Bukefalos 28 år!

Varför avliva hästen?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Varför avliva hästen?

Vi pratar inte om några idioter, vi pratar om förslagna människor. Självklart har de en fin yta att visa upp. Och ett bulvannamn.

Enligt dig kan man i så fall aldrig sälja häst till någon som finns hos KFM, vilket är intressant då dessa diskussioner böljat tidigare på Bukefalos. Det blev ramaskri.

Kreditupplysning: hur mycket anser du att man behöver ha i årsinkomst för att få äga en häst? Och vad säger det om hur mycket man har över varje månad för hästkostnader?
 
Sv: Varför avliva hästen?

Jag svarade dig därför att du skrev att du grät när du såg annonser med 27-åriga fjordingar och 23-åriga halvblod!
 
Sv: Varför avliva hästen?

Ja, för att risken är överhängade att de hamnar i tråkigheter. Jag vet väl själv med mig att det finns solskenshistorier, men det glädjer knappast de hästar som får lida för överdrivet optimistiska människor säljer sina gamla hästar till människor som inte kan ta hand om dem.
 
Sv: Varför avliva hästen?

Kan du sluta vända och vrida på saker och försöka lägga ord i munnen på folk. Jag har inte skrivit ett enda ord om foderhästar.

Det gjorde du visst, fast indirekt eftersom det du svarade på var ett inlägg där jag beskrev ett ungefär lika troligt scenarie som du kallade extremfall.

Men nu får du väl lägga ner varför dra upp extremfall som är väldigt ovanliga i en diskusiion som handlar om ett reellt problem. Att folk stjäl hästar i en hage och slaktar dem är extremt ovanligt.


Där svarade du på detta som jag skrev.
---
Är de sådana att de tar och slaktar en foderhäst kan de ju lika gärna komma och hämta en slumpvis häst i en slumpvis hage och ta till slakt. Då skall man ju vara lika rädd för det, med följden att man omöjligen kan ha häst.
---
 
Sv: Varför avliva hästen?

Internet är inte en pålitlig källa när det kommer till information om andra, såvida det inte går att kontrollera källan. Och i så fall kan man ju lika gärna ta kontakt med källan från början, eftersom du beskriver det som en enkel sak.

Det en kreditupplysning och KF kan bidra med är att visa på stora skulder, men även människor med betalningsanmärkningar kan ha pengar att ha häst - anmärkningarna försvinner inte för att man betalar utan ligger kvar i flertalet år även om man löst det.
Det finns en kreditupplysning gjord på mig. Jag har en rätt bra årsinkomst numera, då jag arbetar och studerar. Men vissa månader är det bara någon tusenlapp i allra värsta fall, andra månader är det över tjugo. Det vet den som kollar ingenting om.

Grannar och andra referenser, javisst. Men det kräver ju också att man på något plan känner varandra. Och när det handlar om riktiga rötägg, då finns det en snygg, trevlig och ren fasad som även visas upp för de i närheten.
Att det inte går utmärglade hästar eller andra djur i hagen är definitivt ingen garanti. Har djuren blivit i det skicket, då har det för länge sedan gått alltför långt. Att det inte har det, betyder inte att de har det bra.
Brottsregister och liknande har mig veterligen inte privatpersoner rätt att ta ut hux flux.

Ett inpass från mig bara, då det är långt ifrån så lätt att kolla upp människor på laglig väg som det kan verka.
 
Senast ändrad:
Sv: Varför avliva hästen?

Vi pratar inte om några idioter, vi pratar om förslagna människor. Självklart har de en fin yta att visa upp. Och ett bulvannamn.

Det är inte alltid så självklart. Många som håller på med skumraskaffärer har en ganska taskig yta också.


Enligt dig kan man i så fall aldrig sälja häst till någon som finns hos KFM, vilket är intressant då dessa diskussioner böljat tidigare på Bukefalos. Det blev ramaskri.

Jag har aldrig sagt att man inte kan sälja till någon med anmärkning. Däremot kan ju det vara en pusselbit som med andra saker gör att man drar sig ur affären.



Kreditupplysning: hur mycket anser du att man behöver ha i årsinkomst för att få äga en häst? Och vad säger det om hur mycket man har över varje månad för hästkostnader?


Själv kostar inte mina hästar några större summor så jag ställer nog inte så stora krav. Men som i förra kan det ju vara en pusselbit. Köparen kanske själv beskriver sig som att den tjänar jättebra och sedan kollar man upp och ser att det inte stämmer + att köparen har massor av betalningsanmärkningar. Då skulle jag nog dra mig ur.
 
Sv: Varför avliva hästen?

Dina hästar kostar inga jättesummor. Samma häst kan ju hos någon annan kosta 5000 kr/månad, om man bor i Stockholm. Då blir det ju helt fel om du ställer låga krav, det kommer ju inte att matcha.

Det finns människor som visar upp jättefina stallplatser, ypperliga referenser, inga betalningsanmärkningar. Och som sedan går direkt från transporten till slakthusdörren med hästarna. Det finns de som matchar kravspecen men som efter några månader blir arbetslösa och sedan struntar i hästen, för moralen är så låg. Det finns de som anser att hästen är en leksak som inte har några som helst behov, men som vet att de måste dupera en säljare annars blir det ingen häst.

Alla som blivit lurade är inte kompletta och godtrogna idioter. De blir lurade av skickliga människor som satt i system att lura av människor hästar. Och det är svårt att komma tillrätta med. Därför finns alla dessa varningar att aldrig sälja hästar billigare än 10 000 kr, att vara försiktiga med hästar som har lågt marknadsvärde. De löper stor risk att hamna fel.
 
Sv: Varför avliva hästen?

Dina hästar kostar inga jättesummor. Samma häst kan ju hos någon annan kosta 5000 kr/månad, om man bor i Stockholm.

Eller 2500:-, om man står i rätt kollektivstall. Eller 10.000:-, om man står på t.ex. Ryttarstadion.

Detta ej riktat specifikt mot dig, Lovisaleonora_, utan bara för att peka på hur svårt det är att veta att köparen har en tillräcklig inkomst för att ha en häst. Även den som tjänar bra kan ha svårt att få ihop det om kostnaderna drar iväg, och någon med en till synes medelmåttig inkomst kan lägga undan flera tusenlappar till bufferten varje månad om kostnaderna är låga.
 
Sv: Varför avliva hästen?

Att i TS exempel avliva häst är ju en solklar ansvarsfull handling.

Till övriga som eventuellt har travare som inte fungerar på ett eller annat sätt så är det bara att slakta.

Hellre det än att läsa nya artiklar i Travronden.

Och om man nu absolut inte vill slakta så finns det ju inga garantier att hästen hamnar på rätt ställe men man kanske kan göra saker lite svårare genom att själv förstöra hästens pass och säga till dom nya människorna att dom får fixa en dublett innan hästen hämtas.

Vill dom lägga ner detta extra arbete så kanske..kanske..

Men själva tar vi bort allt som inte skall vara kvar.
Har varit i denna branch så pass länge och läser även här, att dumhuvud och totalt naiva människor finns kvar.
Sådana som har skygglappar och inte vill inte sanning.

Sådana som tycker att det är bättre att ge hästen en chans för att den vill leva..

Skitsnack helt enkelt.

Jag sover oerhört gott om nätterna då jag är 100 procent säker att våra hästar inte far illa då dom har lämnat oss.
Läser artiklar om Knorrevången och resorna neråt men är fortfarande 100 procent säker att det är inte våra hästar som står och trängs i transporterna.

Slakta hellre än lämna bort!!

AM
 
Sv: Varför avliva hästen?

Internet är inte en pålitlig källa när det kommer till information om andra, såvida det inte går att kontrollera källan. Och i så fall kan man ju lika gärna ta kontakt med källan från början, eftersom du beskriver det som en enkel sak.

Pålitligt är det inte. Men hittar jag en massa ofördelaktiga saker om köparen drar jag mig ur. Jag skulle inte våga chansa på att det var lögner.


Det en kreditupplysning och KF kan bidra med är att visa på stora skulder, men även människor med betalningsanmärkningar kan ha pengar att ha häst - anmärkningarna försvinner inte för att man betalar utan ligger kvar i flertalet år även om man löst det.
Det finns en kreditupplysning gjord på mig. Jag har en rätt bra årsinkomst numera, då jag arbetar och studerar. Men vissa månader är det bara någon tusenlapp i allra värsta fall, andra månader är det över tjugo. Det vet den som kollar ingenting om.


Men det kan som jag skrev i förra inlägget vara en indikation på att något inte står rätt till. Särskilt om köparen försöker måla upp en bild av sig själv som höginkomsttagare med bra ekonomi.

Grannar och andra referenser, javisst. Men det kräver ju också att man på något plan känner varandra. Och när det handlar om riktiga rötägg, då finns det en snygg, trevlig och ren fasad som även visas upp för de i närheten.

Fast har man satt i system att ta emot hästar som man sedan skickar till slakt så är det nog stor chans att någon granne tycker att det är skumt. Om jag ringer grannen som säger att det är en himla trafik med nya hästar där skulle jag nog bli misstänksam. Sen kanske det visar sig att köparen tar emot hästar för tillridning, så då missar jag kanske den köparen, men jag missar hellre en bra köpare än väljer en dålig.

Att det inte går utmärglade hästar eller andra djur i hagen är definitivt ingen garanti. Har djuren blivit i det skicket, då har det för länge sedan gått alltför långt. Att det inte har det, betyder inte att de har det bra.

Ingen garanti, men man kan ju alltid kolla. Alla är inte så förslagna, vissa (särskilt missbrukare) kan leva ganska schabbigt om man säger så. Så står det 5 skrotbilar på tomten skulle jag också bli misstänksam.

Brottsregister och liknande har mig veterligen inte privatpersoner rätt att ta ut hux flux.

Fast med google kan man hitta mycket. Finns ju sidor som hänger ut brottslingar. Den här hästslaktaren som det talas så mycket om i tråden verkar ju gå att hitta med google t.ex.
 
Sv: Varför avliva hästen?

För tre år sedan gick det inte att hitta mycket på varken hästskojare (namnen) eller slakterier (namnen). Och om tre år går det bra att sitta här och raljera över idioterna som inte nu googlade på vad som om tre år kommer att vara välkänt.

Och om du inte hittar några varningstecken? För det är ju vad många inte gjort, inga varningstecken alls. Och ändå råkar hästarna illa ut. Är risken ändå obefintlig eller minimal?

Vi måste alla erkänna att risken finns, och är oerhört stor för en viss kategori hästar.
 
Sv: Varför avliva hästen?

Rena personangrepp tycker jag är lågt, jag rapporterar detta inlägg.

Det är tråkigt att det ska bli så här. Själv har jag blivit kallad både det ena och det andra. Hittills har jag dock aldrig anmält någon, men det kanske är det enda som funkar.

Så jag hoppas att alla i tråden kan åtminstone undvika personliga nedsättande omdömen och respektera att alla inte tycker lika i sakfrågan. Tänk vad tråkigt Buke skulle vara ifall alla tyckte lika.
 
Sv: Varför avliva hästen?

Fast då handlar det ju om uppenbart kriminella individer vilka borde kunna straffas.

Man kan ju heller inte hindra någon galning att sticka en kniv i hästen ute i hagen. Att ta upp sådana här extrema exempel visar ju bara att det handlar om dåliga svepskäl för att stilla sitt eget samvete.

De flesta som avlivar sina hästar gör det nog av snålhet. De vill helt enkelt inte lägga de pengar det kostar att låta hästen leva vidare. Sen finns det ju de som avlivar för att de ska köpa en ny och 'bättre' häst. I de fallen handlar det ju tragiskt nog om att man ser på sin häst ungeför som en mobiltelefon.

Ja, detta är ju på hög nivå..
 
Sv: Varför avliva hästen?

För tre år sedan gick det inte att hitta mycket på varken hästskojare (namnen) eller slakterier (namnen). Och om tre år går det bra att sitta här och raljera över idioterna som inte nu googlade på vad som om tre år kommer att vara välkänt.

Och om du inte hittar några varningstecken? För det är ju vad många inte gjort, inga varningstecken alls. Och ändå råkar hästarna illa ut. Är risken ändå obefintlig eller minimal?

Vi måste alla erkänna att risken finns, och är oerhört stor för en viss kategori hästar.

Man kan alltid bli lurad, men man kan ju försöka minimera den risken så mycket som möjligt.

Jag förnekar inte att riskerna för vanvård/slakt finns. Jag menar bara att chansen att hästen får det bra ändå är bra mycket större än att den slaktas/far illa. Av den anledningen tycker jag att man ska ge sin häst chansen.

Som hästägare lever man ju faktiskt ett liv där det alltid finns risker för att ens häst ska råka illa ut på olika sätt. De riskerna är man ju beredd att ta, så då tycker jag att man ska kunna ta den risk en försöljning/fodervärd innebär.

Jag har sett en häst (den överlevde) som på rymmen från sin hage sprungit igenom ett taggtrådsstängsel och sedan varit försvunnen i skogen i två dygn. Det var ingen trevlig syn och den hästen hade det nog minst lika illa som en häst på resa till Italien. Det är en risk jag dagligen tar när jag har mina hästar i hagen.
 
Sv: Varför avliva hästen?

Du kan väl ändå inte jämföra olyckshändelser med det vi genom aktiva val försätter hästen i? Hade du inte mått dåligt om du valt ett alternativ till din häst som innebar lidande för hästen?

"Hade jag inte valt detta till hästen, hade den inte behövt lida som den gör idag"
 
Sv: Varför avliva hästen?

Jag förstår inte för mitt liv hur man i dagens läge kan sätta ut sin 20+ häst på annons billigt! Totalt hjärtlöst!! Behåll , låna ut till någon du känner väl eller avliva.
 
Sv: Varför avliva hästen?

*knapplån*

Här är en tråd om en f d travare som råkat illa ut hos fel fodervärd. Det finns så oerhört många trådar om detta ämne, nog borde det vara bevis nog för att det är ett problem?

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=882863

Och då ska vi komma ihåg att dom hästarna som far illa men är kvar i detta land har det ändå väldigt bra.

En annan variant som är väldigt vanlig är då dom hamnar på transporterna nedåt.

Att slakterierna i Italien är totalt laglösa vet väl alla här.

MEN inte alla slaktas ska ni veta. Ett stort antal hamnar i södra Italien för dom sk Corse Clandestine.

Här nedan har ni ett smakprov vilket kanske gör att åtminstånde några fattar vaför vi hellre slaktar än säljer /ger bort.
Sätt på högtalarna på era datorer!

Corse Clandestine1


Corse Clandestine 2

Ni kan också gå in på youtube och söka på Corse cavalli clandestine.
Där finns även en hel del bevis på hur illa hanteringen är..
Observera alltså att ett flertal ÄR svenska travare utan papper.

Ytterligare en aspekt för att inte sälja billigt är köttpriset.
För att undvika resorna så får man räkna med att ta minst 20.000 för en föredetta travare.
Allt under denna summa är en risk.
Italienarna betalar 3 euro per kilo.

Och då är det lönsamt att spela dum ridtjej som vill ha sällskapshäst.
20 sådana med jämna mellanrum gör att man får ganska mycket extraklirr i kassan.

Alternativet är då att ta bort själv..eller hur?
För ingen av oss vill ju veta att travaren blir nån "första häst" till nån va?

AM
 
Sv: Varför avliva hästen?

För ingen av oss vill ju veta att travaren blir nån "första häst" till nån va?

AM

Nej, vi sätter på oss skygglapparna och de rosa glasögonen, inbillar oss att man känner igen en skojare på att de ser ut som hästmarknadsskojarna i Emil.

Och så tror vi blint på historien om den unga tjejen som behöver en trevlig promenadhäst, damen som behöver en sällskapshäst i de jättestora hagarna eller mor-och-dotter som vill ha en häst att älska.

Storken kommer med barnen och tomten med klapparna. Påskharen med äggen och allt är väl i världen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 617
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 173
Senast: Zpunk
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 720
Senast: Ajda
·
Hästhantering Hej! Står lite i ett dilemma ang. min sällskapshäst.. Ska dra historien först: Jag har en häst som jag behövde sällskap till. Letade en...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 202
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp