Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag hoppas att jag har råd och ett annat boende etc till nästa år. För jag är sjukt valp/hundsugen. Jag velar mellan spaniel och vinthund, men det lutar åt någon variant av vinthund just nu, från Whippet och uppåt. Funderar lite på en Mexikansk eller Peruansk nakenhund också (pälsad) men vet inte alls hur de är att leva med (och bor för långt ifrån en uppfödare för att ta reda på det) så vi får helt enkelt se.
 
Jag är SÅ sugen men min plutt är fortfarande lite för ung under 2017 tror jag. Det får nog vänta till 2018. Om han inte blir världens snällaste och lättsammaste unghund förstås :angel:
 
De där hoffarna har en tendens till att föröka sig ;) Själv står jag med två och måste påminna mig själv om att jag inte har tid för en tredje nu.

Lite som med islandshästar, man kan inte ha bara en :D

Vår äldsta dotter på 4 år är väldigt intresserad av djur och vill hjälpa till och "träna" och så. Sen så vill både jag och maken göra saker så snart kommer det inte räcka med en hund det bara är så :p Och en hoffe till känns självklart faktiskt.
 
Blir det ingen valp i år så blir det nästa år! Heeler eller västgöte. Men det finns en viss risk att jag spontanshoppar en corgi i höst också om rätt valp ploppar ut ur en av min favorittikar om ett par veckor.. :nailbiting: Mycket förvirrad för tillfället. :angel:

Klart du ska ha en till corgi?! :angel:
(Men jag vet ju vilka bekymmer ni haft, förstår att ni kikar på annat). Är det Pembroke igen i så fall?
 
Vad svårt det är att hitta uppfödare som man känner att det stämmer med. Jag vill ha en Aussie, men med tanke på mentaliteten på många så känner jag att det är mycket viktigt att vara petig nu. Jag hade verkligen supertur med mitt lilla troll och vill gärna ha en likadan när det gäller hur jäkla glad, social och go han är, men det känns svårt.

Många som har träffat honom brukar utbrista "Oj, är det en Aussie!" för att han är tvärtom mot de Aussies de träffat innan. Enligt rasstandarden så ska dom inte vara supersociala, utan reserverade, så då förstår jag att dom inte tycker att Tonto beter sig på rätt sätt. :angel:
 
Klart du ska ha en till corgi?! :angel:
(Men jag vet ju vilka bekymmer ni haft, förstår att ni kikar på annat). Är det Pembroke igen i så fall?

Ja alltså, det skulle ju kännas helt fel att stå utan corgi så därför skulle jag vilja försäkra mig genom att skaffa en till.. Men är livrädd för att få en med lika dålig ledstatus igen. :(

Ja det är en pembrokekull jag har i sikte, är bekant med uppfödaren och tycker tiken är helt underbar. :love: Men hoppas lite att det inte blir någon perfekt valp för oss så slipper jag grubbla. ;)
 
Vad svårt det är att hitta uppfödare som man känner att det stämmer med. Jag vill ha en Aussie, men med tanke på mentaliteten på många så känner jag att det är mycket viktigt att vara petig nu. Jag hade verkligen supertur med mitt lilla troll och vill gärna ha en likadan när det gäller hur jäkla glad, social och go han är, men det känns svårt.

Många som har träffat honom brukar utbrista "Oj, är det en Aussie!" för att han är tvärtom mot de Aussies de träffat innan. Enligt rasstandarden så ska dom inte vara supersociala, utan reserverade, så då förstår jag att dom inte tycker att Tonto beter sig på rätt sätt. :angel:
Men du kanske inte ska ha en Aussie om du vill ha en så pass social hund? Känns konstigt att satsa på att hitta en Aussie som bryter mot rasstandarden, då hjälper du ju till med att rikta aveln åt fel håll. Aussien ska vara en hund som är reserverad mot främlingar men social mot de som den känner, de ska inte vara retriever-glada i folk.

Finns väl många alternativ om man vill ha en arbetsam och social hund istället för en arbetsam och reserverad?
 
Men du kanske inte ska ha en Aussie om du vill ha en så pass social hund? Känns konstigt att satsa på att hitta en Aussie som bryter mot rasstandarden, då hjälper du ju till med att rikta aveln åt fel håll. Aussien ska vara en hund som är reserverad mot främlingar men social mot de som den känner, de ska inte vara retriever-glada i folk.

Finns väl många alternativ om man vill ha en arbetsam och social hund istället för en arbetsam och reserverad?

Nja. Jag tycker snarare att det blivit så att hundarna är mer än reserverade samt väldigt stressade och det är det jag vill undvika. Jag har träffat många Aussies som är stressade nog att de i princip hyperventilerar i situationer de inte är vana vid. Jag tror att många stjälper aveln genom att avla på hundar man påstår är reserverade.

Jag vill ha en glad, framåt, trevlig hund som inte skyggar undan för folk. Som inte stressar upp sig och som inte är svajig mentalt.
 
Nja. Jag tycker snarare att det blivit så att hundarna är mer än reserverade samt väldigt stressade och det är det jag vill undvika. Jag har träffat många Aussies som är stressade nog att de i princip hyperventilerar i situationer de inte är vana vid. Jag tror att många stjälper aveln genom att avla på hundar man påstår är reserverade.

Jag vill ha en glad, framåt, trevlig hund som inte skyggar undan för folk. Som inte stressar upp sig och som inte är svajig mentalt.
Fast det är ju en väldig skillnad att avla på nerviga hundar med låg stresströskel och social skygghet och att avla på hundar som bara helt enkelt är reserverade, vilket rasen ska vara.
Jag tycker dessutom att överdrivet sociala hundar ofta verkar mer stressade i allmänhet än normalt reserverade hundar.

Tinja skyggar inte undan för folk det minsta, sjunger av ren glädje när hon träffar folk hon känner, men främlingar har hon bara inte något intresse av och går inte fram på eget bevåg till om de inte tydligt bjuder in henne eller jag säger till henne att hon får hälsa. Hon stressar typ aldrig upp sig och är inte det minsta svajig mentalt.

Vill man ha en hund som gärna vill hälsa på främlingar, då tycker jag inte Aussie passar. :)
 
Fast det är ju en väldig skillnad att avla på nerviga hundar med låg stresströskel och social skygghet och att avla på hundar som bara helt enkelt är reserverade, vilket rasen ska vara.
Jag tycker dessutom att överdrivet sociala hundar ofta verkar mer stressade i allmänhet än normalt reserverade hundar.

Tinja skyggar inte undan för folk det minsta, sjunger av ren glädje när hon träffar folk hon känner, men främlingar har hon bara inte något intresse av och går inte fram på eget bevåg till om de inte tydligt bjuder in henne eller jag säger till henne att hon får hälsa. Hon stressar typ aldrig upp sig och är inte det minsta svajig mentalt.

Vill man ha en hund som gärna vill hälsa på främlingar, då tycker jag inte Aussie passar. :)

Tyvärr så verkar det som att en del tycker det är ok att avla på hundar som är skygga och nerviga och använder att dom ska vara reserverade som anledning.

Jag har inget emot en reserverad hund, missförstå mig inte, Men de Aussies jag träffat där ägarna säger att dom är reserverade så skyggar de undan när man kommer fram för att prata med ägaren. Jag vet många som rent av är rädda för folk.

Tonto är social och vill gärna hälsa om han märker att det är vad som förväntas av honom, oavsett främlingar eller bekanta. På stan eller på brukshundsklubben när det inte är läge att hälsa på folk så ignorerar han. Han tycker dock om folk och ser folk som lekmaskiner och följer gärna med folk om han tror att det är lek på gång.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag är på jakt efter en ny hund. Hunden kommer utbildas till patrullsökhund och leta efter försvunna personer. Då jag inte vågar...
Svar
6
· Visningar
651
Senast: Nordthor
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
7 537
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 654
Senast: Mabuse
·
Hundavel & Ras Vilken hundras hade ni rekommenderat för räddningsarbete/personsök om ni fick välja? Några kriterier är: hunden måste gilla sökarbete...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
5 916
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29
  • Sojasås + katter

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp