Bukefalos 28 år!

Våra 20+'are

Sv: Våra 20+'are

Hur har ni tänkt med sommaren? Går era på bete eller blir de för trötta av det?

Jag velar fram o tillbaka angående betet, har ej släppt min de senaste åren, främst pga skaderisken. Jag är därför intresserad av att veta hur ni andra med 20+'are gör under sommaren?

Mina går på lösdrift året runt och blir inte ett dugg tröttare av det. Tyvärr :D. Ser inte heller någon större skaderisk av att gå på bete.
Det som kan vara lite för jobbigt är som förra året då det regnade hela jäkla sommaren så det blev svårt för dom att hitta nånstans torrt att kunna ligga.
I år hoppas vi på en bra sommar med mycket värme för gamla kroppar.
 
Sv: Våra 20+'are

Min gammeltant flörtar med pojkarna i hagen brevid.


Här ser man ju även hur pälsen ser ut. Skäggig och långhårig på benen och lite under magen fortfarande.

Gammeldjur på väg ut på ridtur i fredags. Jag på fuxtant, kompis på farbror.. Hittade en ny stig i skogen med stora djupa vattenpölar till Mayans stora lycka. Matte blev sjöblöt :D
 
Sv: Våra 20+'are

Furminatorn är iallafall min bästa vän när de fäller ;)
Min gamling börjar tidigt och är klar tidigt, jättefin i pälsen
men det är mestadels fullblod i honom så det kanske inte är
så jättekonstigt :)

c09d04ccb26211e2bad822000a9f3047_7.jpg

Oj det där såg ut att vara en bra pryl! Vissa gamlingar har ju en tendens att bli väldigt håriga. Kan man köpa den i en vanlig hästaffär eller måste den beställas?
 
Sv: Våra 20+'are

Bildbomb på gamlingen idag på betessläpp med sina 3 kompisar :')
Alla i ganska olika åldrar. 22, 21, 4 och 1 :)

923204_10151601200593094_278060223_n.jpg


971254_10151601192633094_780416920_n.jpg


970005_10151601203308094_1423300433_n.jpg


482628_10151601207373094_1235044420_n.jpg


984011_10151601206443094_813612768_n.jpg
 
Sv: Våra 20+'are

Vilket härligt gäng!

Farbrorn var och tävlade derbyhoppning i söndags vilket han gör ca 2 ggr om året på klubben då han endast är skogsmulle/körhäst annars haha men det här är årets höjdpunkt då han älskar det! På 5 starter under 5 år har han tagit 2 segrar, 1 tredjeplacering, 1 oplacerad och nu i år var vi 4:a då herrn blev alldeles för pigg för att pricka idealtiden, gick inte att ta ut svängarna mer för att dryga ut tiden då det var ett staket i vägen :D

Nyduschad innan tävlingen, fyller 22 den 31:a maj
gubben.jpg


Pigg1.jpg


Pigg2.jpg


Pigg gubbe!
Pigg3.jpg


4a.jpg
 
Sv: Våra 20+'are

:D Vad härligt det är när dom är så pigga och glada! GRATTIS!


*kl*

Idag ska vi till tandläkaren, jag hoppas verkligen att tänderna är lika fina som för 1½ år sen.
Tänkte även passa på att göra en rörelsekontroll, han är expert på att mörka och jag har tyckt att han gått lite halv om halvt med handbromsen i ibland.
 
Sv: Våra 20+'are

Härligt att han är så pigg Zuzzi, hade jag haft ork så hade jag nog tagit en liten klubbhoppning med gamlingen själv :') Men vill inte riskera att jag gör hans hbakben värre, det förblir skogsridning för oss ^^ Visserligen i en fart som inte passar en 21åring alltid, men rakt fram är inga problem för honom som tur e :)
 
Sv: Våra 20+'are

Den finns i många hästaffärer och djuraffärer vad jag sett, även på typ tradera :)
 
Sv: Våra 20+'are

Min furminator gick sönder igår :crazy: Någon som vet om vanliga affärer som exempelvis Ica maxi även säljer sådana? Min kommer från en djuraffär men hinner inte åka från jobbet innan de stänger...
 
Sv: Våra 20+'are

Min furminator gick sönder igår :crazy: Någon som vet om vanliga affärer som exempelvis Ica maxi även säljer sådana? Min kommer från en djuraffär men hinner inte åka från jobbet innan de stänger...

Möjligen att de har nån kopia, tveksamt om de har orginalet. Men du kan ju alltid åka förbi och kolla, man vet ju faktiskt aldrig. :D
 
Sv: Våra 20+'are

Mina går på lösdrift året runt och blir inte ett dugg tröttare av det. Tyvärr :D. Ser inte heller någon större skaderisk av att gå på bete.
Det som kan vara lite för jobbigt är som förra året då det regnade hela jäkla sommaren så det blev svårt för dom att hitta nånstans torrt att kunna ligga.
I år hoppas vi på en bra sommar med mycket värme för gamla kroppar.

Hur gör du om du vill ge henne extra eller speciell mat i lösdriften?
 
Sv: Våra 20+'are

Svara oxå, eftersom min oxå går på lösdrift :D

Han får man av mig 1gång/dag, jag tar ut honom och ger när de är i närheten, är de långt inne i driften går jag dit och ger. Han är hög i rang så de andra går inte på, utom ungtjejjen så henne får jag mota undan då :D
 
Sv: Våra 20+'are

KL

Nu har jag köpt Grow Alfa. Får se om det kan få henne att lägga på sig lite till. Har gett uppblött lusern men det är inget hon gillar. Tog väldigt lång tid att äta när det låg på havren.:meh: Nu går det betydligt lättare.

Longerade igår och hade en kavaletti som hon fick trava över. Är så himla klumpig. Slog i bakhovarnas översida i bommen. Nästa varv slog hon i rejält så hon gick omkull med bakkärran.:banghead: Sen valde hon att istället hoppa över kavalettin varje gång. Hon har aldrig varit en smidig häst men inte riktigt så här illa. Konstigt att hon inte kan trava över en bom på 30 cm. Hm.
 
Sv: Våra 20+'are

Hon kanske bara är stel :idea: Har du testat att strecha bakkärran?
 
Sv: Våra 20+'are

Jag går på prallans linje, det låter som stelhet!

*kl*
Jag har ett tvärtomproblem med min. Helt plötsligt så har jag verkligen fått loss bogarna och ryggen så helt plötsligt har Wille ett övertramp på mer än en hov i skritten, det har typ aldrig hänt förr! :-o Problemet är då att han inte riktigt orkar hålla ihop sig än så det blir ofta taktfel, tex om han råkar ta ett steg utanför asfalten i vägrenen eller så. Så jag måste verkligen rida honom varenda steg för att hjälpa till. Traven är ganska bedrövlig ibland, det är nästan så jag tror att han är halt ibland, men isf så växlar det mellan alla benen :D Just nu så rider jag därför mest rakt fram och tränar styrka så, bara att han ska sitta ihop. Medryttaren gör lite mer krumelurer. Vad tror ni, är det rätt tänkt av mig? Han måste ju bli stark och orka bära sig i det nya rörelsemönstret tänker jag... Nu får han iofs lite oplanerad vila, både medryttaren och jag är sjuka, så det kanske kan vara bra för musklerna hans. Hagen är en kyrkbacke så han får ju naturlig träning så iaf :)
 
Sv: Våra 20+'are

Svara oxå, eftersom min oxå går på lösdrift :D

Han får man av mig 1gång/dag, jag tar ut honom och ger när de är i närheten, är de långt inne i driften går jag dit och ger. Han är hög i rang så de andra går inte på, utom ungtjejjen så henne får jag mota undan då :D

Hur lång tid tar han på sig att äta? (de andra försöker gnafsa i sig hennes, låg rang, 26 årigt staket.)
 
Sv: Våra 20+'are

Han får ju bara 600 gr så det tar kanske 5 minuter :D Men, jag har haft ett hblsto i samma sits som du, tog kanske 7-10 minuter 2gånger/dag.
 
Sv: Våra 20+'are

Red dressyr igår och efter ett bra tag så travade vi över kavalettin utan problem. Med lite stöd fram o tryck i tidningen gick det galant. Tror att hon är "klumpig" , har alltid varit sån. Kan snubbla över sin skugga.
Nu reser jag bort en vecka. Dottern har lovat att longera henne ett par tre gånger för jag vill inte att hon vilar helt.:meh: Tycker hon behöver röra på sig lite regelbundet.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Långt men tacksam om någon orkar läsa.. Jag har haft mer eller mindre ständiga problem med ryggont sen en ridolycka 1999. Värken har...
2
Svar
31
· Visningar
5 108
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård Då så, då har min Cruss fått på sig sina PG. Det blidde till att limma fast en klippt sula på plattan så att plattan kom upp från...
2
Svar
23
· Visningar
2 446
Hästvård Ni som inte hängt med, kort resume: Dec 04 - hästen ofräsch. vet kommer ut, muskelskada VB, halt VB i skritt och HB i trav initialt...
Svar
11
· Visningar
1 602
Senast: mackan
·
Hästvård Kort resume: Kring 9 december noterar jag att hon rör sig ovanligt lite i hagen och inte busar vilket är olikt henne. Dock var...
Svar
18
· Visningar
2 059

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp