Varför avliva hästen?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Varför avliva hästen?

En död häst lider inte, därför avlivar jag om det inte är stor chans att hästen får det bra.

Det finns väl inga som lider när de är döda. Så med ditt sätt att se på det borde det ju vara OK att döda alla du hade lust att döda.
 
Sv: Varför avliva hästen?

Problemet är väl att väldigt många travhästägare inte är hästfolk..fast det hade du väl koll på?

Jag har en viss inblick i travbranschen.
Om du sett en del av mina tidiga inlägg i tråden så har jag för mig att jag nästan alltid skrev husdjur istället för just hästar. Mina argument gäller just husdjur där jag tycker att man som ägare har ett visst ansvar. Jag har t.ex. inga problem att man avlivar grisar och kor.

När det gäller travhästar så finns det ju många sådana som inte direkt kan kallas husdjur. Finns många som nog kan klassas som husdjur också, särskilt bland småskaliga travföretag. Men för de som har ofta många travhästar handlar det ju snarare om enbart affärsverksamhet och de hästarna är kanske mer att jämföra med andra produktionsdjur.
Så travhästar (så länge de är i travföretagen) är nog delvis ett område som inte riktigt passar för mitt resonemang.






Läste vidare här och om jag inte missuppfattat så tror du att 80 procent hamnar rätt.
Nog menar du väl tvärtom?
Av travarna så är det nog enbart 20 procent som hamnar "rätt"

Jag tror nog att fler än 80% hamnar rätt. 80% var bara en siffra där jag tyckte att det kunde vara värt att chansa då det ändå är ganska bra odds för att det ska bli rätt.

Fast jag pratar om husdjursägare som säljer sitt husdjur. För en travhästföretagare som bara vill bli av med ett gäng 4-åringar som han anser inte håller för tävlingsbanan så snabbt som möjligt så kan jag mycket väl tänka mig att oddsen är sämre.


Och så har du skrivit att om du har 5 hästar så offrar du gärna en av dom till ett helvete om dom övriga 4 får det bra.
Alltså chansar du vad jag förstår.

Klart att det är en chansning. Det är en chansning att släppa ut hästen i hagen. Den kan få en knäpp och spränga staketet och springa ut på vägen. Hela livet består av chansningar.
 
Sv: Varför avliva hästen?

Det är ju aldrig absolut säkert att hästen står still. Och att träffa 100 % exakt rätt med ett jaktvapen är svårt även om man är en duktig skytt under bra förutsättningar.
De anser helt enkelt att medför för stora risker att göra det och det har jag full respekt för att de gör.

Att jag är vän med dem gör ju inte att det blir färre risker för det.

Med den inställningen lär dina jägare aldrig våga skjuta på en älg på 80 meters avstånd. Är de osäkra på att träffa rätt på väldigt nära håll så ska de nog inte syssla med jakt med tanke på den uppenbara risken för skadskjutningar.
 
Sv: Varför avliva hästen?

Måste ju säga att du är en märklig människa.
Du uppmanar hästfolk att ta närmaste bonde till att avliva för 500 kronor och sen gräva ner i skogen?

Ganska olaglig verksamhet. Men det vet du väl??


Som jag sa innan så anser jag det ligga på nivå att betala hovslagaren svart. Och det är ju inte precis ovanligt bland hästfolk.


Fast jag vet att många gör som du säger och kanske gör.

Har någon av dessa åkt fast? Tänkte på att du precis innan skrev:

Om någon i vårt distrikt skulle pyssla med sånt så tar det inte lång tid förrän det kommer i dager. Med allt vad det innebär.
Att gräva ner utan tillstånd är väl kanske inte den mest genialiska idéen.
 
Sv: Varför avliva hästen?

Det finns väl inga som lider när de är döda. Så med ditt sätt att se på det borde det ju vara OK att döda alla du hade lust att döda.

Ytterligare ett exempel på dina otrevligheter, jag vill bara uppmärksamma dig på det då du klagar på andra.

Till tråden,
Nej det är det som är poängen har hästen haft ett långt och bra liv så är den värd att dö lycklig istället för att flytta till ett ovisst öde. Ja även om hästen bara har ett kort liv men ingen vill ha den är det bättre att låta den somna in lycklig än att chansa och inse att det inte funkade. De goda hem som finns kommer ändå att hitta en någon stackare att rädda. Det finns i dagens läge fler hästar än hem och det skulle gynna hästarna om lägsta priset låg vid åtminstone 5- 10.000 främst beroende på storlek. Vid den prisklasen börjar så blir det definitivt svårt att hitta någon som köper för att slakta och summan är stor nog att folk behöver tänka lite och det blir förhoppningsvis fler oövertänkta köp.

Den absoluta majoriteten i Sverige som har häst vill hästen väl, många klarar det utan större anmärkningar, kan vi bara få bort slakttransporterna och höja statusen/värdet på de lägst värderade hästarna så skulle många hästar slippa fara illa. Det är därför väldigt viktigt att informera om realiteten, det är stor risk framförallt för att hästen mellanlandar och sedan lastas för en enkel resa till Italien.

Jag tycker tycker alltså inte att det är okej att döda andra (nej inte ens dig) bara man får lust till det däremot tog jag ställning som 12-åring att det är okej att äta kött. Jag stod och kliade min favoritkalv på gården där jag var sommarbarn, jag viste att han föddes upp till slakt. Kalven hade säkert ett tråkigt liv men den bodde på en liten gård, var älskad och fick ordentlig omvårdnad. Jag tänkte på hur hemskt det vore att äta Krullis som han kallades, men någonstans tog jag beslutet att fortsätta att äta kött, det kunde kanske blivit tvärt om.

Jag är lika benägen att älska en kalv som ett får, häst eller en gris som jag har hand om, jag har acceptera att det är okej att äta kött, därmed är det okej att även döda djur. Givetvis vill jag att mina egna och omgivningens favoriter ska få leva. Skillnaden mellan dig och mig är att jag hellre ser döden än att hästar far illa. Jag önskar att fler oönskade hästar skulle tas bort och slippa att lida, det skulle på sikt hjälpa övriga till ett bättre liv.
 
Sv: Varför avliva hästen?

Avblodning är det avlivningssätt som man använder när man bultar.

Där fick man lära sig något nytt. Det låter ju faktiskt som ett bättre sätt än bössan.

Jag ska kolla med min lokale avlivare varför han inte bultar istället. Jag misstänker nog att det beror på att han saknar nödvändig utrustning. Det är ju inte hans huvudsakliga sysselsättning om man säger så.
 
Sv: Varför avliva hästen?

Om du sett en del av mina tidiga inlägg i tråden så har jag för mig att jag nästan alltid skrev husdjur istället för just hästar.

Du får ursäkta mig.

Jag trodde hela tiden du pratade om hästar i denna tråd. :confused:

Husdjur så som katter och hundar och annat smått som man har i lägenheter och villor har liksom ett annat forum här på Buke.

Angående nedgrävning av kadaver så förstår jag i så fall ditt resonemang.

Att gräva ner en katt eller ett marsvin är däremot absolut inte jämförbart med hästar. Bara så du vet.

Att gräva ner stora kadaver är straffbart och ger dryga böter om någon skvallrar.
Förutom risken för smittspridning då. Inget som bekymrar dig nämnvärt nej.

Om du anser att svartbetalning av hovslagare och nedgrävning av kadaver är samma sak, må så vara.

(Själv blir jag bara förbannad då hästägare ringer och vill ha uppstallat/köpa foder eller ha på bete mot svartbetalning.

Och tar heller inte själv sådana tjänster då försäkringar och annat blir satta ur spel. )

AM
 
Sv: Varför avliva hästen?

Det finns väl inga som lider när de är döda. Så med ditt sätt att se på det borde det ju vara OK att döda alla du hade lust att döda.

Ja, det går ju att vrida till vad som helst så det blir ren tjur-skit....
 
Sv: Varför avliva hästen?

Du får ursäkta mig.

Jag trodde hela tiden du pratade om hästar i denna tråd. :confused:

Husdjur så som katter och hundar och annat smått som man har i lägenheter och villor har liksom ett annat forum här på Buke.

Du verkar anstränga dig för att missförstå mig. Privatägda hästar ser jag som husdjur på samma sätt som privatägda hundar och katter. Jag skrev ju att för just travhästar kunde det vara svårt att dra gränsen så länge de 'jobbar'. Så du borde fattat att jag även räknade många hästar som husdjur.

Ett husdjur behöver man inte ha inomhus. Det finns folk som har sina hundar i en hundgård, de är väl fortfarande husdjur för det.





Att gräva ner stora kadaver är straffbart och ger dryga böter om någon skvallrar.
Förutom risken för smittspridning då. Inget som bekymrar dig nämnvärt nej.

Risken för smittspridning är inget jag oroar mig för. Det handlar ju inte om några massgravar precis. Djur dör i naturen hela tiden.



Om du anser att svartbetalning av hovslagare och nedgrävning av kadaver är samma sak, må så vara.

(Själv blir jag bara förbannad då hästägare ringer och vill ha uppstallat/köpa foder eller ha på bete mot svartbetalning.

Och tar heller inte själv sådana tjänster då försäkringar och annat blir satta ur spel. )

Du tillhör nog en klar minoritet i hästvärlden. Det är ju skillnad på ifall man har hästföretag för då kan man ju dra av skoningar och hö. Men för privatpersoner finns ju ofta inte denna möjlighet. Vilken hovslagare som helst skulle nog kunna intyga för dig att det är svårt att hitta privatkunder som vill betala vitt.
 
Sv: Varför avliva hästen?

Ja, det går ju att vrida till vad som helst så det blir ren tjur-skit....

Visst kan man det.

Men kan du inte hålla med om att det är lite konstigt när man kan bli straffad ifall man slår för hårt med piskan på sin fullt friska häst. Fast hade du dödat hästen (på ett godkännt sätt) istället så hade det varit helt OK.
 
Sv: Varför avliva hästen?

Ytterligare ett exempel på dina otrevligheter, jag vill bara uppmärksamma dig på det då du klagar på andra.

Det var väl ingen otrevlighet. Det jag skrev var ju bara en logisk följd av ditt tidigare påstående. Skulle man inte få göra sådana så skulle det ju bli väldigt begränsat med vad man fick skriva.

Det jag klagar på är att vissa tar till det fula knepet att kalla sin meningsmotståndare nedsättande saker.
 
Sv: Varför avliva hästen?

Verkar inte som om vi kommer längre i denna diskussionen.

Du anser i grova drag att det är ok att låta någon high chapparall figur skjuta hästen i skogen & sen ta en spade & slänga några nävar jord ovanpå kadavret, djur dör hela tiden i naturen så en häst mer eller mindre gör varken från eller till. :grin:
Du är villig att skänka bort dina djur till vem som helst, dom kan antingen få det bra eller hamna till slakt.
Ditt samvete är rent för du försökte faktiskt ge djuret en ny chans istället för att låta high chapparall figuren skjuta in sitt nya sikte på ditt djur?

Med ditt resonomang så skulle jag aldrig låta någon av mina hästar hamna i dina händer..... Vem vet var dom hamnar när du inte vill ha dem längre :cool:
 
Sv: Varför avliva hästen?

Ja du, jag upplevde det som direkt oförskämt upplysningsvis. Och logik takt och ton vet du inte vad det är (en rent logisk slutsats och därmed enligt ditt resonemang så blir det en begränsning i diskussionen om man inte får skriva det).
 
Sv: Varför avliva hästen?

Det är summan av den tolkningen jag gjort utifrån alla inlägg, alla sidor, alla konstiga vinklingar och liknelser och motstridiga resonemang.

Detta är anledningen till att det är bättre att ta bort en häst än att skicka ut den i ovisshet.
 
Sv: Varför avliva hästen?

Tråden låses. Alla sidor har fått komma till tals och det kan nog vara dax att sätta punkt.

Mvh
moderator
mysko
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 104
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 111
Senast: Zpunk
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 551
Senast: Ajda
·
Hästhantering Hej! Står lite i ett dilemma ang. min sällskapshäst.. Ska dra historien först: Jag har en häst som jag behövde sällskap till. Letade en...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 962
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp