! Det behöver vi verkligen träna på också. Men hon har iaf lärt sig att sitta nu när det går förbi folk istället för att hoppa efter dom. Så länge dom inte kallar på henne förstås.. vilket dom oftast gör.. :banghead:
 
Tonto har lärt sig att hålla lite i en apport! :up: För ett litet tag sedan så vägrade han ens att peta på den. :bump:


Hur lärde du honom att ta upp den? Försöker lära min stora apport men han tar aldrig upp den utan bara puttar på den så vi kommer liksom inte framåt med den träningen :(
 
Hur lärde du honom att ta upp den? Försöker lära min stora apport men han tar aldrig upp den utan bara puttar på den så vi kommer liksom inte framåt med den träningen :(

Började med att lära honom att hålla strumpor, för det tycker han om att hålla i. :laugh: Sen tog vi en pinne, eller en boll, eller något annat roligt. Sen gav jag belöning varje gång han nuddade vid apporten. Sen började jag säga "take it" om apporten med. (Så jäkla löjligt att jag pratar engelska med hundarna men så blir det när man bor med en engelsman...) Tillslut fattade han att han kunde hålla i apporten med! :)

Har ingen aning om det är rätt väg att gå, jag är rättså dålig på att träna hund och är nybörjare så att det bara skriker om det. :o
 
Började med att lära honom att hålla strumpor, för det tycker han om att hålla i. :laugh: Sen tog vi en pinne, eller en boll, eller något annat roligt. Sen gav jag belöning varje gång han nuddade vid apporten. Sen började jag säga "take it" om apporten med. (Så jäkla löjligt att jag pratar engelska med hundarna men så blir det när man bor med en engelsman...) Tillslut fattade han att han kunde hålla i apporten med! :)

Har ingen aning om det är rätt väg att gå, jag är rättså dålig på att träna hund och är nybörjare så att det bara skriker om det. :o

Åh, det ska jag prova! Mina hundar fattar inte alls det där med apportbock. Ebrah är lite lättare, Aysu... jag får mina infall att försöka ibland men ger upp ganska snabbt eftersom det knappt går framåt öht.
 
Åh, det ska jag prova! Mina hundar fattar inte alls det där med apportbock. Ebrah är lite lättare, Aysu... jag får mina infall att försöka ibland men ger upp ganska snabbt eftersom det knappt går framåt öht.

Är de inklickade? Att shejpa fram beteendet med klicker är skitkul och smart om man har godismotiverade hundar!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Om allt går som jag vill kommer jag skaffa valp nästa år och planerar för fullt för vilken ras jag ska välja. Har idag en jaktgolden...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 180
Senast: hastflicka
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
277
Senast: ryujaneiro
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 243
Senast: Farao
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 219
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp