Bukefalos 28 år!

Valp 2015!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ösregn ute idag och jag orkar verkligen inte släpa mig till skogen just nu. Såå istället fick hundarna lite "jobbig" mat. Ebrah är lycklig!
12046903_556378251177226_5988029719265460698_n.jpg
 
3,5 kg tung dagen till ära. Blev vaccinerad och så fick vi till råga på allt gratis miljöträning ;) .

Veterinären kollade igenom henne och allt ser fint ut. Hon tyckte jag hade en välbyggd, trevlig valp med pondus. Utan att vara för mycket. Hon var tydligen uppfödare av Jack Russel Terrier så vi diskuterade terrier en stund. Väl bemött på den veterinärkliniken, så känns som ett bra val :)
 
Ibland är det läskigt att ha valp!
På kvällen slutade det regna, så vi gick till skogen. Ebrah fick åka barnvagn, sprang som en galning i skogen och åkte barnvagn hem. På vägen hemåt började hon gny, så jag tog ner henne för att se om hon var kissnödig. Lite kissade hon. En bit senare gnydde hon igen men då när jag lyfte upp henne så skrek hon till som om det gjorde ont. Hon ville sedan inte(!) gå, gick och krummade med ryggen när hon väl gick men annars ville hon bara sitta eller ligga ner... Vi gick in till min mor eftersom vi var precis utanför hennes hus. Där kände jag igenom Ebrah igen, utan direkt reaktion från hennes sida, men hon darrade som ett asplöv, som om hon frös trots värmen... Otroligt hängig var hon.

Vi tog oss hem, åkte i ilfart till veterinären (jag körde inte helt laglydigt hela vägen...) och ringde dit för att säga att vi var på väg. Vad händer när jag plockar ut henne ur bilen? "Jaså? Är vi framme nu? Vad är vi nu på för spännande plats?!"

Det var en pigg och glad valp som kom ur bilen med andra ord. Vi gick in och pratade med personalen i receptionen och vi sa att det kanske bara var lite magknip, att hon kanske fick ont i magen när hon sprang, drack lite vatten och sprang igen. Vi satt i väntrummet ett tag för att se så att det inte blev värre, men Ebrah var glad och nyfiken hela tiden och helt utan reaktioner när jag kände igenom henne.

Så tja, det var bara att åka hem igen, men jag är SÅ glad att jag har körkort och bil nu. Det är så underbart att bara kunna kasta sig iväg sådär när något händer, att inte vara beroende av andra så som jag ändå varit största delen av mitt hundliv. Och jag åker mycket hellre in en gång för mycket än en gång för lite till veterinären. Usch. På vägen dit hade jag katastroftankar om att hon fått magomvridning och skulle dö, att jag hade haft livet av min 12-veckorsvalp osv. Jag blev väldigt glad när hon satt hos veterinären och pussade mig, tuggade på mina händer och var sitt pigga, vanliga jag :)
 
Ibland är det läskigt att ha valp!
På kvällen slutade det regna, så vi gick till skogen. Ebrah fick åka barnvagn, sprang som en galning i skogen och åkte barnvagn hem. På vägen hemåt började hon gny, så jag tog ner henne för att se om hon var kissnödig. Lite kissade hon. En bit senare gnydde hon igen men då när jag lyfte upp henne så skrek hon till som om det gjorde ont. Hon ville sedan inte(!) gå, gick och krummade med ryggen när hon väl gick men annars ville hon bara sitta eller ligga ner... Vi gick in till min mor eftersom vi var precis utanför hennes hus. Där kände jag igenom Ebrah igen, utan direkt reaktion från hennes sida, men hon darrade som ett asplöv, som om hon frös trots värmen... Otroligt hängig var hon.

Vi tog oss hem, åkte i ilfart till veterinären (jag körde inte helt laglydigt hela vägen...) och ringde dit för att säga att vi var på väg. Vad händer när jag plockar ut henne ur bilen? "Jaså? Är vi framme nu? Vad är vi nu på för spännande plats?!"

Det var en pigg och glad valp som kom ur bilen med andra ord. Vi gick in och pratade med personalen i receptionen och vi sa att det kanske bara var lite magknip, att hon kanske fick ont i magen när hon sprang, drack lite vatten och sprang igen. Vi satt i väntrummet ett tag för att se så att det inte blev värre, men Ebrah var glad och nyfiken hela tiden och helt utan reaktioner när jag kände igenom henne.

Så tja, det var bara att åka hem igen, men jag är SÅ glad att jag har körkort och bil nu. Det är så underbart att bara kunna kasta sig iväg sådär när något händer, att inte vara beroende av andra så som jag ändå varit största delen av mitt hundliv. Och jag åker mycket hellre in en gång för mycket än en gång för lite till veterinären. Usch. På vägen dit hade jag katastroftankar om att hon fått magomvridning och skulle dö, att jag hade haft livet av min 12-veckorsvalp osv. Jag blev väldigt glad när hon satt hos veterinären och pussade mig, tuggade på mina händer och var sitt pigga, vanliga jag :)

Skönt att det inte var något! Jag vet hur det är. :eek:
 
Idag har vi tränat "Hit" och båda valparna har varit så jäkla duktiga. Tonto springer i full fart om jag ropar "Tonto, Hit!" och flyger som en bowlingboll in i min bröstkorg. :love::rofl::laugh: Han är nu 16 veckor och väger 13 kg. Stora killen, men det är bara långa spindelben och en liten skrangelkropp.

Vi håller på och övar på bakbenskontroll och han vet att han får godis om han står med båda framtassarna på sin pall nu. När den dyker upp så står han där! Att sluta upp på vänstersidan är något vi jobbar med då han helst tar vilken sida som helst mest hela tiden.

Rollo är lika duktig han. :love: Växer gör han fortfarande. :cautious: Han får ta och sluta nu. Ska se om jag kan smygfilma när de tränar rally i helgen, dom är så duktiga tycker jag. :D Hans demodex fläckar har nästan läkt ut och han ser inte lika skabbig ut längre! :up:
 
Hos oss går det mesta bra, Ammo är en fröjd att arbeta med och att ha med sig. Men just för stunden är han ganska billig. Han är tillbaka i en svacka där han vägrar gå o lägga sig om inte jag gör det, utan han sitter/ligger och piper & tjuter. Det är sjukt frustrerande och jag har liksom inte alltid möjlighet att gå o sova bara för att han vill det.
 
Ibland är det läskigt att ha valp!

Ohja, Nikki hade för bråttom, fastnade i porten och vred till baktassen och bara skrek. Jag kände efter rätt snabbt och inget kändes brutet, men min valp gick på tre ben. Efter det ville hon sova, så tänkte att jag avvaktar lite. När hon sedan vaknade 2 timmar senare var hon helt ohalt..

Dom får sluta upp med att skrämmas.
 
Inte jättebra att sitta och leta uppfödare när vi inte ska ha valp än :angel: Hittat och pratat med en som verkar super som får valpar i oktober där det ser ut att kunna bli väldigt fina småttingar!! Jooobbigt..
 
Jag måste köpa täcken till min fryslort. Hon är oerhört tunnpälsad, speciellt undertill, och hon vill inte ens gå ut när det blåser eller regnar. Känns ju spännande då hon avskyr sele till och med (testat olika :P ), så att sätta på något avancerat som ett täcke känns ju utmanande. Men var kan jag hitta billiga täcken för en växande valp, som står emot kyla/vind/väta hyfsat? Skicka pm om ni har några bra förslag, då jag har för mig att man inte får länka till andra sidor här?
 
Jag måste köpa täcken till min fryslort. Hon är oerhört tunnpälsad, speciellt undertill, och hon vill inte ens gå ut när det blåser eller regnar. Känns ju spännande då hon avskyr sele till och med (testat olika :P ), så att sätta på något avancerat som ett täcke känns ju utmanande. Men var kan jag hitta billiga täcken för en växande valp, som står emot kyla/vind/väta hyfsat? Skicka pm om ni har några bra förslag, då jag har för mig att man inte får länka till andra sidor här?

Jag köpte ett regntäcke på rusta. Det är lite fleecefodrat och har magplatta, så det kanske duger? Finns inte många storlekar, men billigt var det ;) Annars, kolla annonssidor på tex facebook för begagnade prylar, kolla om vänner/bekanta har täcken du kan låna osv. Själv tänker jag att det är helt meningslöst att köpa prylar till valp som växer, så jag försöker slippa det. Vilken storlek på täcke behöver din fryslort?
 
Ebrah har mått utmärkt hela dagen, så det var nog något tillfälligt igår...
Idag åkte vi därför till en vän som planerat. Vi var där för två veckor sedan också och nu passade vi på att ta ny uppställningsbild, väga och mäta.

12039300_556757194472665_1653417550781201708_n.jpg

12 veckor gammal. 42,5cm hög och 9,5kg tung.
På två veckor har hon alltså växt 4,5cm och gått upp 2kg i vikt. Det går fort!
 
Jag köpte ett regntäcke på rusta. Det är lite fleecefodrat och har magplatta, så det kanske duger? Finns inte många storlekar, men billigt var det ;) Annars, kolla annonssidor på tex facebook för begagnade prylar, kolla om vänner/bekanta har täcken du kan låna osv. Själv tänker jag att det är helt meningslöst att köpa prylar till valp som växer, så jag försöker slippa det. Vilken storlek på täcke behöver din fryslort?

Hon är 30 cm och mycket kvadratisk, så... 30 cm? :P
 
Så var det dags att se över det där med selar till Ebrah.
Hennes första sele var en röd som jag fick av en vän som haft den till sin förra valp. Nu är den för liten, men den rosa som jag gillar mest är liiite för stor fortfarande. Den gröna passar dock finfint nu (såg till att bandet runt magen blev lite längre efter att jag fotograferat bilden)
11881841_885715894837311_381834440_n.jpg

Den gröna och den rosa har jag fått låna av en vän. De hämtade jag innan Ebrah kom hit och jag minns att jag då tänkte att den rosa var så "väldigt stor för en valp" :angel: Den gröna är en Y-sele men bandet där fram ligger på andra sidan bröstbenet här och syns därför inte.
 
Så var det dags att se över det där med selar till Ebrah.
Hennes första sele var en röd som jag fick av en vän som haft den till sin förra valp. Nu är den för liten, men den rosa som jag gillar mest är liiite för stor fortfarande. Den gröna passar dock finfint nu (såg till att bandet runt magen blev lite längre efter att jag fotograferat bilden)
11881841_885715894837311_381834440_n.jpg

Den gröna och den rosa har jag fått låna av en vän. De hämtade jag innan Ebrah kom hit och jag minns att jag då tänkte att den rosa var så "väldigt stor för en valp" :angel: Den gröna är en Y-sele men bandet där fram ligger på andra sidan bröstbenet här och syns därför inte.
Den röda har jag också till min valpis, fast i blått. Nu går min knappt i koppel, men jag tycker den är okej eftersom den går att reglera så mycket. Men är den rosa verkligen så stor? Ge det en vecka ;) Själv väntar jag på att min ska kunna ha min lilla tiks Amoken-sele, det dröjer nog inte länge :angel:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
6 018
Senast: Farao
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 762
Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
3 837
Senast: anna_panna
·
Hundavel & Ras Hej! Jag ska försöka fatta mig kort. Frugan och jag har planerat att skaffa hund under året och har landat i att jaktlabbe passar oss...
Svar
15
· Visningar
1 340
Senast: Lillo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Försäkring
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp