Bukefalos 28 år!

Våra 20+'are

Sv: Våra 20+'are

knapp

Beslutet föll på bete tillslut och idag släppte jag ut damen med två andra ston i en superhärlig hage! Jag håller tummarna på att allt ska funka =)

b1_51c347d59606ee60fb2dde67.jpg


b2_51c347d5ddf2b3436e21b969.jpg


b5_51c347d7e087c3206b3ac9b2.jpg
 
Sv: Våra 20+'are

KL
Tävlade för två veckor sedan o då påpekade domaren att hon var ngt oregelbunden i traven.:( jag hade inte känt något men tyckt att jag sett när jag longerade.
Visade sig att hältan satt högt bak. Har kanske sträckt sig eller nåt. Fick butta till henne. Har nu vilar i två veckor. Ska börja sätt igång henne så smått o hoppas att hon ser ok ut.
Har gått på gräs endel. Är lite försiktig då hon haft fång. Hon har i alla fall gått upp i vikt.:D
 
Sv: Våra 20+'are

Fyller på med lite fler bilder på gammeltanta som fått bära flera av tjejerna på ryggen denna vecka. Bla hade vi en som fegade ur lite vid hoppningen. Upp ett varv på tanten, sen kunde hon göra samma sak på sin egen utan problem.

1044832_10151705451006676_1634445689_n.jpg

1001137_10151705451181676_1432138605_n.jpg

970043_10151705452761676_977430507_n.jpg

1044673_10151705452851676_1269351554_n.jpg
 
Sv: Våra 20+'are

Vad härligt det ser ut! Blir verkligen sugen på att hoppa när jag ser dina bilder =)
 
Sv: Våra 20+'are

KL

Äntligen verkar hästen var ok igen. Longerade och såg inget oregelbundet alls. Hade hemma massör som gick över henne även med biolight. Hon var lite stelare i vänster sida av rumpan men det fick hon loss. Tittade även med värmekamera och hittade inget onaturligt. Tyckte att hon var fin för sin ålder.:D

Red ut en promenad igår och märkte att damen har blivit tjock. Magen är som en tunna. Hade önskat mer massa högre upp på ryggen, nu ligger det långt ner. Ser nästan dräktig ut.:crazy: Att det ska vara så svårt att få dem lagom.
 
Sv: Våra 20+'are

KL

Hej! Tänkte blåsa lite liv i denna tråd igen med en fråga angående igångsättning. Höstterminen stundar och många har haft sina hästar på bete.

Därför tänkte jag fråga er hur ni tänker nu inför igångsättningen när det är fråga om äldre hästar? Tar ni det väldigt lugnt, med ett flermånadsupplägg, eller en kortare, mer intensiv igångsättning?

Jag plockade in min dam ifrån betet för två veckor sedan, hon har tappat en del muskler och även smalnat av lite (dock var det senare nog bra för henne). Vi satte igång direkt med jobb i skritt första veckan, mycket jobb från marken. Denna vecka har passen fortfarande varit lika korta, men med inslag av både trav och galopp (uppsuttet). Planen är att fortsätta trappa upp under den kommande veckan allt utefter hur damen känns. Hittills har hon varit lite väl pigg för sitt eget bästa, men det är härligt att det är så och inte tvärt om!

Bilder från idag:

au2_520fb5cd9606ee572a5444cf.jpg


au1_520fb5cce087c37bc21c2bc7.jpg
 
Sv: Våra 20+'are

Jag ställer ALDRIG av en häst över 18 år.
Visst får dom gå på bete hela sommaren, om dom inte går på lösdrift, men jag fortsätter rida dom som vanligt.
Dom behöver oftast röra på sej för att inte tappa muskler och rörligheten i kroppen.
Och resten av tiden får dom gå och beta.
Har gjort så sen 80talet utan problem.

Oftast så brukar det i praktiken bli så att man åker bort någon vecka och då får dom vila den veckan eller så blir vädret jättevarmt eller så ösregnar det så mycket att jag minskat på ridandet av den anledningen.... ;)
 
Sv: Våra 20+'are

Jag hade inte heller tänkt ställs av min 20-åring men så blev hon halt o fick vila. Kom igång rätt snabbt o började rida som vanligt, dvs uppsuttet 4-5 dar o nån gång på lina.
Så var jag o skodde henne i veckan. Då blev hon rädd o kastade sig fram. Gjorde sönder grimman o hoppade i skolådan med ena bakbenet. Resultat sårigt o svullen i ena bakbenet. Så nu skrittas hon igen. Är inte halt men svullen.:mad:
Gamla tanter ska inte göra sånt.:banghead:
 
Sv: Våra 20+'are

Vår 25-årige ponny går ju på lösdrift året runt, under sommaren fick han 3 veckors vila då dottern var i Italien 5 veckor. Jag satte igång honom 2 veckor innan hon kom hem, började med skrittpromenader sen joggade jag med honom :D och till sist longering i alla gångarter tills dottern kom hem och kunde rida. Funkade utmärkt!

Han får ett tillskott av nypon och björk för lederna, jag kör det även på mig själv och det är verkligen kanon :)
 
Sv: Våra 20+'are

Jag börjar mer och mer tro att hästarna börjar räkna bakåt i ålder när de passerat 20 :D

*kl*
Wille var lite knackig en sväng i somras. Eller, han är helt ren vid ridning men det syns i vänster framben vid löslongering i vänster varv. Jag ringde ut cili som är hästfysioterapeut och har ridit Wille förut så hon känner honom och vi kom fram till att halsmuskeln som drar fram frambenet var helt stenhård och spänd. Så lite klämmande på den, daglig stretching och mycket lösgörande ridning har hjälpt massor! Jag kommer nog alltid få stretcha så att det inte kommer tillbaka, men vad gör det när hästen håller sig fräsch? :)

Innan behandlingen fick han nästan en veckas vila då han gick i sin stora, kuperade hage varvat med att vara barnponny :love:
DSC_0118.jpg
 
Sv: Våra 20+'are

Jag börjar mer och mer tro att hästarna börjar räkna bakåt i ålder när de passerat 20 :D]

Håller med! Min häst fyllde 22 i våras, igår var vi ute och galopperade i skogen med en Sydkoreas stallkompis och jädrar var det gick i backarna. Satt bara där och skrattade hela rundan! :)
 
Sv: Våra 20+'are

Jag hade en annan bukefalist på besök igår och hon hade blandat ihop Wille med den andra som jag hade tidigare, så hon trodde att han var 9-10 år :D När jag sa att han är 23 satte hon nästan i halsen :p
 
Sv: Våra 20+'are

*Svarar flera i samma

Jag ställer ALDRIG av en häst över 18 år.
Visst får dom gå på bete hela sommaren, om dom inte går på lösdrift, men jag fortsätter rida dom som vanligt.
Dom behöver oftast röra på sej för att inte tappa muskler och rörligheten i kroppen.

Jag håller egentligen med dig, men denna sommar var jag borta i tre veckor och det fanns ingen som kunde rida damen åt mig, det fick bli en kompromiss helt enkelt. Men du har helt rätt i att de tappar muskler, det går mycket fortare än för yngre hästar..

Vår 25-årige ponny går ju på lösdrift året runt, under sommaren fick han 3 veckors vila då dottern var i Italien 5 veckor. Jag satte igång honom 2 veckor innan hon kom hem, började med skrittpromenader sen joggade jag med honom :D och till sist longering i alla gångarter tills dottern kom hem och kunde rida. Funkade utmärkt!

Han får ett tillskott av nypon och björk för lederna, jag kör det även på mig själv och det är verkligen kanon :)

Skönt att höra att det fungerat bra. Smart att jogga med ponnyn, bra för både människa och häst! :)

Jag måste bara fråga ang björktillskottet, jag har nämligen aldrig hört talas om det förut. Vad har det för effekt på leder? Har du märkt någon skillnad på ponnyn och i så fall hur lång tid dröjde det innan den visade sig?
 
Sv: Våra 20+'are

Ja, det var bra för oss bägge :D Han hade inte tappat något under 3-veckorsvilan heller :)
Det är en blandning 75% nypon och 25% björk, jag hade inte heller hört talas om det tidigare men jag blev rekomenderad detta och på mig som inte kunde sova pga värkande leder till att vara smärtfri, är så nice! Ponnyn får det i förbyggande syfte, han var ridskoleponny innan och i toppform. Så iom hans ålder får han det fast han har aldrig visat på stelhet el dyl.
 
Sv: Våra 20+'are

Klart man måste ställa av pga skador eller att man åker bort eller något liknande. Det jag menade var att man inte ska planera en längre vila bara för att.

Att börja med att jobba tillsammans är jättebra innan man börjar rida.
Dock skulle jag höja en varningens finger för att longera gamla och unga hästar då risken för skador på benen är som störst i dom åldrarna.
 
Sv: Våra 20+'are

Ah, det hade jag inte tänkt på! Har inte haft äldre häst innan och har inte läst om det när jag har försökt utbilda mig om Den åldrande hästen, men det verkar ju fullt rimligt :)
 
Sv: Våra 20+'are

Vår 25-årige ponny går ju på lösdrift året runt, under sommaren fick han 3 veckors vila då dottern var i Italien 5 veckor. Jag satte igång honom 2 veckor innan hon kom hem, började med skrittpromenader sen joggade jag med honom :D och till sist longering i alla gångarter tills dottern kom hem och kunde rida. Funkade utmärkt!

Han får ett tillskott av nypon och björk för lederna, jag kör det även på mig själv och det är verkligen kanon :)

Ska kanske tillägga att mitt igångsättande av ponnyn var till fots, jag är alldeles för stor för att rida en b-ponny :o
 
Sv: Våra 20+'are

Jag brukar ge mina gamlingar MSN på vintern för ledarnas skull så dom inte ska vara så stela. ...
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Långt men tacksam om någon orkar läsa.. Jag har haft mer eller mindre ständiga problem med ryggont sen en ridolycka 1999. Värken har...
2
Svar
31
· Visningar
5 110
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård Då så, då har min Cruss fått på sig sina PG. Det blidde till att limma fast en klippt sula på plattan så att plattan kom upp från...
2
Svar
23
· Visningar
2 455
Hästvård Ni som inte hängt med, kort resume: Dec 04 - hästen ofräsch. vet kommer ut, muskelskada VB, halt VB i skritt och HB i trav initialt...
Svar
11
· Visningar
1 604
Senast: mackan
·
Hästvård Kort resume: Kring 9 december noterar jag att hon rör sig ovanligt lite i hagen och inte busar vilket är olikt henne. Dock var...
Svar
18
· Visningar
2 062

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp