Bukefalos 28 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
WIj9UGD.jpg


Glädjen i mitt ansikte går väl inte att ta fel på? :D
Bara 3 veckor kvar :love:
 
Jag hade inte chansat. Som @dobbis säger, det räcker med så lite för att hon ska göra illa sig. Titta på filmer med krocktester och fundera på vad som händer med en liten valp i sele om det tar stopp tvärt :cry: Mina katter har aldrig åkt bil i annat än en bur, just för säkerheten.
Tyvärr så blir det mos av valpen om den har en sådan sele på sig om ni måste göra en snabb inbromsning.
+ @FrauleinLeo
Så knepigt :crazy: Men blir det inte mos av valpen även när den är i en sån där större transportbur i bagageutrymmet? Jag menar, vi kommer ju att köpa en bur som passar henne som vuxen också?

Ja, Hanna käkar också på allt - gräs, stenar, vissna blommor, mördarsniglar... Man får vara på henne som en hök!
Idag ska vi ut och åka bil för första gången sedan hemkomsten. Jag hade egentligen tänkt att Disa och Hanna skulle åka i samma bur - har en hundbur som ledigt rymmer två gårdshundar - men med tanke på att Disa inte är riktigt bekväm med Hannas valptänder så är jag tveksam till om det kommer att funka. Får fundera på hur jag ska lösa det!
Mina sympatier, vi har åtminstone inga mördarsniglar :wtf:

På nätterna sover vi. De lär sig så småningom att hålla sig på nätterna också, även om man inte tyder deras tecken så att säga. Min elvaveckors valp är helt tyst från det att vi släcker vid 22-23 till 06-07 på morgonen. Ibland har hon kissat, ibland inte. Jag har aldrig gått ut med valp på natten, och de blir rumsrena ganska fort ändå. Det känns viktigare att de lär sig att man sover på natten.
Säger en

Säger en valp till när den behöver kissa, så släpper jag ut den (fast jag har trädgård) - skulle jag bo flera trappor upp så skulle jag låta den gå till en tidning vid dörren ;)
Valpar brukar ofta rätt snart börja sova hela nätter igenom :)
Jag går ut om det är tokkris, men utan att tända massa lampor och så, bara ut kissa in och sova. Oftast har jag bara behövt göra det 1-2 nätter, sen har vi sovit hela natten. Har absolut inte tidningar inne. Men mina valpar har varit nästan rumsrena när jag fått hem dom, de har bara gjort inne om jag missat att de sagt till.
Vi fick detta som tips av uppfödaren när vi hämtade första valpen och såhär tre valpar senare har det fungerat bra. När man läser i rasgrupper på nätet så är oftast hennes valpar de som blir rumsrena fortast..men hennes valpar går inte på tidningar utan de får gå ut så fort de klarar att gå nerför trappen. Och vi fick då tips att inte ha tidning inne för att då kunde det bli så att vi hamnade bakåt i rumsrenheten/tar längre tid att bli rumsren. :)
Detta är så knepigt när man kan göra på olika sätt :laugh: Alltså, det har bara varit ut och in (fast vi måste tända lampor för att inte snubbla :D) men det har varit en vecka och hon vaknar fortfarande en gång varje natt.
Vi har inga tidningar inne, men vi bor i sommarstugan nu så trädgård finns :D
Puck har annars varit duktig med att i sovrummet så sover man även om husse kommer in senare och börjar prata :p Men det har trots allt bara gått en vecka och hon är bara två månader så vi får väl ge det ett tag till... åtminstone tills hon blir mera rumsren på dagarna också.
 
Puck har ju såklart inte fått sin 12 veckors spruta ännu men jag funderar på om hon behöver träffa andra hundar (och människor). Är det oklokt att göra det innan hon fått den där sprutan?
 
Puck har ju såklart inte fått sin 12 veckors spruta ännu men jag funderar på om hon behöver träffa andra hundar (och människor). Är det oklokt att göra det innan hon fått den där sprutan?
1 är mamma vacc så får hon antikroppar från henne
2 hon blev väl vacc som 8v innan lev?
 
Tråkigt, förstår ärligt talat inte hur en veterinär kan föda upp en sådan ras som har så stora problem (oförmåga att valpa ett av dom).
Alltså jag är inte heller något fan av trubbnosavel men vad hade du tänkt att du ville ha för svar på detta? Det måste finnas ett sätt som får fram budskapet men som inte leder till det som hänt nu dvs valpköparen lämnar tråden (gissningsvis för att hon inte längre känner att delad glädje är dubbel glädje). Helgar ändamålet alltid medlen?

Jag tänker också att jag hoppas att tiken tas ur avel och att valparna slipper framtida besvär med andning, mage, hud och rörelseapparaten. Men jag hoppas också att användaren kan få vara glad för sin valp.
 
Alltså jag är inte heller något fan av trubbnosavel men vad hade du tänkt att du ville ha för svar på detta? Det måste finnas ett sätt som får fram budskapet men som inte leder till det som hänt nu dvs valpköparen lämnar tråden (gissningsvis för att hon inte längre känner att delad glädje är dubbel glädje). Helgar ändamålet alltid medlen?

Jag tänker också att jag hoppas att tiken tas ur avel och att valparna slipper framtida besvär med andning, mage, hud och rörelseapparaten. Men jag hoppas också att användaren kan få vara glad för sin valp.

Jag förväntar mig inget svar alls. Det är tråkigt att personen lämnat tråden men det är också tråkigt att stötta trubbnosavel genom att köpa en sådan valp. Hur rättfärdigar man det? Jag struntar i att hunden inte kan andas, har missbildad rygg och måste födas genom snitt för att den är söt, gullig och beter sig som en clown? (Och nej, det finns inga frallor som har normala luftvägar och ryggar, inte ens för 100 år sedan kunde dom andas normalt så det är ju inget som är nytt).
Ansvaret för trubbnosavel ligger lika mycket på uppfödaren som på köparen och ska man avla eller köpa en sådan ras måste man vara beredd på att bli ifrågasatt.

Jag kanske bara är sur och grinig.
 
Jag förväntar mig inget svar alls. Det är tråkigt att personen lämnat tråden men det är också tråkigt att stötta trubbnosavel genom att köpa en sådan valp. Hur rättfärdigar man det? Jag struntar i att hunden inte kan andas, har missbildad rygg och måste födas genom snitt för att den är söt, gullig och beter sig som en clown? (Och nej, det finns inga frallor som har normala luftvägar och ryggar, inte ens för 100 år sedan kunde dom andas normalt så det är ju inget som är nytt).
Ansvaret för trubbnosavel ligger lika mycket på uppfödaren som på köparen och ska man avla eller köpa en sådan ras måste man vara beredd på att bli ifrågasatt.

Jag kanske bara är sur och grinig.
Jag tror inte att man når fram med den attityden. Den får kanske dig att må bättre men jag tror inte den förändrar så mycket tyvärr. Det är ganska få människor som enkelt kan ta till sig kritik även om den ges konstruktivt. När den kommer "oväntat" och aggressivt så tror jag att de flesta stänger den kanalen. Sen vill de inte höra mer på det örat.

Jag tror också att det är så himla vanligt att man förmänskligar djur att man inte ser det onormala med snitt. Människor smittas hela tiden, en del väljer t o m bort vaginal förlossning självmant. Och då glöms det bort att djur ska föda snabbt och lätt, och vilka nackdelar som finns med snitt (utöver själva komplikationen som leder till snitt).

Det går helt säkert att resonera kring de här frågorna på ett sakligt och inte fullt så fördömande vis.
 
Alltså jag är inte heller något fan av trubbnosavel men vad hade du tänkt att du ville ha för svar på detta? Det måste finnas ett sätt som får fram budskapet men som inte leder till det som hänt nu dvs valpköparen lämnar tråden (gissningsvis för att hon inte längre känner att delad glädje är dubbel glädje). Helgar ändamålet alltid medlen?

Jag tänker också att jag hoppas att tiken tas ur avel och att valparna slipper framtida besvär med andning, mage, hud och rörelseapparaten. Men jag hoppas också att användaren kan få vara glad för sin valp.
Ska man ha trubbnos måste man vara beredd på "påhopp" och i ärlighetens namn så var det där inget att dra sig ur tråden för,vilket jag inte tror köparen gjort,då hen redan är hundägare och vet vad hen köper + vilken inställning folk har till rasen/raserna.
 
Jag tror inte att man når fram med den attityden. Den får kanske dig att må bättre men jag tror inte den förändrar så mycket tyvärr. Det är ganska få människor som enkelt kan ta till sig kritik även om den ges konstruktivt. När den kommer "oväntat" och aggressivt så tror jag att de flesta stänger den kanalen. Sen vill de inte höra mer på det örat.

Jag tror också att det är så himla vanligt att man förmänskligar djur att man inte ser det onormala med snitt. Människor smittas hela tiden, en del väljer t o m bort vaginal förlossning självmant. Och då glöms det bort att djur ska föda snabbt och lätt, och vilka nackdelar som finns med snitt (utöver själva komplikationen som leder till snitt).

Det går helt säkert att resonera kring de här frågorna på ett sakligt och inte fullt så fördömande vis.
+1 på dina inlägg. Jag tänkte samma sak men visste inte hur jag skulle formulera mig. Det är väldigt spot on på många kommentarer här på buke, inte bara gällande den rasen och trubbnos.
Det är ju inte konstigt att man hör folk som inte vågar skriva tänker jag..
 
Ska man ha trubbnos måste man vara beredd på "påhopp" och i ärlighetens namn så var det där inget att dra sig ur tråden för,vilket jag inte tror köparen gjort,då hen redan är hundägare och vet vad hen köper + vilken inställning folk har till rasen/raserna.
Det är ju helt sjukt att man anser sig ha rätt att hoppa på en annan människa pga att den gör andra val än man själv gör O_o
 
Det är ju helt sjukt att man anser sig ha rätt att hoppa på en annan människa pga att den gör andra val än man själv gör O_o
Förvisso men så är klimatet när man har trubbnos raser.
Jag som uppfödare får tugga mycket skit, buke är en av dom snälla sidorna trots att många har åsikter o inte är rädda för att skriva ner dom.
Jag tror aldrig jag känt mig påhoppad här.Eller så är jag hårdhudad och inte märkt av det.
 
Ska man ha trubbnos måste man vara beredd på "påhopp" och i ärlighetens namn så var det där inget att dra sig ur tråden för,vilket jag inte tror köparen gjort,då hen redan är hundägare och vet vad hen köper + vilken inställning folk har till rasen/raserna.

Nejdå, jag har inte lämnat, bara valt att ignorera!
Jag hade aldrig köpt trubbnos från någon annan uppfödare eftersom jag vet hur nogranna de har varit när de köpte den här tiken och när de beslutat att para henne.
Jag känner tiken väl och har varit med henne i skogen i många timmar där hon farit fram obehindrat med schäfrarna utan att bli trött eller snarkig. Jag vet att hon kommer från en mödernelinje där de har hög % naturliga förlossningar, sedan sket det sig iallafall den här gången och då är jag glad att hon var hos en uppfödare som hade möjlighet att hjälpa henne direkt.
Jag har träffat hennes mamma och mormor, de har för rasen fina nosar. Valparnas pappa vet jag inte så mycket om och han har än så länge bara en reggad kull efter sig men han ser fin ut på bilder. Han bor bara någon mil från mig och jag har planer på att träffa honom snart.
Jag har inte direkt valt en valp ur en baklucka på en parkering vid något färjeläge :devil:

Finns som jag ser det tre möjligheter med trubbnosar i framtiden
1: Avliva alla och förbjud dem rakt av
2: Tvångskastrera alla och förbjud vidare avel
3: Stötta uppfödare som försöker förbättra hälsan och avla på så "sunda" djur som går att hitta.

Jag hoppas verkligen att @Malibu_Stacy inte visar samma taskiga attityd mot djurägare när de kommer och behöver hjälp med sina djur om de råkar vara trubbnosar.

OM det blir en valp till mig (jag ska ha på foder och då vill det till att det ser ut som något de vill avla vidare på) så kommer hon bli mycket älskad och jag kan känna mig trygg med att alltid ha hjälp nära till hands om något blir tokigt. Precis samma back up som jag har med schäfern som är från samma uppfödare.
 
Förvisso men så är klimatet när man har trubbnos raser.
Jag som uppfödare får tugga mycket skit, buke är en av dom snälla sidorna trots att många har åsikter o inte är rädda för att skriva ner dom.
Jag tror aldrig jag känt mig påhoppad här.Eller så är jag hårdhudad och inte märkt av det.
Buke är inte annorlunda än verkliga världen. Är man tillräckligt populär så blir man inte så hackad på. Jag tror det är så i ditt fall. Det, och att du visar bilder på trubbnosar med helt runda näsborrar. Det har jag nog aldrig sett förut.

Men man ska inte behöva vara populär eller hårdhudad för att slippa påhopp. Det ingår i normalt hyfs att man inte beter sig så mot andra människor.
 
Jag tycker inte att jag har någon taskig attityd, kanske kunde jag formulerat mig annorlunda absolut men det är fortfarande så att jag verkligen undrar hur man rättfärdigar valet av ras att köpa eller föda upp.
Om jag skulle bestämma skulle rasen inte ens få finnas, den är bortom all räddning och jag tror inte att man någonsin kommer lyckas vända på det. För mig handlar det om djurskydd och de frallor som lever idag lider för att de inte kan andas normalt. Det finns några som andas bättre än andra men de andas fortfarande långt ifrån normalt. Men det slutar ju inte heller där för rasen har så himla många andra problem också. Man måste kunna ifrågasätta.

Att ens tro att jag inte skulle hjälpa en hund som lider eller djurägare till en hund som lider blir jag verkligen ledsen av för det stämmer inte. Tyvärr går det inte att hjälpa så mycket som man skulle behöva eftersom rasen är som den är och trots alla operationer och mediciner kommer den fortfarande ha problem. Ibland betyder att hjälpa tyvärr att avliva för många frallor.
 
Senast ändrad:
Jag tycker inte att jag har någon taskig attityd, kanske kunde jag formulerat mig annorlunda absolut men det är fortfarande så att jag verkligen undrar hur man rättfärdigar valet av ras att köpa eller föda upp.
Om jag skulle bestämma skulle rasen inte ens få finnas, den är bortom all räddning och jag tror inte att man någonsin kommer lyckas vända på det. För mig handlar det om djurskydd och de frallor som lever idag lider för att de inte kan andas normalt. Det finns några som andas bättre än andra men de andas fortfarande långt ifrån normalt. Men det slutar ju inte heller där för rasen har så himla många andra problem också. Man måste kunna ifrågasätta.

Att ens tro att jag inte skulle hjälpa en hund som lider eller djurägare till en hund som lider blir jag verkligen ledsen av för det stämmer inte. Tyvärr går det inte att hjälpa så mycket som man skulle behöva eftersom rasen är som den är och trots alla operationer och mediciner kommer den fortfarande ha problem. Ibland betyder att hjälpa tyvärr att avliva för många frallor.

Om jag som djurägare kommer till en veterinär som inte anser att min hund inte har något existensberättigande skulle jag nog bli rätt ledsen.
Nu kommer det ju inte behöva hända eftersom jag nu vet din inställning och kommer se till att aldrig söka vård hos dig.
Men jag tror verkligen inte att du skulle låta bil/ge sämre vård till något djur, det vill jag inte att du ska tro. Jag bara hoppas att du bemöter djurägaren på ett mer proffesionellt sätt än det du utryckt dig på här.
 
Om jag som djurägare kommer till en veterinär som inte anser att min hund inte har något existensberättigande skulle jag nog bli rätt ledsen.
Nu kommer det ju inte behöva hända eftersom jag nu vet din inställning och kommer se till att aldrig söka vård hos dig.
Men jag tror verkligen inte att du skulle låta bil/ge sämre vård till något djur, det vill jag inte att du ska tro. Jag bara hoppas att du bemöter djurägaren på ett mer proffesionellt sätt än det du utryckt dig på här.

Vi pratar om ras inte individ. Jag är emot blandrasavel men tar självklart hand om dom blandraser som finns. Jag tycker att chihuahuor är fula men ger dom som samma vård som alla andra hundar. Jag tycker att cavalierer är tråkiga men de får ingen annan behandling för det. Och inte deras ägare heller.
Hur jag är i min yrkesroll hör verkligen inte till denna diskussion, det är två helt skilda saker.
Precis som en läkare inte kan strunta i att hjälpa den kvinnohatande mannen, den SD-röstande killen eller den alkoholiserade tanten.

Om du inte vill söka vård hos någon som är emot trubbnosavel så har du en hel lista på veterinärer i trubbnosupproret (och fler motståndare finns där eftersom alla inte skrivit under upproret). Kan lägga till att ingen av mina kollegor tycker annorlunda än jag, alla tycker hemskt synd om djuren och är ledsna över hur aveln bedrivs. Det gäller långt fler raser än bara fralla.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag är på jakt efter en ny hund. Hunden kommer utbildas till patrullsökhund och leta efter försvunna personer. Då jag inte vågar...
Svar
6
· Visningar
689
Senast: Nordthor
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
7 881
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 235
Senast: Mabuse
·
Hundavel & Ras Vilken hundras hade ni rekommenderat för räddningsarbete/personsök om ni fick välja? Några kriterier är: hunden måste gilla sökarbete...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
6 291
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp