Bukefalos 28 år!

Våra 20+'are

Sv: Våra 20+'are

Har också en gamling, 20 år, varmblodstravare :) Men det är då full rulle i honom än!
944373_10152795495940114_1969748569_n.jpg

941778_10152795495995114_1597373586_n.jpg
 
Sv: Våra 20+'are

Åh vad kul att se din häst! Jag har hennes 21åriga helbror hemma Kansas King :) Han är rids helt som vanligt och har inte insett alls hur gammal han är. Vad lika dom är!

Har även en 20årig fullblodshingst som även han har missat att han blivit gammal. Då hade han ändå en ordentlig sårskada förra året och jag trodde att jag inte skulle kunna rida honom mer, men nu är han i full gång igen.

Sedan har vi ytterligare en 20årig liten bponny som är det underbaraste som någonsin existerat. Lilla dottern 6,5år debuterade 70cm på honom förra helgen och han är den perfekta läromästaren som tar hand om och gör allt för sin ryttare.

Alla gamlingarna rids som vanligt men skrittas fram och av lite längre. Dom får glucosamin+ha och extra protein sen är det mkt back on track, både paddar och täcken.
 
Sv: Våra 20+'are

KL

Hoppas det är ok med en allmän fråga om gamlingarna, here it goes anyway:

Hur har ni tänkt med sommaren? Går era på bete eller blir de för trötta av det?

Jag velar fram o tillbaka angående betet, har ej släppt min de senaste åren, främst pga skaderisken. Jag är därför intresserad av att veta hur ni andra med 20+'are gör under sommaren?
 
Sv: Våra 20+'are

KL

Hoppas det är ok med en allmän fråga om gamlingarna, here it goes anyway:

Hur har ni tänkt med sommaren? Går era på bete eller blir de för trötta av det?

Jag velar fram o tillbaka angående betet, har ej släppt min de senaste åren, främst pga skaderisken. Jag är därför intresserad av att veta hur ni andra med 20+'are gör under sommaren?

min går ute dygnet runt från maj (släppte första natten i onsdags) och sedan hela september om vädret tillåter. rids som vanligt och tävlas. dock står de inne mellan typ 10-17 dagtid om det är riktigt varma dagar.

min häst har dock maaaaaaaassa energi så han blir liksom mer "normal" när han gör av med överflödet genom att gå ute dygnet runt :p
 
Sv: Våra 20+'are

Min har inte gått på bete på typ 6 år. Sist han var ute dygnet runt fick han gå två veckor utan ridning och med stödutfodring av både kraft och hö dagligen, men han tappade ändå massor i vikt :/ Nu går han ute så långa dagar som vädret och insekterna tillåter och sover alltid inne på natten :) Jag gissar att han vantrivs ute mest för att han inte är van, innan vi träffades tävlade Wille i körning, även internationellt och hade högsäsong över sommaren så det blev aldrig någon betesgång då så han har typ aldrig lärt sig hur man gör.
 
Sv: Våra 20+'are

Min kommer gå på bete, släpps om ca 2 veckor och går till och med augusti. Han får vila de två första veckorna på betet sen kommer han att ridas som vanligt. Kommer försöka rida tidigt på morgonen eller sent på kvällen då värmen tar på honom en del. (och mig med så klart :p )
 
Sv: Våra 20+'are

KL

Hoppas det är ok med en allmän fråga om gamlingarna, here it goes anyway:

Hur har ni tänkt med sommaren? Går era på bete eller blir de för trötta av det?

Jag velar fram o tillbaka angående betet, har ej släppt min de senaste åren, främst pga skaderisken. Jag är därför intresserad av att veta hur ni andra med 20+'are gör under sommaren?
Alla mina hästar går på bete, oavsett ålder.
 
Sv: Våra 20+'are

Vår 25-åring iofs ponny ;) går på lösdrift året runt med fri tillgång till hösilage när det inte finns bete. Han stödutfodras med kraftfoder 500-600 gr/dag när han hålls igång. Nu ska dottern utomlands en månad så då kommer jag ge ca 300-400 gr/dag + vitaminer och mineraler.
 
Sv: Våra 20+'are

KL

Hoppas det är ok med en allmän fråga om gamlingarna, here it goes anyway:

Hur har ni tänkt med sommaren? Går era på bete eller blir de för trötta av det?

Jag velar fram o tillbaka angående betet, har ej släppt min de senaste åren, främst pga skaderisken. Jag är därför intresserad av att veta hur ni andra med 20+'are gör under sommaren?

Här får alla hästar gå på bete, oavsett ålder.
Min 20åring har visserligen täcke när det regnar och på nätterna, annars blir han stel.


Kl

Min bästa vän fyllde 20år den 10e maj men han vet inte om att han blivit gammal :p
Pigg, fräsch och minst lika busig som för 15år sedan.
Vi har hållt ihop i 16år och han är verkligen en "once in a lifetime" häst!

Han heter Söndersig Diamant (E. Frederiksminde Hayze Marvel - Öxenholms Markbook).
Connemara, valack 148cm.
Vi har provat de flesta grenar och Matti ställer upp och gör sitt bästa oavsett vad matte nu hittar på :D
268974_10151463472754843_1774658156_n.jpg

63245_10151335542129843_1410947560_n.jpg
 
Sv: Våra 20+'are

Tack! Hon är E: Phaeton x- Carat- Lansiär. Svårt att tro att det är hälften angloarab :angel:
 
Sv: Våra 20+'are

KL

Hoppas det är ok med en allmän fråga om gamlingarna, here it goes anyway:

Hur har ni tänkt med sommaren? Går era på bete eller blir de för trötta av det?

Jag velar fram o tillbaka angående betet, har ej släppt min de senaste åren, främst pga skaderisken. Jag är därför intresserad av att veta hur ni andra med 20+'are gör under sommaren?

Våra började gå ute för 2 veckor redan här i norr, mitt 17-åriga sto har problem med ryggen när det är såna väderomslag innan värmen kommer så hon mådde inge vidare när hon var tvungen att stå på box under nätterna. De går såklart täckade med tjockare täcken. Idag gjorde vi premiär med vanliga ofodrade regntäcken när vi har haft temperaturer till 23 grader i skuggan idag :)

De går alltid på bete från runt 1 juni till 1 oktober och dom älskar det! Emot hösten får dom täcke på sig och vid ihållande regn får de också täcken på ryggen, annars blir dom öm båda två. Båda är riktigt utegångshästar, till hösten får de flytta hem till min gård på lösdrift :love:


Johan har idag fått fräscha upp minnet på ridskolan runt deras lilla slinga med lite stockar, det är nämligen derbyhoppning på söndag som han ska vara med på 60-80 cm som han har vunnit några gånger, pigg och glad herre trots att benen är mest överallt som vanligt, huvudsaken han har kul! Han drog nästan iväg och brallade när jag hoppade tillbaka in på ridbanan :eek:

http://www.youtube.com/watch?v=RMOXBD7GgeM&feature=youtu.be

Kom på att jag även glömde nämna i hans presentation att han är halvblind, det märks ju som inte normalt så då glömmer jag bort det. Märktes idag när vi skulle hoppa stockarna då de har lagt ut nytt spån på de partier där de har varit blött = ljusa fläckar som var väldigt konstiga, en stor fläck framför en stock gjorde att han ville stanna och titta vad sjutton det var för nånting han skulle sätta hovarna på, sen gick det av bara farten!
 
Sv: Våra 20+'are

Min kommer gå på bete. Hon var 19 första gången hon fick gå på bete, har tidigare haft svårt att gå med andra hästar öht.

Jag stödfodrar m kraft i vilket fall som helst, då hon ska ha i sig cortaflex o B-vitamin o dylikt ändå.
Det enda som jag nojjar med är hur hon ska klara vädret. Förra sommaren fick hon gå täckad nästan hela sommaren. Korsförlamningshäst som blivit känsligare och känsligare med åren.
Häromveckan fick hon gå utan täcke på em. Blåste lite svagt, men var strålande sol. Stel som satan ett par timmar senare.
 
Sv: Våra 20+'are

Min går bara ute dagtid. Sover alltid inne men är ute från 6 till kväll eller riddags. Vill inte ställa av henne då det är svårare att sätta igång så rör på sig minst 4 dar i veckan hela sommaren.
Fick föl 2011 då hon var 18 år o första fölet. Trodde aldrig jag skulle få igång henne igen men det gick fint.:)
 
Sv: Våra 20+'are

*kl*

Idag har gammgubben löshoppat! :D Han var först inte så säker på att han ville, det var ju bara två fjuttkryss först, men sen så. *vroooooom* 1.05 tror jag oxern låg på till slut. Han vet precis hur man ska göra. :D :love:
 
Sv: Våra 20+'are

KL


Ponny har skaffat en till festmö :D


Nu har han 2röda brudar att ta hand om.. :cool:
 
Sv: Våra 20+'are

halvknapp

Tack för alla svar om hur ni gör med bete! Det verkar som att de flesta utav er har era hästar ute utan problem.

Det här med täcke annat än för insekter hade jag inte tänkt på, så det var bra att få höra lite om det också. Kan tänka mig att ett regntäcke kan behövas om det kommer kyliga sommarregn.

Jag ska ta och diskutera saken vidare med stallchefen, men efter att ha hört att majoriteten av hästarna går ute och det funkar bra så kanske det lutar lite mer mot bete..! :)
 
Sv: Våra 20+'are

Min är inne på nätterna av flera anledningar. Han är mörkrädd för det första - springer som en dåre om han inte får gå in i tid, superkänslig för insekter, kan inte vila ute osv. Efter ett liv som tävlingshäst och lektionshäst är han den som helst går ut tidigt på morgonen och in vid lunch, men det får han inte utan det får bli när det blir mörkt, är man lite äldre så måste man ju få bestämma lite själv också :D

Furminatorn är iallafall min bästa vän när de fäller ;)
Min gamling börjar tidigt och är klar tidigt, jättefin i pälsen
men det är mestadels fullblod i honom så det kanske inte är
så jättekonstigt :)

c09d04ccb26211e2bad822000a9f3047_7.jpg
 
Sv: Våra 20+'are

Åh, vad kul att även han är fräsch! Jag har sett Kansas några gånger för länge sedan på tävling och hemma hos uppfödaren, men vore jättekul att se någon ny bild på honom!

Har en bild på honom, tror det är en skäckutställning 1998 eller liknande!

kansas-1998.jpg
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Långt men tacksam om någon orkar läsa.. Jag har haft mer eller mindre ständiga problem med ryggont sen en ridolycka 1999. Värken har...
2
Svar
31
· Visningar
5 134
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård Då så, då har min Cruss fått på sig sina PG. Det blidde till att limma fast en klippt sula på plattan så att plattan kom upp från...
2
Svar
23
· Visningar
2 479
Hästvård Ni som inte hängt med, kort resume: Dec 04 - hästen ofräsch. vet kommer ut, muskelskada VB, halt VB i skritt och HB i trav initialt...
Svar
11
· Visningar
1 617
Senast: mackan
·
Hästvård Kort resume: Kring 9 december noterar jag att hon rör sig ovanligt lite i hagen och inte busar vilket är olikt henne. Dock var...
Svar
18
· Visningar
2 082

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring
  • Uppdateringstråd 29
  • FÅRtråden

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Insektsspray
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp