Bukefalos 28 år!

Valp eller ny hund 2016

Den här fräcka lilla killen alltså.
Helt oberörd av vildsvinen. Inte särskilt intresserad av dem ens, utan gick direkt på dem, luktade, konstaterade att "jahapp, här ligger ni" och gick sedan rakt över dem för att leka med några löv på andra sidan :D
15306653_1686542724964930_1125282419394478080_n.jpg
 
Världens gulligaste, förigaste, gosigaste Skalman har förvandlats till en pipande, tikpinksletande snorvalp :banghead: Hemma försöker han sätta på morsan sin (hon är på väg ur höglöpet), vilket resulterar i att han får en rejäl snyting 20 gånger per dag - men inte ger han upp för det :cautious: Han kommer bli en bra partner som vuxen till ev bitchiga surtikar :o Ute är han inte alls med mig, utan före och piper och letar fläckar. Om några veckor går den andra tiken in i höglöp (hon löper länge och är sen i höglöp) så d lär det bli än mer livat, för hon kommer säkert bjuda ut sig istället....

Vart tog min fina gosekille vägen :arghh:
Okej, mat är fortfarande bättre än löptikar :D leksaker kan avbryta så länge mamma inte rör på sig för mycket.....men han babblar - både ute och inne. Gah
 
Hm, igår lärde Floyd sig att ta sig ner för min branta, smala trappa :cautious: Jag hade hoppats att det skulle dröja lite till.. Delvis eftersom jag inte vill att han springer för mycket i trappor ännu pga lederna, dels eftersom trappan är svår att gå i och jag är rädd att han ska ramla ner helt enkelt. Eftersom den är svängd är den bara några cm bred på smalaste stället och trappstegen är väldigt grunda - det är lätt att trampa fel med en tass.
Får nog köra kompostgaller all over, eftersom han tyckte det var asgött att kunna ta sig ner för egen maskin. Under tiden jag var på toa sprang han upp och ner 5 gånger :meh:
 
Hur tanker alla om spokaldern och valpar? :nailbiting: Mr. Gravling ar nu lite over 8 manader och har de senaste veckorna borjat agera lite markligt mot (mest) frammande manniskor. Han har aldrig varit en san "alskar allt och alla" valp, vilket ar helt ok. Vi har inte tvingat honom att saga hej till folk och latit honom komma fram och nosa nar han sjalv ar redo och avslappnad. Om han inte vill halsa pa manniskor har vi bara latit honom vara.
Men som sagt, de senaste tva veckorna har han borjat andra beteende. En innan allmant nyfiken, sjalvsaker och avslappnad valp borjar nu skalla och gapa pa framlingar och kanns osaker och nervos i situationer som han innan tyckt var helt ok.
Jag kan inte minnas att det hant nagot som skulle kunnat triggat detta beteende heller, alltsa inga "trauma" som hant dar han blivit radd/skramd sen vi fick hem honom.
Vi hade familjemiddag igar, med barn som sprang runt och allt var valdigt livat. Han var jatteduktig och lugn mestadels av dagen, lekte med den andra hunden som var dar, halsade lugnt och fint pa barnen och kandes allmant glad och avslappnad. Sa det ar inte alltid han kanns lattskramd etc. men jag har absolut markt att han blivit mer skallig och misstanksam/radd for manniskor.
Var andra hund gick inte igenom detta alls, sa jag ar inte riktigt saker pa hur vi hanterar det pa basta satt.. Ska vi bara ignorera, ska vi borja trana mer med frammande folk (typ lata dom ge honom godis sa att han blir mer bekvam), borde vi vara oroliga? Nagon som har/haft valp som upplevt samma sak?

Tack alla :)
 
Gryssen är en duktig tjej som snart löpt klart. Hon blev så extremt svullen och sen satt byxorna inge bra men hon är ändå inte i soffan och sängen så hon fick gå utan. Ska tvätta hennes filtar imorgon!
Lite busigare nu när hon är lös men hon lyssnar ändå på inkallning, så duktig!
 
Ja Ellie är redan 5 månader :eek:! Hur gick detta till?
Vi har hunnit gå en valpkurs där Ellie fick en guldstjärna i rumpan och ett diplom. Hon är i princip rumsren och ser nästan vuxen ut :confused: haha.
Hennes uppfödare vill att vi ska ställa ut henne så det ska vi väl göra nu till våren.

Liten bild på min bäbis :love: Med min mini bäbis i bakgrunden.

 
@ElinAgnes En hund i spökåldern ser ganska dåligt, då synen är i sista utvecklingsstadiet. Tänk utefter det. Det verkar ju som att din hund reagerar på människor innan han kollat att det faktiskt är en människa och inte ett monster. På er middag hade han antagligen koll på vilka människorna var, och därför reagerade han inte.
Var ett steg före honom och upptäck människan innan han reagerar. Avled då honom och ge honom en uppgift (sitt, tass, ligg, någonting han är duktig på) och belöna med gott godis. Gör människomöten till något positivt, så kommer det här bara vara en fas som går över. :)
 
Norton var väldigt spökig vid 7-9 veckor. Lagom att vi var på valpkurs sent på kvällen samtidigt som det gick en kurs med läskiga schäferar och mallar som höll på med skydds träning bakom en stor häck. Dvs var skit läskigt så fort de började skälla eller gick förbi :o. Distraherade med godis och gjorde ingen större grej av det vilket gick bra :). Men krävdes mycket godis ;).
 
Norton var väldigt spökig vid 7-9 veckor. Lagom att vi var på valpkurs sent på kvällen samtidigt som det gick en kurs med läskiga schäferar och mallar som höll på med skydds träning bakom en stor häck. Dvs var skit läskigt så fort de började skälla eller gick förbi :o. Distraherade med godis och gjorde ingen större grej av det vilket gick bra :). Men krävdes mycket godis ;).

7-9 veckor? Ni hämtade väl ändå valpen vid 8 veckor, gick ni valpkurs direkt? :confused:
 
@Henbane
Fast va, utvecklas synen så långt upp i åldern?
Valpen har väl fullt utvecklad syn vid typ 6-7 veckor?

Jag uttryckte mig nog klumpigt, men synen och hjärnan ska tydligen ha sämre samarbetsförmåga under spökåldern. Hunden uppfattar alltså sämre vad den ser.
Nu försöker jag leta upp källor, men hittar inget konkret. Jag hörde det första gången från en etolog på föreläsning, och det verkade logiskt så jag köpte det :D
 
Jag uttryckte mig nog klumpigt, men synen och hjärnan ska tydligen ha sämre samarbetsförmåga under spökåldern. Hunden uppfattar alltså sämre vad den ser.
Nu försöker jag leta upp källor, men hittar inget konkret. Jag hörde det första gången från en etolog på föreläsning, och det verkade logiskt så jag köpte det :D

Då är jag nog mera med på vad du menar :D
 
7-9 veckor? Ni hämtade väl ändå valpen vid 8 veckor, gick ni valpkurs direkt? :confused:
... Skyller på att jag precis vaknat.. ja hon kom hem vid 8,5v och valpkursen började vid 11v har jag för mig :) så spökerier kom då vid v13-15. Ingen aning om var 7-9 kom ifrån :rofl:, som sagt lite trött :angel:
 
Jag uttryckte mig nog klumpigt, men synen och hjärnan ska tydligen ha sämre samarbetsförmåga under spökåldern. Hunden uppfattar alltså sämre vad den ser.
Nu försöker jag leta upp källor, men hittar inget konkret. Jag hörde det första gången från en etolog på föreläsning, och det verkade logiskt så jag köpte det :D

Jag var tvungen att kika igenom mina etologiböcker men jag hittade faktiskt inget om att synen fortfarande skulle vara under utveckling vid så pass sen ålder.
 
Norton har förresten hittat ett kryphål i "inte ligga i soffan" paragrafen, att ligga på kuddar/matte är tekniskt sett inte i själva soffan ;).



Hon somnade nästan direkt också så då kan man inte kräva att hon ska gå ner heller :love: lilla mys valpen :heart kan inte fatta att hon snart är 7 månader! Och kan verkligen inte fatta att hon bara varit här i ca 4,5 månader :O.
 
Mina valpar har fyllt 3 veckor i måndags, VART tar tiden vägen egentligen?!
Fotade dom lite idag och det är även bestämt vem som ska stanna här hemma. Det blir Mira, den "stora svarta" lilla saken. :love::love::love:
Lilla Luna är lite liten pga en rätt tuff start i livet, men vi klarade det! :heart

IMG_8630.jpg

IMG_8625.jpg

IMG_8575.jpg

IMG_8602.jpg
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag är på jakt efter en ny hund. Hunden kommer utbildas till patrullsökhund och leta efter försvunna personer. Då jag inte vågar...
Svar
6
· Visningar
693
Senast: Nordthor
·
Övr. Hund Vad tycker ni om hundägare som låter sina (väldresserade) hundar gå lösa? Jag har lagt ner väldigt mycket jobb på att träna min hund...
26 27 28
Svar
551
· Visningar
17 230
Senast: hollypolly
·
Hundträning Sbk har på sin fb delat information om att det nästa år kommer en ny mässa för hundsport och hundar i tjänst...
Svar
12
· Visningar
689
Senast: Nepenthe
·
Hundträning Kommer här med ny fråga! Länge sen jag hade valp...😅 Vår valp är 6,5 månader Har slutat bita i våra händer å fötter oftast men ännu...
Svar
6
· Visningar
531
Senast: Hellhound
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp