Var skulle ni vilja bo i Stockholm?

Hur menar du? Jag tycker att de håller rätt låg profil snarare. Folk som bor där har generellt liksom inget att "bevisa" på det sättet. Rätt mkt gamlingar också, de tar väl en tur till hallen, matar katten och går på Operan då och då? :p
Då är det nog annorlunda än i mitt Göteborg. Här gör motsvarigheten till ert Östermalmsfolk inte annat än försöker bevisa. Det finns områden där jag inte skulle klara att bo för jag skulle inte orka med grannarna. :D

Min närmaste butik är en där det här folket handlar. Många av dem skriver upp i en pärm istället för att betala! Jag fattar inte varför. För mig skulle det snarare signalera "lönen tog slut fortare än månaden" än "jag är så jävla kreditvärdig att butiken självklart litar på mig". Men deras högljudda samtal om sommarhuset på Marstrand, och deras klädsel, tyder på att det inte är kategori 1 det handlar om. Ibland får jag försöka kontrollera mitt klasshat när jag handlar där. :D
 
Då är det nog annorlunda än i mitt Göteborg. Här gör motsvarigheten till ert Östermalmsfolk inte annat än försöker bevisa. Det finns områden där jag inte skulle klara att bo för jag skulle inte orka med grannarna. :D

Min närmaste butik är en där det här folket handlar. Många av dem skriver upp i en pärm istället för att betala! Jag fattar inte varför. För mig skulle det snarare signalera "lönen tog slut fortare än månaden" än "jag är så jävla kreditvärdig att butiken självklart litar på mig". Men deras högljudda samtal om sommarhuset på Marstrand, och deras klädsel, tyder på att det inte är kategori 1 det handlar om. Ibland får jag försöka kontrollera mitt klasshat när jag handlar där. :D

Låter jobbigt!
Här är det mer: tanten går till Östermalmshallen, köper paté. Sen går hon hem och matar katten :rofl: Känns som att folk är mer ängsliga på andra ställen i stan faktiskt.
En snubbe i mitt kvarter, minst sagt "kufig", ser ut som en uteliggare. Köpte senast ett nytt klädesplagg 1971 och då var det på secondhand. Han brukar vandra runt och samla burkar, snacka med folk osv. Sen går han hem till sin åttarummare med utsikt över parken :rofl:

Tilläggas ska dock att alla som bor i attraktiva områden inte behöver vara välbärgade. Äldre som bott där länge kan sitta på stora våningar utan att ha det direkt fett ställt. Under deras livstid har bostadspriserna skenat uppåt flera 100 procent, men de kan vara skuldfria och bo med extremt låga avgifter då de inte är belånade. En tant jag känner har en avgift på ett par hundralappar i månaden, hon sitter i en våning värderad till 20+ mille som hon köpte kontant på 40-talet.
 
Senast ändrad:
Låter jobbigt!
Här är det mer: tanten går till Östermalmshallen, köper paté. Sen går hon hem och matar katten :rofl: Känns som att folk är mer ängsliga på andra ställen i stan faktiskt.

Spot on :D

Min snubbe i mitt kvarter, minst sagt "kufig", ser ut som en uteliggare. Köpte senast ett nytt klädesplagg 1971 och då var det på secondhand. Han brukar vandra runt och samla burkar, snacka med folk osv. Sen går han hem till sin åttarummare med utsikt över parken :rofl:

Kanske var det honom jag nästan la en tia i take-away kaffen på för jag trodde att han var en tiggare, tills jag upptäckte att det var en hipster :nailbiting:
 
Låter jobbigt!
Här är det mer: tanten går till Östermalmshallen, köper paté. Sen går hon hem och matar katten :rofl: Känns som att folk är mer ängsliga på andra ställen i stan faktiskt.
Min åldriga fru A som bodde på våningen ovanför var sådan. Katt skulle hon visserligen aldrig ha, det skulle förstöra städningen. (Även hennes hemstäd gjorde det, "Flickorna städar så dåligt nuförtiden") Trots att hon var helt förstörd av värk, släpade sig fram med rollatorn, så tog hon sig till saluhallen och pekade ut de köttbitar hon ville ha malda till köttfärs. (Vi har gångavstånd till stans bästa Icabutik som också maler egen färs men den dög inte åt fru A). När hon åkte taxi fick chauffören nådigt en femma i näven - men bara om han varit trevlig.

Hon blev 97 och jag saknar henne ofta.
 
Kanske var det honom jag nästan la en tia i take-away kaffen på för jag trodde att han var en tiggare, tills jag upptäckte att det var en hipster :nailbiting:

Hahaha varit nära att göra samma misstag. Denna snubbe är dock lite för gammal för att vara hipster så troligen inte honom du misstog dig på :D
 
Tilläggas ska dock att alla som bor i attraktiva områden inte behöver vara välbärgade. Äldre som bott där länge kan sitta på stora våningar utan att ha det direkt fett ställt. Under deras livstid har bostadspriserna skenat uppåt flera 100 procent, men de kan vara skuldfria och bo med extremt låga avgifter då de inte är belånade. En tant jag känner har en avgift på ett par hundralappar i månaden, hon sitter i en våning värderad till 20+ mille som hon köpte kontant på 40-talet.
Ser ditt tillägg nu. Ja, det är väl självklart. Fast jag tvivlar på att det gäller majoriteten av folk som bor på Östermalm.
 
Då är det nog annorlunda än i mitt Göteborg. Här gör motsvarigheten till ert Östermalmsfolk inte annat än försöker bevisa. Det finns områden där jag inte skulle klara att bo för jag skulle inte orka med grannarna. :D

Min närmaste butik är en där det här folket handlar. Många av dem skriver upp i en pärm istället för att betala! Jag fattar inte varför. För mig skulle det snarare signalera "lönen tog slut fortare än månaden" än "jag är så jävla kreditvärdig att butiken självklart litar på mig". Men deras högljudda samtal om sommarhuset på Marstrand, och deras klädsel, tyder på att det inte är kategori 1 det handlar om. Ibland får jag försöka kontrollera mitt klasshat när jag handlar där. :D
När jag jobbade på Östermalm, och således köpte lunch och sådant i samma butiker som denna typ av överklass, blev jag rätt färdig med damer i dyra kläder och smycken som gnällde över mjölkpriset. (Det är förvisso ungefär 20 år sedan nu, så just de damerna har nog överlag fallit för åldersstrecket nu.) Jag har väldigt svårt att tycka om människor som både flyter ovanpå och som gillar att göra det, samtidigt som de uppenbarligen inte vet att de gör det.
 
Vill vi inte?
Anledningen till att man tittade på den gula istället var för att röda linjen är full vid Danderyds sjukhus. Den klarar troligen inte av en förlängning belastningsmässigt.

Hon tänker kanske på folkomröstningen som var omkring 1980. Då sa Täbyborna nej till att tunnelbanan från Mörby skulle byggas vidare till Täby.
 
Jag skulle nog vilja bo på Östermalm, någon av siffrorna till Strandvägen. Människorna där fascinerar mig med sina självförtroenden. De är lite som aliens eller en främmande stam.
Du menar de man aldrig ser eller hör ett pip från? Tro mig de som bor där är diskreta
 
Låter jobbigt!
Här är det mer: tanten går till Östermalmshallen, köper paté. Sen går hon hem och matar katten :rofl: Känns som att folk är mer ängsliga på andra ställen i stan faktiskt.
En snubbe i mitt kvarter, minst sagt "kufig", ser ut som en uteliggare. Köpte senast ett nytt klädesplagg 1971 och då var det på secondhand. Han brukar vandra runt och samla burkar, snacka med folk osv. Sen går han hem till sin åttarummare med utsikt över parken :rofl:

Tilläggas ska dock att alla som bor i attraktiva områden inte behöver vara välbärgade. Äldre som bott där länge kan sitta på stora våningar utan att ha det direkt fett ställt. Under deras livstid har bostadspriserna skenat uppåt flera 100 procent, men de kan vara skuldfria och bo med extremt låga avgifter då de inte är belånade. En tant jag känner har en avgift på ett par hundralappar i månaden, hon sitter i en våning värderad till 20+ mille som hon köpte kontant på 40-talet.

min farfar köpte lägenhet 63 typ. vid hans död 2014 sålde vi den. För vinsten han gjorde då hade han bott gratis hela den perioden. Hisnande.
 
Jag jobbade ganska länge på Strandvägen. Alla tider på dygnet. (nej, jag var inte prostituerad :D) Upplevde verkligen mycket "vad gör du här, du bor väl inte på Östermalm som du ser ut" droger, alkohol och översitteri. Det var hemskt. Svartklubbar med kvinnor osv. Längesen förvisso, början av 2000-2004.
 
det är väldigt fint där ute. Färingsö också. Men jag behöver ändå en pickadoll om jag ens ska få tanken att flytta upp dit igen.

Näää - inte då!

Jag bor förresten inte på Ekerö om man ska vara noggrann, jag bor ju på Helgö. Det ÄR fantastiskt. Högt uppe på berget med Bockholmssundet i söder och skogen med fornborgen som närmaste granne. Jag älskar't allt utom hur dyrt det är att ha häst
 
Hur menar du med flyter ovanpå? Av ren nyfikenhet alltså, har inte hört uttrycket förr.
En sorts extremvariant är väl det där citatet med "finns det inte bröd så får de äta kakor" (oavsett om det är historiskt korrekt eller inte). Det vill säga, en total blindhet för både sina egna privilegier och andra människors brist därpå. Typiskt personer som faktiskt har hanterat relativt få av de svårigheter som väldigt många andra hanterar nästan hela tiden, och som inte riktigt vet om eller känns vid den skillnaden.
 
En sorts extremvariant är väl det där citatet med "finns det inte bröd så får de äta kakor" (oavsett om det är historiskt korrekt eller inte). Det vill säga, en total blindhet för både sina egna privilegier och andra människors brist därpå. Typiskt personer som faktiskt har hanterat relativt få av de svårigheter som väldigt många andra hanterar nästan hela tiden, och som inte riktigt vet om eller känns vid den skillnaden.
Marie Antoinette
210px-Marie_Antoinette_Adult4.jpg
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 093
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ En person jag känner har drabbats av ME (vi kan kalla hen K) K är myndig, bor hemma. Har autism vilket förvärrar sjukdomen. K:s högsta...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 202
Senast: TinyWiny
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 740
Senast: lundsbo
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 019
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp