Bukefalos 28 år!

Varför är inte alla feminister?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Så din i umgeskrets är alla som kallar sig feminister (jag citerar ditt första inlägg) "högljudda, halvnakna kvinnor med glasögonbågar i konstig färg som demonstrerar mot att alla män är svin" ?

Din umgängeskrets är absolut inte representativ för feminister i stort skulle jag vilja säga.
Alla? Nej. Men flera stycken, ja. Det har varit både skrikande med plakat och mensblodiga trosor och samtal som spårat ur till att precis allting är patriarkatets fel. Säger absolut inte att alla feminister är sådana men ungefär där tappade jag allt personligt intresse för feminismen:crazy:.
 
Så din i umgeskrets är alla som kallar sig feminister (jag citerar ditt första inlägg) "högljudda, halvnakna kvinnor med glasögonbågar i konstig färg som demonstrerar mot att alla män är svin" ?

Din umgängeskrets är absolut inte representativ för feminister i stort skulle jag vilja säga.

Och alla som röstar på SD är inte rasister...
 
För att det tycker SD har saker som i övrigt passar dom bäst misstänker jag...
Liksom alla feminister inte röstar på F! då de antagligen inte tycker just feminismen är det allra viktigaste i deras liv. Alla rasister röstar nog inte på SD heller...

Feminismen har ett stort utrymme i mitt liv men jag röstar inte på F! för det. Det är inte någon form av kvalifikation för att få kalla sig feminist. Som redan påpekat finns det ett gäng olika grenar inom feminismen.
 
Jag skulle säga att ordet feminist är ett laddat ord precis som maskulinist (om det ens finns som ord).

Det närmaste betydelsen för mig är humanist. Jag kan tycka att det det innefattar mer än att kvinnor ska ha samma rättigheter. Det innefattar alla.

Humanist:

  • en person som är anhängare till humanism eller har en allmän humanistisk inställning med betydelsen medmänsklig.
  • en person under renässansen som hävdade att människor är naturligt jämlika och idén om ett allmänt människovärde.
Jag kan tycka att det dessutom är tämligen könsneutralt vilket Inte feminism är. Feminism är Ju en självklarhet men att det är samma som jämlikhet är ju något som verkar vara efterkonstruerat när folk kritiserat den ensidiga könsfocuseringen. Det bör ju också bara vara en del av den enorma jämlikheten man vill eftersträva.
Jag kan inte hitta någonstans att feminismens betydelse är jämlikhet för alla, annat än vad folk säger.

Feminism:

vars målsättning är att kvinnor ska ha samma rättigheter, möjligheter och skyldigheter som män och där feminismen verkar för kvinnors politiska, ekonomiska och sociala rättigheter.
 
Varför röstar dom i så fall på ett parti som är rasister?
Nja det är väl lite galet.
SD.. det är väl ett parti som ovanligt många rasister röstar på.
Men partiet i sig dvs deras partiprogram är knappast rasistiskt enligt ett strikt betraktande vad rasism står för.
Det är ju samma sak med V
Partiet idag är, enligt sitt partiprogram inte kommunistiskt och odemokratiskt..men ovanligt många odemokratiska kommunister röstar på det partiet...
 
Jag skulle säga att ordet feminist är ett laddat ord precis som maskulinist (om det ens finns som ord).

Det närmaste betydelsen för mig är humanist. Jag kan tycka att det det innefattar mer än att kvinnor ska ha samma rättigheter. Det innefattar alla.

Humanist:

  • en person som är anhängare till humanism eller har en allmän humanistisk inställning med betydelsen medmänsklig.
  • en person under renässansen som hävdade att människor är naturligt jämlika och idén om ett allmänt människovärde.
Jag kan tycka att det dessutom är tämligen könsneutralt vilket Inte feminism är. Feminism är Ju en självklarhet men att det är samma som jämlikhet är ju något som verkar vara efterkonstruerat när folk kritiserat den ensidiga könsfocuseringen. Det bör ju också bara vara en del av den enorma jämlikheten man vill eftersträva.
Jag kan inte hitta någonstans att feminismens betydelse är jämlikhet för alla, annat än vad folk säger.

Feminism:

vars målsättning är att kvinnor ska ha samma rättigheter, möjligheter och skyldigheter som män och där feminismen verkar för kvinnors politiska, ekonomiska och sociala rättigheter.
med det tilläget att vilkoret
Nej till ras eller könskvoteringar till utbildning o arbete.
Nej till kvoteringar i medlemsvalda styrelser (folkvalda eller ägarvalda)
 
För mig är det en självklarhet att vara feminist. Något som jag ser som sunt förnuft och något som jag anser att alla borde vara. Men nu ser ju samhället inte ut så (annars hade det ju varit jämställt). Och även om det inte är ofta, så stöter jag ändå på vissa personer som absolut inte vill förknippas med feminism och än mindre vill kalla sig för feminist. Fine, folk får göra som dom själva vill. Vill någon inte kämpa för ett jämställt samhälle så behöver den inte.

Så det här är väl mest riktat till er som inte vill kalla er för feminister. Varför? På vilket sätt anser du att feminism är dåligt? (för jag antar att det är något en tycker, om en inte vill kalla sig för feminist). Jag är uppriktigt nyfiken varför vissa helt enkelt inte vill ha något att göra med feminism.

Jag tror (hoppas) inte det finns såå många som inte vill ha ett jämnställt samhälle.
För mig är det själva ordet "feminist" som skaver. Den har en unken klang om att sätta kvinnor före män, en baktanke som inte känns jämnställd alls.

Tex tycker jag rätt man eller kvinna på rätt jobb. Den som är bäst kvalificerad. Jag gillar inte kvotering, då får ju en kvinna ett jobb pga hennes kön inte för att hon möjligtvis är bättre kvalificerad.
Det hände på mitt förra jobb. Det blev skit och hon fick gå efter sin provanställning.

Lika lön för lika jobb är självklarhet och där måste Sverige bli bättre.

Vi måste få in fler kvinnor till mansdominerade yrken - gäller både chefsposter och bilmekaniker, vägjobbare mm. Dessutom fler män som tex undersköterskor.
Men hur ska det gå till när folk inte är intresserade..
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 867
Senast: Grazing
·
  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
40 239
Senast: Mineur
·
Kläder & Bli fin Är i mitten av de trettio och har på senare år upplevt att det är så himla svårt att hitta kläder att ha på sig. Har tidigare i livet...
Svar
9
· Visningar
1 807
Senast: Buzzter
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 414

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp