Bukefalos 28 år!

Valtråd (inte Andra djur eller sytillbehör) - ändrad rubrik

Status
Stängd för vidare inlägg.
"Det är uppenbart att de har en majoritet i riksdagen emot sig" - jaha, det säger du JB. Hur tycker du det när ni har mindre mandatplatser än de rödgröna?

Oh wait, glömde såklart de bruna. Du räknar alltså dem med er i majoriteten?
De kan ju ha en majoritet emot sig utan att den majoriteten är en gemensam grupp. Tror att du kan behöva pausa och andas lite. Förstår att du är frustrerad, men det är antagligen en bra anledning till att inte skriva allt du tänker. :)
 
Ja alltså hur Stefan Löfven ska få ihop en regering med MP men utan V är ju obegripligt när V blev nästan dubbelt så stora som MP. Men då får han nog välja mellan alliansen och V. Att något alliansparti skulle sitta i regering med V, eller rösta för en regering där V ingår lär ju inte hända. Det har ju till och med Socialdemokraterna själva vägrat hittills i historien så varför skulle de kunna kräva det av alliansen?

Det kan vara så att 30% av rösterna går till partier som står utanför regeringsställning. Jag tror att S kommer att göra som tidigare, inte bjuda in V till regeringen utan räkna med att de röstar med S i riksdagen.
 
De kan ju ha en majoritet emot sig utan att den majoriteten är en gemensam grupp. Tror att du kan behöva pausa och andas lite. Förstår att du är frustrerad, men det är antagligen en bra anledning till att inte skriva allt du tänker. :)
Jag gillar inte att de rycker på axlarna åt att SD kommer isåfall rösta likadant som dem, de talar med väldigt stark tro i att de kommer att göra så. Om man upptäcker att man röstar på något likadant som en som har lika tvivlande åsikter som SD så borde man kanske ta en till titt på det och tala ödmjukare, och även om det. Just nu känns det som att de inte vill tala om det, men samtidigt ta det som självklart.
 
Det jag inte fattar är att om svenska folkets röster väljer rödgrönt. Hur kan då de blåa sitta och säga att de vägrar Löfven som statsminister och själva ska ha regering. Men det är ju inte det svenska folket valt? Förstår inte den biten alls, jag känner mig lurad som väljare om mitt "block vinner" men det är inte det som får vara regering..
 
Varför tycker M, C och resten av Löfven ska avgå? S är ju fortfarande störtsta partiet och i skrivande stund har rödgröna 1 mandat mer än alliansen?
För att om statsministern väljer att sitta kvar så ska riksdagen rösta om hen ska få sitta kvar. Om mer än hälften röstar nej måste hen avgå.
 
Det jag inte fattar är att om svenska folkets röster väljer rödgrönt. Hur kan då de blåa sitta och säga att de vägrar Löfven som statsminister och själva ska ha regering. Men det är ju inte det svenska folket valt? Förstår inte den biten alls, jag känner mig lurad som väljer om mitt "block vinner" men det är inte det som får vara regering..

Fattar inte jag heller! Eller bjuder de in SD till alliansen helt plötsligt, kan de göra så?
 
Awkward.
De släppte in Lövin och Fridolin medan alliansen fortfarande stod på scenen och de fick stå kvar där i bakgrunden en stund - fridolin satte händerna på höfterna och såg ut som att han skulle säga ajabaja :rofl::D
 
Det jag inte fattar är att om svenska folkets röster väljer rödgrönt. Hur kan då de blåa sitta och säga att de vägrar Löfven som statsminister och själva ska ha regering. Men det är ju inte det svenska folket valt? Förstår inte den biten alls, jag känner mig lurad som väljer om mitt "block vinner" men det är inte det som får vara regering..
För att det är så valet fungerar om de inte får egen majoritet. Är någon över 50% är det annorlunda. Men statsministern röstas fram av regeringen och sen väljer statsministern ut ministrarna. Vi röstar fram vilka som ska sitta i riksdagen.
 
Senast ändrad:
För att om statsministern väljer att sitta kvar så ska riksdagen rösta om hen ska få sitta kvar. Om mer än hälften röstar nej måste hen avgå.

Aha, så de räknar med att SD röstar nej? Hur bestäms då vem som ska bli statsminister?
Kan de rösta fram Kristersson till statsminister? Om rödgröna får ett mandat mer och S blir största parti?
 
För att om statsministern väljer att sitta kvar så ska riksdagen rösta om hen ska få sitta kvar. Om mer än hälften röstar nej måste hen avgå.
Men Alliansen är mindre än hälften.

De räknar i förväg med SDs röster. Det om något skulle behöva en ordentlig genomtanke.
 
Fattar inte jag heller! Eller bjuder de in SD till alliansen helt plötsligt, kan de göra så?
Speciellt Kristersson har ju sagt innan valet att han skulle göra såhär, yrka på att Löfven ska avgå. Sedan så blir det ju i praktiken så att Sverigedemokraterna kommer att kunna medverka till att fälla en regering, även utan att alliansen aktivt söker stöd.
 
För att det är så valet fungerar om de inte får egen majoritet. Är någon över 50% är det annorlunda. Men statsministern röstas fram av regeringen och sen väljer statsministern ut ministrarna. Vi röstar fram vilka som ska sitta i regeringen.
Vi röstar väl fram vilka som ska sitta i riksdagen och hur många mandat varje parti får?
De sen i sin tur röstar fram regeringen?
 
Jag tycker faktiskt att det skulle vara oklokt att säga åt en statsminister att genast avgå innan en ny regering är klar, det kan ju dröja och man behöver väl någon som sitter där under tiden.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp