Bukefalos 28 år!

Valtråd (inte Andra djur eller sytillbehör) - ändrad rubrik

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tack gode gud för Stockholm. S och M relativt jämna som vanligt, med undantag för vissa valkretsar på Östermalm där M alltid varit extremt starka. Verkar vara enda valkretsen där SD klättrat över 10%. V har gått framåt allmänt. SD orkar inte upp till 10% i någon annan valkrets (riksdagsvalet) och verkar ligga på 7-5%.

Som väntat är S och V mycket starka i de västra valkretsarna (Rinkeby/Tensta). SD får där knappt 3% vilket iofs är 3% mer än förra valet. I Danderyd och andra starka M fästen är SD allmänt starkare också. Där verkar de få ca 15% i genomsnitt.

Vet inte riktigt vad du menar med starka M-fästen men i Danderyd som du nämner har SD 11 %. I Täby, Lidingö, Sollentuna, Nacka samma sak. I kommuner där S är största parti som Södertälje, Botkyrka, Haninge och Huddinge ligger SD mellan 15-20 %, värst i Nynäshamn med 23 %.
 
Om jag inte ser fel så har det rödgröna blocket just höjts till 40,7% ..... om det hänger kvar.
Påverkar det antalet mandat tro?
 
Rödgröna regeringen kommer att fällas med hjälp av SD, det är det ingen tvekan om. Det är vad som händer sedan som blir intressant. Om det blir 142-142 blir det en minoritetsregering. För att få igenom budget och liknande måste Alliansen ta hjälp av SD. Frågan är, vad kommer SD att kräva i utbyte, de har varit mycket klara med sin krav den här gången.

Resten av Alliansen är de som markerat hårdast mot SD. Kommer de att gå med på SD krav på att komma in i regeringen? M+SD har inte majoritet så de kommer behöva ta hjälp av minst ett, möjligen två av de andra partierna. KD som ligger närmast SD rent ideologiskt (socialkonservativa) har varit en av dem som varit SD:s starkaste kritiker. Jag kan se en liknande Novemberkompromiss men åt andra hållet, där S och M gör upp med stöd av en av mittenpartierna, möjligtvis V faktiskt.
 
Vet inte riktigt vad du menar med starka M-fästen men i Danderyd som du nämner har SD 11 %. I Täby, Lidingö, Sollentuna, Nacka samma sak. I kommuner där S är största parti som Södertälje, Botkyrka, Haninge och Huddinge ligger SD mellan 15-20 %, värst i Nynäshamn med 23 %.

Kollade Tensta Rinkeby och där låg SD på runt 3-4%
 
Rödgröna regeringen kommer att fällas med hjälp av SD, det är det ingen tvekan om. Det är vad som händer sedan som blir intressant. Om det blir 142-142 blir det en minoritetsregering. För att få igenom budget och liknande måste Alliansen ta hjälp av SD. Frågan är, vad kommer SD att kräva i utbyte, de har varit mycket klara med sin krav den här gången.

Resten av Alliansen är de som markerat hårdast mot SD. Kommer de att gå med på SD krav på att komma in i regeringen? M+SD har inte majoritet så de kommer behöva ta hjälp av minst ett, möjligen två av de andra partierna. KD som ligger närmast SD rent ideologiskt (socialkonservativa) har varit en av dem som varit SD:s starkaste kritiker. Jag kan se en liknande Novemberkompromiss men åt andra hållet, där S och M gör upp med stöd av en av mittenpartierna, möjligtvis V faktiskt.
Jag blir irriterad på att de tar det som en seger när S kommer att fällas med hjälp av SD.
Är det verkligen en seger för dem?

Är Löfven värre än SD?
 
Jag blir irriterad på att de tar det som en seger när S kommer att fällas med hjälp av SD.
Är det verkligen en seger för dem?

Är Löfven värre än SD?

Tyvärr ja. Ironiskt nog kommer inte politiken att ändras särskilt mycket är min prognos eftersom man behöver ett lapptäcke för att få igenom proppar.
 
Ohohohoh, nytt från svt - 144 mandat åt rödgröna och 142 åt alliansen!
Herrejesus, detta kan verkligen svänga kraftigt!
 
Kollade Tensta Rinkeby och där låg SD på runt 3-4%

Ja det protesterade jag inte emot. Jag undrade var du fick att SD låg runt 15 % i "starka M-fästen"? Att jag tog upp att SD var högre i kommuner där S var störst var för att det lät på ditt inlägg att du drog slutsatsen att SD blir större där M är starkare.
 
"Det fanns egentligen bara en stor triumf i detta ångestladdade val.

SD vann en totalseger om medieutrymmet. Till och med under upploppet kunde Jimmie äga allt genom att tjafsa lite med SVT. Inte för att han är en statsministerkandidat eller hans parti ett regeringsämne utan bara för att han är Jimmie Åkesson.
Men i ärlighetens namn, vad har SD använt sin förkrossande dominans över valrapporteringen till?
SVT förtrycker oss, buhuu… public service är vänstertomtar, snyft, snyft… Inga löften. Ingen ny politik. Knappt någon politik över huvud taget annan än den som slogs fast redan i början på 90-talet. Stoppa de asylsökande."
https://www.aftonbladet.se/kultur/a/21xVx4/kulturkampen-har-natt-vags-ande
 
05AB1A4F-84BB-4B70-942B-5EC19892B0B4.png
Jag bor i ett helt nybyggt område precis intill ett universitet. Det är mycket studenter och så mycket folk som har råd med ny lägenhet eller nytt hus. Inte så konstigt att fördelningen ser ut som den gör i valkretsen. Å andra sidan är det väldigt låg andel som röstat på SD också..

Min stad har SD lägre än hela landet (13,2) och S i topp på 27,7% men länets övriga städer har SD på drygt 20%..
 
Stadsministeromröstning tidigast 25 september. Det skulle alltså kunna dröja till dess innan man vet nåt alls?
 
Folk verkar så chill i vallokalerna medan jag sitter här och biter på naglarna i väntan på antalet mandatplatser :cautious:O_o
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp