Bukefalos 28 år!

Var skulle ni registrera min korsning?

Sv: Var skulle ni registrera min korsning?

Ja du...
Hur många ggr tror du inte att jag klandrat mig själv för det som hände.:confused:
Som jag skrev tidigare så var det en olycka. Han gick med sin pappa från stallet, men vände vid brevlådan o sa att han ville gå upp till mig igen o inte följa med sin pappa. Hans far sa ok och trodde att han sprang upp de 20 m till mig, medan jag trodde han var med sin far.
Oansvarigt eller inte??? Kan så vara men om man inte kan lita på den andre föräldern så vem ska man då anförtro sitt barn??
Hans far såg honom gå upp mot mig men han vände nog innan stallet.

Han hade aldrig tidigare gått in i en hage själv. O hade aldrig någonsin fått gå in i någon annan hage än där hans shettis fanns.

Olyckor sker med barn...de är väldigt nyfikna o tyvärr är det genom olyckor o sin nyfikenhet som de lär sig.
Det är dock våran skyldighet som föräldrar att rycka in där deras förstånd inte får grepp om hur farlig situationen är.
Att man som två föräldrar står o ser på när ens barn "ska lära en 3 veckors skygg fölunge att hoppa ,dessutom naken" utan att göra något alls är för mig helt obegripligt.

Förstår att du känner dig hoppad på och att anfall är bästa försvar...men att säga att min son snart är död är så lågt att det tänker jag inte ens bemöta. Jag hoppas du slipper uppleva något av allt det vi här inne försöker varna dig för.
 
Sv: Var skulle ni registrera min korsning?

Ungefär lika lågt som att påstå att soc borde ta min dotter, att jag har noll kunskap om hästar, inte alla pållar hemma, eller att jag låter min dotter gå fram till kopplade hundar vid affären...:angel: Det där med hundarna kom dessutom efter hela det inlägget där jag skrev hur noga jag var med vilka av våra hästar hon kan göra vad med osv. Det var väl det med hundarna som gjorde mig mest arg tror jag, men det var det väl meningen att det skulle göra. Jag ber om ursäkt om du inte räknat med att få svar på tal.

Vi är nog lika goda kålsupare du och jag, och alla gör vi det bästa för våra barn. Jag förstår att det var en olycka och jag skrev att jag var ledsen för din skull. Olyckor händer ibland med barn tyvärr. I det här fallet är det ändå så, hata mig för det om du vill, att min dotter hittills klarat sig utan olyckor medan din son inte gjort det. Därför kan jag tycka att lite mer ödmjukhet hade varit på sin plats från din sida. Ingen av oss har väl alla pållar hemma eftersom vi över huvud taget har barnen i närheten av hästar, kan jag åtminstone utläsa av vissa inlägg i debatten ;)

*kl*
Jag lämnar den här tråden nu, till mina vänners sorg tror jag för de har haft rolig läsning...:grin: Jag har ju fått svar på min fråga jag hade i originalinlägget, tackar alla som svarat på det, och ingen har klankat ner på min fölunge så jag antar att hon inte är vare sig fulare eller sötare än alla andra föl även om hon är ett resultat av min oseriösa buskavel.

Till er andra: Tack för underhållningen! Jag hade aldrig i min vildaste fantasi kunnat ana att min oskyldiga fråga skulle provocera så.:D
 
Sv: Var skulle ni registrera min korsning?

Det är kallblodstravare jag korsat med? Förstår inte din kommentar, faktiskt?


Jag skrev att kallblodstravare/PRE är väldigt trevliga hästar. Jag har haft en PRE/vbl född hos mig (fick stoet högdräktig)
Fölet är idag 2 år & ser ut som en travare & rör sig som en travare.
Hoppas för ägarens skull att PRE anlaget snart slår igenom när han börjar bredda sig. Just nu liknar han en ädel långbent mulåsna (sist jag såg honom i våras)


Har man bara ett mål med sin avel & vet varför man gör korsningen så ska jag inte slå någon på fingrarna, om raserna har något seriöst att tillföra varandra..
Jag har personligen fått skit för jag lagt en dressyrhingst på mitt hoppsto, det är ändå godkänt inom ASVH. Så man behöver inte buskavla för att få skit.

Tycker att fölis ser trevlig ut, ska bli kul att se henne om 2 år.

Har själv kallblodstravare, valack dock annars hade jag själv gjort en PRE korsning. Har även SWB ston som betäcks med godkända hingstar inom sin ras.
 
Senast ändrad:
Sv: Var skulle ni registrera min korsning?

Nej, jag skrev inte att soc skulle ta din dotter. Det har jag inga belägg för.
Jag menade att man ska passa sig för att lägga ut sådana bilder för det finns folk som gärna skulle kontakta soc angående lämpligheten om föräldraansvar när de ser en sådan bild.

Tror att du gärna vill att vi är samma kålsupare och gärna vägrar se skillnaden på en ren olycka o att nästan tigga om en.
Om dina vänner anser detta underhållning o skrattat åt tråden...säger mer om dem som människor än om oss som reagerat.
 
Sv: Var skulle ni registrera min korsning?

Jag struntar faktiskt i om du korsar en grävling med en bäver eller i detta fall pre och kallblod. när blev kbltravaren en sundare häst än Pre?w
Det som provocerar är din bild och en tanke till.. Det är inte superlämpligt att lägga upp bilder på nakna barn ute på nätet.. Finns snuskgubbar överallt.

Att peka finger åt ngn vars barn råkat ut för en olycka där ingen av föräldrarna utsatt barnen för en medveten risk är synnerligen trist. Du skriver att du är ledsen för deras skull men i nästa så antyder du ändå att de gjort fel då deras barn blivit skadat och inte ditt. Att de ska vara ödmjuka? På vilket sätt? Vårt barn har blivit sparkat och IOM det har de förbrukat sin rätt att ha en åsikt om ngt som hur tydligt som helst är en högrisk för ett annat barn? Tycker att det tvärtom är bra att folk delar med sig, hästar är farligt om olyckan är framme därför har man en förbannad skyldighet att ta så små risker som möjligt däribland inte låta barnen leka eller ens vara i hagen med lösa hästar.
Vår gamla ridlärare blev ihjälsparkad i hagen när hon skulle hämta in sin häst.
Vet inte om du gått på ridskola? Men att hoppa naken ute i hagen bland ridskolehästar finns ej med bland de aktiviteter man gör.
På ridskolan är det stort fokus på säkerhet och hopp spring bus är ej ok.

Att sen säga att ditt barn aldrig skulle gå in själv? Du tror inte hon en dag faktiskt kan lära sig att öppna alt krypa under tråden?

Det är tråkigt att du inte själv ser riskerna och det talar faktiskt för inte så stor kunskap.
 
Sv: Var skulle ni registrera min korsning?

Jag struntar faktiskt i om du korsar en grävling med en bäver eller i detta fall pre och kallblod. när blev kbltravaren en sundare häst än Pre?w
Det som provocerar är din bild och en tanke till.. Det är inte superlämpligt att lägga upp bilder på nakna barn ute på nätet.. Finns snuskgubbar överallt.

Att peka finger åt ngn vars barn råkat ut för en olycka där ingen av föräldrarna utsatt barnen för en medveten risk är synnerligen trist. Du skriver att du är ledsen för deras skull men i nästa så antyder du ändå att de gjort fel då deras barn blivit skadat och inte ditt. Att de ska vara ödmjuka? På vilket sätt? Vårt barn har blivit sparkat och IOM det har de förbrukat sin rätt att ha en åsikt om ngt som hur tydligt som helst är en högrisk för ett annat barn? Tycker att det tvärtom är bra att folk delar med sig, hästar är farligt om olyckan är framme därför har man en förbannad skyldighet att ta så små risker som möjligt däribland inte låta barnen leka eller ens vara i hagen med lösa hästar.
Vår gamla ridlärare blev ihjälsparkad i hagen när hon skulle hämta in sin häst.
Vet inte om du gått på ridskola? Men att hoppa naken ute i hagen bland ridskolehästar finns ej med bland de aktiviteter man gör.
På ridskolan är det stort fokus på säkerhet och hopp spring bus är ej ok.

Att sen säga att ditt barn aldrig skulle gå in själv? Du tror inte hon en dag faktiskt kan lära sig att öppna alt krypa under tråden?

Det är tråkigt att du inte själv ser riskerna och det talar faktiskt för inte så stor kunskap.

Oj vad jag håller med! Att lägga ut bilder på nakna barn är inte bra även om man inte ser vem det är. Det gör mig upprörd. Du vet en gång på nätet, alltid på nätet.

Att folk är öppna och berättar om saker som har hänt dem är väl bara bra och starkt gjort. Då vet du ju nu att det faktiskt KAN hända saker även om man försöker vara på den säkra sidan. Lära av andras erfarenhet brukar de ju heta.
 
Sv: Var skulle ni registrera min korsning?

Oj vad jag håller med! Att lägga ut bilder på nakna barn är inte bra även om man inte ser vem det är. Det gör mig upprörd. Du vet en gång på nätet, alltid på nätet.

Att folk är öppna och berättar om saker som har hänt dem är väl bara bra och starkt gjort. Då vet du ju nu att det faktiskt KAN hända saker även om man försöker vara på den säkra sidan. Lära av andras erfarenhet brukar de ju heta.

Kan inget annat än att hålla med. Man måste tänka sig för innan man lägger ut bilder på nätet. Det går inte att vara "svenskt" blåögd och naiv längre. Inte för inte som det heter World Wide Webb.
 
Sv: Var skulle ni registrera min korsning?

:bow: Håller med varenda ord!

Imzevimz: Jävligt trist attityd du har.

Lägga upp det där på facebook... jisses. Varför då?

Typiskt buke? Reaktionen från forumet på bilden, ja. Användare som överreagerar när deras bild/åsikt är helt uppåt väggarna, ja.
 
Sv: Var skulle ni registrera min korsning?

Men jisses, kan ni återgå till ursprungstråden eller ni tror inte att ts fattat poängen nu??? :grin: Jag kan förstå att man försvarar sig med diverse och kanske värre grejer än man menar när man blir påhoppad från alla möjliga håll från folk som ärligt talat inte ens var där... Skärp till er lite. Återgå till trådämnet eller lämna tråden för jag tror ni fått fram er poäng (i alla fall fattar jag den, och troligen ts också hoppas jag).

ts - jag tror inte det spelar någon roll var du reggar, jag kan inte halvblod eller pre reglerna men en framtida korsning, ens i flera generationer längre fram kommer aldrig att få gå på travet i vilket fall som helst.
Jag kan förstå att man väljer att ta föl på sitt varmblod eller kallblod (pratar nu om travare) och jag kan inte tycka det är fel heller, det finns en hel del egenskaper som jag skulle kunna tänka mig skulle vara positivt att få med i en avkomma, förutsättningen är ju att man är noggrann, inte bara går på att man har ett trevligt sto utan även vet vad som finns där bakom, i psyke och egenskaper. Sedan skulle jag inte själv avla tror jag, avel är alltid lotteri och det är dyrt att avla. Dock, med dagens travavel tror jag man tjänar mer på att ta fram en vettig korsning än att betäcka med en billig 15-20.000 kronors hingst...
 

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett sto som saknar en del av sin stam från hennes pappas sida. Hennes pappa och farfar står med, men alla ston saknas. Dom...
Svar
15
· Visningar
1 348
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 734
Utrustning Min kära dam, en 7-årig PRE-korsning på ca 160 cm, är på träningsläger. Hon har verkligen börjat bli fin men då dyker dilemmat upp att...
Svar
5
· Visningar
580
Senast: Barret
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
31
· Visningar
3 829
Senast: Valle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp