Våren 2015

@Lillgrådis Haha, sitter med Impecta-katalogen just nu och drömmer om en egen trädgård! Har bara en liten balkong..

Ringat in massa spännande fröer som skulle passa bra på balkongen. Kommer odla i krage ute i stallet så lite mer plats har jag i år :)
 
Ah, så var det dags! Mina första säsong med balkong. :) Vet inte exakt vad jag vill ha men om jag kan sätta upp ampel så känns jordgubbar och körsbärstomater i ampel som en bra start! Kryddor vore också trevligt.

Vid stugan vet jag inte vad jag hinner med förutom renovering. Men mitt nyplanterade äppelträd ska få gödsel och kärlek om det överlevt förra årets myrbo i rotsystemet (tappade alla löven tidigt men jag har för mig det finns knoppar). Kommer säkert pilla med en massa småsaker, som att rensa fram bärbuskarna i gamla trädgårdslandet, så mer blommor på min nyanlagda äng och rensa i allmänt. Får frö till akleja av mamma. :) Fick två fröpåsar med ramslök förra året också. Får se om jag vågar... tänk om det tar sig och man har en hel skog som stinker vitlök till slut. :p

Det frös ju till nu vid jul så det gick inte plantera men nästa gång jag är där och det är frostfritt ska jag plantera ut vinterns hyacinter i trädgården. Ska bli intressant att se om förra årets har överlevt.
 
Idag hittade jag en liten gul blommande pensé i en rabatt!

Underbart! Efter några dagar med några plus och sol så har dock min klematis börjat skjuta skott. Tyvärr har jag annars tänkt att den ska få ryka eftersom jag inte tycker att den är särskilt fin och att jag vill få plats för doftande växter.
 
Fick två fröpåsar med ramslök förra året också. Får se om jag vågar... tänk om det tar sig och man har en hel skog som stinker vitlök till slut. :p
Det tror jag inte är någon fara. Det är som jag förstått det ursvårt att fröså ramslök. :)

Vet flera som försökt. Ingen har lyckats.
 
Det tror jag inte är någon fara. Det är som jag förstått det ursvårt att fröså ramslök. :)

Vet flera som försökt. Ingen har lyckats.

Aha. En utmaning alltså. :sneaky:

Får nog bli färdiga plantor till balkongen istället för frö har jag kommit fram till. Vet ni om det finns hållare till vanliga små krukor så man kan hänga dem på räcket?
 
Vet ni om det finns hållare till vanliga små krukor så man kan hänga dem på räcket?
Generate.ashx

Från Lagerhaus. Inte världens snyggaste men det är de enda som jag har hittat.

Angående fröså ramslök: Det är ursvårt. Lök eller planta måste till för att det ska funka såvitt jag vet.
 
Jag ska en tur till Utrecht i veckan och jag tror att jag kommer att lockas att köpa med mig några tulpanlökar hem. Kan man sätta lökar nu, givet att inte jorden är frusen alltså?
 
Vill minnas att tulpaner ska gå utmärkt att sätta så länge inte tjälen sätter stopp, så har det inte frusit hos dig borde det inte vara några problem. :)

Toppen! Då ska jag allt köpa på mig. :) När jag var i Amsterdam förra året så stod jag och klämde på några lökar (hur lät förresten det där? :idea:) men köpte inga och jag ångrade mig väldigt mycket efteråt.

Men visst kan de ligga kvar i sin förpackning till hösten om nu tjälen skulle slå till?
 
Jag har kört runt med tre förpackningar tulpaner i skuffen på bilen sedan ett par månader. :o Men i eftermiddags tog jag mig äntligen samman och grävde ner dem! Härlig känsla att få stoppa ner fingrarna i jorden för första gången vårsäsongen -15 (men lite kallt). De såg finfina ut, så jag känner mig lugn för att de ska blomma fint i vår.
 
Men visst kan de ligga kvar i sin förpackning till hösten om nu tjälen skulle slå till?

Förvaring torrt, mörkt och svalt hade jag kört på i så fall, antingen i köpeförpackningen (beroende på hur luftig den är) eller i pappkasse/kartong. :)

Blir förövrigt väldigt spänd på våren med allt lökprat! Vi köpte ohyggliga mängder blomsterlök i höstas och satte på kolonin + en del som kommunen skänkte bort i slutet av våren. Är väldigt nyfiken på hur det kommer bli, och likaså på att se ifall det gömmer sig ännu mer lök som fd kolonister har grävt ner.
 
Toppen! Då ska jag allt köpa på mig. :) När jag var i Amsterdam förra året så stod jag och klämde på några lökar (hur lät förresten det där? :idea:) men köpte inga och jag ångrade mig väldigt mycket efteråt.

Men visst kan de ligga kvar i sin förpackning till hösten om nu tjälen skulle slå till?
Stoppa dem i kruka om det inte går att få ned dem i jorden och se till att isolera krukan med något typ som frigolit, halm, löv eller en gammal matta (det går också bra om det är en rejälkruka och du sätter löken i mitten, så kan du sätta penser, eller andra vårblommor runt om sedan i den isolerande jorden).
 
@hvala Jag har också svårt att få tomaterna goda på balkongen, och jag fick sommaren 2014 så mycket chili att det nu finns för några generationer framåt (känns ju bra om det tex blir krig).

Jag har haft god framgång med olika typer av bönor i stora krukor. Vad tror du om det? Både störbönor av olika slag, som får slingra sig upp under balkongtaket, och lågt växande bönor.

Blommorna är ganska fina och det ser rätt trevligt ut. Jag låtsas att det är vin som växer, och att min balkong i själva verket är en sydeuropeisk liten terrass.

Jag odlade djungelgurka! Tacksamt och roligt. Sen kryddor tycker jag man inte kan få för mycket, vi hade citrontimjan, apelsintimjan, ananassalvia, 14 sorters mynta (kanske lite många med facit i hand) och thaibasilika. Physalis var rolig men jag borde. Trimmat den, den blev gigantiskt. Smultron eftersom vi har BARNET och ville samla pluspoäng. Paprika var också enkelt och de blev goda. Majs var hopplöst men kul. (Ja, vi har en stor balkong...) det jag hoppas på nu är mina vinrankor, har även två pelaräppelträd jag hoppas mycket på.
 
Vill minnas att tulpaner ska gå utmärkt att sätta så länge inte tjälen sätter stopp, så har det inte frusit hos dig borde det inte vara några problem. :)
Man kan lägga dem uppe på tjälen och täcka med jord också :D
Det gjorde exet i smy,g och gissa om jag blev förvånad när det på våren började blomma röda intensiva van tubergens variety vid stallet.
Han hade hittat dem billigt i en fyndlåda...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp