Bukefalos 28 år!

Varför avliva hästen?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Varför avliva hästen?

Du kan väl ändå inte jämföra olyckshändelser med det vi genom aktiva val försätter hästen i? Hade du inte mått dåligt om du valt ett alternativ till din häst som innebar lidande för hästen?


Fast om man blir lurad av en hästskojare tycker jag nog att man kan se det som en olyckshändelse också.
Att jag blev lurad betyder ju ändå att jag gjort något misstag. På samma sätt har jag ju antagligen gjort något misstag ifall min häst rymt från hagen och skadat sig på taggtråden i skogen. Jag kanske hade för dåligt staket, taskig ström eller för lite mat i hagen.
 
Sv: Varför avliva hästen?

Fast om man blir lurad av en hästskojare tycker jag nog att man kan se det som en olyckshändelse också.



Så kan man ju tänka om man vill ha ryggen fri och inte ta ansvar av sitt handlande.

Sälj till hästhandlare så slipper du ansvar.
Att det går käpprätt åt skogen för hästen var ju tråkigt.
Men inte ditt problem eftersom det var ju ...en olyckshändelse.

Du får ursäkta men sånt tänkande är ganska oansvarligt i mina ögon..

AM
 
Sv: Varför avliva hästen?

Så det är okej att begå misstag och hästen får ett helvete? När det lätt går att undvika.
 
Sv: Varför avliva hästen?

Fast om man blir lurad av en hästskojare tycker jag nog att man kan se det som en olyckshändelse också.Att jag blev lurad betyder ju ändå att jag gjort något misstag. På samma sätt har jag ju antagligen gjort något misstag ifall min häst rymt från hagen och skadat sig på taggtråden i skogen. Jag kanske hade för dåligt staket, taskig ström eller för lite mat i hagen.

Du får naturligtvis göra vad du vill med dina hästar om du inte kan ha dem tills de självdör i hagen. Jag tror säkert att en stor del av hästarna som säljs billigt och ges bort kan få ett bra liv, men respektera oxå att vissa inte vågar chansa med sina hästar. Inte av snålhet, det kostar mellan 5-10 000 att avliva en häst, inte av egoism eller för att man inte orkar leta seriösa köpare, utan bara av ren kärlek till djuret man haft.

Ja, jag kan chansa och min häst kan hamna rätt, men den kan oxå säljas till Italien och ligga presssad som en sill bland döda och skadade hästar i en container, eller åka runt på Hästnet för att den är "missförstådd" av folk som inte vet hur svårriden en outbildad häst kan vara,
eller som i filmerna användas som en leksak för idioter.

Men jag vill inte chansa, min häst är värd mer än så.
 
Sv: Varför avliva hästen?

Gäller. Det dig själv också?

Vad jag vet så har jag inte gått till personangrepp mot någon som inte själv börjat köra personangrepp mot mig.

Har du något sådant fall så får du gärna visa det. Eller föredrar du att bara komma med antydningar?
 
Sv: Varför avliva hästen?

Så det är okej att begå misstag och hästen får ett helvete? När det lätt går att undvika.

Om det gäller en fullt frisk häst och du menar att döda den är det lätta sättet att undvika faran så tycker jag att du har fel.

Det är egentligen intressant att man inte får slå hårt med piskan på sin friska häst. Men skulle man sätta en kula i huvudet på samma häst så är det helt lagligt.
 
Sv: Varför avliva hästen?

Du får naturligtvis göra vad du vill med dina hästar om du inte kan ha dem tills de självdör i hagen. Jag tror säkert att en stor del av hästarna som säljs billigt och ges bort kan få ett bra liv, men respektera oxå att vissa inte vågar chansa med sina hästar.

Vi skall väl respektera att vi tycker olika i frågan.

Du tycker att jag har fel och jag tycker att du har fel. Det är ju inget ovanligt utan snarare regel på ett diskussionsforum.

Jag har inget problem att inte alla håller med mig. Visst skulle jag önska att alla tyckte som jag, men jag vet mycket väl att det inte är fallet och jag respekterar att andra har olika åsikter.
 
Sv: Varför avliva hästen?

Jag anser att hästägaren i TS första inlägg handlade MYCKET ansvarsfullt.
Du är oerhörd naiv i ditt sätt att se på saken. Och verkar totalt oförmögen att ta in fakta.
Det är varken billigt eller ett känslomässigt enkelt beslut att välja att bort sin häst hemma. Att ta ut trojänaravlivning kostar i minst 6500 kr. Det skall betalas kontant eller med kort på plats, detta görs lämpligtvis innan man tar ur hästen från stallet.
Tror du att det är kul att stå och hålla i sin häst och veta att skottet kommer vilken sekund som helst ?
Tror du det är kul att se muskelkramperna innan nervsignalerna i kroppen slocknar ?
Eller tror du det är kul att inte va tillräckligt snabb därifrån så du hör när de avblodar hästen ?
Eller att råka få syn på när de hissar upp hästen och ner i containern ?
Tror du det är kul att städa upp avlivningsplatsen efteråt ?

Men hellre det än att skicka iväg min gamla häst till ett okänt öde. Då vet jag åtminstone var den hamnar och att den inte lider i framtiden. Ska jag ge bort den, gör jag till någon jag känner. Annars avlivar jag den.


Det går att tjäna ganska bra med pengar på att ta emot gratis hästar eller köpa billiga och sälja dem till slakt till Italien. Och det är om du tror det eller ej en ganska utbredd affärsverksamhet. De som handlar med detta ser hästen som vilket slaktdjur som helst. Och skrattar hela vägen till banken över de naiva stackare som gått på deras falska fina välpolerade yta om att vilja ge hästarna en lycklig sista tid i livet.


Så står det 5 skrotbilar på tomten skulle jag också bli misstänksam.

Ofan. Här står alltid MINST 5 skrotbilar på gården, måste ju betyda att jag sitter med en spruta i varje armveck. Kan ju även va så att vi hämtar bilar gratis och kör till skroten och får skrotvärdet på dem.
Välj själv vilket som verkar troligast...
 
Sv: Varför avliva hästen?

För att gå tillbaka till orginalinlägget och enbart diskutera det scenariot. Vi säger att det är en fullt ridbar häst som Pussel skriver, vi antar att den till exempel är 14 år (den skulle vara mellan 14-18), vi säger att det är ett halvblod, ponny eller någon annan enligt många önskvärd ras (enbart antaganden, eftersom det inte står ras). Det står inte att hästen har någon beteendestörning eller något liknande och den är fullt frisk och därför utgår vi från det nu. Ägaren har ägt hästen hela dess liv och därför inte vill lämna ifrån sig den.

Men enligt min uppfattning har ju ett 14årigt halvblod som är fullt ridbart stora möjligheter att hamna på ett trevligt ställe, lika stora möjligheter som någon annan. Den är varken för gammal, har olater, är skadad, ej ridbar eller av en ej eftertraktad ras.
Det är ju på många sätt en idealhäst för många och den sticker inte ut mer än någon annan.

Är det i just detta fallet inte värt en chans att försöka få den såld, eller iaf göra ett försök, (kanske inte låta den stå på annons i en evighet utan att ge upp) iaf testa? Eller vad anser ni? Ingen kritik eller liknande, jag är bara intresserad av vad ni skulle tycka i just detta sammanhanget, detta scenariot.
 
Sv: Varför avliva hästen?

Säg istället att det är en knappt inriden travare som är 18 år, knappt riden och sparkar efter folk och har lättare luftvägsproblem som inte märks om man sköter den väl.

Alltså vi kan diskutera i princip, visst skulle det kunna vara ett friskt välridet halvblod på 14 år och utan problem och olater, de flesta sådana är säljbara för så där en 15.000 och åker sällan eller aldrig till slakt. De hör liksom inte till de hästar som har någon ökad risk att råka illa ut.

Det är okej med mig att slakta även friska väl fungerande hästar men det är direkt oekonomiskt och risken att sälja är godtagbar för de flesta som kan tänka sig att sälja över huvudtaget. Ditt exempel är helt enkelt ett undantags fall som sällan eller aldrig existerar.
 
Sv: Varför avliva hästen?

Men tråden kan ju lika väl ha startats om just en sådan häst som jag beskrev, det vet vi inte. Jag vet att det lika gärna kan vara ett helt annat scenario än det. Men om det är som jag beskrev, om. Vad tycker ni då? Det enda vi vet var att ägaren hade en sådan relation till hästen att han inte ville släppa den.

(Är det som i det fallet du beskrev är jag 100% med på att man ska ta bort den i lugn och ro hemma på gården)
 
Senast ändrad:
Sv: Varför avliva hästen?

Jag skulle väl i det fallet tycka att visst kan man sätta ut den på annons och se vad som händer. Antar att den är ute på mer än 3000 då.
Sedan är det ju upp till ägaren vad som händer om ingen seriös eller passande svarar.

Men det kan likaväl vara en fd travare på 18 år, som har gamla skador sen travet, ej är fullförsäkrad och som är svårriden.

Vi vet ju inte säkert ..

Jag hade en New Forestponny. Pensionerad från tävling som skogsmulle. Ganska snäll häst, dock stotjurig ibland och lite envis :)
Meningen var att jag skulle ha den ihop med en av döttrarna här hemma.
Sen tröttnade de på hästar och jag kände mej för stor för henne.
Hon var 20 år och frisk, dock ej försäkrad när jag köpte henne, så fick bara veteranförsäkring.
Jättemånga svarade, men tyckte att åldern var för hög och ville därför pruta ner henne till typ nästan gratis, eller ta henne på foder vilket jag vägrade.
Till slut tänkte vi ge upp och ha henne som sällskap istället.
Då fick jag mail från hennes uppfödare som inte sett henne på 15 år.
Hon hade egentligen tänkt köpa shettis till dottern, men tyckte det var ödet att hon hittat sin "gamla" ponny igen.
Så jag sålde henne billigt till henne och där ska hon vara kvar tills hon dör.

Så nej, jag slaktar inte alla hästar som inte kan vara kvar hos mej :)
 
Sv: Varför avliva hästen?

Men vi vet ingenting om hur hästen är att rida, hantera, utbildningsnivå eller exakt hur gammal den är. Klarar hästen att flytta utan bli stressad, deprimerad, sluta äta osv ?
Jag anser fortfarande att ägaren i det fallet fattade ett bra och ansvarsfullt beslut. Anser han att det är bäst att avliva hästen, så är det hans fulla rätt som hästägare att göra så.
För hästen är det inte hemskt att bli avlivad.
Det finns ett redan ett överflöd på oönskade billiga/gratis hästar i Sverige. De finns på så gott som varenda annonssajt. Varför spä på en redan mättad marknad ?
De billiga hästarna hamnar många gånger hos relativt okunniga förstagångsägare som upptäcker att även om hästen var billig i inköp, så var den visst inte speciellt billig att äga. Eller att de inte klarar av den, det var för jobbigt att ha häst och vips så är den ute på marknaden igen. Det är inte speciellt ovanligt att samma billiga häst har haft 6 ägare på lika många år. DET är inget kul liv för en häst.
Så istället för att hästen blir en vandringspokal som bara blir värre med åren, så tycker jag att det är bättre för hästen att få sluta sina dagar som en glad, frisk och lycklig häst.
 
Sv: Varför avliva hästen?

Jag håller med dig om att man ska vara försiktig, känner man att det verkligen inte skulle funka, att hästens problem är allt för stora, hästen saknar försäkring och är för gammal för att någon seriös skulle vilja ha den så ska man fatta beslutet. Det har jag aldrig sagt något annat om även om jag är glad att jag fick min häst ändå :D.

Som sagt kan scenariot vara ett helt annat än det jag beskrev. Men med de förutsättningar som jag beskrev så undrar jag hur ni står. Vi förutsätter att hästen inte har några dolda fel eller skulle vara billigare/sämre än någon annan. För det vet vi inte. V vet ju bara att ägaren inte ville lägga tiden och energin på att lägga ut annons, skaffa fodervärd.
Vi har ju diskuterat om hur fel det faktiskt kan bli. Därför är jag nyfiken på vad ni anser om detta? då Då det kan vara ägaren som har svårt att släppa hästen men hästen inte har några brister.
Många "om" men som sagt, är nyfiken.
 
Sv: Varför avliva hästen?

Jo det var en lättnad när jag fick mailet där hon frågade om det var xxxx.
Hon hade precis gått igenom separation och tänkte köpa en billigare häst som sällskap, men tog ett lån för att kunna köpa henne.
Men hade ingen seriös varit intresserad hade hon fått skrota i hagen.
Hade 2-3 st som provred, alla barn med mammor och alla tyckte att hon var en trög trist gammal ponny i stort sett. Men gratis hade hon dugit och jag hade henne ute för 12 000. :crazy:

Så det är inte så att jag tycker att slakt är första utväg i alla situationer.
De 2 hästar vi har idag, har vi tänkt behålla tills de dör av ålder, hoppas jag ju, men saker kan förändras och då vill jag inte slumpa bort dem.
 
Sv: Varför avliva hästen?

Förstår att det var en stor lättnad.:) Jag skulle absolut inte vilja lotta bort min häst heller om det skulle bli nödvändigt att förändra min situation. Det jag har varit nyfiken på i diskussionen som varit är var folk tycker att gränsen går när en häst blir för gammal. Det vill säga en fullt normal, ridbar, frisk och trevlig häst. För alla snälla hästar vi har där ute i våra stall blir äldre. Vart går gränsen för när ni känner att nej, nu skulle jag inte kunna tänka mig att sälja honom/henne länge för att hon/han är för gammal?
 
Sv: Varför avliva hästen?

Som sagt kan scenariot vara ett helt annat än det jag beskrev. Men med de förutsättningar som jag beskrev så undrar jag hur ni står. Vi förutsätter att hästen inte har några dolda fel eller skulle vara billigare/sämre än någon annan. För det vet vi inte. V vet ju bara att ägaren inte ville lägga tiden och energin på att lägga ut annons, skaffa fodervärd.
Vi har ju diskuterat om hur fel det faktiskt kan bli. Därför är jag nyfiken på vad ni anser om detta? då Då det kan vara ägaren som har svårt att släppa hästen men hästen inte har några brister.
Många "om" men som sagt, är nyfiken.

Om det mot för modan skulle hända hade jag undrat vad för UFO som vill kasta pengarna i sjön, ryckt på axlarna och ansett att det var den personens ensak. Jag blir heller inte direkt upprörd om en bonde slaktar sina grisar. Detta gäller så länge jag inte har en relation till hästen.

Det finns värre saker här i världen att bli upprörd över än att någon tar bort en häst. Nu är det ett påhittat cenario som troligen aldrig inträffar, så inget man direkt behöver grbbla över.
 
Sv: Varför avliva hästen?

Nej det är inget man behöver grubba över. Men tråden har varit rätt så låst på ett sätt att se på saken så jag tänkte enbart att det kunde vara intressant att vända på det.

Exemplet som jag gav med ponnyn som råkade sparka pojken i huvudet höll på att bli ett sådant här scenario om inte gamla ägaren ingripit. Och den var värd 25 000-30 000 och inte särskilt gammal, bara lite småtjurig som en ponny kan vara. Så det kan säkert hända.
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 620
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 173
Senast: Zpunk
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 720
Senast: Ajda
·
Hästhantering Hej! Står lite i ett dilemma ang. min sällskapshäst.. Ska dra historien först: Jag har en häst som jag behövde sällskap till. Letade en...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 203
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp