Bukefalos 28 år!

Valtråd (inte Andra djur eller sytillbehör) - ändrad rubrik

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vadå "ett tag fick de inte ens några regeringsposter"?

Vänsterpartiet har aldrig suttit i någon regering. Under samlingsregeringens dagar var V det enda partiet som inte satt i regeringen.

Sant men jag tror att den här gången om rödgröna sitter kvar kan de inte hindras att ta plats med tanke på hur de gått framåt. Vi får se. Som sagt, S har alltid sett till att V röstat 'rätt' ;) men utan några stora kompromisser trots att det varit hårda förhandlingar då och då.
 
Sant men jag tror att den här gången om rödgröna sitter kvar kan de inte hindras att ta plats med tanke på hur de gått framåt. Vi får se. Som sagt, S har alltid sett till att V röstat 'rätt' ;) men utan några stora kompromisser trots att det varit hårda förhandlingar då och då.
Rödgröna kan inte sitta kvar. Alliansen och SD har tillräckligt med röster för att rösta bort dem.
 
Rödgröna kan inte sitta kvar. Alliansen och SD har tillräckligt med röster för att rösta bort dem.

Därför jag sade om. Men ja, regeringen kommer att fällas. Det är sedan det blir intressant. SD har som jag sagt tidigare varit mycket klara på att de kräver regeringsposter i utbyte mot att rösta för i riksdagen. Och att migrationspolitiken läggs om radikalt, vilket de andra Allianspartierna (inklusive KD) mycket skarpt satt sig emot. M och SD kommer inte ha egen majoritet utan de behöver, lite beroende på det slutliga resultatet, ett eller möjligtvis två av mittenpartierna.
 
Därför jag sade om. Men ja, regeringen kommer att fällas. Det är sedan det blir intressant. SD har som jag sagt tidigare varit mycket klara på att de kräver regeringsposter i utbyte mot att rösta för i riksdagen. Och att migrationspolitiken läggs om radikalt, vilket de andra Allianspartierna (inklusive KD) mycket skarpt satt sig emot. M och SD kommer inte ha egen majoritet utan de behöver, lite beroende på det slutliga resultatet, ett eller möjligtvis två av mittenpartierna.
Fast de känns så maktkåta att det känns som att de kan rösta för ändå bara för att få en fot in.
Det skulle nästan vara lättare som det blir som du säger, för då blir det åtminstone tydligt om de börjar samarbeta. Medan medröster från SD-håll är mera lättare att strunta i.
 
Sant men jag tror att den här gången om rödgröna sitter kvar kan de inte hindras att ta plats med tanke på hur de gått framåt. Vi får se. Som sagt, S har alltid sett till att V röstat 'rätt' ;) men utan några stora kompromisser trots att det varit hårda förhandlingar då och då.

Ja alltså hur Stefan Löfven ska få ihop en regering med MP men utan V är ju obegripligt när V blev nästan dubbelt så stora som MP. Men då får han nog välja mellan alliansen och V. Att något alliansparti skulle sitta i regering med V, eller rösta för en regering där V ingår lär ju inte hända. Det har ju till och med Socialdemokraterna själva vägrat hittills i historien så varför skulle de kunna kräva det av alliansen?
 
"Det är uppenbart att de har en majoritet i riksdagen emot sig" - jaha, det säger du JB. Hur tycker du det när ni har mindre mandatplatser än de rödgröna?

Oh wait, glömde såklart de bruna. Du räknar alltså dem med er i majoriteten?
 
Han känns som den där stabila farsgubben med sitt enkla jobb på fabriksgolvet som finns där med sitt lugn :love: En sån statsminister vill jag ha även i fortsättningen!
Haha, så tänkte jag kanske inte. Men det han talade om var precis anledningen till att jag röstade på Socialdemokraterna istället för L eller C som jag vanligtvis sympatiserar mer med, trodde inte att jag skulle känna mig så bekräftad i att jag gjorde rätt. Tyckte att han visade upp bra mycket mer ryggrad. Sen leder det ju inte nödvändigtvis till en acceptabel lösning, men det känns mycket sundare att prata om blocköverskridande lösningar inatt, än att tala om att tala om att alliansen håller ihop som det blev nu.
 
Såg att valdeltagandet var lägre i år än förra valet? Eller läste jag fel? Trodde verkligen att det skulle vara fler som röstade det här valet..
 
Varför tycker M, C och resten av Löfven ska avgå? S är ju fortfarande störtsta partiet och i skrivande stund har rödgröna 1 mandat mer än alliansen?
 
Alliansen pratar väldigt mycket om blocköverskridande samtal - jag undrar om de tänker på att såna samarbeten kräver att man kan ge och ta. Ta är de nog redo för, men ge?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Pall till hög säng?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp