Bukefalos 28 år!

Valp 2015!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Varför bor jag inte större - typ i et hus på landet med superstor trädgård och inga nära grannar :D

Har ett svårt val framför mig - vem ska få stanna kvar. Så olika och båda bedårande på olika sätt.

Lilla busungen, den smarte, den företagsamma trollungen ? Lite nätt i kroppen, men välbyggd och ser ut att bli fin och med ett uttryck som är helt bedårande och som matchar henne otroligt härliga temperament.
IMG_2826 by heffalklumpens, on Flickr

IMG_2828 by heffalklumpens, on Flickr

Den rejäla tikvalpen - den som jag valde först ? Snygg mycket rejäl kropp och kommer troligtvis bli väldigt lik sin mamma. Underbart mörk fin tanfärg och teckning. Lugnare, inte lika "humör", lite mer filosofisk men otroligt go och framåt. (lite stora blixtögon här bara)
IMG_2848 by heffalklumpens, on Flickr

Så svårt. Hjärtat skriker den första och hjärnan den andra :love: men jag kan inte behålla båda på heltid.....några veckor kvar att fundera på. Vilken dilemma :nailbiting:

Dra lott! Och om lotten visar "fel" - då vet du vad du faktiskt vill.
Är syftet att spara en för avel, eller för sällskap? Är det för sällskap så hade jag valt med hjärtat. Ingen tvekan!
 
Varför bor jag inte större - typ i et hus på landet med superstor trädgård och inga nära grannar :D

Har ett svårt val framför mig - vem ska få stanna kvar. Så olika och båda bedårande på olika sätt.

Lilla busungen, den smarte, den företagsamma trollungen ? Lite nätt i kroppen, men välbyggd och ser ut att bli fin och med ett uttryck som är helt bedårande och som matchar henne otroligt härliga temperament.
IMG_2826 by heffalklumpens, on Flickr

IMG_2828 by heffalklumpens, on Flickr

Den rejäla tikvalpen - den som jag valde först ? Snygg mycket rejäl kropp och kommer troligtvis bli väldigt lik sin mamma. Underbart mörk fin tanfärg och teckning. Lugnare, inte lika "humör", lite mer filosofisk men otroligt go och framåt. (lite stora blixtögon här bara)
IMG_2848 by heffalklumpens, on Flickr

Så svårt. Hjärtat skriker den första och hjärnan den andra :love: men jag kan inte behålla båda på heltid.....några veckor kvar att fundera på. Vilken dilemma :nailbiting:

Jag hoppas att du väljer den första ;) Tänker du att du ska behålla den andra för att den är mer rejäl i kroppen och att det är bra för framtida avel? I så fall kanske du kan sätta henne hos fodervärd eller behålla avelsrätten till en kull? I annat fall kanske första tiken skulle bli utmärkt till framtida avel, men att du kanske får para henne med en annan typ av hane än vad du skulle valt till tik 2?
 
Jag förstår inte riktigt bekymret med rasen? Det är ekonomin som är hindret väl?

Nu har några kommenterat om man skall ha en brukshund som förstahund, men jag ser inte att det är det som är dilemmat? eller har jag missat någon annan del av diskussionen?

Oavsett, om vi nu diskuterar val av ras kontra erfarenhet, så har jag sett båda scenariorna. Man skaffar sig en hundras som kräver mer än man kan ge, eller så är det där intresset som man tänkte att man hade, inte så stort trots allt.

Jag har också sett personer som blivit bitna av lydnad och bruks och hunden "räcker inte", är skottberörd eller annat.

Så mi reflektion är att ett genomtänkt köp av hund är det bästa. Min pappa fick en dobermann av farmor när han var 14 år. De åkte och tittade på valpar och kom hem med en hane.

Pappa och farmor fick lära sig, och farfar kom över chocken och gillade till sist hunden. Hunden blev kvar i drygt 14 år och det var aldrig aktuellt att göra sig av med honom. Pappa erkänner utan omsvep att han gjorde massor av misstag, han och kompisarna lekte med hunden och stressade honom på alla tänkbara vis, men eftersom jycken var vettig mentalt så gick det ändå bra.

Min poäng är att man kan ha tur eller otur, vara förberedd eller oförberedd och det kanske inte blir som man tänkt sig, men ok ändå.

Jag skulle rekommendera den som vill ha hund att satsa på den ras man önskar sig mest, och se till att vara påläst. Risken att det blir fel, minskar trots allt.

Jag är själv ett exempel på en som en gång valde "fel" ras eftersom det "passade bättre". Jag skaffade en dvärgschnauzer, men vill egentligen ha en schnauzer. Vad hände? Jo, efter fem år så kom schnauzern i alla fall! :)

Jag tog mig själv som exempel så det var därför jag skrev om en bruksras eftersom det är det vi ska ha men det kunde lika gärna varit vilken ras som helst :) Det jag mena var att är man påläst och har gjort det man kan för att veta vad för hund man får så ska man köra på den ras man vill ha, precis som du skrev. Sen kan man ju som du också säger ha tur och otur. Men jag tänker att vet man vad man vill göra och ha så skaffar man en ras som man tror funkar ihop med en själv :)
 
Tjohoo! Valp vaknade och gick iväg från sängen när hon var kissnödig! Hon kanske börjar fatta grejen nu.
Mindre tjohoo: jag vaknade jnte lika snabbt som valp och fick börja dagen med att torka kiss...
 
Jag har nu betat mig igenom hela traden och vill saga TACK @Red_Chili. Du anar inte sa tacksam jag ar for att du varit sa flitig och skrivit om Valpis. Jag har varit sa fruktansvart valpsugen ... darav gick jag in i den har traden. Nu kommer jag dock ihag Princess Diva's Piraja tid igen. Jag har fortfarande arr. Manga arr lite overallt. Och kissandet. Overallt. Nu kanner jag tydligt att det dar med valp lugnt kan vanta ett tag till. Aterigen, TACK!;)
 
Bara några dagar kvar nu! På torsdag far vi iväg och hämtar Ozzy.

Vad har ni för tips om bilresan hem. Det är liksom 4,5h utan direkta pauser så jag räknar lite med att det blir som att åka med människobebis, flera stopp alltså.
 
Bara några dagar kvar nu! På torsdag far vi iväg och hämtar Ozzy.

Vad har ni för tips om bilresan hem. Det är liksom 4,5h utan direkta pauser så jag räknar lite med att det blir som att åka med människobebis, flera stopp alltså.

Vi kommer ha 6 h resa hem när vi hämtar vår valp och det ska minst sagt bli spännande ;)
Min mamma sa att i regel sover dom så det är att passa på att köra när den sover (precis som med en människovalp alltså:p) och vara snabb ut när den vaknar för då brukar det ju vara kiss på G direkt. Kan ju vara lättare sagt än gjort om man kör på en stor väg men man kan ha tidningar med som akut kissplats.

Det är första gången vi hämtar valp så jag läser också gärna tips från andra om resan hem :)
 
Vi kommer ha 6 h resa hem när vi hämtar vår valp och det ska minst sagt bli spännande ;)
Min mamma sa att i regel sover dom så det är att passa på att köra när den sover (precis som med en människovalp alltså:p) och vara snabb ut när den vaknar för då brukar det ju vara kiss på G direkt. Kan ju vara lättare sagt än gjort om man kör på en stor väg men man kan ha tidningar med som akut kissplats.

Det är första gången vi hämtar valp så jag läser också gärna tips från andra om resan hem :)
Jag har köpt en hundbädd som jag tänkte ha på golvet mellan sonens fötter (det är hans hund i första hand) och sen handdukar så det går att byta vid "olycka". Plastad frotté har vi ju också.
 
Jag hoppas att du väljer den första ;) Tänker du att du ska behålla den andra för att den är mer rejäl i kroppen och att det är bra för framtida avel? I så fall kanske du kan sätta henne hos fodervärd eller behålla avelsrätten till en kull? I annat fall kanske första tiken skulle bli utmärkt till framtida avel, men att du kanske får para henne med en annan typ av hane än vad du skulle valt till tik 2?

Jag tror jag kommer välja lilla röda, just för att hon är den knäppis som hon är och för att hon är helt bedårande söt och feminin. Hon ser fin ut i kroppen och det enda jag kan anmärka på är någon smal över nospartiet under ögonen - men det ger henne även den docksöta utseendet :) Kanonfin päls verkar hon även få.
Den rejäla tiken sitter mer för att jag dels valde henne först och dels för att hon är lik sin mor - men krasst sett är mamma-hund en ganska stor tik. Lite större än önskvärt egentligen, men otroligt välbyggd och en hund som bygger muskler bra - och jag gillar rejäla hundar (du vet, tidigare molossägare) :p Hade funderat på köpeavtal med bibehållen avelsrätt på den rejäla tiken, men blir hon inte kvar så kommer hon säljas. Jag har spekulanter i Norge på henne. Sista avgörandet kommer nog helt enkelt att bli om 8-veckors besiktningen säger någon jag inte sett - men jag kan nog inte släppa den lilla finurliga mellantiken då hon är så otroligt framåt och tuff:D

Förra gången jag valde valp (mamma-hund) så valde jag med hjärnan och inte hjärtat i slutänden (jag valde mellan 4 tikar !) och absolut blev det väldigt bra. Men bara därför kanske jag denna gång ska tillåta mig välja med hjärtat direkt - just för att jag får följa dom hela vägen ;)
 
Jag har köpt en hundbädd som jag tänkte ha på golvet mellan sonens fötter (det är hans hund i första hand) och sen handdukar så det går att byta vid "olycka". Plastad frotté har vi ju också.

Vi tar också med en bädd som kommer ligga mellan mina fötter på golvet. Hon får även sin filt med sig som varit i valplådan i fyra veckor då vi hämtar henne.
 
Vi tar också med en bädd som kommer ligga mellan mina fötter på golvet. Hon får även sin filt med sig som varit i valplådan i fyra veckor då vi hämtar henne.
Ja det skulle vi också få med oss. Skönt att få med något som luktar bekant.

Vad behöver jag se till finns hemma tro? Mat- och vattenskål. Koppel?
 
Jag har nu betat mig igenom hela traden och vill saga TACK @Red_Chili. Du anar inte sa tacksam jag ar for att du varit sa flitig och skrivit om Valpis. Jag har varit sa fruktansvart valpsugen ... darav gick jag in i den har traden. Nu kommer jag dock ihag Princess Diva's Piraja tid igen. Jag har fortfarande arr. Manga arr lite overallt. Och kissandet. Overallt. Nu kanner jag tydligt att det dar med valp lugnt kan vanta ett tag till. Aterigen, TACK!;)

Hahaha, det var därför det var massor av gilla-markeringar på mina inlägg nu på morgonen :D
 
Bara några dagar kvar nu! På torsdag far vi iväg och hämtar Ozzy.

Vad har ni för tips om bilresan hem. Det är liksom 4,5h utan direkta pauser så jag räknar lite med att det blir som att åka med människobebis, flera stopp alltså.

4,5 timmar är ju ingenting! Jag hade räknat med ett stopp efter en liten stund och sedan antagit att valpen sover resten av resan :) när vi kört valpar från Boden till Sthlm (100 mil enkel väg) så har det blivit med två stopp och de var första halvan, sedan har valparna sovit hela tiden. Finns ju inte så mycket att göra i en bil och då sover de oftast.
 
Ja det skulle vi också få med oss. Skönt att få med något som luktar bekant.

Vad behöver jag se till finns hemma tro? Mat- och vattenskål. Koppel?

Mat, vattenskål, koppel, massor av leksaker så att hemmet inte blir uppätet. Kompostgaller, något att torka kiss med, något hundschampo kan vara bra att ha när valpen smutsat ner sig massor... Typ så.

Justja, första hjälpen kit och pärm för viktiga hundpapper kan vara bra! Jag har en pärm med plastfickor i för stamtavlorna och där har jag även kontakt, sparar protokoll från tävlingar m.m. :)
 
4,5 timmar är ju ingenting! Jag hade räknat med ett stopp efter en liten stund och sedan antagit att valpen sover resten av resan :) när vi kört valpar från Boden till Sthlm (100 mil enkel väg) så har det blivit med två stopp och de var första halvan, sedan har valparna sovit hela tiden. Finns ju inte så mycket att göra i en bil och då sover de oftast.
Ale åkte ju med till jobbet i Norge när hon var 12 veckor. Det är 12 h enkel väg, dessutom över ett vintrigt fjäll med kolonnkörning. Rastade som de stora behövde, varken mer eller mindre. Stopp var fjärde - femte timme alltså.
 
Mat, vattenskål, koppel, massor av leksaker så att hemmet inte blir uppätet. Kompostgaller, något att torka kiss med, något hundschampo kan vara bra att ha när valpen smutsat ner sig massor... Typ så.

Justja, första hjälpen kit och pärm för viktiga hundpapper kan vara bra! Jag har en pärm med plastfickor i för stamtavlorna och där har jag även kontakt, sparar protokoll från tävlingar m.m. :)
Såna pärmar har mina med. Alla kontrakt, hälsointyg, försäkringspapper, veterinärvårdskvitton, stamtavlan, diplom, pass, tävlingspapper... Allt på samma ställe, en pärm för varje hund.
 
Bara några dagar kvar nu! På torsdag far vi iväg och hämtar Ozzy.

Vad har ni för tips om bilresan hem. Det är liksom 4,5h utan direkta pauser så jag räknar lite med att det blir som att åka med människobebis, flera stopp alltså.
Tage skällde/gnällde i princip hela resan hem på tre timmar :p Vill minnas att vi gjorde tre stopp på vägen :)
 
Mat, vattenskål, koppel, massor av leksaker så att hemmet inte blir uppätet. Kompostgaller, något att torka kiss med, något hundschampo kan vara bra att ha när valpen smutsat ner sig massor... Typ så.

Justja, första hjälpen kit och pärm för viktiga hundpapper kan vara bra! Jag har en pärm med plastfickor i för stamtavlorna och där har jag även kontakt, sparar protokoll från tävlingar m.m. :)
Kompostgaller - för att spärra av vissa områden?
 
Ja det skulle vi också få med oss. Skönt att få med något som luktar bekant.

Vad behöver jag se till finns hemma tro? Mat- och vattenskål. Koppel?

@Red_Chili svarade bra! Vi har skålar, bäddar, koppel och halsband, schampo, torkhanddukar, leksaker och godis hemma. Vi får med oss en säck mat från uppfödaren när vi hämtar. Kompostgaller finns också ifall det behövs.
Vi ska sätta upp barngrind in till barnens lekrum och vid trappen på övervåningen så hon inte äter deras leksaker eller ramlar nedför trappan ;)
 
Lillfjanten växer så det knakar!

150928_1.jpg


Börjar få ett rättså bastant huvud nu...
150928.jpg



Idag fick han hänga med oss på lite agilityträning. Han fick prova på lite tunnlar vilket han tyckte var skitskoj :D Ska se om jag kan lägga upp filmen här sen. Duktig kille!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 225
Senast: Farao
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 337
Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
3 771
Senast: anna_panna
·
Hundavel & Ras Hej! Jag ska försöka fatta mig kort. Frugan och jag har planerat att skaffa hund under året och har landat i att jaktlabbe passar oss...
Svar
15
· Visningar
1 330
Senast: Lillo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp