Bukefalos 28 år!

Valtråden 2022

Status
Stängd för vidare inlägg.
Litegrann så, ja. Men samtidigt gillar jag verkligen inte konsumtion "bara för att". Jag köper ju gärna begagnat och köper jag nytt vill jag att det är av bra kvalité som håller. Men med "nermontera vårt samhälle" menar jag också att folk ska straffas sas (bränslepriser osv) för att de arbetar på ett sådant sätt (tider osv) som gör att de inte kan åka kollektivt.

Men vill vi ha den levnadsstandard vi har (och nu pratar jag inte ren lyxkonsumtion utan basala saker som boende, internet etc) så måste vi ha gruvor. Även ett enklare samhälle klarar sig inte utan gruvor, du som historiker vet ju vad möjligheten till mer avancerade verktyg av metall gjorde för vår tidiga samhällsbyggnad.

Och återvinning i all ära men det räcker inte. För en del saker behöver vi metall av en viss kvalité som är svår att få till med återvunnet material och även om det skulle gå så slukar den processen ofta mer energi än att tillverka från nybrutet material.
Ja, vi måste i dagsläget ha gruvor om vi vill ha även minimal modern infrastruktur, men den utsträckning som de har nu och den exploatering som de leder till måste vi inte ha. Det är en del av vad jag menar med olika etiska överväganden; vi kan jobba utifrån hur saker är eller hur vi vill ha dem, och vi kan jobba utifrån etiskt ansvar för sina egna händers göranden eller utifrån globala perspektiv. Jag kan se att båda perspektiven har goda intentioner - men endast ett används också för att rättfärdiga de gärningar som människor utan goda intentioner genomför.

Jag är inte här för att diskutera gruvdrift dock. Jag svarade om det här med MP:s bränslepolitik, som enligt vad jag vet inte straffar folk på landsbygden alls, utan snarare hjälper dem.
Hoppas det! Men jag tror inte det, då måste människor på djupet förstå varför den vägen måste vandras och min erfarenhet av människor är att det ska vara enkelt och snabbt.
Människor vill ha bättre liv. Om den politiken på allvar presenteras, alltså inte bara som något slags utopiskt mål utan som fullt genomtänkt system som också ger just ett bättre liv för människor här och nu, så kommer folk rösta på den. Jag tror en sådan politik hade kunnat stjäla röster från alla läger på den nuvarande politiska skalan.
 
Riktigt så garanterat är det inte. Men den frågan som var högst aktuell 2018 är inte mindre aktuell nu 2022. Nu är alternativen tyvärr färre, eftersom fler partier accepterar stöd från SD och vissa också gör allt de kan för att normalisera de kostymprydda rasisterna. Nån drömregering är inte i sikte i år, men vi har alla möjligheter att välja bort en väldigt konservativ regering med stöd av rasister. De valsedlarna faller ifrån redan i hygiensteget, innan man kommer till politiska analysen.
Det ser väl ut att bli jämnt mellan 'blocken'? Om då 3,7 % försvinner så ser det ganska garanterat ut.
 
Det är verkligen ingen garanti för det.

I mina ögon är dessutom MP nästan lika skadliga för vårt land som de bruna men av andra orsaker (och ja, jag vet att vi inte är överens där... men så länge du vill kunna använda vår moderna teknologi och ha el så får du nog leva med att min bransch existerar... och att arbetarna som ser till att praktiska saker fungerar måste kunna fortsätta ta sig till arbetet).
Det ser verkligen ut som att det kommer bli så.

MP är ju inte emot gruvor? Och när det gällde den där kompensationen till bilägare tyckte inte MP att folk i stan som kan åka kollektivt behövde den, men att folk på landsbygden behövde mer.
 
Precis, man kan inte välja det bästa partiet för det finns inga bra, man får ta det minst dåliga. Fundera på vilka frågor som är viktigast och vad man kan kompromissa bort.

Jag ser det inte riktigt så.
Jag ser att med det system vi har, med många partier och där ingen är stor nog att få majoritet, så får man handla med vad man har. Dvs det måste till samarbeten, för alla, för att nån ska kunna styra öht. Och just nu vet jag vad jag själv tycker är ett parti som skulle få styra ensamt för min del, men så ser inte verkligheten ut. Därför måste jag se till vilka de kommer att samarbeta med, och se till att det parti jag väljer får så stort inflytande som möjligt i just det samarbetet som kommer bli.

Och vad gäller ytterkanterna så ser jag att inget av dem gynnar det samhälle jag helst vill ha. Men att den ena sidan går mot en utveckling som på riktigt skrämmer mig, en ulv i fårakläder inte minst vad gäller antisemitism och annan intolerans. Att människor inte ser det är det som är mest skrämmande. Jag kommer aldrig i hela mitt liv att ge den sidan som drar ditåt min röst.
 
Som vanligt är jag inte tillräckligt påläst. Men i riksdagsvalet KAN jag inte rösta på Sverigedemokraterna, Moderaterna eller Kristdemokraterna.

Här på bukefalos läser jag att många tycker att Vänsterpartiet är hemskt och Miljöpartiet nästan lika illa. Dessa är de jag får i topp i valkompasser. Men jag vet flera som aldrig skulle drömma om att rösta på SD som får dem i toppen i samma valkompasser.

Liberalerna har jag inget begrepp om alls utan behöver läsa på extra om.

Centerpartiet verkar ha ganska mycket som tilltalar mig men också delar som absolut inte gör det. Tror det är detsamma med Socialdemokraterna.

Vill helst inte rösta blankt.
 
Som vanligt är jag inte tillräckligt påläst. Men i riksdagsvalet KAN jag inte rösta på Sverigedemokraterna, Moderaterna eller Kristdemokraterna.

Här på bukefalos läser jag att många tycker att Vänsterpartiet är hemskt och Miljöpartiet nästan lika illa. Dessa är de jag får i topp i valkompasser. Men jag vet flera som aldrig skulle drömma om att rösta på SD som får dem i toppen i samma valkompasser.

Liberalerna har jag inget begrepp om alls utan behöver läsa på extra om.

Centerpartiet verkar ha ganska mycket som tilltalar mig men också delar som absolut inte gör det. Tror det är detsamma med Socialdemokraterna.

Vill helst inte rösta blankt.
Vad folk på forum absolut kan eller inte kan rösta på är ju en dum sak att gå efter kan jag tycka. Gå efter varför människor kan eller inte kan rösta på något, och om dina åsikter om det stämmer överens.
 
Men jag vet flera som aldrig skulle drömma om att rösta på SD som får dem i toppen i samma valkompasser.
Min mamma fick SD i topp för att hon inte förstod frågorna 😅. Man kan ju tänka att dessa valkompasser är utformade så att alla fattar, men tydligen inte. Mamma sa förvånat att hon fick SD i toppen, jag undrade hur hon svarat då. Sen gjorde hon om den och jag satt med och förklarade en del frågor och då hamnade SD långt ner.
 
Människor vill ha bättre liv. Om den politiken på allvar presenteras, alltså inte bara som något slags utopiskt mål utan som fullt genomtänkt system som också ger just ett bättre liv för människor här och nu, så kommer folk rösta på den. Jag tror en sådan politik hade kunnat stjäla röster från alla läger på den nuvarande politiska skalan.
Det här tror jag också men det kräver ju massor av tankejobb om man ska skapa en alternativ plan för hur samhället ska fungera och det är här Miljöpartiet kör helt i diket. De hattar lite här och lite där helt utan att ens verka ha en mål långt ifrån ett konkret sådant.
För att kunna bygga om samhället på det sätt som krävs så måste vi börja med att ifrågasätta det ekonomiska systemet som fungerar likadant idag som när Jesus vandrade på denna jord. Det bygger i grunden på ett pyramidspel både vad gäller individer (som måste bli fler) och resurser (som ska ansamlas hos ett fåtal). Att som man gör idag ge sig in och peta i "följdsjukdom" nummer 138 hjälper ingen, allra minst miljön.
 
Det här tror jag också men det kräver ju massor av tankejobb om man ska skapa en alternativ plan för hur samhället ska fungera och det är här Miljöpartiet kör helt i diket. De hattar lite här och lite där helt utan att ens verka ha en mål långt ifrån ett konkret sådant.
För att kunna bygga om samhället på det sätt som krävs så måste vi börja med att ifrågasätta det ekonomiska systemet som fungerar likadant idag som när Jesus vandrade på denna jord. Det bygger i grunden på ett pyramidspel både vad gäller individer (som måste bli fler) och resurser (som ska ansamlas hos ett fåtal). Att som man gör idag ge sig in och peta i "följdsjukdom" nummer 138 hjälper ingen, allra minst miljön.
Inlägget du citerar handlar inte om miljöpartiet, så jag håller ju med dig. Å andra sidan är de flesta andra partier värre så valet är ju (som alltid) ett val av the lesser evil.
 
Min mamma fick SD i topp för att hon inte förstod frågorna 😅. Man kan ju tänka att dessa valkompasser är utformade så att alla fattar, men tydligen inte. Mamma sa förvånat att hon fick SD i toppen, jag undrade hur hon svarat då. Sen gjorde hon om den och jag satt med och förklarade en del frågor och då hamnade SD långt ner.
Och tänk hur många människor som gör kompassen en gång och sen röstar efter det, utan att tänka efter:crazy:
 
Min mamma fick SD i topp för att hon inte förstod frågorna 😅. Man kan ju tänka att dessa valkompasser är utformade så att alla fattar, men tydligen inte. Mamma sa förvånat att hon fick SD i toppen, jag undrade hur hon svarat då. Sen gjorde hon om den och jag satt med och förklarade en del frågor och då hamnade SD långt ner.

Jag är lite tveksam till de här valkompasserna faktiskt. Jag får ofta väldigt märkliga resultat och jag har verkligen inte problem med att förstå frågorna.
 
Det ser väl ut att bli jämnt mellan 'blocken'? Om då 3,7 % försvinner så ser det ganska garanterat ut.
Om inte exempelvis också L åker ur, då är S-sidan starkast igen. Jag tänker också att partier lätt kan växa eller förlora 2-3 % på de månader som återstår och därmed finns det ingen garanti att MP blir tungan på vågen som lamslår vårt land med en extremkonservativ högerregering, som hittar stöd och kompromissar bort mina medmänniskors rättigheter hos de kostymprydda rasisterna.
 
Jag ser kompasserna lite som slöhet i ärlighetens namn. Bättre att faktiskt dels fräscha upp lite grundläggande samhällskunskap samt historia och dels läsa partiprogrammen.
Och sen är de tokinriktade på sakfrågor av naturlig form. När ideologi och landets riktning känns mer viktigt för mig. Det finns ganska många sakfrågor där jag kan vara både med och mot eller tycka att andras åsikter och viljor får avgöra (mindre viktiga) men i värderingsfrågor är det noll tolerans mot glidningar.
 
Och sen är de tokinriktade på sakfrågor av naturlig form. När ideologi och landets riktning känns mer viktigt för mig. Det finns ganska många sakfrågor där jag kan vara både med och mot eller tycka att andras åsikter och viljor får avgöra (mindre viktiga) men i värderingsfrågor är det noll tolerans mot glidningar.

Helt enig. Men hur många yngre än oss har idag fått rimlig kunskap om de olika partiernas ideologi? Jag är ytterst skeptisk till dagens skola helt ärligt.
 
Jag är lite tveksam till de här valkompasserna faktiskt. Jag får ofta väldigt märkliga resultat och jag har verkligen inte problem med att förstå frågorna.
Jag är en sådan som inte kan fylla i en blankett från försäkringskassan eftersom jag kan hitta minst 3 alternativa tolkningar av varje fråga som ställs. Samma problem uppstår med valkompasserna.
Frågorna är ställda så att svaren beror på i vilken kontext man sätter in frågan och för att kunna svara så måste man avgöra i vilken kontext den är ställd.
 
Det ser väl ut att bli jämnt mellan 'blocken'? Om då 3,7 % försvinner så ser det ganska garanterat ut.

Jag tycker att MP har fört en ganska märklig politik som kommer från ett extremt storstadsperspektiv, men skulle tycka att det vore mycket värre om de rösterna flyttades åt ytterkanten till V till exempel. MP har en splittrad ideologi men det finns också en stark liberal ådra som jag gillar, som tyvärr i praktiken ofta får för lite plats.

Min förhoppning är i dagens läge att C växer rejält i den konstellationen men ändå är ödmjuka och inte kräver nyliberala reformer en masse under nästa mandatperiod. Det har varit lite för mycket spel för gallerierna under kaosperioden som varit.
 
Inlägget du citerar handlar inte om miljöpartiet, så jag håller ju med dig. Å andra sidan är de flesta andra partier värre så valet är ju (som alltid) ett val av the lesser evil.
Vet att det inte var det utan exemplet låg nära till hands, och så tycker jag att just Mp borde jobba extremt hårt med den frågan, med tanke på den tidigare diskussionen.
Att jag klistrar grundläggande samhällsomdaning på just Mp är för att de säger sig vilja bygga om samhället till ett hållbart sådant medan många andra partier tycker att buissness as usual är en full rimlig lösning
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
397
Senast: Nevermind
·
Hästvård En häst grundvaccinerades fel med influensa + stelkramp, Prequenza Te (fick även botulismvaccin men där är intervallet korrekt)...
Svar
5
· Visningar
897
Senast: Fiorano
·
  • Omröstning
Tjatter Ikväll hålls Nobelfesten. De studenter som vann i lotteriet 2022 till att få köpa parbiljetter till Nobelfesten fick betala 8190 kronor...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
9 668
Senast: ameo
·
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
5 423
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • FÅRtråden
  • Valp 2025

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Insektsspray
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp