Bukefalos 28 år!

Valtråden 2022

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är för att påverka jag kandiderar.
Jag är insatt i den lokala politiken och jag har ”mina” frågor jag är starkare i.
Jag tänker inte vara passiv i debatter mm.
Jag kan liksom inte börja måla fan på väggen då jag inte anser att det är nån större risk att jag blir vald. Jag kommer att vara drivande och påläst i allt jag föresätter mig. Men jag är inte heltidspolitiker och det vet partiet om.
Mitt ordinarie jobb måste gå först.

Heltidspolitiker är det väl få som är?
Är det skolpolitiken du är mest engagerad i? Vad är det du vill att M ska genomföra inom skolpolitiken mer konkret? Har inte sett att du varit aktiv i politiska diskussionstrådar här så blir lite nyfiken! :)
 
Jag har bestämt mig. I år blir det tillbaka i den röda fållan. Det är så mycket med vänstern jag har problem med gällande min egen tillvaro men när det enda liberala alternativet för mig tänker leka med de bruna så är en gräns inte bara nådd men korsad med flera mil.

Åker MP ur riksdagen har jag champagnen redo. Jag är för att värna om miljön men vill inte se vårt samhälle raserat för att göra det. Plus att rent personligt klarar jag inte av hycklare som drar nytta av min bransch medan de pissar på den (utan gruvor - ingen energi, infrastruktur, mobiler, vindsnurror, elbilar etc). Plus att jag är enormt positiv till kärnkraft (nej, jag är inte helt objektiv där :laugh:).

Lokalt vete fan. Där finns det inget parti som känns rimligt. Regionalt blir det nog åt höger, de regionala sossarna imponerade inte direkt när de dominerade regionpolitiken.
 
Det viktigaste är att vi blir av med MP och deras påverkan på S, om det nu blir S som styr. Sveriges landsbygd håller på att förstöras helt av de skenande priserna på drivmedel och ström. Snart har vi inga bönder kvar för de har inte råd att driva sina gårdar längre. Maten är redan dyr och ökande i pris och det kommer öka ännu mer om bönderna skall ha råd att plöja sina åkrar.

Men hur är det MP:s fel att priserna på drivmedel och ström skenar? Man kan ha många åsikter om MP men just el och drivmedel har de öht ingen inverkan på. Det enda som en blivande regering kan göra är att artificiellt hålla svenska jordbrukare under armarna genom subsidier. Sedan är det fascinerande att när vi redan ser klimatförändringar i Europa med extremtemperaturer och bränder så vill M sänka skatterna på fossilbränslen, bensin/el till EU minimum. Miljö och klimatpolitiken är det första som ryker när tiderna blir sämre.

Jag såg en intressant mätning (hittar den tyvärr inte nu) där man gått lite mer på djupet vad gäller att svenskar prioriterar miljön. Det visade sig att en majoritet ansåg att andra länder ffa då Kina skulle minska sina utsläpp. Att det är svenskars konsumtion av varor från Kina som driver utsläppen är en koppling inte många gör.
 
Men hur är det MP:s fel att priserna på drivmedel och ström skenar? Man kan ha många åsikter om MP men just el och drivmedel har de öht ingen inverkan på. Det enda som en blivande regering kan göra är att artificiellt hålla svenska jordbrukare under armarna genom subsidier. Sedan är det fascinerande att när vi redan ser klimatförändringar i Europa med extremtemperaturer och bränder så vill M sänka skatterna på fossilbränslen, bensin/el till EU minimum. Miljö och klimatpolitiken är det första som ryker när tiderna blir sämre.

Jag såg en intressant mätning (hittar den tyvärr inte nu) där man gått lite mer på djupet vad gäller att svenskar prioriterar miljön. Det visade sig att en majoritet ansåg att andra länder ffa då Kina skulle minska sina utsläpp. Att det är svenskars konsumtion av varor från Kina som driver utsläppen är en koppling inte många gör.

Men vanliga knegare måste ta sig till jobbet. En rejäl del av min nuvarande lön går bort i bränsle men jag har inget val, jag har inga pengar att köpa en elbil för och kollektivtrafik funkar inte när du jobbar skift utanför storstadsregionerna. Det är många som jobbar på liknande sätt, tex inom vården.

Stockholm måste inse att för oss på landet är en bil ett måste, inte en lyx.

Vi är också beroende av billig och stor mängd el, både för industrin och privat (uppvärmning speciellt i norr och alla dessa elbilar). Det finns inga älvar kvar att bygga ut och vindsnurrorna räcker inte (och fungerar inte som reglerkraft). Då finns det bara ett alternativ kvar.
 
Vi är också beroende av billig och stor mängd el, både för industrin och privat (uppvärmning speciellt i norr och alla dessa elbilar). Det finns inga älvar kvar att bygga ut och vindsnurrorna räcker inte (och fungerar inte som reglerkraft). Då finns det bara ett alternativ kvar.
Jag läste att det kommande år fortfarande skulle vara överskott på el i norr?
 
Men hur är det MP:s fel att priserna på drivmedel och ström skenar? Man kan ha många åsikter om MP men just el och drivmedel har de öht ingen inverkan på.
Det var MP som drev frågan om syntetisk diesel, något som gjorde att priset steg fyra kronor över en natt och gav oss världens dyraste diesel. De flesta andra partierna hängde med, men det var MP som drev frågan. Dessutom sägs det att hela grejen med redutionsplikten (tillsättandet av syntetisk diesel) kom till för att blidka Preemraff när MP stoppade deras utbyggnad men jag vet inte exakt hur det där hänger ihop.

Strömpriserna, mycket handlar förstås om den där överföringsledningen ner till kontinenten men det handlar också till stor del om den stoppade kärnkraften, och där är MP i allra högsta grad drivande. Nej, jag vill inte heller ha kärnkraft men skall nu allting i samhället gå på ström så måste vi ju ha den om strömmen skall räcka.
 
Jag läste att det kommande år fortfarande skulle vara överskott på el i norr?
Och jag hörde att de önskemål som finns från industrin inte alls kommer bli mötta till den grad som de vill för att kunna utveckla i den takt de planerat. Så visst finns det säkert överskott förutsatt att nätet inte byggs ut för att täcka den verksamhet som vill etablera/utöka i regionen.
 
Jag läste att det kommande år fortfarande skulle vara överskott på el i norr?

Jag har inte kollat upp siffrorna på sistone men södra delen av landet skriker efter el. Dvs att norr klarar sig på det som produceras i nuläget men får inte behålla den sas.

Lägg sedan till stora industriella etableringar och förändringar inom befintliga industrier som kräver ohyggliga mängder el så räcker den garanterat inte till.
 
Och jag hörde att de önskemål som finns från industrin inte alls kommer bli mötta till den grad som de vill för att kunna utveckla i den takt de planerat. Så visst finns det säkert överskott förutsatt att nätet inte byggs ut för att täcka den verksamhet som vill etablera/utöka i regionen.

Lägg sedan till att eltilldelningen till industrierna är enormt stelbent i Sverige (med extremt lång handläggning). I Finland görs en bla viktning av ansökningarna gällande vilken som har störst samhällsnytta. Det gör att tex SSAB förmodligen kommer att bygga sin nya produktionslinje för stål i Finland före den i Sverige eftersom alla tillstånd och eltilldelning kommer att vara klara där först.
 
Det var MP som drev frågan om syntetisk diesel, något som gjorde att priset steg fyra kronor över en natt och gav oss världens dyraste diesel. De flesta andra partierna hängde med, men det var MP som drev frågan. Dessutom sägs det att hela grejen med redutionsplikten (tillsättandet av syntetisk diesel) kom till för att blidka Preemraff när MP stoppade deras utbyggnad men jag vet inte exakt hur det där hänger ihop.

Strömpriserna, mycket handlar förstås om den där överföringsledningen ner till kontinenten men det handlar också till stor del om den stoppade kärnkraften, och där är MP i allra högsta grad drivande. Nej, jag vill inte heller ha kärnkraft men skall nu allting i samhället gå på ström så måste vi ju ha den om strömmen skall räcka.
Och sedan skatten på bensin och diesel. Inför valet 2014 lovade S att inte höja drivmedelsskatterna, det var ett av deras vallöften. Men för att få majoritet i riksdagen behövde man ha med sig MP och de krävde höjningar av drivmedelsskatten. Så man höjde trots vallöfte, och sedan dess har man höjt flera gånger till för att göra MP till lags...
 
Problemet med kärnkraft är inte bara slutförvaring och att det inte var lönsamt, men ffa kommer det ta ett tiotal år att bygga och köra igång. Vilket de flesta forskare varnar att det är tid vi inte har på oss. Jag vet att många är motståndare till vindkraft - vattenkraft tror jag inte vi kan förlita oss på mtp att klimatet i Sverige blivit torrare och att vattennivåerna har sjunkit så pass mycket.

Om något är positivt med de skenande elpriserna är det att så många husägare motiverats till att montera solceller. Kanske behövdes det ekonomiska incitamentet. Jag vet att solceller i Sverige inte är optimalt men tekniken utvecklas för att bli mer effektiv att använda även i nordliga breddgrader.

Men är vi allvarliga med en hållbar miljöpolitik så behövs det en mer genomgripande förändring i hur svenskar lever, producerar och konsumerar. De förändringar som krävs är dock politiskt självmord så vi kommer fortsätta att lappa och laga och hoppas att framtida teknik ska ta oss ur hålet vi gräver oss djupare och djupare ner i.
 
Enklaste sättet att få ner elpriserna i södra (och hela) Sverige är att avskaffa priszonerna som de borgerliga etablerade, samt avskilja inhemsk prissättning från exporten till Europa. Går alldeles utmärkt att sätta pristak på inhemsk el utan att påverka priset för exporterad el precis som innan de borgerliga under Reinfeldt "förbättrade" marknaden.

Se sedan till att det åter blir lönsamt att bygga ny kärnkraft då sol, vind och vatten aldrig kommer att kunna komma upp i de nivåer av energi som behövs med alla de hinder som läggs i vägen av lokalbefolkning, kommuner, regioner och miljölagstiftning.
 
Problemet med kärnkraft är inte bara slutförvaring och att det inte var lönsamt, men ffa kommer det ta ett tiotal år att bygga och köra igång. Vilket de flesta forskare varnar att det är tid vi inte har på oss. Jag vet att många är motståndare till vindkraft - vattenkraft tror jag inte vi kan förlita oss på mtp att klimatet i Sverige blivit torrare och att vattennivåerna har sjunkit så pass mycket.

Om något är positivt med de skenande elpriserna är det att så många husägare motiverats till att montera solceller. Kanske behövdes det ekonomiska incitamentet. Jag vet att solceller i Sverige inte är optimalt men tekniken utvecklas för att bli mer effektiv att använda även i nordliga breddgrader.

Men är vi allvarliga med en hållbar miljöpolitik så behövs det en mer genomgripande förändring i hur svenskar lever, producerar och konsumerar. De förändringar som krävs är dock politiskt självmord så vi kommer fortsätta att lappa och laga och hoppas att framtida teknik ska ta oss ur hålet vi gräver oss djupare och djupare ner i.

Vi klarar slutförvaringen och med nya moderna kärnkraftverk kan vi bränna dagens avfall ytterligare så det blir ännu säkrare att slutförvara.

Solceller är väl bra... om en har råd att installera dem (jag har det inte och vet flera med bättre ekonomi än mig som inte har råd). Lägg sedan till att många typer kräver specialmetaller samt att det krävs rätt mycket energi för att tillverka dem.

Kärnkraft är olönsam pga straffbeskattningen på den, ren idioti.

Jag blir inte "motiverad" till grönare lösningar när mina kostnader skenar, jag kämpar för att hålla mig flytande. Samma med bränslepriserna, jag kan liksom inte sluta köra eftersom jag måste ta mig till jobbet. Jag är inte den enda som är i samma sits så i mina ögon är många av miljörörelsens liknande uttalanden ett hån faktiskt.
 
Enklaste sättet att få ner elpriserna i södra (och hela) Sverige är att avskaffa priszonerna som de borgerliga etablerade, samt avskilja inhemsk prissättning från exporten till Europa. Går alldeles utmärkt att sätta pristak på inhemsk el utan att påverka priset för exporterad el precis som innan de borgerliga under Reinfeldt "förbättrade" marknaden.

Se sedan till att det åter blir lönsamt att bygga ny kärnkraft då sol, vind och vatten aldrig kommer att kunna komma upp i de nivåer av energi som behövs med alla de hinder som läggs i vägen av lokalbefolkning, kommuner, regioner och miljölagstiftning.
Att ta bort elzonerna inget som kommer få ner elpriserna i hela Sverige utan istället höja dom i över halva landet. Låter inte alls klokt eftersom den landsänden redan är drabbade av längre resvägar och betydligt högre uppvärmningskostnader på vintern.
 
Att ta bort elzonerna inget som kommer få ner elpriserna i hela Sverige utan istället höja dom i över halva landet. Låter inte alls klokt eftersom den landsänden redan är drabbade av längre resvägar och betydligt högre uppvärmningskostnader på vintern.

Nej, mer el behöver produceras närmare där den förbrukas... och vi har som sagt inga älvar kvar att bygga ut, vare sig i norr eller söder. Då återstår vindkraft vilken möts med oerhört stort motstånd numera, i norr som söder. Efter den finns det inte så mycket mer att välja på än kärnkraft.

Även kraftnätet behöver uppgraderas men det blir ju ändå en förlust när elen ska transporteras långt.
 
Nej, mer el behöver produceras närmare där den förbrukas... och vi har som sagt inga älvar kvar att bygga ut, vare sig i norr eller söder.
Där jag bor river de vattenkraftverket i stället för att gynna laxen, ålen och andra fiskar, men det tycker jag är helt rätt. Vi får ordna strömmen på annat vis än att förstöra en riktigt fin älv
 
Åker MP ur riksdagen har jag champagnen redo. Jag är för att värna om miljön men vill inte se vårt samhälle raserat för att göra det. Plus att rent personligt klarar jag inte av hycklare som drar nytta av min bransch medan de pissar på den (utan gruvor - ingen energi, infrastruktur, mobiler, vindsnurror, elbilar etc). Plus att jag är enormt positiv till kärnkraft (nej, jag är inte helt objektiv där :laugh:).
Åker MP ur så betyder det ju garanterat blåbrun regering (eller blå med brunt samarbete). Har en vän som aldrig skulle röstat på MP men som nu överväger det för att förhindra detta, för "SD är farligare än MP".
 
Åker MP ur så betyder det ju garanterat blåbrun regering (eller blå med brunt samarbete). Har en vän som aldrig skulle röstat på MP men som nu överväger det för att förhindra detta, för "SD är farligare än MP".
Riktigt så garanterat är det inte. Men den frågan som var högst aktuell 2018 är inte mindre aktuell nu 2022. Nu är alternativen tyvärr färre, eftersom fler partier accepterar stöd från SD och vissa också gör allt de kan för att normalisera de kostymprydda rasisterna. Nån drömregering är inte i sikte i år, men vi har alla möjligheter att välja bort en väldigt konservativ regering med stöd av rasister. De valsedlarna faller ifrån redan i hygiensteget, innan man kommer till politiska analysen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
343
Hästvård En häst grundvaccinerades fel med influensa + stelkramp, Prequenza Te (fick även botulismvaccin men där är intervallet korrekt)...
Svar
5
· Visningar
871
Senast: Fiorano
·
  • Omröstning
Tjatter Ikväll hålls Nobelfesten. De studenter som vann i lotteriet 2022 till att få köpa parbiljetter till Nobelfesten fick betala 8190 kronor...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
9 341
Senast: ameo
·
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
5 190
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp