Bukefalos 28 år!

Valtråd (inte Andra djur eller sytillbehör) - ändrad rubrik

Status
Stängd för vidare inlägg.
Stat, kommuner och landsting köper mycket av byggbolag, rörmokare, elektriker, fastighetsskötare, arkitekter, verksamhetskonsulter, bemanningsföretag. Typiskt manligt dominerade branscher. Där uppstår inte frågan om att de inte skulle få gå med vinst.

Så fort en bransch domineras av kvinnor blir det fult att tjäna pengar och skall styras snarare av ett kall att bidra än en lust att utveckla företagande. Det är så i grunden antifeministiskt att det knakar i ryggraden på mig.

Bort med incitamenten för riskkapitalbolagen och låt de andra tusentals bolagen utvecklas och bidra till en välfärd i toppklass.

Det var ju extremt dåliga exempel eftersom ingen av dem är direkta aktörer i välfärden.
Inom de skattefinansierade världen, otroligt många!
Vilka?
 
Är det inte tvärt om? Den som inte är nöjd med förskolan/vårdcentralen/whatever kan själv välja att gå till en annan aktör, den som tycker att den nya vägen blev dålig kan inte lika lätt vända sig till någon annan för att få en bättre.
Ja men det är fortfarande mer diffust med krav och kvalitet på tjänsten när det gäller sådan som hälsa och sjukvård vs när man ska "bygga något". Är ju dessutom något som är lätt att anse som fulare att tjäna pengar på att vårda volymer av sjuka människor och man kan dessutom då lätt ifrågasätta hur intresseset ligger för att lösa åtkommorna vs bara ge behandlingar.

Jag är inte mot privatiseringen i sig utan tror att det mest handlar om att säkerställa kravspecifikationer osv jag kommenterade mest på att jag inte tror att det är just relaterat till kvinnor som är anledningen till varför man vill "gå tillbaka".
 
Det var ju extremt dåliga exempel eftersom ingen av dem är direkta aktörer i välfärden.
Men hur är det rent ideologiskt helt ok att våra gemensamma skattepengar går till att företag som bygger t. ex. sjukhus gör vinst, medan det är oacceptabelt att företag som bemannar sjukhus gör det? För mig som skattebetalare är det ingen skillnad på om mina pengar hamnar i fickan på Göstas Entreprenad eller Lisas Närakut, så länge de levererar god kvalitet.

Ja men det är fortfarande mer diffust med krav och kvalitet på tjänsten när det gäller sådan som hälsa och sjukvård vs när man ska "bygga något". Är ju dessutom något som är lätt att anse som fulare att tjäna pengar på att vårda volymer av sjuka människor och man kan dessutom då lätt ifrågasätta hur intresseset ligger för att lösa åtkommorna vs bara ge behandlingar.

Jag är inte mot privatiseringen i sig utan tror att det mest handlar om att säkerställa kravspecifikationer osv jag kommenterade mest på att jag inte tror att det är just relaterat till kvinnor som är anledningen till varför man vill "gå tillbaka".
Jag är helt med på att det krävs kontroll på kvaliteten, särskilt inom områden där det inte är enkelt för privatpersonen att välja en annan aktör om kvaliteten är dålig. Även inom områden där det kunden efterfrågar kanske inte är det bästa, t. ex. när folk vill ha antibiotika eller MR istället för att åka hem och vila, krävs kontroll.

Däremot tror jag att mycket av det "fula" i att göra vinst på vård hänger ihop med att omvårdnad av tradition är en kvinnosyssla, som många mer eller mindre undermedvetet ser som ett "kall" och inte något vi ska tjäna pengar på.
 
Angående SDs ekonomiska vallöften.
"Sverigedemokraternas politik är en bluff – Åkesson har ingen aning

Om jag var sverigedemokratisk väljare skulle jag vara besviken. Alldeles särskilt besviken skulle jag vara om jag var en SD-väljare som litade på att partiet har koll på åtminstone sina viktigaste hjärtefrågor.


Varför? Jo, läs den här intervjun med partiledaren Jimmie Åkesson i Svenska Dagbladet så blir svaret på den frågan ganska tydligt. Åkesson har inte koll på nånting. Det är ingen överdrift. Han hänvisar gång på gång till vad hans ”räknenissar” sagt. Räknenissar som uppenbarligen har helt fel."
http://www.politism.se/story/sverig...-en-bluff-akesson-har-ingen-aning/#post-63951
 
Men hur är det rent ideologiskt helt ok att våra gemensamma skattepengar går till att företag som bygger t. ex. sjukhus gör vinst, medan det är oacceptabelt att företag som bemannar sjukhus gör det? För mig som skattebetalare är det ingen skillnad på om mina pengar hamnar i fickan på Göstas Entreprenad eller Lisas Närakut, så länge de levererar god kvalitet.
Fast det handlar ju inte bara om att bygga vs bemanna sjukhus. De privata aktörerna i vården planerar och utför vård självständigt. Det går inte att jämföra med någon som får en ritning och ska bygga enligt plan.
Det är extremt varierande kvalitet på privata aktörer inom vården. Jag har främst koll på min region och min specialicering och där fungerar det verkligen inte.

Det är ju välkänt att många privata välfärdsföretag plockar ut rejäla vinster. Se äldrevården tex?

Du har massor av exempel i det andra inlägget du citerar.
Har hittills inte sett något jämförbart exempel.
 
SvD har en god sammanfattning av NMRs partiprogram. Riktigt skrämmande att de ställer upp i valet.

"NMR vill uppnå ett idealsamhälle som markant skiljer sig från hur vi lever i dag:

  • Demokratin ska avskaffas och ersättas av ett elitistiskt styre med en stark ledare på toppen.
  • Folket får välja lokala representanter till ett parlament.
  • Partier avskaffas.
  • Medborgarskapet i Sverige baseras på rasbiologi.
  • Människor som anses tillhöra andra "raser" än den "ariska" ska "återsändas" till de länder de tros härstamma i från.
  • Ett statligt institut ska inrättas med syftet att "rasbedöma" hela befolkningen.
Om detta stämmer kanske folk lär sig vad en rasistiskt rörelse faktiskt är.
 
Som sagt, att det finns människor som ser vad Trump åstadkommit i USA, och ändå tycker att det är en god idé att rösta på den typen av politik får en ju att tvivla på mänskligheten. Vilka sakliga skäl skulle det vara? Ministerstyret? Kriminaliteten? Samarbetet med främmande makt för att vinna valet? De bortrövade barnen? Klimatförnekelsen? Inreseförbudet för muslimer? Stängning av vallokaler i fattiga områden så att de inte ska kunna rösta?

Ekonomi, arbete, trygghet
 
Nej, det är just inriktningen på branscher. Offentlig sektor konsumerar mycket av privata företag men det är just den sektor där kvinnliga företagare är framgångsrika som ska strypas åt. För mig blir det komplett dubbelfel, dels att minska mångfalden av utövare och inriktningar och dels att angripa kvinnor så fort de sticker ut hakan och är framgångsrika. Jämställdhet gäller tydligen bara arbetare som är anställda.

Här ett tydligt exempel på att feminism stöpt i V och F!-form blir direkt antifeministisk eftersom klasskampen och anti-företagarideerna är så mycket viktigare än feminism för dessa partier.

Riskkapitalbolag kan man undra lite över varför de är så heta på företag inom vissa sektorer.

Jag säger inte att nuvarande system är perfekt, och vi måste utveckla hur det fungerar. Men vi ska inte rikta in det på att gå ut över valfrihet, kvalitet och företag som ffa leds av kvinnor.

Jag har inte läst en enda artikel som ger stöd för det du säger. Jag läser främst DN, så det har inte med indoktrinering från F! och v att göra.

Mina frågor är desamma som @MiniLi s.
 
Med S-twist på "stopp för vinster i välfärden" kanske vi kan undvika mardrömsscenariot som drivs av V "stopp för framgångsrikt kvinnligt företagande". Men jag får total ångest inför att vänstern är på väg att paja hela valfriheten och kvaliteten inom välfärden som en ulv i fårakläder. Fina ord och låtsasmål, men metoder helt uppåt väggarna som riskerar rasera den helt.

Jag hoppas att både V och SD hamnar en bra bit från regeringsmakten.
Den sista meningen implicerar att v och Sd på nåt sätt är samma del av samma unkna mynt. Jag hade förväntat mig mer av dig än att du kopplar ihop de två partierna. V är inte rasistiskt. Det är däremot Sd. Blanda inte ihop v och Sd.
 
Den sista meningen implicerar att v och Sd på nåt sätt är samma del av samma unkna mynt. Jag hade förväntat mig mer av dig än att du kopplar ihop de två partierna. V är inte rasistiskt. Det är däremot Sd. Blanda inte ihop v och Sd.

Om man nu kan kalla SD rasistiskt så kan man kalla V rasistiskt.
 
Den sista meningen implicerar att v och Sd på nåt sätt är samma del av samma unkna mynt. Jag hade förväntat mig mer av dig än att du kopplar ihop de två partierna. V är inte rasistiskt. Det är däremot Sd. Blanda inte ihop v och Sd.

Jag blandar inte alls ihop V och SD. Totalt missförstånd. Likväl önskar jag att båda hamnar en bra bit från regeringsmakten, min bild av V fick sig tyvärr en törn efter partiledarutfrågningen.
 
Jag har inte läst en enda artikel som ger stöd för det du säger. Jag läser främst DN, så det har inte med indoktrinering från F! och v att göra.

Mina frågor är desamma som @MiniLi s.

https://www.svd.se/sma-foretag-drabbas-hardast-av-vinsttak
https://www.svd.se/kvinnorna-tar-taten-i-valfardsforetagen
https://www.ekonomifakta.se/Artiklar/2017/september/vinstbegransning-slar-hardast-mot-kvinnor/
http://www.affarsliv.com/asikter/debatt/vinstforslaget-slar-mot-kvinnor-om4975175.aspx

och så lite partsinlaga också, men det är tänkvärda argument för den som tror att vinstmöjligheter är något dåligt i företag.
http://vigorskillnad.se/vinstfragan/
 
Vilket alltså inte är vad jag tror. Men jag TYCKER att det är ett fruktansvärt slöseri med skattemedel att låta dem bli till vinst åt riskkapitalister. Jag TYCKER att det är (en) djupt respektlös (form av ultraliberalism).
 
Vilket alltså inte är vad jag tror. Men jag TYCKER att det är ett fruktansvärt slöseri med skattemedel att låta dem bli till vinst åt riskkapitalister. Jag TYCKER att det är (en) djupt respektlös (form av ultraliberalism).

Jag tycker inte heller - stora - riskkapitalbolag bör ha något att göra i välfärdssektorn. De är för övrigt inte särskilt intresserade av "Görans plåt" eller "Bosses ventilation och rörmokeri" som har det offentliga som majoritetskunder, och där nånstans finns lösningen. Men den består inte på något sätt i att hindra vinster i kvinnodominerade branscher. Det är ren (vänster)-populism och skulle skada välfärden oerhört.

Vi behöver fler långsiktigt engagerade företagare i välfärdssektorn som kan hjälpa oss att utveckla sektorn in i framtiden.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp