Våren 2015

Tack vare den här tråden bestämde jag och sambon oss igår för att åka till Holland i April och titta på tulpaner, Keukenhof bland annat. :love: Längtar!

Så roligt!
Jag älskar verkligen Nederländerna - särskilt Utrecht. De har så fina hus och kanaler och så finns några av mina favoritmänniskor här. Och inte minst tulpanerna!
 
Åh, vilket bra humör jag blev på nu när jag läste denna tråden. Har inte alls hunnit tänka på att det snart är vår. :)
Denna sommaren får det bli: olika sorters tomater, gurka, paprika, morötter, sockerärtor, jordgubbar (så nya plantor), majs och vattenmelon.
Satte nya hallon och taggfria björnbär förra sommaren, så ska bli spännande att se vad som händer med dem detta året. :D
 
@Hyacinth Jag misslyckas med djungelgurka. Den typ spontanaborterar gurkembryona! Allesammans!

Samma sak hände när jag försökte mig på att odla djungelgurka i växthuset... :( vet inte vad som gick fel, allting annat växte och frodades som bara den, men inte djungelgurkan, jo, växte gjorde den men inga frukter alls fick den. Tveksamt att jag provar den igen.
 
Hmmm, min pelargon som står på vinterförvaring i ett stallfönster har fortfarande några gröna blad :confused: ska det vara så?
Jag gav den lite vatten idag - rätt eller fel :confused::o
 
Här är bara en mycket gles spetsgardin med snö, men med tanke på att mina syrener höll på att slå ut ( O_o) undrar jag hur det går för dem nu...
Zon 4 och här ligger ett 3 dm tjockt stabilt snötäcke som håller våren borta. Det är bara det ökande ljuset som skvallrar om varmare tider.

Jag längtar efter ljuset!!
 
Hurra för vår-tråd!
Jag har börjat bläddra i frökataloger och drömma. Sambon och jag köpte en liten kolonistuga i höstas och hann i princip bara gräva om några få planteringar och plantera två nya äppelträd innan vintern kom.
Till vår och sommar planerar jag att anlägga upphöjda bäddar för grönsaksland, (fortsätta) plantera ett kryddland och fortsätta med ett litet miniwoodland i en skuggig del. Eller ja, åtminstone påbörja något av ovanstående iallafall :p

I grönsaksväg blir det nog några sorters tomater som vanligt, samt säkerligen vårlök, morot, sockerärter, någon form av bönor. Funderar på aubergine och zucchini också - matigt och bra :)

På vår pyttelilla balkong i söderläge blir det troligtvis någon körsbärstomat och äppelgurka. Lättodlat och gott!
Vad är äppelgurka för något?
 
Åh vad glad jag blir :) trodde det var kört med tulpaner nu och har sörjt att foglossningen hindrade mig från att stoppa ner dem i jorden i höstas men nu ska jag leta upp den igen och se om jag inte kan få ner dem i veckan :D
 
För första gången sedan vi flyttade hit så har jag faktiskt redan ngt att se fram emot i trädgården :) tidigare år har i stort sett bara inneburit borttagande av tråkiga växter men förra året planterades det bärbuskar (blåbär, björnbär, vinbär, hallon och krusbär). Jag fick även överta några pioner från min mor som det ska bli spännande och se om de överlevde flytten (jag tvivlar dock).

I år ska jag planera lite fruktträd så har ni förslag på bra sorter så tas de tacksamt emot :) (äpple, päron, plommon och bigarråer).

Murgrönan står här inne och växer till sig i krukor i väntan på att få komma ut.

Trädgårdslandet ska påbörjas också i år så där blir det jordgubbar, persilja, gräslök, rabarber, melon, bakpotatis, majs, tomat, squash, lök, sallad och något till :)

Tyvärr kommer jag inte ha plats att experimentera alltför mycket i år så jag får fundera på vad jag verkligen vill ha.

Och just det, har jag tur så hinner vi bygga staketet också så då blir det lite klätterrosor
 
Jag fick även överta några pioner från min mor som det ska bli spännande och se om de överlevde flytten (jag tvivlar dock).
Pioner är ena sega rackare - dem tar du inte död på utan att vara väldigt skicklig ;)

Jag har flera gånger förökat pioner genom bara en enda rotbit. I somras råkade jag gräva av en rejäl "morot" när jag luckrade runt en gammal pion som står mitt i gräsmattan. La den strax under jordytan i en annan rabatt och det tog bara några veckor innan den sköt skott.
 
Pioner är ena sega rackare - dem tar du inte död på utan att vara väldigt skicklig ;)

Jag har flera gånger förökat pioner genom bara en enda rotbit. I somras råkade jag gräva av en rejäl "morot" när jag luckrade runt en gammal pion som står mitt i gräsmattan. La den strax under jordytan i en annan rabatt och det tog bara några veckor innan den sköt skott.

Det är tyvärr just den typen av skicklighet jag besitter :o Det blev plantering av rötter så vi får se. Det som är positivt är dock att det inte kostat mig en krona så funkar det så funkar det :D
 
Det är tyvärr just den typen av skicklighet jag besitter :o Det blev plantering av rötter så vi får se. Det som är positivt är dock att det inte kostat mig en krona så funkar det så funkar det :D
Så länge du fick med rejäla "morötter" och inte bara jord och blast så ska det funka. Lovar :up:

Däremot är de lite av prinsessan på ärten så någon blomning får du inte de första åren. De vill stå kvar där de är. Men har du väl etablerat dem så blommar de.
Jag ÄLSKAR pioner!

(fick en pion av en arbetskamrat och hon hade glömt att ta med rotbitar. JAg fick en tuss blast och jord, inga rötter... Det bidde inget.)
 
Pioner ska inte grävas ner för djupt för då blommar de inte. Däremot kan de leva även när de är för djupt planterade. De vill inte ha mer än 5 cm jord över sig för att blomma.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp