Bukefalos 28 år!

Varför betalar inte hästägare sina skötare vitlön?

Sv: Varför betalar inte hästägare sina skötare vitlön?

wert skrev:
Jo visst men då finns det inga kvar som kan tävla, eller lära ut eller utbilda hästar och dom få som kommer finnas kvar kommer ingen ha råd att lämna till för vilken hästägare skulle kunna betala säg 15-20 tusen i månaden för att få sin häst inriden/utbildad?
Då hade folk ridit in sina hästar själv. Jag tycker såkallade unghäst utbildare ska vara tacksamma över att folk betalar överhuvudtaget, specieltt om dom inte har någon formell utbildning, då både kleti och pleti kallar sig unghäst utbildare.

Har fått hjälpa folk att göra om jobbet då dessa unghäst utbildare total misslyckats, inget kul alls.
 
Sv: Varför betalar inte hästägare sina skötare vitlön?

Vilken värld lever du i?

Alla är långt ifrån kapabla att rida in sina egna hästar. Ska de få skit för att de lämnar över en så viktig sak till någon kunnig???

Det har inte funnit någon formel utbildning för detta. Beridare är inte riktigt samma sak.

Nu ska de däremot starta upp en sådan utbildning.

Det är upp till hästägaren att lämna hästen till någon som kan hålla vad de lovat.

Inte så svårt att kolla upp en unghästutbildares referenser..

Ska en unghästubildare vara glad åt att någon överhuvudtaget betalar dem för deras arbete, borde det väl i så fall gälla även hästskötare.

Eller är en hästskötare mer "värd"??
 
Senast ändrad:
Sv: Varför betalar inte hästägare sina skötare vitlön?

Förakt var det ja, men vad säger du om unghästutbildare?
Dert här visar vad jag påpekat, att man har noll toleranas i verkligheten och plockar ut vad man vill stödja för dagen. Man saknar en grundsyn.
Nån känd för länge sen sade något liknande, "jag stödjer inte din åsikt man jag ska göra allt jag kan för att du ska få ha den".
 
Sv: Varför betalar inte hästägare sina skötare vitlön?

Grållens vän skrev:
Vissar dom noll intresse får man ju be dem söka sig någon annanstanns.


Det är inte min sak, då de oftast valt en gymnasielinje, vilket jag som praktikvärd inte kan påverka..

Däremot lämnar jag omdömmen och de får skolan ta del av.
 
Sv: Varför betalar inte hästägare sina skötare vitlön?

det håller jag med om fullt och fast.

De flesta är jättegulliga och bra ungdomar.

Frågan är vad man gör med de som inte är det. Det finns faktiskt en hel del latmaskar också som oberoende av inriktning tror attde kan segla genom livet på en räkmacka.

Praktik är till för att förbereda för arbetslivet och är amn inte ens villig att FÖRSÖKA så tror jag knappast någon vill anställa en sådan person.
 
Sv: Varför betalar inte hästägare sina skötare vitlön?

Hura för Älgen!:bump:

Så härligt med en saklig och kunnig människa!

Man har eget ansvar även om man är tonåring. Man är ju faktiskt myndig vid 18....VILL man inte lära sig något, så kan ingen annan tvinga en. Motivationen måste komma inifrån, och den kan ingen annan skapa.

En praktikvärd skall självfallet uppmuntra och vägleda, men INTE vara extramorsa el. farsa.
Hela inställningen med att någon annan alltid är ansvarig tycker jag är vansinnig. Jag åkte själv ut på min första praktikplats 30 mil hemifrån när jag var 16 år. DÅ fick jag lära mig att arbeta. Det har jag haft nytta av resten av livet.
 
Sv: Varför betalar inte hästägare sina skötare vitlön?

älgen skrev:
Vilken värld lever du i?

Alla är långt ifrån kapabla att rida in sina egna hästar. Ska de få skit för att de lämnar över en så viktig sak till någon kunnig???

Det har inte funnit någon formel utbildning för detta. Beridare är inte riktigt samma sak.

Nu ska de däremot starta upp en sådan utbildning.

Det är upp till hästägaren att lämna hästen till någon som kan hålla vad de lovat.

Inte så svårt att kolla upp en unghästutbildares referenser..

Ska en unghästubildare vara glad åt att någon överhuvudtaget betalar dem för deras arbete, borde det väl i så fall gälla även hästskötare.

Eller är en hästskötare mer "värd"??
En unghästutbildare är ingen unghästutbildare om dom inte har dokumenta tion, de få riktiga unghäst utbildare som är utbildade är utbildade i tyskland och dom kan sitt jobb mycket bra. Sen har vi kleti och pleti som tror dom kan och dessutom tror dom ska tjäna pengar på hästägare.

Nej alla referenser går inte att kolla upp, då det är väldigt lätt att få bluff referenser i detta land om man känner rätt folk.

De flesta med lite stöd kan faktiskt rida in och själva utbilda sina hästar själv med hjälp av tränare mm.
 
Sv: Varför betalar inte hästägare sina skötare vitlön?

Gizza skrev:
Hura för Älgen!:bump:

Så härligt med en saklig och kunnig människa!

Man har eget ansvar även om man är tonåring. Man är ju faktiskt myndig vid 18....VILL man inte lära sig något, så kan ingen annan tvinga en. Motivationen måste komma inifrån, och den kan ingen annan skapa.

En praktikvärd skall självfallet uppmuntra och vägleda, men INTE vara extramorsa el. farsa.
Hela inställningen med att någon annan alltid är ansvarig tycker jag är vansinnig. Jag åkte själv ut på min första praktikplats 30 mil hemifrån när jag var 16 år. DÅ fick jag lära mig att arbeta. Det har jag haft nytta av resten av livet.
Jasså fick du jobba, vet du vad då var du inte praktikant utan gratis arbetskraft kallas det för.

En praktikant ska gå bredvid och förkovra sig inte jobba i den bemärkelsen.
 
Sv: Varför betalar inte hästägare sina skötare vitlön?

Nog kan en positiv arbetsplats hjälpa till att öka motivationen hos dåligt motiverad person!
PL
 
Sv: Varför betalar inte hästägare sina skötare vitlön?

peter_lundin skrev:
Nog kan en positiv arbetsplats hjälpa till att öka motivationen hos dåligt motiverad person!
PL

Jag lovar, det finns gränser där med, men i de flesta fall håller absolut med dig.
 
Sv: Varför betalar inte hästägare sina skötare vitlön?

Hur många tränare vill inte ha betalt då?

Förstår inte ditt resonemang
 
Sv: Varför betalar inte hästägare sina skötare vitlön?

Självklart finns det gränser men det är samtidigt viktigt att folk ställer upp om vi vill ha ungdomar som fungerar på arbetsmarknaden, det finns för många som bara gnäller på unga som inte vill/kan arbeta.
PL
 
Sv: Varför betalar inte hästägare sina skötare vitlön?

Funderar på hur man ska kunna få bluffreferenser...

Tror inte någon vill hästägare är villig att ljuga och säga att jag gjort ett bra jobb om så inte var fallet.
 
Sv: Varför betalar inte hästägare sina skötare vitlön?

Att inte kunna är en sak.
Att inte vilja är en helt annan...

Och visst finns det en massa duktiga därute också:bump:
 
Sv: Varför betalar inte hästägare sina skötare vitlön?

peter_lundin skrev:
Självklart finns det gränser men det är samtidigt viktigt att folk ställer upp om vi vill ha ungdomar som fungerar på arbetsmarknaden, det finns för många som bara gnäller på unga som inte vill/kan arbeta.
PL

Helt rätt, men många ungdomar idag lever i en värld av bomull och fattar inte att de måste göra något för brödfödan, att bara gnälla o lulla runt o lata sig skapar inte någon gynnsam framtid.

Sen får vi sklija på ungdomar som inte VET hur man tar egna initiativ, dessa är det direkt synd om, dessa får man LÄRA från början hur man tar för sig,. så det vågar ta initiativ och ha förtroende för sin egen beslutsamhetsförmåga.

Dessa två grupper är förvillande lika och det är inte alltid man fattar från början vilken sort man har att göra med.

Tyvärr skäms många bort idag med att föräldrarna gör allt ifrån att bre mackor till att bädda deras säng fast ungen snart är tonåring. De behöver inte göra nåt, bara sitta vid datorn o värma maten i micron.

Att ha en ungdom hos sig som inte vill för att latmasken sitter för hårt är fasiken inte lätt.

Att ha en ungdom som vill men inte kan är oftast inga problem, för där ser man glädjen i deras görande när de växer med varje arbetsuppgift som de lyckas med.

Ungdomar är härligt att jobba med men många skulle bara behöva en spark i arslet.

(Jo det menar jag)
 
Sv: Varför betalar inte hästägare sina skötare vitlön?

Problemet är att ge sparken på ett sånt sätt att den verkligen gör nytta:angel:
PL
 
Sv: Varför betalar inte hästägare sina skötare vitlön?

peter_lundin skrev:
Problemet är att ge sparken på ett sånt sätt att den verkligen gör nytta:angel:
PL

Man får öva länge :angel:
 
Sv: Varför betalar inte hästägare sina skötare vitlön?

Det finns faktiskt folk som kan motivera dem som inte vill, de flesta är inte hopplösa fall i den gruppen heller. Själv har jag dock inte tålamod elle riktigt rätt förmåga till detta.
PL
 
Sv: Varför betalar inte hästägare sina skötare vitlön?

På den tiden kallades man praktikant även om det som i mitt fall var en extremt lågavlönad VIT anställning. Det var mat(dålig) husrum (ett rum på deras övervåning, ingen avskildhet) och 400 kr/ mån. (före skatt) Eftersom kost och logi värderas ganska högt av skattemyndigheten lovar jag att det inte var många kronor över....
Praktikant var man om man inte kunde värst mycket och behövde lära sig. Jag lärde mig som sagt att arbeta, för som naiv 16-åring kunde jag inte det. Dessutom lärde jag mig att köra traktor genom att stränga massor med hö, bl.a. Hur mycket traktorkörning tror du att jag hade lärt mig genom att titta på när någon annan körde? Om man bara går brevid är man inte praktikant utan observatör. Då lär man också få leta innan man hittar "observatörsplatser" åt folk som skall gå omkring och titta på när andra arbetar. Tror inte att så många arbetsplatser är intresserade av rena observatörer. Det gäller inte bar häst/ jordbruk, utan alla branscher.
Hur kul vore det att gå till frissan och hamna hos någon som hade tittat på när andra jobbade i tre år och som sedan skulle sätta saxen i ditt hår? :eek:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Går i tankarna på att utbilda mig till hovslagare. Men jag önskar svar på en fråga som jag upplever som lite ”hysch-hysch”. Men vad kan...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
5 208
Senast: tuaphua
·
Ekonomi & Juridik Jag ska ha häst på foder för första gången i mitt liv och funderar på vad som bör stå i kontraktet. Hästägaren är en kär vän, vilket...
2
Svar
31
· Visningar
2 340
Träning Hej alla! Har letat men verkar inte hitta någon tråd för oss som hoppar med islänningar! Tänker att detta kan bli en tråd för oss att...
2
Svar
20
· Visningar
1 369
Senast: Roheryn
·
Juridik & Ekonomi Jobba inte deltid/ med uppehåll då det påverkar din pension. Varenda krona du tjänar räknas. Hört dessa 2 hela livet från olika håll...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 439
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp