Bukefalos 28 år!

Logiskt, så borde excellent vara A, good B och fair C.
Enligt OFA:
1710066396306.png


(Bild snodd from @Dentaku, som vet mer om det här än jag :o)

Men tydligen är OFA rätt så överseende och kan ge bättre resultat än vad hunden hade fått i Sverige, om jag har förstått det rätt.
 
@hastflicka - min spontana reaktion är att några av hundarna är väldigt ”skinniga” med lös hud, hängande mungipor osv (t ex Frankie). Det finns några på sidan som är torrare också (t ex Ladybug). Detta med lös hud är något vi ser på cocker lite för ofta och som kan leda till t ex läppvecksexem och sådant är inte kul. Det är en sak jag skulle titta på generellt, att föräldradjuren inte har för mycket löst skinn.

Det är ju positivt att de publicerar hälsodatan direkt på sidan. Sen är det ju svårt när man inte vet hur excellent, good och fair på höfter förhåller sig till de system som används här. Samma med armbågar.

Tack, och overdrivet skinn ar nagot jag tankt pa ocksa. Alla halso data finns tabeller som jamfor, sa det kan jag figurera ut.

Har du kollat på amerikanska forum? Man kan ju såklart inte lita 100% på allt man läser men ändå intressant. Hittade t.ex. den här tråden där någon pekar ut att vissa av hundarna saknar hälsotester: Länk.

Verkar helt omöjligt att hitta en bra uppfödare i USA, så önskar dig lycka till 😅

Jag vill ju ha Europeiska linjer (kallad English Cream for att markera skillnaden), vilket ger en massiv skillnad i mycket vad det galler Golden Retreiver. Inte bara halsan ar battre i Europeiska linjer, men de ar ocksa lite storre, kraftigare, har en ljusare pals, och ar inte lika livliga som Amerikanska linjer.

Detta skapar mycket daliga responser hos uppfodare av Amerikanska linjer, sa att en hel massa uppfodare hoppar pa en breeder av de gamla Europeiska linjerna och latsas att Europeiska undersokningar inte ar varda nagot ar inte konstigt. Sedan finns det ju vissa grejer hos den har uppfodaren jag maste ta reda pa mer om
...

I Canada (vars Golden linjer ar helt annorlunda an i USA och Europa) finns det dock mer likheter med Europeiska linjer an med Amerikanska, utom fargen. Det ar verkligen en soppa det har med Golden linjer och hur de har avlats pa har. Enligt en undersokning fran UCDavis dor 65% av (AKC) Amerikanska Golden i cancer.
Enligt en studie i UK sa ar (UKK Goldens) cancer risk under 38%

Ja, OFA är lite givmilda. Har sett plåtar som absolut skulle ha gett en sämre grad i Sverige.

Det gar at bada hall ... Min Mandy fick en "fair" hoft, men enligt en avlasare i Sverige skulle han ha gett "good".
 
Det gar at bada hall ... Min Mandy fick en "fair" hoft, men enligt en avlasare i Sverige skulle han ha gett "good".

Så länge det inte var SKKs avläsare så tar jag det med en nypa salt.

Missförstå mig rätt, jag har själv nyttjat mig av OFA för ED/HD och det har blivit smått populärt inom min ras att vända sig dit istället för SKK. Bland annat för den mildare bedömningen, tyvärr.
 
Jag vill ju ha Europeiska linjer (kallad English Cream for att markera skillnaden), vilket ger en massiv skillnad i mycket vad det galler Golden Retreiver. Inte bara halsan ar battre i Europeiska linjer, men de ar ocksa lite storre, kraftigare, har en ljusare pals, och ar inte lika livliga som Amerikanska linjer.

Du vill alltså ha en golden som ser ut som de showavlade här i Sverige? Jag förstår inte charmen, speciellt när det där eftertraktade utseendet ofta leder till att det tummas på mentaliteten. Jag har själv kollat på golden innan jag landade i labrador men de föll bort just pga att jag anser en stor del av showlinjerna vara gravt sönderavlade nu.

Att man önskar en lugnare och friskare hund kan jag förstå men snacket om "English Cream" från uppfödare framstår för mig mest som ett säljknep, något som utmålas som exotiskt och annorlunda i USA men där man kan hitta ett dussin valpar av det slaget när som helst här. Man gör rasen en otjänst genom att främja avel på allt större och tyngre individer för att man vill ha ett visst utseende.
 
Du vill alltså ha en golden som ser ut som de showavlade här i Sverige? Jag förstår inte charmen, speciellt när det där eftertraktade utseendet ofta leder till att det tummas på mentaliteten. Jag har själv kollat på golden innan jag landade i labrador men de föll bort just pga att jag anser en stor del av showlinjerna vara gravt sönderavlade nu.

Att man önskar en lugnare och friskare hund kan jag förstå men snacket om "English Cream" från uppfödare framstår för mig mest som ett säljknep, något som utmålas som exotiskt och annorlunda i USA men där man kan hitta ett dussin valpar av det slaget när som helst här. Man gör rasen en otjänst genom att främja avel på allt större och tyngre individer för att man vill ha ett visst utseende.
Det framgår väl ganska tydligt att inte bara utseendet som @hastflicka är ute efter? Hon skriver ju att att de europeiska linjerna, som då ofta är ljusare i färgen, har bättre hälsoläge. Att de är kraftigare än den amerikanska genomsnittsgolden betyder väl inte att de behöver vara för stora och tunga.
 
Det framgår väl ganska tydligt att inte bara utseendet som @hastflicka är ute efter? Hon skriver ju att att de europeiska linjerna, som då ofta är ljusare i färgen, har bättre hälsoläge. Att de är kraftigare än den amerikanska genomsnittsgolden betyder väl inte att de behöver vara för stora och tunga.

Nej, det måste inte betyda det, men mitt intryck av europeiska golden är just det, att de ofta är väldigt stora, överdrivet grova och osunda med svajig mentalitet. Men det kan såklart se bättre ut på andra sidan vattnet, jag bara utgår ifrån vad jag själv har noterat för trend när jag letade ras. De amerikanska golden jag har sett är betydligt närmare hur jag anser att rasen ska se ut, medan här i Sverige så är det ovanligt inom annat än rena jaktlinjer. Jag backar ur vidare diskussion, för jag märker att min egen bitterhet kommer fram alldeles för mycket i det här ämnet.
 
Så länge det inte var SKKs avläsare så tar jag det med en nypa salt.

Missförstå mig rätt, jag har själv nyttjat mig av OFA för ED/HD och det har blivit smått populärt inom min ras att vända sig dit istället för SKK. Bland annat för den mildare bedömningen, tyvärr.

Det VAR en SKK avlasare som sa att han inte alls skulle bedomt det som fair ... Vilken ras har du? Jag vet att det skiljer aldeles for mycket mellan avlasarna innom OFA, sa det kanske ocksa gor att det blir mildare avlasningar.
 
Varför vill man ha kraftigare och större hund?

Darfor att har ar goldens en hel del mindre an i Sverige, och jag vill garna ha en storre hund som ar enklare for mig att trana pa grund av storleken. Jag ar gammal och stel och kan behova lite hjalp ibland.
Dessutom paminner de "American Golden" mer om labb i energi niva, inte vad jag ser fram emot i nasta hund, Mallen ar hysterisk nog sa det racker for flera.
Jag ser fram emot en hund som paminner om var gamla Golden Retreiver vi hade nar vi bodde i Sverige.
 
Jag har pratat med uppfödare igen, den jag redan haft ett långt samtal med. Är rädd att jag gjorde bort mig och att det är kört 🙁. Det sista vi bestämde var när jag ska komma och hälsa på så det bör väl vara ett bra tecken hoppas jag men är rädd att hon bara inte ville säga "nej jag vill inte sälja till dig" eller att hon funderar på samtalet i efterhand och känner nej.

Gud så påfrestande hela köpa valp-grejen är. Önskar att jag vore en sån som bara kunde ta första bästa annons på rätt ras och tacka ja men nä, jag ser till att träffa släktingar till den blivande valpen, pratar med folk som köpt valp av den uppfödaren, har långa telefonsamtal med uppfödaren, ska hälsa på och träffa mamman till blivande valpen + en till släkting. Långt innan tiken ens är parad. För min del känns det fortfarande jättebra men jag är rädd att uppfödaren inte längre kommer vilja sälja till mig.
 
Jag har pratat med uppfödare igen, den jag redan haft ett långt samtal med. Är rädd att jag gjorde bort mig och att det är kört 🙁. Det sista vi bestämde var när jag ska komma och hälsa på så det bör väl vara ett bra tecken hoppas jag men är rädd att hon bara inte ville säga "nej jag vill inte sälja till dig" eller att hon funderar på samtalet i efterhand och känner nej.

Gud så påfrestande hela köpa valp-grejen är. Önskar att jag vore en sån som bara kunde ta första bästa annons på rätt ras och tacka ja men nä, jag ser till att träffa släktingar till den blivande valpen, pratar med folk som köpt valp av den uppfödaren, har långa telefonsamtal med uppfödaren, ska hälsa på och träffa mamman till blivande valpen + en till släkting. Långt innan tiken ens är parad. För min del känns det fortfarande jättebra men jag är rädd att uppfödaren inte längre kommer vilja sälja till mig.

Jag håller tummarna för att din magkänsla är fel - om ni bestämde att du ska komma och hälsa på är det ju ett gott tecken!

Tycker att det är superbra att du är så noggrann - det kommer ge dig de bästa förutsättningarna för rätt valp. Heja dig!
 
Den här lilla fröken har landat väl här hemma. Sover som en gris om nätterna, igår somnade vi t om om på morgonen efter rastningen vid 06 och kravlade inte ur sängen förrän vid 9-tiden :laugh:
Hon har bra förståelse för att man gör ifrån sig ute, och vi har inte haft någon olycka inne på ett par dagar nu.
I lördags arrangerade jag ett årsmöte med ca 30 deltagare och där charmade hon hela gänget. Rätt in bland folket och studsade glatt fram till alla som bjöd in till lite hälsning ❤️

Hon känns precis som jag uppfattat kullen hela tiden - trygg, social och med ett gott hundspråk. När hon har sovit på dagtid har jag passat på att rasta resten av gänget, och hon har sovit precis lika gott när jag kommit tillbaka efter 40 min som hon gjorde när jag lämnade henne.

Tycker att jag har haft ganska enkla valpar överlag, men nu känns det som att jag nästan väntar på bakslag, det här går lite för enkelt :p

IMG_1847.jpeg
 

Liknande trådar

Övr. Hund Årets sista dag är här och nog borde vi ha formulerat våra mål och planer inför nästa år -2024! Här är tråden -in med allt, stort som...
2
Svar
37
· Visningar
2 335
Senast: Tonto
·
L
  • Låst
Hundavel & Ras Jag har sett i valp 2024 tråden att några har vizslor men jag tänkte att det kanske är bättre att göra en egen tråd motför att fråga...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
8 156
Senast: Fetaost
·
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
93 94 95
Svar
1 897
· Visningar
61 402
Hundträning Kommer här med ny fråga! Länge sen jag hade valp...😅 Vår valp är 6,5 månader Har slutat bita i våra händer å fötter oftast men ännu...
Svar
6
· Visningar
470
Senast: Hellhound
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp