Valtråden 2022

Status
Stängd för vidare inlägg.
Intressant vilket språkbruk om andra människor som tillåts i den här tråden. Jag trodde det var viktigt att visa hänsyn och respekt även för de man inte sympatiserar med, eller tom tycker illa om. Jag trodde att det var vad som utgjorde en bra människosyn, men det kanske bara gäller utvalda människor eller tillhörigheter?
Saken är den att Skyttedal gett uttryck för en extremt vidrig människosyn så många gånger vid det här laget.
 
Saken är den att Skyttedal gett uttryck för en extremt vidrig människosyn så många gånger vid det här laget.

Och då är det ok att uttrycka en vidrig människosyn mot henne personligen? När är det ok och när är det inte ok? Är det ok att tex nazister uttrycker sin människosyn med, så länge de riktar den mot henne? Var går gränsen och framförallt - vem drar gränsen?
 
Och då är det ok att uttrycka en vidrig människosyn mot henne personligen? När är det ok och när är det inte ok? Är det ok att tex nazister uttrycker sin människosyn med, så länge de riktar den mot henne? Var går gränsen och framförallt - vem drar gränsen?
Visst, visst jag kan gå med på att det _egentligen_ är onödigt att kalla en person för vidrig, men jag tycker absolut att man kan kalla någon annans människosyn/åsikter för vidriga. Och kul att du nämner nazister, de har nog mer gemensamt med hennes retorik än många andra EU-parlamentariker. Jag tycker att det blir väldigt problematiskt när någon uttryckligen vill skära ned på vissas rättigheter, det är inte speciellt demokratiskt. Och vad menar du med vem som drar gränsen, fattar inte riktigt?
 
Fast det är skillnad på att uttrycka att en person uttrycker vidriga åsikter och att en person ÄR vidrig.
Ja jag anser att hon ÄR vidrig när hon medvetet vill skapa situationer som kommer leda till massivt lidande och död för delar av befolkningen. Visst åsikten är vidrig men även den som omfamnar åsikten. Jag anser tex inte bara att Hitlers åsikter är vidriga utan jag anser att han som människa var vidrig. Kanske inte okej i dina ögon men det finns gränser som det inte är okej att gå över när man uttrycker sitt förakt och sin avsky för andra och denna person har passerat det strecket rejält nu.
 
Visst, visst jag kan gå med på att det _egentligen_ är onödigt att kalla en person för vidrig, men jag tycker absolut att man kan kalla någon annans människosyn/åsikter för vidriga. Och kul att du nämner nazister, de har nog mer gemensamt med hennes retorik än många andra EU-parlamentariker. Jag tycker att det blir väldigt problematiskt när någon uttryckligen vill skära ned på vissas rättigheter, det är inte speciellt demokratiskt. Och vad menar du med vem som drar gränsen, fattar inte riktigt?

Föregående talare hann före mig, det är skillnad på att säga att man tycker att något en uttrycker är vidrigt, och att personen själv är vidrig. Stor skillnad.
Ja det blir problematiskt. Men för mig just nu i denna fråga är det mest problematiskt att det verkar ok att det blir lynchstämning mot någon bara för att man anser att denne är vidrig/har vidriga åsikter. Det skulle aldrig accepteras om det var nån person som trådens majoritet sympatiserade med. Det är just detta som är min fråga om Vem som anses vara den som ska avgöra vilka personer som får kallas vidriga och vilka som inte får kallas vidriga. För helt uppenbart finns det en gränsdragning, men vem vill vara den första att rita ut den?
 
Fast det är skillnad på att uttrycka att en person uttrycker vidriga åsikter och att en person ÄR vidrig.
Jag skrev det sen, klart jag kan se att det finns en skillnad. Men i nåt sånt här fall, där någon gång på gång gjort grova övertramp så känns det lite som att märka ord när man påpekar att det är fel att kalla någon, i det här fallet en politiker som bedriver just politik - ingen nämner något av hennes privatliv etc., för vidrig, jämfört med att säga att åsikterna hon framför är vidriga.
 
Föregående talare hann före mig, det är skillnad på att säga att man tycker att något en uttrycker är vidrigt, och att personen själv är vidrig. Stor skillnad.
Ja det blir problematiskt. Men för mig just nu i denna fråga är det mest problematiskt att det verkar ok att det blir lynchstämning mot någon bara för att man anser att denne är vidrig/har vidriga åsikter. Det skulle aldrig accepteras om det var nån person som trådens majoritet sympatiserade med. Det är just detta som min fråga om Vem som anses vara den som ska avgöra vilka personer som får kallas vidriga och vilka som inte får kallas vidriga. För helt uppenbart finns det en gränsdragning, men vem vill vara den första att rida ut den?
Men du menar i tråden alltså?
 
Föregående talare hann före mig, det är skillnad på att säga att man tycker att något en uttrycker är vidrigt, och att personen själv är vidrig. Stor skillnad.
Ja det blir problematiskt. Men för mig just nu i denna fråga är det mest problematiskt att det verkar ok att det blir lynchstämning mot någon bara för att man anser att denne är vidrig/har vidriga åsikter. Det skulle aldrig accepteras om det var nån person som trådens majoritet sympatiserade med. Det är just detta som är min fråga om Vem som anses vara den som ska avgöra vilka personer som får kallas vidriga och vilka som inte får kallas vidriga. För helt uppenbart finns det en gränsdragning, men vem vill vara den första att rita ut den?

"Lynchstämning"? För att typ fyra användare reagerade på en starkt rasistisk och odemokratisk debatt-artikel?
 
Jag skrev det sen, klart jag kan se att det finns en skillnad. Men i nåt sånt här fall, där någon gång på gång gjort grova övertramp så känns det lite som att märka ord när man påpekar att det är fel att kalla någon, i det här fallet en politiker som bedriver just politik - ingen nämner något av hennes privatliv etc., för vidrig, jämfört med att säga att åsikterna hon framför är vidriga.

Och jag tycker att det är hur en människa bemöter sina meningsmotståndare som säger allra mest om hen.

Nog för att jag inte heller gillar Skyttedal, men nog är det ändå en viss skillnad på henne och Hitler, som @Shaggy rättfärdigar sitt uttalande med.
 
Jag skrev det sen, klart jag kan se att det finns en skillnad. Men i nåt sånt här fall, där någon gång på gång gjort grova övertramp så känns det lite som att märka ord när man påpekar att det är fel att kalla någon, i det här fallet en politiker som bedriver just politik - ingen nämner något av hennes privatliv etc., för vidrig, jämfört med att säga att åsikterna hon framför är vidriga.

Jag tror att jag förstår vad du menar. Men jag har flertalet ggr här på forumet sett att det påpekas att man absolut inte får uttrycka att någon är vidrig/äcklig/whatever liknande epitet. Tex barn, har ju diskuterats friskt i vissa trådar att de inte få kallas äckliga. För att människor inte får kallas äckliga. Men just när det gäller politiker som ändå får anses arbeta i demokratins namn oavsett vad man anser om dem, då verkar det inte finnas den spärren. Det får mig att fundera på vart gränsen går. Jag tycker att det är intressant att reflektera över.
 
När något närmar sig högerpopulism så verkar de flesta här värna om demokratin och allas lika värde? För den sakens skull så verkar ganska många vara emot politiker som är för vänster också, där håller inte jag själv och några andra med (men vi är färre än de förstnämnda).

Jag håller nog inte riktigt med om den fördelning du ser, men jag förstår din poäng. Den är lika som min, bara i en annan färg.
 
Fast sållningen sker ändå på många ställen men senare. Barnen får inte det stöd de behöver och rekommenderas att byta till annan skola för att få det. Finns ju även exempel på att föräldrar fått plats på skolor och när det framkommer att barnet har ADHD så visar det sig att skolan visst räknat fel och att det är fullt. Så jo sållning sker hela tiden och marknaden vill göra så lite som möjligt för att tjäna så mycket som möjligt. Givetvis finns det undantag men det rör sig knappast om de skolor som ägs av internationella koncerner.
Nu går ju vårt barn på Internationella Engelska skolan. Och som sagt tidigare. De har specialpedagoger, tillgång till mindre grupper, student care coordinator som bara patrullerar korridorer och löser ev konflikter. De har två heltidsanställda skolsköterskor, två heltidsanställda kuratorer. De som behöver får iPads. Alla får egen dator i 7:an. Alla får direkt ett konto till inläsningstjänst där alla läroböcker finns i både skriftform och som ljudböcker. Perfekt om barnet glömt sin bok i skolan. De erbjuder läxläsning i alla ämnen flera gånger i veckan.

I sonens klass går elever med alla typer av diagnoser. Flera har anpassningar. Många av eleverna erbjuds extra svenska eftersom de har svenska som andra eller tredjehandspråk.

Aktivan och ändå klarar de att leverera en vinst. Min fråga är ju vart de kommunala skolorna nyttjar sina pengar till. För inte fick vi detta i kommunens skola i motsvarande storlek.

Jag vet en elev som blev avstängd från sonens nuvarande skolan efter att upprepade gånger brutit mot skolans regler. Händelsen som fick bägaren att rinna över var när pojken kom till skolan med en pistolatrapp och hotade barn och lärare. Det var året innan sonen började 4an. Vi misstänker att den pojken hamnade i Någon typ av vård efter det.

Jag har alltså inte den erfarenheten du skriver om. Inte heller har vi det av kompisarnas skola som är en Montessori skola.

Mvh Miks
 
Nu går ju vårt barn på Internationella Engelska skolan. Och som sagt tidigare. De har specialpedagoger, tillgång till mindre grupper, student care coordinator som bara patrullerar korridorer och löser ev konflikter. De har två heltidsanställda skolsköterskor, två heltidsanställda kuratorer. De som behöver får iPads. Alla får egen dator i 7:an. Alla får direkt ett konto till inläsningstjänst där alla läroböcker finns i både skriftform och som ljudböcker. Perfekt om barnet glömt sin bok i skolan. De erbjuder läxläsning i alla ämnen flera gånger i veckan.

I sonens klass går elever med alla typer av diagnoser. Flera har anpassningar. Många av eleverna erbjuds extra svenska eftersom de har svenska som andra eller tredjehandspråk.

Aktivan och ändå klarar de att leverera en vinst. Min fråga är ju vart de kommunala skolorna nyttjar sina pengar till. För inte fick vi detta i kommunens skola i motsvarande storlek.

Jag vet en elev som blev avstängd från sonens nuvarande skolan efter att upprepade gånger brutit mot skolans regler. Händelsen som fick bägaren att rinna över var när pojken kom till skolan med en pistolatrapp och hotade barn och lärare. Det var året innan sonen började 4an. Vi misstänker att den pojken hamnade i Någon typ av vård efter det.

Jag har alltså inte den erfarenheten du skriver om. Inte heller har vi det av kompisarnas skola som är en Montessori skola.

Mvh Miks
Har aldrig hört om en så välfungerande skola. Bara att gratulera.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård En häst grundvaccinerades fel med influensa + stelkramp, Prequenza Te (fick även botulismvaccin men där är intervallet korrekt)...
Svar
5
· Visningar
846
Senast: Fiorano
·
  • Omröstning
Tjatter Ikväll hålls Nobelfesten. De studenter som vann i lotteriet 2022 till att få köpa parbiljetter till Nobelfesten fick betala 8190 kronor...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
9 170
Senast: ameo
·
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
4 971
Senast: zassoo
·
IT & mobiler Hjälp! Jag kan inte använda mitt MS-paket som jag köpte tillsammans med datorn 2022. Det går inte att komma i kontakt med Microsoft och...
Svar
8
· Visningar
727
Senast: Badtz Maru
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp