Våra mål för det nya året 2013

Elina8

Trådstartare
Visst börjar det bli dags att sätta nya mål inför det nya året!? :D

Vad har hänt under 2012 och hur vill ni fortsätta in i 2013? Dream big people!! :D




Jag börjar med att stämma av lite med målen för 2012, förra årets tråd hittar ni HÄR

Våra mål för 2012 är att komma igång regelbundet med tränignar. Lära känna varandra bättre och komma ut på lite utflykter.

Regelbundna träningar, nja snarare regelbundna hältutredningar med korta träningsperioder emellan. Utflykter var det bättre med, några härliga skogsritter och tävlingsdebut på ett par småtävlingar.


Rent ridmässigt hoppas jag att vi ska hitta lite bättre form och bärighet. Jag hoppas att vi ska kunna stärka galoppen, ett konkret delmål blir att vid slutet av nästa år klara av att galoppera balanserat i ren takt på volt. Och att få bättre kontroll på takten och tempot i tölt. Traven vill jag bara ha bättre form i, resten har hon så naturligt så det kommer med på köpet.
Jag hoppas också att hon får lite bättre teknik i hoppningen, så vi ska fortsätta med löshoppning lite då och då.

Förutom hoppningen så tycker jag faktiskt att vi lyckats med allt, galoppen har varit lite upp och ner, men i övrigt så har allt förbättrats både bärighet, form och takt.

Och så vill jag att vi ska få till lite bättre glädje och framåtbjudning i paddocken, så att hon bjuder fram själv där också!
Jag hoppas också att vi ska få till lastningen så att hon går på själv.

Framåtbjudningen har verkligen blivit bättre, på det planet har jag fått en ny häst, superkul!!! Lastningen har också gått upp och ner, men när det gick bra så gick hon faktiskt på själv. :banana:




Målet för 2013 blir en frisk och hel häst. Det är allt jag önskar. Får hon bara vara frisk och hältfri så vet jag att 2013 kommer bli ett helt fantastiskt år, för hon är ju min fina drömhäst!! :love:
 
Sv: Våra mål för det nya året 2013

Mitt mål är så klart i första hand friska hästar..
Men ett mål är också att det ska gå bra för oss i tävlingar, att vi ska höja dom resultaten lite..

Har nyss testat en ny tränare, Jag hade aldrig ridit för honom innan..
Och nu tror Jag det kommer bli bra, Både Jag och min häst trivdes och hittade WOW känslan..

Med min unghäst är målet att hitta tölten (Som sitterdjupt:( )..
Han har varit på träning nu en månad, men har visat något steg bara,,
Och Kanske testa någon prova på tävling till hösten.. Han blir fem nu..
 
Sv: Våra mål för det nya året 2013

Mitt mål är så klart i första hand friska hästar..
Men ett mål är också att det ska gå bra för oss i tävlingar, att vi ska höja dom resultaten lite..

Har nyss testat en ny tränare, Jag hade aldrig ridit för honom innan..
Och nu tror Jag det kommer bli bra, Både Jag och min häst trivdes och hittade WOW känslan..

Med min unghäst är målet att hitta tölten (Som sitterdjupt:( )..
Han har varit på träning nu en månad, men har visat något steg bara,,
Och Kanske testa någon prova på tävling till hösten.. Han blir fem nu..

Mitt mål är dels att fortsätta utbildningen inom den klassiska dressyren.Sedan att utveckla tölten ännumer samt att masa mig ut på några tävlingar i år inte bara tölt utan om jag vågar både lite hopp och dressyr..Det sista vet jag inte om jag är mogen för.... får black out och glömmer bort allt.Blääää

Sedan är måler att ha kul med hästen:) åka iväg på lite roliga utflykter till kompisar och rida på lite nya ridvägar på helgerna.
Gärna komma ut påen och anann ridhurs i tölt.
 
Sv: Våra mål för det nya året 2013

Min snutt kommer hem från sin fodervärd i februari/mars och då har han så gott som bara gått i hagen i 7 månader :(

Så när han kommer hem blir det till att börja åtgärda hovarna som inte riktigt är skötta som jag vill även om det inte är totalt katastrofalt.

Sen blir det igångsättning och när han väl är igång ska jag försöka bestämma mig om jag ska börja träna honom själv eller om han ska få åka iväg på träningsläger hos ngn annan i ett par månader, det beror på hur min kropp mår främst.

Så målet 2013 med honom blir väl främst att få ordning på fötterna, banta och komma i tränings/tävlingsform igen.
När vi kommit så långt så ska vi fösöka utvecklas i både hoppning och dressyr, förhoppningsvis kunna prova på lite terränghoppning och ev träna och fila mer på gångarterna men där tryter min motiavtion tyvärr.
 
Sv: Våra mål för det nya året 2013

Kul tråd, mitt hästår 2013 ser att bli riktigt intensivt:)

Under 2012 lossnade mycket med Vera, hon hittade traven, utvecklade passen och jag insåg att jag måste släppa handbromsen och rida fram henne mer för att få en glad och vacker häst.

Vi var även med på två inofficiella tävlingar, en i mars där vi vann t8 på 6.0 och en start i femgång med runt 4.3. Så målet för 2013 är först att fortsätta på vår positiva utvecklingsbana. Vi planerar att delta i regional tävling i slutet av april, femgång och ev. faktiskt t2. (Har nyss börjat träna det så annars blir det vanlig tölt). Beroende på formen och resultaten så får vi se vart målen leder efter det. Hon har gång i sig för att kunna kvala till sm i femgång, men hon är ett riktigt sto så det handlar verkligen om att få med sig henne. Och såklart själv ta sig tid att verkligen träna i ur och skur:)

Sen kommer två små damer från Island i april/maj och då ska fyraåriga Mist grundridas och sexåriga Freyja ska ev. ut på lite kvällstävlingar i fyrgång och tölt. Hon är ju ordentligt utbildad nu, visad och stamboksförd, så det blir skönt att få hem en häst som är lite mer "klar" :)

Ser verkligen fram emot 2013, tror det blir ett kanonår!
 
Sv: Våra mål för det nya året 2013

Mitt mål är att få hem hästkraken. ;)
Han går kvar hos uppfödaren och blir nog där över sommaren (har en bebis planerad till April).
 
Sv: Våra mål för det nya året 2013

Jag skrev i förra tråden att jag hoppades på ett skadefritt 2012, men tyvärr blev det en hel del skador även under detta år. :( Men lagom till årets slut är min häst helt igångsatt och frisk o pigg! :love:

De förändringar som skett i år är att jag förlorade en häst (:cry:) men fick äran att lära känna en ny. Mitt sto somnade in, ca 22 år gammal. Vi beslöt oss för att låta henne somna in då hennes eksem blev mycket sämre på slutet och hon fortsatte klia sig även när knotten var helt borta, och man märkte på henne att hon höll på att tappa gnistan. :( Älskade häst!

Men det allra största som hänt är att Braela kom till Sverige. Den 8 november anlände min lilla dam, och jag kan lugnt säga att det är bland det bästa som hänt mig! :love:

Men nu så till 2013 hoppas jag på ett skadefritt år igen. Att jag får fira 13 år tillsammans med världens bästa valack och att han får vara fri från skador. Och dessutom ska jag rida in min fina B och följa hennes utveckling, det är nog det jag ser mest fram emot! :D
 
Sv: Våra mål för det nya året 2013

"2012 Det blir förhoppningsvis några ridkurser och turridning på islandshäst, men troligen kommer jag ha mer kontakt med hästar av andra raser."

Så blev det.

2013 vill jag rida mer islandshäst, besöka avelsbedömning och tävling.
 
Sv: Våra mål för det nya året 2013

*KL*

Så här skrev jag i förra tråden.

Mål 2012
*Kommer inte rida Laukur så mycket mer innan bäbis kommer så han kommer markarbetas mest nu och få några månaders vila, så sätter vi igång igen till sommaren Har ett svagt mål att tävlingsdebutera i fyrgång med Laukur på hösten.
*Fengur kommer ridas så mycket jag kan och orkar tills magen blir för stor, sen får sambon och markarbete ta över. Han ska hållas igång som vanligt från sommaren och tävlas lite till hösten.
*Hästarna ska flytta hem till oss senast till våren. Stallet är på G och det kommer bli jättemysigt till mina underbara pojkar
*Vi kommer som sagt få bäbis så det kommer bli som det blir, men har som mål att hålla igång båda två rätt bra så dom ska tävla lite till hösten


Så här blev det:
Ingen tävlingsdebut med Laukur eftersom tölten var svårare än vi trodde så den kämpar vi med att stärka fortfarande. Men han är regelbundet riden från det att jag kunde rida efter förlossningen.

Fengur lämnade oss hastigt i mars pga sin bronkit/allergi :cry:

Hästarna flyttade hem till oss i februari så det målet nådde vi iallafall :)

Mål 2013

*Tävlingsdebutera till våren med Laukur. Nu har han tölten så nu ska den stärkas och bli bättre. Ska även försöka tävla till hösten.
*Åka på träningar så ofta vi kan, har tid och har råd.
*Få hem nytillskottet Ljómi senast april. Han är född 2012 så han ska jag bara lära känna och få det vardagliga att funka, annars ska han bara gå i hagen och leka :)
 
Sv: Våra mål för det nya året 2013

Jag har ju ingen egen häst, är lektionsryttare och halvfodervärd, så mina mål gäller allra mest mig själv.

Mina mål är att fortsätta rida, mycket! Så mycket jag kan. Känna att jag får bättre och bättre kontroll på min kropp, för att kunna inverka på hästen på bästa möjliga sätt. Fortsätta träna styrka och bålstabilitet på gymmet, för att förbättra ovanstående.

Kanske rida några kurser för "utomstående" tränare, inte bara mina ordinarie alltså.

Och framförallt: Ha fruktansvärt kul! :love:
 
Sv: Våra mål för det nya året 2013

Mitt sto är dräktig så målet med henne att hon ska föda ett friskt och fint föl :)

Jag själv gör C-tränarprovet och B-instruktör i vår, så målet är att klara det såklart!
Sedan har jag som mål att få ett högre betyg i ridkursen och pedagogiken (går hippolog).

Inför sommaren vill jag enbart kunna jobba med hästar. Förra året hade jag två hästar på träning, men hade ett annat jobb också på sidan, nu hoppas jag på att enbart leva på hästarna det här sommarlovet!

Hade varit roligt att tävla lite mer också, :) måste "bara" hitta en häst att tävla på först ;)
 
Sv: Våra mål för det nya året 2013

2013 års ledord är tempoväxlingar.
Min tränare sa att klarar man inte tempoväxlingar så är det där man börjar sitt träningsupplägg.
Skritten sitter som en smäck;)
Sen är det 3 andra gångarter som går alldeles för fort. Där måste jag ta hjälp. Tycker jag provat det mesta, rider man en gångart ute så ökar tempot hela tiden upp till warpspeed. Han är lik sin mamma som har 9 i vilja. Lägg till stora gångarter så går det undan. Han sticker inte utan det går bara snabbt.
Klara vi detta så är det en grund att bygga vidare på.
 
Mitt och Arveigs mål är att fortsätta lära känna varandra 2013. Jag har bara ägt henne i fem månader och vi ska fortsätta jobba att hitta känslan för varandra. Jag ser fram emot nästa år:banana:
 
Sv: Våra mål för det nya året 2013

Vårt mål 2013 är först o främst att vi ska lära känna varandra mer, bara haft honom i 5 månader nu :)
Sen ska vi få lite bättre kondis båda två ;) Ska jobba mycket med hans fantastiska trav, den kommer bli toppentoppen med mer träning :) Sen hoppas jag få mer tid till ridningen rent allmänt, varit mycket sjukdomar som satt P för ridning :/
Ser fram emot nästa år enormt :)
 
Sv: Våra mål för det nya året 2013

Oh, en nykomling vad kul!! :laugh:

Kika gärna in i snacktråden och presentera dig och pållen. Bilder är alltid kul. ;)
 
Sv: Våra mål för det nya året 2013

Snor egen knapp


Vad kul att läsa allas mål. Jag blir så himla inspirerad, övergångarna kommer jag snappa åt mig redan imorgon då det blir ridning på lånehästen. Hon är fruktansvärt tacksam att träna tempoväxlingar på, det är galet kul!! :D
 
Sv: Våra mål för det nya året 2013

KL

Mitt mål 2013 är att fortsätta utvecklas tillsammans med min häst. Men framförallt att lära mig behärska tölten helt :d dvs fortsätta att få undervisning av min tränare :bow:
En bonus är om vi blir tillräckligt "klar" för att komma ut o rida nån lätt töltklass:banana:
 
Sv: Våra mål för det nya året 2013

Kul tråd!

Hade nog inte skrivit om våra mål för 2012 här men de var iallafall att komma ut lite på tävlingsbanan och få rutin. Vilket vi också gjort! Försöker räkna och tror det blev 13 tävlingar i år!! (Ska även tävla den 29e så de blir 14). Målet är också att få bättre bärighet och form i tölten. Vilket lossnat ordentligt de senaste veckorna med hjälp av Johan och Peter H.

Planen är att det ska bli mer träning än tävling 2013 och vi ska fortsätta jobbet med tölten för att få det ännu bättre. Även traven har jag en önskan om att förbättra.
Tävlingsmässigt ska vi starta öppen klass och målet är att kvala b-klass i V2 (5,40).
 
Sv: Våra mål för det nya året 2013

Från förra året...
" 2012 hoppas jag att Kveikja och jag kommer igång o kan komma ut o tävla. Drömmen är att hon skall bli så bra att vi vågar tävla på mer än lokalklubben. Snöggur skall fortsätta utvecklas och hjälpa mig utveckla dressyrkunskaperna. Min nya häst flyttar in och Meyja får därmed en jämnårig lekkamrat. Vi skall satsa mer på ridningen med mkt kurser o så. Förhoppningsvis snickra klart en sadelkanmare!

O jag hoppas att Andi får ett år utan skov och att han kan vara med o träna ibland o ha kul. Vi skall börja kika på trickträning tänkte jag!"


Vi har varit iväg på två andra klubbats tävlingar, och fått över 5,0 på båda(vi ligger runt 5,3-5,5 nu). Dock har båda varit inofficiella.
Jag har inte ridit Snöggur så mycket som jag borde/ville. Kveikja har tagit all kraft iår. Hon har utvecklats massor!
Rá har flyttat hem som planerat och är en perfekt del av familjen! Hon kommer bilden toppenhäst för oss!
Andi har haft ett bra år utan skov men han fattade inte trickträningen! Han har inte tillräckligt problemlösartänk/initiativförmåga. Kveikja däremot tycker det är kul!

Mål för 2013
Kveikja skall fortsätta utvecklas, bli starkare och gå ännu bättre! Jag vill tävla på en officiell tävling och känna att vi är bättre än tidigare. Vi skall utveckla galoppen och börja hoppa lite för gymnastik.
Meyja och Rá skall lära sig gå som handhästar och till hösten åka iväg på unghästvisning. Jag skall bli bättre på att göra annat än rida, dvs jogga mer, longera, tömköra, longreina och köra 4hjulingen med hästarna. Jobba på grundstyrka och kondition.
Andi skall ha ytterligare ett år utan skov, vilket innebär många promenader och rätt ridning.
Jag skall försöka rida Snöggur minst en gång/v.
Vi skall bygga en rundpaddock och en till ligghall.
 
Sv: Våra mål för det nya året 2013

Nästa år blir mina små flickor 6 år helt galet va tiden går fort :eek:

Agga fortsätta med de vi pysslar med mest bus och lek med henne förhoppningsvis blir våran paddock klar och då vill jag kunna lösträna mer typ NH/Trick :) Men än så länge är den inte klar :(

Spádís blir att jobba på med det gör vi gör just nu kondition, styrka & bärighet och sedan ev ta oss ut på i alla fall hemmaklubbens tävlingar :)
Ser fram emot att utvecklas mer och mer tillsammans med henne :D

Nästa år blir jag ju senior (känner mig gammal :grin:)
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 638
Senast: Juli0a
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
14 352
Senast: Barbabelle
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 202
Senast: Wille
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
68 403
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Bildtråden
  • Färgtråd III

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp