Bukefalos 28 år!

Varför avliva hästen?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Varför avliva hästen?

Det är svårt att säga när man inte sett hästen.
Rakt av så kanske ponny och kallblod kan vara fräscha långt över 20.
Men jag vill nog inte sälja vidare mitt kallblod när hon är över 20 ändå faktiskt. Hon är snäll men kan vara bufflig och envis till 1000 så tror inte att hon är så attraktiv förutom att hon är bildskön, men det är ju inget bra skäl att köpa henne.

Känner ett par som haft sina hästar stående utan ridning i över 2,5 år. För att de tröttnade, tyckte att hästarna var olydiga.
Nu har de köpt 2 islänningar och satt ut hästarna på annons.
Vi snackar om 18-årig kallbodstravare som stått i 2,5 år och de sista ridturerna slängt av ryttare varje ridtur, svettats efter 10 min skritt och sett allmänt hängig ut. Den andre är en 28 årig C-ponny som stått i 2,5 år. Är helt omusklad och svankig.
När de köpte henne som 25 åring var de för att hålla igång henne...
Det gjorde de i knappt 3 månader. Sen tyckte ungen att hon inte var snäll.
De har nu gått på lösdrift i 2 år och är ganska skygga enligt en som sett dem det sista.

Med detta stod förstås inte i annonserna.
De var avställda över vintern.

Nu är annonserna borta så tror de bestämt att ha dem som sällskap ett tag.

I detta fall tror jag hästarna mår bäst i att få somna in när den dan kommer.
 
Senast ändrad:
Sv: Varför avliva hästen?

Jag anser att det är ägarens fulla rätt att välja att ta bort sin fullt friska, men förmodligen enbart skogsridna 14 åriga bruna swb valack på 165 cm i mkh som aldrig varit utanför gården förutom vid uteritt (tog detta som exempel) för att denne vill va absolut tvärsäker på var den hamnar. Onödigt kan tyckas. Men jag anser ändå att det är ägarens fulla rättighet att göra så.
 
Sv: Varför avliva hästen?

Då kan jag problematisera vidare (för att jag kom att tänka på det). Anser du att det blir någon skillnad då ägaren inte vill sälja hästen eller för (som det som det står i första inlägget i tråden) att ägaren inte orkar?

Ingen kritik mot din åsikt. Bara intresserad.

lobell: Det som du beskriver håller jag helt med om att det inte direkt skapar förutsättningar för att något ska lyckas. Sånt är bäddat för att hästarna ska hamna i orätta händer.
 
Senast ändrad:
Sv: Varför avliva hästen?

*KL på mig själv*

Svårt att säga en ålder rakt av, är ju mkt beroende på vad det är för häst. En häst kan ju börja bli knackig vid 16 års ålder, när en annan kan bocka och bralla och vara kärnfrisk långt upp i 20 års åldern. Men runt 18-20 skulle jag nog inte sälja vidare.
 
Sv: Varför avliva hästen?

Nej, inte generellt. Skulle det vara en häst jag har en relation till, skulle jag tycka att det var tråkigt. Men vill ägaren avliva, så får den göra det.
 
Sv: Varför avliva hästen?

Nej det är inget man behöver grubba över. Men tråden har varit rätt så låst på ett sätt att se på saken så jag tänkte enbart att det kunde vara intressant att vända på det.

Exemplet som jag gav med ponnyn som råkade sparka pojken i huvudet höll på att bli ett sådant här scenario om inte gamla ägaren ingripit. Och den var värd 25 000-30 000 och inte särskilt gammal, bara lite småtjurig som en ponny kan vara. Så det kan säkert hända.

Men där var det inte den snälla problemfria hästen, folk kan ha uppfattat det på ett helt annat vis, att hästen faktiskt var farlig.

"Till salu, tyvärr måste vi sälja vår tjuriga ponny, han sparkade sånär ihjäl en pojke så vi vågar inte ha kvar honom. Det kanske var ett misstag eller en olycka men vi vet inte."
 
Senast ändrad:
Sv: Varför avliva hästen?

Men nu var det så att hästen sparkade med bakbenet med dottern spände sadelgjorden (jag såg att jag inte skrivit det). Den var inte tjurigare än någon annan ponny, men lite "ponnyattityd" som sagt. Pojken var på fel plats vid fel tillfälle och klarade sig skadefri och menfri. Jag kan se det som en problemfri häst. Olyckor händer. Många hästar kan sparka i luften. Och det var snarare en brist från de vakande vuxna än en ondskefull handling från hästen då de lät sin 2 åring vandra runt bakom en ny häst.

Men visst. Jag kan hålla med om att det inte är en händelse man direkt skryter om vid ev. försäljning. Men det är ju inget som påverkar hästens prestation, beteende eller värde. Anledningen till att de ville avliva ponnyn var av anledningen att det var en otroligt skrämmande och hemsk upplevelse som de inte kunde gå vidare från. Det var inte heller så att de tänkte sluta med hästar för att de fått uppfattningen om att hästar är farliga. De köpte en ny till dottern en kort tid efteråt.
 
Sv: Varför avliva hästen?

Som jag sa, ägaren kanske inte uppfattade det så. En barnhäst som sparkar och är tjurig är inte problemfri i mina ögon. Troligen har den väl ont någonstans eller så ogillar den sitt jobb. I mina ögon är den inte värd något alls, jag skulle inte köpt en barnponny på prestation utan på temperament.
 
Sv: Varför avliva hästen?

Menar du att du aldrig mött en häst som kan sparka i luften när man spänner sadelgjorden? Inget sagt om att den skulle göra det hela tiden, men denna gången gjorde den det. Eller en läromästarponny som på ett nytt ställe hävdar sig? Eller ett småsurigt ponnysto över huvud taget? Dottern var 12 år och hade ridit på ridskola länge. Ingen shettis för småttingar de köpt utan en c-ponny som dottern skulle hopptävla på. De köpte hästen med informationen om att hästen kunde vara surig ibland och även kunde sparka om den var arg ( de hann ha den i två månader, man hinner märka av hästens beteende men inte helt lära känna den) och ändå låter de sin 2åring lulla runt bakom bakhovarna på den, det måste ju innebära att den inte sparkar jämt? Men jag tycker det är väldigt fel gjort av dem. Det är väl en allmän regel man får inhammrat i huvudet sedan barnsben att man aldrig ska gå bakom en häst?
Jo, vi har olika uppfattningar om saken. Men så får det vara.
 
Senast ändrad:
Sv: Varför avliva hästen?

Var har jag indikerat att jag aldrig skulle sett en häst sparka när man spänner gjorden? Du har då livlig fantasi.

Jag har inte sagt att familjen bettet sig på ett klokt sätt, men små barn kan göra oväntade saker och vara väldigt kvicka.
Du kanske tycker det är okej med ponnyer som sparkar och glatt låter dina barn hantera dem, jag tycker inte det och skulle inte låta någons barn hantera en ponny som kan ge sig till att sparka på det viset. Det blev väl ett uppvaknade för familjen som hört att ponnyn kunde vara sur och nu insåg vad det innebar. De ville väl absolut inte medverka till någon olycka.

Nu spårar det här ut ordentligt och har inte mycket med trådens ämne att göra men att påstå att ponny i exemplet är problemfri är direkt felaktigt och att säga att familjen lättvindigt vill ta bort hästen är också fel. Sura hästar har ofta ett skäl till det, kanske tidigare erfarenheter, kanske smärta.... Det hade inte alls självklart varit ett bra val att sälja hästen, det är inte lätt att hitta bra hem till sura sparkande barnponnyer (är det en häst som funkar bra i högre klasser kan det vara lättare.)
 
Sv: Varför avliva hästen?

*kl*

Tråden har spårat ut ganska rejält.
Jag skulle med båda mina äldre hästar hellre avliva än sälja. Kallblodet på 23 ska inte byta hem fler gånger efter en livlång tävlingskarriär med många olika tränare dvs stallbyte väldigt många gånger.¨
Avelsstoet är otroligt speciellt & blir fruktansvärt stressad i nya miljöer, boxvandrar, drar tänderna i galler, står inte still i stallgång & spränger staketen.
Möjligen jag skulle kunna tänka mig låna ut henne som avelssto till någon med referenser inkl inom avstånd för spontana besök eller bara köra förbi för en koll. Helst hon stod kvar på gården.

Jag har idag lånat ett till avelssto som jag ska ta föl denna säsongen , är enormt tacksam för möjligheten jag har fått & jag känner inte ens människan som äger hästen. Men vi klickade tillsammans & bor nära varandra.

Jag skulle adrig sälja en häst till en osäker framtid, jag har idag en nedgrävd valack som defenitivt hade blivit en vandringspokal vid föräljning.
Tyvärr har jag inte tillstånd att begrava fler hästar, så resterande kommer få åka i containern efter bultning.

Personligen tycker jag snarare att människor som avlivar sina gamla hästar eller hästar som skulle riskera en alldeles för osäker framtid gör ett bättre beslut än den som glatt säljer till kreti & pleti så länge dom slipper ansvaret.
 
Sv: Varför avliva hästen?

Du är oerhörd naiv i ditt sätt att se på saken. Och verkar totalt oförmögen att ta in fakta.

Så bara för att man inte håller med och står fast vid sin åsikt är man oförmögen att ta till sig fakta. Med det synsättet borde jag ju tycka att alla som inte tycker som jag (och mina fakta) är oförmögna att ta till sig fakta.

Du är inte den första att kalla mig naiv i tråden och jag tycker fortfarande att det är komiskt då jag snarare av mina bekanta brukar ses som ganska cynisk. Så olika det kan bli.




Det är varken billigt eller ett känslomässigt enkelt beslut att välja att bort sin häst hemma. Att ta ut trojänaravlivning kostar i minst 6500 kr. Det skall betalas kontant eller med kort på plats, detta görs lämpligtvis innan man tar ur hästen från stallet.
Tror du att det är kul att stå och hålla i sin häst och veta att skottet kommer vilken sekund som helst ?
Tror du det är kul att se muskelkramperna innan nervsignalerna i kroppen slocknar ?
Eller tror du det är kul att inte va tillräckligt snabb därifrån så du hör när de avblodar hästen ?
Eller att råka få syn på när de hissar upp hästen och ner i containern ?
Tror du det är kul att städa upp avlivningsplatsen efteråt ?

Jag har varit med vid avlivningar av hästar så jag vet att det inte är en trevlig upplevelse. Angående avlivning så finns det ingen anledning (åtminstone ifall man bor på landet) att betala mer än max en tusenlapp för avlivning + nedgrävning.



Men hellre det än att skicka iväg min gamla häst till ett okänt öde. Då vet jag åtminstone var den hamnar och att den inte lider i framtiden. Ska jag ge bort den, gör jag till någon jag känner. Annars avlivar jag den.

Här tycker vi olika.


Det går att tjäna ganska bra med pengar på att ta emot gratis hästar eller köpa billiga och sälja dem till slakt till Italien. Och det är om du tror det eller ej en ganska utbredd affärsverksamhet. De som handlar med detta ser hästen som vilket slaktdjur som helst. Och skrattar hela vägen till banken över de naiva stackare som gått på deras falska fina välpolerade yta om att vilja ge hästarna en lycklig sista tid i livet.

Vill man minimera risken för detta så ska man se till att de nya ägarna får ha hästen på foder ett tag (åtminstone ett halvår) innan köpet går igenom. Och så skriver man ett bra fodervärdsavtal och ser till att besöka och kontrollera hästen under tiden.
Ifall man vill ocjh är beredd att lägga lite tid på det så kan man faktiskt minimera risken att hästen råkar illa ut. Ofta verkar ju tyvärr denna vilja saknas eftersom många väljer den 'enkla' vägen.




Ofan. Här står alltid MINST 5 skrotbilar på gården, måste ju betyda att jag sitter med en spruta i varje armveck. Kan ju även va så att vi hämtar bilar gratis och kör till skroten och får skrotvärdet på dem.
Välj själv vilket som verkar troligast...[/QUOTE]
 
Sv: Varför avliva hästen?

Vill man minimera risken för detta så ska man se till att de nya ägarna får ha hästen på foder ett tag (åtminstone ett halvår) innan köpet går igenom. Och så skriver man ett bra fodervärdsavtal och ser till att besöka och kontrollera hästen under tiden.
Ifall man vill ocjh är beredd att lägga lite tid på det så kan man faktiskt minimera risken att hästen råkar illa ut. Ofta verkar ju tyvärr denna vilja saknas eftersom många väljer den 'enkla' vägen.

Det fungerar bara under förutsättning att:

1. Det går att hitta en ny ägare som är vettig (vilket i stort sett är omöjligt)
2. Att man har möjlighet att ta hem hästen med kort varsel
3. Att det nya hemmet ligger rimligt nära

Och man har inte minimerat risken att hästen far illa, man har minskat den, och dövat sitt samvete. Tyvärr finns få bra hem så chansen är väl någonstans mellan liten och obefintlig att man hittar någon matchning på rimligt avstånd och på rimlig tid.
 
Sv: Varför avliva hästen?

Det fungerar bara under förutsättning att:

1. Det går att hitta en ny ägare som är vettig (vilket i stort sett är omöjligt)

Det finns massor med billiga hästar som fått nya vettiga ägare så att det skulle vara i stort sett omöjligt tror jag inte på. Ofta handlar det om att man inte annonserar sin häst på rätt ställen. Sätter man bara ut en annons på blocket kan man nog räkna med en del oseriösa svar. Men lägger man tid på att besöka varje ridskola och stall i de närmaste kommunerna för att annonsera så ökar chansen för seriösa svar. Det handlar om hur mycket tid man har lust att lägga på försäljningen.


2. Att man har möjlighet att ta hem hästen med kort varsel
Som jag skrivit tidigare så får man väl i värsta fall avliva ifall man saknar möjlighet att ta tillbaka hästen, men då har man ju ändå gett hästen en chans. Inte en perfekt lösning, men åtminstone bättre än att avliva direkt.

3. Att det nya hemmet ligger rimligt nära

Nu är ju begreppet nära inte samma sak för en skåning som en lapplänning. Men bor man relativt långt bort får man väl skära ned på besöken. Men någon gång borde man ju ändå kunna åka ut och kontrollera oanmält.

Och man har inte minimerat risken att hästen far illa, man har minskat den, och dövat sitt samvete. Tyvärr finns få bra hem så chansen är väl någonstans mellan liten och obefintlig att man hittar någon matchning på rimligt avstånd och på rimlig tid.

Du verkar redan bestämt dig för att det är omöjligt och med den inställningen så lär man ju inte lyckas. Samtidigt säljs det väldigt många billiga hästar varje år. Och jag är övertygad om att en majoritet av dessa kommer till bra hem.
 
Sv: Varför avliva hästen?

Att inte kunna ta in fakta är att du inte verkar förstå att det är en jättestor risk att hästar som ges bort/säljs billigt hamnar fel och far illa. Det är fakta, det vägrar du att ta in. Det handlar inte om att tycka olika.

Din lösning på problemen är säkert bra i en utopi, men varför vill du inte förstå eller inse hur verkligheten ser ut?
 
Sv: Varför avliva hästen?

Det finns massor med billiga hästar som fått nya vettiga ägare så att det skulle vara i stort sett omöjligt tror jag inte på. Ofta handlar det om att man inte annonserar sin häst på rätt ställen. Sätter man bara ut en annons på blocket kan man nog räkna med en del oseriösa svar. Men lägger man tid på att besöka varje ridskola och stall i de närmaste kommunerna för att annonsera så ökar chansen för seriösa svar. Det handlar om hur mycket tid man har lust att lägga på försäljningen.

Och det finns massor billiga hästar som farit illa. Du verkar ignorera det faktum, far de illa så är det ju bara en olycka (såsom att någon kriminell eller en uppköpare av slakthästar får hästen) eller så har man inte kollat upp hemmet ordentligt enligt dig.

Som jag skrivit tidigare så får man väl i värsta fall avliva ifall man saknar möjlighet att ta tillbaka hästen, men då har man ju ändå gett hästen en chans. Inte en perfekt lösning, men åtminstone bättre än att avliva direkt.

Eller så kan man se det som, då har man dövat samvetet och utsatt hästen för plåga.

Det är också så att man faktiskt inte bara kan komma och hämta en häst från fodervärden, motsätter sig denne avhämtningen, oavsett vad som står i kontraktet, så är det en tvist. Det blir i värsta fall en rättslig process. Visst kan man åka in på någon annans gård, slå ner ägaren och hämta hästen eller smyga sig in på natten och hämta den, men så länge fodervärden har hästen så är det olagligt att hämta hem den utan att få handräckning av myndigheterna eller ett okej av fodervärden.

Man ska ju också lyckas hitta hästen och helst ska den leva för att man ska kunna hämta hem den.

Nu är ju begreppet nära inte samma sak för en skåning som en lapplänning. Men bor man relativt långt bort får man väl skära ned på besöken. Men någon gång borde man ju ändå kunna åka ut och kontrollera oanmält.

Jovisst borde man kunna komma och hälsa på, men har man lämnat bort hästen pga exempelvis utlandsflytt, svikande hälsa eller ekonomiska bekymmer kan det bli svårt.

Du verkar redan bestämt dig för att det är omöjligt och med den inställningen så lär man ju inte lyckas. Samtidigt säljs det väldigt många billiga hästar varje år. Och jag är övertygad om att en majoritet av dessa kommer till bra hem.

Nej jag har inte bestämt mig för att det är omöjligt att hitta ett nytt hem, jag har bara bestämt mig att jag inte ska chansa, om jag av någon anledning beslutar mig för att göra mig av med min häst och den har nära noll i marknadsvärde så kommer den att få somna in hellre än att jag skickar iväg henne med någon okänd.

Du har rätt att troligen så kommer majoriteten till okej hem, det räcker inte för mig. Och dessutom har den här typen av hästar en tendens att byta hem, även om det står livslångt i kontraktet. Majoriteten här är definitivt inte på 95-100% eller så utan kanske så där en 60-80%. Visserligen en gissning men knappast någon vågad sådan.
 
Sv: Varför avliva hästen?

Att inte kunna ta in fakta är att du inte verkar förstå att det är en jättestor risk att hästar som ges bort/säljs billigt hamnar fel och far illa. Det är fakta, det vägrar du att ta in. Det handlar inte om att tycka olika.

Jag har flera gånger bett att få en ungefärlig procentsiffra över denna jättestora risk. Jag har ännu inte fått någon så dessa fakta verkar ju inte vara särskilt kända. Att bara upprepa att risken är jättestor när man inte har en aning om hur stor jättestor är kallar inte jag att ha några fakta.


Pratar vi risker så tror jag att betydligt fler hästar skadar sig allvarligt hemma på gården (och lider mycket av skadan) än antalet hästar som skickas till Italien. Så med din risksyn borde man ju inte ha hästar alls då det är farligt att vara häst.

Så en gång till: Hur stor risk i procent ungefär handlar det om.

Jag påstår att chansen att det blir bra är mycket större än risken att det går illa. Och av den anledningen tycker jag det är en risk man ska kunna ta för att ge sin häst en chans till ett fortsatt bra liv.


Din lösning på problemen är säkert bra i en utopi, men varför vill du inte förstå eller inse hur verkligheten ser ut?

Själv tycker jag att du drabbats av någon form av skräckpropaganda. Det påminner lite grann om pensionärer som inte vågar gå ut för att de tror att de ska bli nedslagan och rånade för att de läst så mycket om sådant i tidningarna.
 
Sv: Varför avliva hästen?

En mängd organisationer med hästanknytningar har i många år avrått från det förfarande du förespråkar. De säger att man hellre ska avliva än lämna bort på det sätt du här förespråkar i så många inlägg.

De har alltså helt fel, inga fakta på fötterna - allt jobb i media har de gjort av illvilja? Eller hur ser du på det?
 
Sv: Varför avliva hästen?

Jag har flera gånger bett att få en ungefärlig procentsiffra över denna jättestora risk. Jag har ännu inte fått någon så dessa fakta verkar ju inte vara särskilt kända. Att bara upprepa att risken är jättestor när man inte har en aning om hur stor jättestor är kallar inte jag att ha några fakta.

Och jag har bett om siffror på hur stor chansen är att det funkar bra? Du kallar risken liten men vad har du för källor på det? Att bara upprepa att risken är liten utan att ha en aning kallar jag inte att ha några fakta. Inte blir det mer trovärdigt när buke och medierna kryllar av historier när det går snett.
 
Sv: Varför avliva hästen?

Och då ska vi komma ihåg att dom hästarna som far illa men är kvar i detta land har det ändå väldigt bra.

En annan variant som är väldigt vanlig är då dom hamnar på transporterna nedåt.

Att slakterierna i Italien är totalt laglösa vet väl alla här.

MEN inte alla slaktas ska ni veta. Ett stort antal hamnar i södra Italien för dom sk Corse Clandestine.

Här nedan har ni ett smakprov vilket kanske gör att åtminstånde några fattar vaför vi hellre slaktar än säljer /ger bort.
Sätt på högtalarna på era datorer!

Corse Clandestine1


Corse Clandestine 2

Ni kan också gå in på youtube och söka på Corse cavalli clandestine.
Där finns även en hel del bevis på hur illa hanteringen är..
Observera alltså att ett flertal ÄR svenska travare utan papper.

Ytterligare en aspekt för att inte sälja billigt är köttpriset.
För att undvika resorna så får man räkna med att ta minst 20.000 för en föredetta travare.
Allt under denna summa är en risk.
Italienarna betalar 3 euro per kilo.

Och då är det lönsamt att spela dum ridtjej som vill ha sällskapshäst.
20 sådana med jämna mellanrum gör att man får ganska mycket extraklirr i kassan.

Alternativet är då att ta bort själv..eller hur?
För ingen av oss vill ju veta att travaren blir nån "första häst" till nån va?

AM


Detta gör mig så upprörd att jag mår illa :mad: hur kan man utsätta hästarna för detta :confused:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 453
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 145
Senast: Zpunk
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 663
Senast: Ajda
·
Hästhantering Hej! Står lite i ett dilemma ang. min sällskapshäst.. Ska dra historien först: Jag har en häst som jag behövde sällskap till. Letade en...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 135
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp