Bukefalos 28 år!

Valtråden 2022

Status
Stängd för vidare inlägg.
Åker MP ur så betyder det ju garanterat blåbrun regering (eller blå med brunt samarbete). Har en vän som aldrig skulle röstat på MP men som nu överväger det för att förhindra detta, för "SD är farligare än MP".

Det är verkligen ingen garanti för det.

I mina ögon är dessutom MP nästan lika skadliga för vårt land som de bruna men av andra orsaker (och ja, jag vet att vi inte är överens där... men så länge du vill kunna använda vår moderna teknologi och ha el så får du nog leva med att min bransch existerar... och att arbetarna som ser till att praktiska saker fungerar måste kunna fortsätta ta sig till arbetet).
 
Jag blir inte "motiverad" till grönare lösningar när mina kostnader skenar, jag kämpar för att hålla mig flytande. Samma med bränslepriserna, jag kan liksom inte sluta köra eftersom jag måste ta mig till jobbet. Jag är inte den enda som är i samma sits så i mina ögon är många av miljörörelsens liknande uttalanden ett hån faktiskt.
Politiker skryter över "grön skatteväxling". För mig betyder det bara gör det dyrare för den som inte har råd att åtgärda problemen och sponsra de som har mest genom bidrag av att de köper ännu mer "skit" de inte behöver.
 
Politiker skryter över "grön skatteväxling". För mig betyder det bara gör det dyrare för den som inte har råd att åtgärda problemen och sponsra de som har mest genom bidrag av att de köper ännu mer "skit" de inte behöver.

Instämmer.

Och ja, jag är till viss del egoistisk... men jag har verkligen inte lust att bli tvingad att sälja mitt hus, sluta jobba med det jag kan och sitta som arbetslös i någon lägenhet på bidrag.

Jag nöjeskör inte bilen, det är endast för att ta mig till jobbet. Hade jag råd hade jag absolut slängt upp solceller men jag måste ha ett friskt tak först... osv.
 
Ptja. Jag vet ju var jag står i grunden men det är en intressant tanke att man får välja vilket ytterkantsalternativ man tycker sämst om och välja efter vad som gynnar det minst. För mig är det solklart vilka krafter jag ser som mest skadliga för landet, så jag röstar på nåt av de borgerliga alternativen. Har inte bestämt vilket än.
 
Heltidspolitiker är det väl få som är?
Är det skolpolitiken du är mest engagerad i? Vad är det du vill att M ska genomföra inom skolpolitiken mer konkret? Har inte sett att du varit aktiv i politiska diskussionstrådar här så blir lite nyfiken! :)

@Sonic76
 
Ptja. Jag vet ju var jag står i grunden men det är en intressant tanke att man får välja vilket ytterkantsalternativ man tycker sämst om och välja efter vad som gynnar det minst. För mig är det solklart vilka krafter jag ser som mest skadliga för landet, så jag röstar på nåt av de borgerliga alternativen. Har inte bestämt vilket än.
Precis, man kan inte välja det bästa partiet för det finns inga bra, man får ta det minst dåliga. Fundera på vilka frågor som är viktigast och vad man kan kompromissa bort.
 
Jag tycker det är jättetråkigt att viljan att engagera sig inom politiken blir så ifrågasatt. De flesta politiska partier behöver fler som faktiskt engagerar sig, som vill sätta sig in i frågor, och vill påverka och ta ansvar. Till skillnad från de flesta andra som mest tycker att det är någon annan som borde se till att samhället fungerar.

Huruvida @Sonic76 orkar med detta extra utöver sitt ordinarie jobb får hon utvärdera med tiden. Min erfarenhet av att engagera sig ideellt inom frågor man brinner för är att det tar en annan typ av energi än lönearbete, och att det också väcker en energi och mening på ett annat plan än det vanliga roddandet som gör mig trött i vardagen. Dock, som tidigare i väggen så vet jag mycket väl att orkesbalansen inte alltid går ihop även om det är roligt och givande det man gör. Men det får ju som sagt visa sig, ibland är olika energikrävande saker kompletterande också. Jag tycker att det är i vilket fall är toppen att hon vill och testar.
 
Jag tror att den "gröna vågen" är nödvändig för planeten och att vi ska finnas kvar och jag förstår att det är "bråttom" men jag tror också att vi människor har svårt med förändringar som troligtvis (enligt mig) kommer att tillfälligt sänka levnadsstandarden. Det är lätt att säga att människan överlever pga förändringsbenägenheten men när man börjar ana att det blir "sämre" så är man inte intresserad längre.
Jag hoppas på något parti som kan driva detta så pedagogiskt att människor anser att vi måste förändra men att vi inte blir rädda. För jag tror rädsla är en stor del i människors hat och hån.
 
Jag tycker det är jättetråkigt att viljan att engagera sig inom politiken blir så ifrågasatt. De flesta politiska partier behöver fler som faktiskt engagerar sig, som vill sätta sig in i frågor, och vill påverka och ta ansvar. Till skillnad från de flesta andra som mest tycker att det är någon annan som borde se till att samhället fungerar.

Huruvida @Sonic76 orkar med detta extra utöver sitt ordinarie jobb får hon utvärdera med tiden. Min erfarenhet av att engagera sig ideellt inom frågor man brinner för är att det tar en annan typ av energi än lönearbete, och att det också väcker en energi och mening på ett annat plan än det vanliga roddandet som gör mig trött i vardagen. Dock, som tidigare i väggen så vet jag mycket väl att orkesbalansen inte alltid går ihop även om det är roligt och givande det man gör. Men det får ju som sagt visa sig, ibland är olika energikrävande saker kompletterande också. Jag tycker att det är i vilket fall är toppen att hon vill och testar.
Håller med. Jag som träffar fritidspolitiker varje dag i mitt jobb ser ju vilken energi de har och en tro på att de kan göra skillnad. Att sitta och läsa 300 sidor inför möte är inte enkelt och jag högaktar alla som gör detta jobb, oavsett partitillhörighet. Vi måste göra allt vi kan för att dessa ska finnas kvar och de har svårt att rekrytera.
 
Men vanliga knegare måste ta sig till jobbet. En rejäl del av min nuvarande lön går bort i bränsle men jag har inget val, jag har inga pengar att köpa en elbil för och kollektivtrafik funkar inte när du jobbar skift utanför storstadsregionerna. Det är många som jobbar på liknande sätt, tex inom vården.

Stockholm måste inse att för oss på landet är en bil ett måste, inte en lyx.

Vi är också beroende av billig och stor mängd el, både för industrin och privat (uppvärmning speciellt i norr och alla dessa elbilar). Det finns inga älvar kvar att bygga ut och vindsnurrorna räcker inte (och fungerar inte som reglerkraft). Då finns det bara ett alternativ kvar.
Men MP vill väl höja priset i städer men ge avdrag på landsbygden? Jag är inte expert på MPs politik men det är så jag förstått det hela.
 
Men MP vill väl höja priset i städer men ge avdrag på landsbygden? Jag är inte expert på MPs politik men det är så jag förstått det hela.

Mitt största problem med dem är faktiskt deras inställning till gruvor och kärnkraft. Och ja, det är också till viss del egoistiskt från min sida eftersom jag är i branschen men även vad jag anser är bra för vårt samhälle i stort.

De har aldrig kommit med rimliga lösningar för att få fram tillräckligt med elkraft. Det är som sagt i mina ögon ett jäkla hyckleri att skrika efter gröna innovationer men när det kommer fram att det behövs sällsynta metaller till dem ska vi banne mig inte bryta dem i Sverige för vi ska minsann inte ha några gruvor (draget till sin spets).

Jag är som sagt inte emot grön omställning men jag är inte villig att nermontera hela vårt samhälle för det, speciellt inte när de slår hårdast mot låg- och medelinkomsttagare, dvs majoriteten av befolkningen.
 
Mitt största problem med dem är faktiskt deras inställning till gruvor och kärnkraft. Och ja, det är också till viss del egoistiskt från min sida eftersom jag är i branschen men även vad jag anser är bra för vårt samhälle i stort.

De har aldrig kommit med rimliga lösningar för att få fram tillräckligt med elkraft. Det är som sagt i mina ögon ett jäkla hyckleri att skrika efter gröna innovationer men när det kommer fram att det behövs sällsynta metaller till dem ska vi banne mig inte bryta dem i Sverige för vi ska minsann inte ha några gruvor (draget till sin spets).

Jag är som sagt inte emot grön omställning men jag är inte villig att nermontera hela vårt samhälle för det, speciellt inte när de slår hårdast mot låg- och medelinkomsttagare, dvs majoriteten av befolkningen.
Jag tycker det här med gruvdrift är en väldigt svår fråga. Jag kan se att båda sidorna har rätt, bara med lite olika etiskt tänk. För mig handlar det till slut om att inga partier vill ta tag i det som faktiskt behövs för ett hållbart samhälle, det vill säga en väg bort från konsumtion och tillväxt - men det kanske är det du menar med 'nedmontera hela vårt samhälle'?
 
Jag tycker det här med gruvdrift är en väldigt svår fråga. Jag kan se att båda sidorna har rätt, bara med lite olika etiskt tänk. För mig handlar det till slut om att inga partier vill ta tag i det som faktiskt behövs för ett hållbart samhälle, det vill säga en väg bort från konsumtion och tillväxt - men det kanske är det du menar med 'nedmontera hela vårt samhälle'?
nej för vem skulle vilja rösta på de? Hur rätt de än har... Hela samhället är ju byggt på låtsas-pengar och konsumtion och att "öka tillväxten". Det kommer till en vägs ände och jag tror vi är där nu.
 
Jag tycker det här med gruvdrift är en väldigt svår fråga. Jag kan se att båda sidorna har rätt, bara med lite olika etiskt tänk. För mig handlar det till slut om att inga partier vill ta tag i det som faktiskt behövs för ett hållbart samhälle, det vill säga en väg bort från konsumtion och tillväxt - men det kanske är det du menar med 'nedmontera hela vårt samhälle'?

Litegrann så, ja. Men samtidigt gillar jag verkligen inte konsumtion "bara för att". Jag köper ju gärna begagnat och köper jag nytt vill jag att det är av bra kvalité som håller. Men med "nermontera vårt samhälle" menar jag också att folk ska straffas sas (bränslepriser osv) för att de arbetar på ett sådant sätt (tider osv) som gör att de inte kan åka kollektivt.

Men vill vi ha den levnadsstandard vi har (och nu pratar jag inte ren lyxkonsumtion utan basala saker som boende, internet etc) så måste vi ha gruvor. Även ett enklare samhälle klarar sig inte utan gruvor, du som historiker vet ju vad möjligheten till mer avancerade verktyg av metall gjorde för vår tidiga samhällsbyggnad.

Och återvinning i all ära men det räcker inte. För en del saker behöver vi metall av en viss kvalité som är svår att få till med återvunnet material och även om det skulle gå så slukar den processen ofta mer energi än att tillverka från nybrutet material.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
397
Senast: Nevermind
·
Hästvård En häst grundvaccinerades fel med influensa + stelkramp, Prequenza Te (fick även botulismvaccin men där är intervallet korrekt)...
Svar
5
· Visningar
897
Senast: Fiorano
·
  • Omröstning
Tjatter Ikväll hålls Nobelfesten. De studenter som vann i lotteriet 2022 till att få köpa parbiljetter till Nobelfesten fick betala 8190 kronor...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
9 672
Senast: ameo
·
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
5 424
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring
  • Uppdateringstråd 29
  • FÅRtråden

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Insektsspray
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp