Bukefalos 28 år!

Våra olika belöningssystem

Sv: Våra olika belöningssystem

Fast så är det ju väl ändå ganska ofta i din bransch, att man jobbar stenhårt med något, och inte får någon uppmuntran utan snarare kritik? I mitt yrke är det definitivt så, det händer ofta att ingen berömmer eller ens känner till vad jag gjort, alla har ju fullt upp med sitt. Eller så är deras roll främst att kritisera och peka på svagheter. Klappen på axeln får man ge sig själv.

Jo, så är det ju. Jag har kommit dithän att jag numera uppfattar kritik som beröm, om du förstår hur jag menar. Kritik är hundra gånger bättre än tystnad. Är de tysta är ju mitt arbete ointressant.

Sedan brukar de närmare kollegorna ofta säga något om att man har pekat ut en bra poäng eller gjort väl ifrån sig i något avseende (även om det givetvis hade blivit mycket bättre om jag även hade tagit hänsyn till a, b och c... vilket råkar vara den aktuella kollegans käpphästar).

Nöjda studenter och/eller publik, betyder rätt mycket för mig. Jag kickar helt klart lite på det.
 
Sv: Våra olika belöningssystem

Jo, så är det ju. Jag har kommit dithän att jag numera uppfattar kritik som beröm, om du förstår hur jag menar. Kritik är hundra gånger bättre än tystnad. Är de tysta är ju mitt arbete ointressant.

Sedan brukar de närmare kollegorna ofta säga något om att man har pekat ut en bra poäng eller gjort väl ifrån sig i något avseende (även om det givetvis hade blivit mycket bättre om jag även hade tagit hänsyn till a, b och c... vilket råkar vara den aktuella kollegans käpphästar).

Nöjda studenter och/eller publik, betyder rätt mycket för mig. Jag kickar helt klart lite på det.
Fast inledande beröm innan man kommer till kritiken tycker jag ofta är kutym, det får alla alltid höra, om de så presenterat rabarber rabarber. Det brukar inte jag ta som beröm, utan som artighet. Däremot håller jag med om att absolut tystnad vore det absolut värsta, men det har jag ärligt talat aldrig varit med om. Typ att någon presenterar något på en konferens eller ett seminarium, och ingen av åhörarna hade någon enda kommentar. Det måste vara hemskt, men normalt ställer ju folk några frågor av artighet iaf, det hör ju till.
 
Sv: Våra olika belöningssystem

Onödiga konflikter är om håret ska borstas eller inte eller tänderna ska borstas eller inte. Att man ska behöva bli osams om en sådan sak som när hon ska hem eller till dagis. Hon har inte haft något problem med det sistnämnda tidigare, men när hon började krångla och man var tvungen att gnata, bråka på henne, så fick det bli en del av systemet. Det handlar mest om motivation och konsekvens.

Sätt en grupp med forskare så har de alla olika linjer. Jag är inte ensam om det här! Jag har rådfrågat flera och de tror inte hon tar skada av systemet, tvärtom!

Jag tycker att det låter som att du har ett normalt barn.
Allt tillhör utveckligen och det går över utan dessa belöningssystem.
Låt barnet vara barn för 17.
Dom har olika faser i livet och det är normalt.

Min son var den lataste på jorden ( hans mormor sa att hans rum var en sanitär boplats, men det var han som bodde där och till slut insåg han det och städade sitt rum självman då ingen annan gjorde det :D ) och bortskämd men han har vuxit till en ansvarsfull arbetande och ekonomisk man utan en massa belöningssystem.
 
Sv: Våra olika belöningssystem

Ja, och om hon måste det och om ni själva plockar varje dag, så är det ju tydligen viktigt, inte bara för henne utan för dig, och kanske också för din man (hans roll framgår ju inte). Och jag undrar varför städning är så viktigt att man måste plocka undan på ett barnrum varje dag, och dessutom belönas för det.

För att annars trampas sakerna sönder!

Ett svar som visserligen kommer lite sent i tråden men jag väljer att peka på det ändå för jag tycker det visar så tydligt vad som, i mina ögon blir problematiskt med den här typena av system.

En söndertrampad leksak är något ett barn kan förstå. Det hänger ihop. Leksaken låg på golvet, på golvet går man, alltså har någon gått på leksaken. Det hänger ihop och konsekvenserna kommer omedelbart - leksaken är trasig.

Att en bortglömd leksak genererar en röd prick som sen först en vecka senare leder till att någonting blir mindre bra än man väntat sig. Det är en lång och bitvis ologisk tankebana.

Jag är övertygad om att varenda förälder gör sitt bästa för att få sitt barn att inse att spisplattorna är aj-aj. Likt förbannat har jag aldrig träffat någon som inte någon gång under sin barndom ändå sträckt upp en nyfiken hand.

I vuxenålder har vi lärt oss att tänka i flera steg, att resonera och förutse vad som kommer att hända. Detta är en förmåga som barn inte har, annars skulle vi inte tagit på den där spisplattan. Däremot har barn en extrem inlärningsförmåga när det kommer till att testa saker. Trial and error. Det gjorde ont när vi tog på spisplattan, en lärdom som tar tiondelar av en sekund men som sitter i resten av livet.

Gör det inte svårare än vad det behöver vara. Aktion - reaktion. Handling - konsekvens. Ju färre steg däremellan desto snabbare lär vi oss. Utnyttja det!
 
Sv: Våra olika belöningssystem

Hade under en tid som barn en bas på 200:- i månadspeng. Det satt då lappar uppe på kylskåpet för var och en av oss syskon. För varje grej som låg framme på husets "allmänna" ytor fick vi 5:- avdrag. I slutet av månaden räknades det ihop och man fick summan som var kvar av de där 200:-. Min far gick då och letade saker att dra av på, haha, men jössenammen vad städat hemmet var under den tiden! Dessa pengar skulle räcka till saker som äta glass på vägen hem från skolan, mobiltelefon och andra icke-måsten (som det var på den tiden).

När vi var 12 år fick vi barnbidraget som skulle täcka kläder, mobil, bio och allt sådant. Gjorde man något tillsammans i familjen bjöd föräldrarna på det men annars fick man hålla tillgodo med det som fanns. Mycket godis blev det i början men sedan lärde man sig. Dealen för att få pengarna var att man skulle ha hela och lagom varma kläder och skor, kunde man inte hushålla blev det indraget på "okänd tid" innan man fick ett nytt försök.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Får era barn/tonåringar vecko/månadspeng och hur mycket får dom? Vad ska det räcka till? Finns det ngr krav för att dom ska få...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 104
Senast: Imogen
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 837
Senast: Grazing
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 172
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 702
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp