Bukefalos 28 år!

Valp 2015!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Igår åkte jag och Ammo Skåne runt för att träna med lite dobermann vänner. Han är en pärla min lilla kille, men är lite spökig just nu även om han kommer över det snabbt. Snabbaste sättet verkar vara att bara gå och så får han hänga på helt enkelt ändå.
 
Den röda har jag också till min valpis, fast i blått. Nu går min knappt i koppel, men jag tycker den är okej eftersom den går att reglera så mycket. Men är den rosa verkligen så stor? Ge det en vecka ;) Själv väntar jag på att min ska kunna ha min lilla tiks Amoken-sele, det dröjer nog inte länge :angel:
Ebrah går knappt i koppel heller, men när hon väl gör det så.. uppför hon sig inte sådär väldigt exemplariskt direkt :P Det är mest sprattel åt alla håll samtidigt, om hon inte drar rakt framåt då. Hon hatar dock halsband, så det slipper hon. Den rosa är inte speciellt stor nej, räknar med att börja använda den nästa helg eller något sådant :p Det är nästan så att jag skulle kunna använda den nu, men den gröna passar bättre ändå så hon får ha den ett litet tag först.
 
Idag när vi var ute så fick vi plötsligt syn på en hjorthund! :D Husse blev lika glad som mig av att se annan vinthund, så vi stannade och pratade en stund. Jag visste inte att det bodde någon här i närheten, men de var ganska nyinflyttade visade det sig. Hjorthunden var jättesnäll och fick hälsa på Ebrah som såklart tyckte att det var jättejättekul med en ny kompis. Aysu var betydligt mer skeptisk, men efter ett tag slutade hon åtminstone skälla...
12006570_556914727790245_2529279808294529850_o.jpg
 
54A6330F-1675-422C-A900-F89D58B107AC_zps6xvrt2jw.jpg

Var inom Hööks och de hade denna selen, kostar 79:- och 15% rabatt på det, så jag slog till. Men, visst borde jag ha en storlek större? Detta är stl L...
 
Kan jag få klaga lite fast jag har inte har valp? HADE ju tänkt valp -15.

sambon och jag älskar riezenschnauser. Hans dagmamma som han fortfarande är god vän med har alltid haft riezens, och jag har alltid älskat dom jag träffat. Att dom nu har valp också gör ju att valpbegäret kommer.

Så vi är båda hundvana, men aldrig haft någon egen. (Jag var hundvakt ett halvår som mest). Så en riezen har vi sagt blir NÄSTA hund, inte förstahund. Nu har det ju såklart annonserats en parning jag tror kommer bli kanonbra- men nu har ju även planerna för hund ett satts på vänt :cry: Jag har slut på CSN-pengar för gymnasienivå (läser på folkhögskola, sådär 7år efter att gymnasiet gick åt helvete, har 1-1,5år kvar inkl denna terminen) och sambon går bara på timmar (dock rätt bra betalt) Får ANTAGLIGEN fast om ett par månader då en går i pension. Men tills dess samt att jag pluggat klart så blir det inte ens första hunden.

Jag HOPPAS ju att dessa riezenvalpar kommer bli så bra att det kommer finnas avkommor från dessa längre fram.

Så nä, första valpen -15 rök ju. Så första valp -16 kanske istället då? Och SEN riezen om ett par år efter det?

(Tycker lite synd om mig själv en stund bara.)
 
Kan jag få klaga lite fast jag har inte har valp? HADE ju tänkt valp -15.

sambon och jag älskar riezenschnauser. Hans dagmamma som han fortfarande är god vän med har alltid haft riezens, och jag har alltid älskat dom jag träffat. Att dom nu har valp också gör ju att valpbegäret kommer.

Så vi är båda hundvana, men aldrig haft någon egen. (Jag var hundvakt ett halvår som mest). Så en riezen har vi sagt blir NÄSTA hund, inte förstahund. Nu har det ju såklart annonserats en parning jag tror kommer bli kanonbra- men nu har ju även planerna för hund ett satts på vänt :cry: Jag har slut på CSN-pengar för gymnasienivå (läser på folkhögskola, sådär 7år efter att gymnasiet gick åt helvete, har 1-1,5år kvar inkl denna terminen) och sambon går bara på timmar (dock rätt bra betalt) Får ANTAGLIGEN fast om ett par månader då en går i pension. Men tills dess samt att jag pluggat klart så blir det inte ens första hunden.

Jag HOPPAS ju att dessa riezenvalpar kommer bli så bra att det kommer finnas avkommor från dessa längre fram.

Så nä, första valpen -15 rök ju. Så första valp -16 kanske istället då? Och SEN riezen om ett par år efter det?

(Tycker lite synd om mig själv en stund bara.)

Men alltså, om ni båda älskar riesen, ni båda "känner rasen", vet att den skulle passa er osv, varför inte skaffa hund? Vilken hund som är lämplig förstahund avgörs ju inte av hur rasen är och inte nödvändigtvis hur mycket kunskap ägaren har, utan hur väl egenskaperna passar ägaren och hur mycket ägaren är beredd att lära sig!

Nu vet jag att det är enorm skillnad på saluki och riesen, men jag har träffat folk som sagt att de inte ska ha saluki som första hund utan ha något lättare (läs: något med mindre jaktlust) först för att lära sig hund. Resultatet blir bara att de skaffar en hund som de egentligen inte vill ha, får ett tråkigare hundliv än nödvändigt och ändå måste jobba ihjäl sig med sin saluki eftersom det är så stor skillnad mellan raserna och hur de behöver tränas för att det ska fungera bra.

Nä, kör på riesen ni om det är vad ni vill ha och vad som passar er!
 
Men alltså, om ni båda älskar riesen, ni båda "känner rasen", vet att den skulle passa er osv, varför inte skaffa hund? Vilken hund som är lämplig förstahund avgörs ju inte av hur rasen är och inte nödvändigtvis hur mycket kunskap ägaren har, utan hur väl egenskaperna passar ägaren och hur mycket ägaren är beredd att lära sig!

Nu vet jag att det är enorm skillnad på saluki och riesen, men jag har träffat folk som sagt att de inte ska ha saluki som första hund utan ha något lättare (läs: något med mindre jaktlust) först för att lära sig hund. Resultatet blir bara att de skaffar en hund som de egentligen inte vill ha, får ett tråkigare hundliv än nödvändigt och ändå måste jobba ihjäl sig med sin saluki eftersom det är så stor skillnad mellan raserna och hur de behöver tränas för att det ska fungera bra.

Nä, kör på riesen ni om det är vad ni vill ha och vad som passar er!

Håller med! Vet man att det är en sån hund man vill ha och att den passar och man vet vad det är för slags hund och är förberedd och väl påläst så tycker jag man ska köra på det :)
Vi ska ju ha en Hovawart nu och har fått höra från några att de är krävande och tuffa. Ja jag vet att det är en brukshund och vet att den kommer kräva en del men jag är väl påläst och har träffat en seriös och duktig uppfödare som tror på oss som hoffeägare så jag är inte orolig. Nu är inte detta vår första hund men det är första som vi har från den är valp så det blir lite annorlunda. Framförallt så är det en hoffeägare vi vill ha och eftersom vi tror att den kommer passa oss så köper vi en sån ;)
 
Men alltså, om ni båda älskar riesen, ni båda "känner rasen", vet att den skulle passa er osv, varför inte skaffa hund? Vilken hund som är lämplig förstahund avgörs ju inte av hur rasen är och inte nödvändigtvis hur mycket kunskap ägaren har, utan hur väl egenskaperna passar ägaren och hur mycket ägaren är beredd att lära sig!

Nu vet jag att det är enorm skillnad på saluki och riesen, men jag har träffat folk som sagt att de inte ska ha saluki som första hund utan ha något lättare (läs: något med mindre jaktlust) först för att lära sig hund. Resultatet blir bara att de skaffar en hund som de egentligen inte vill ha, får ett tråkigare hundliv än nödvändigt och ändå måste jobba ihjäl sig med sin saluki eftersom det är så stor skillnad mellan raserna och hur de behöver tränas för att det ska fungera bra.

Nä, kör på riesen ni om det är vad ni vill ha och vad som passar er!

Jag håller oxå med. Själv skaffade jag hovawart som första hund. Är visserligen uppväxt med hund men inte brukshund. Livet är för kort för att skaffa sig en hund att prova på. Är man bara insatt i vad rasen kräver och ser till att det finns möjlighet att få hjälp vid behov så bara kör på den rasen som ni vill ha. :)
 
Funderade på att ta med kameran ut men tänkte att det var så trist väder ute.. det var det inte så fick knäppa några bilder med telefonen!
12052600_10156084143085181_986465339603450816_o.jpg

12032902_10156084141670181_1761868743710794798_o.jpg

12038569_10156084136515181_5684441130098689365_o.jpg

Luktar tydligen extremt gott i skogen på hösten
12032856_10156078122845181_8562943726283742598_o.jpg
 
Kan jag få klaga lite fast jag har inte har valp? HADE ju tänkt valp -15.

sambon och jag älskar riezenschnauser. Hans dagmamma som han fortfarande är god vän med har alltid haft riezens, och jag har alltid älskat dom jag träffat. Att dom nu har valp också gör ju att valpbegäret kommer.

Så vi är båda hundvana, men aldrig haft någon egen. (Jag var hundvakt ett halvår som mest). Så en riezen har vi sagt blir NÄSTA hund, inte förstahund. Nu har det ju såklart annonserats en parning jag tror kommer bli kanonbra- men nu har ju även planerna för hund ett satts på vänt :cry: Jag har slut på CSN-pengar för gymnasienivå (läser på folkhögskola, sådär 7år efter att gymnasiet gick åt helvete, har 1-1,5år kvar inkl denna terminen) och sambon går bara på timmar (dock rätt bra betalt) Får ANTAGLIGEN fast om ett par månader då en går i pension. Men tills dess samt att jag pluggat klart så blir det inte ens första hunden.

Jag HOPPAS ju att dessa riezenvalpar kommer bli så bra att det kommer finnas avkommor från dessa längre fram.

Så nä, första valpen -15 rök ju. Så första valp -16 kanske istället då? Och SEN riezen om ett par år efter det?

(Tycker lite synd om mig själv en stund bara.)

Jag förstår inte riktigt bekymret med rasen? Det är ekonomin som är hindret väl?

Nu har några kommenterat om man skall ha en brukshund som förstahund, men jag ser inte att det är det som är dilemmat? eller har jag missat någon annan del av diskussionen?

Oavsett, om vi nu diskuterar val av ras kontra erfarenhet, så har jag sett båda scenariorna. Man skaffar sig en hundras som kräver mer än man kan ge, eller så är det där intresset som man tänkte att man hade, inte så stort trots allt.

Jag har också sett personer som blivit bitna av lydnad och bruks och hunden "räcker inte", är skottberörd eller annat.

Så mi reflektion är att ett genomtänkt köp av hund är det bästa. Min pappa fick en dobermann av farmor när han var 14 år. De åkte och tittade på valpar och kom hem med en hane.

Pappa och farmor fick lära sig, och farfar kom över chocken och gillade till sist hunden. Hunden blev kvar i drygt 14 år och det var aldrig aktuellt att göra sig av med honom. Pappa erkänner utan omsvep att han gjorde massor av misstag, han och kompisarna lekte med hunden och stressade honom på alla tänkbara vis, men eftersom jycken var vettig mentalt så gick det ändå bra.

Min poäng är att man kan ha tur eller otur, vara förberedd eller oförberedd och det kanske inte blir som man tänkt sig, men ok ändå.

Jag skulle rekommendera den som vill ha hund att satsa på den ras man önskar sig mest, och se till att vara påläst. Risken att det blir fel, minskar trots allt.

Jag är själv ett exempel på en som en gång valde "fel" ras eftersom det "passade bättre". Jag skaffade en dvärgschnauzer, men vill egentligen ha en schnauzer. Vad hände? Jo, efter fem år så kom schnauzern i alla fall! :)
 
Varför bor jag inte större - typ i et hus på landet med superstor trädgård och inga nära grannar :D

Har ett svårt val framför mig - vem ska få stanna kvar. Så olika och båda bedårande på olika sätt.

Lilla busungen, den smarte, den företagsamma trollungen ? Lite nätt i kroppen, men välbyggd och ser ut att bli fin och med ett uttryck som är helt bedårande och som matchar henne otroligt härliga temperament.
IMG_2826 by heffalklumpens, on Flickr

IMG_2828 by heffalklumpens, on Flickr

Den rejäla tikvalpen - den som jag valde först ? Snygg mycket rejäl kropp och kommer troligtvis bli väldigt lik sin mamma. Underbart mörk fin tanfärg och teckning. Lugnare, inte lika "humör", lite mer filosofisk men otroligt go och framåt. (lite stora blixtögon här bara)
IMG_2848 by heffalklumpens, on Flickr

Så svårt. Hjärtat skriker den första och hjärnan den andra :love: men jag kan inte behålla båda på heltid.....några veckor kvar att fundera på. Vilken dilemma :nailbiting:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 229
Senast: Farao
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 351
Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
3 771
Senast: anna_panna
·
Hundavel & Ras Hej! Jag ska försöka fatta mig kort. Frugan och jag har planerat att skaffa hund under året och har landat i att jaktlabbe passar oss...
Svar
15
· Visningar
1 330
Senast: Lillo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp