Varför har ni inte er häst på lösdrift?

FlipTheFrog

Trådstartare
Vänder mig i första hand till er som har hästen i box, trots att möjlighet till att göra en lösdrift till den finns med frågan som står i rubriken:

Varför har ni inte er häst på lösdrift/i box med ständig anslutning till hagen?
 
Sv: Varför har ni inte er häst på lösdrift?

jag hjälpte till i ett stall som hade byggt boxar (uteboxar) som låg i direkt anslutning till hagen, ja som lösdrift då.

det va ju så satans kallt på vintern! om hästen varit iväg till ridhus på träning och blivit väldigt varm, så kändes det lite skumt att inte kunna ställa in den i värme ngnstans.

spånet frös och det var svårt att mocka vissa perioder.
Hästarna blev väldigt långhåriga....

och på sommaren är det ju bra med ett stall som är svalt för att kunna ställa in dom från värmen och alla insekter.

Men jag är inte anti lösdrift. För rätt häst så är lösdrift ett bra alternativ. Vissa stressade hästar mår bra av lösdrift för att dom inte ska börja väva eller dylikt. Vissa hästar passar bra till det. Vissa hästar mår bättre av att inte stå så, för det finns ju hästar som lätt kan frysa också. Helt enkelt så får man se till vilken individ man har och vad som kan vaa bäst för den individen.
 
Sv: Varför har ni inte er häst på lösdrift?

Jag har både ock och vissa hästar klarar helt enkelt inte det ena eller andra. Som exempel i år p g a en olycka så fick alla hästar (20 st) gå på lösdrift under ca en månad. Ska tillägga att alla även boxhästarna är ute mycket även på vintern. Fyra av dessa tjugo klarade inte av det och ser fortfarande väldigt tunna ut. I deras fall handlar det någon häst som är ranglåg och får tillräckligt med tid vid maten innan den blir bortkörd av mer ranghöga hästar. En häst är en extremt långsamt ätande häst som behöver få ta den tid det tar. En var en ett föl som tyvärr blev av med sin mamma lite för tidigt och hade för stora/speciella behov för att klara det. Den sista är ett dräktigt sto som gärna håller sig för sig själv när hon är dräktigt. Vilket ledde till att hon heller struntade i att äta än att vara med i flocken.

På lösdriften under den här tiden fanns tio ätplaser med fri tillgång grovfoder ändå kunde dessa fyra inte ät det de behövde.

Normalt har vi en till häst som mår bättre i box och det är för den är så lättfödd att man måste minska/styra tillgången på foder för att den inte ska bli för fet.
 
Sv: Varför har ni inte er häst på lösdrift?

Jag var ganska anti innan ska sägas, men har nu haft mina på lösdrift en vinter. De kommer aldrig stallas in igen.

Det som fick mig att vara anti var att jag trodde att de skulle frysa och bara stå och hänga. Mina hästar har alltid gått ute mycket och fått fri tillgång till mat, men ändå haft bråttom in. Trodde helt enkelt att de var "stallhästar".

Sen började jag plugga, pendlar 4 timmar varje dag, och tyckte att jag bara la tid på att mocka. Mitt dåliga samvete hängde över mig hela tiden, hästarna stod inne för mycket, stod ute för mycket, hann inte rida... Min ena är en superkänslig individ och trots ett evigt exprimenterande med underlag så fick jag inte henne att sluta hosta. Och min gamling ville inte följa med in på kvällarna längre.

Och ja, det har funkat över förväntan. Jag har haft dem inne ca 5 nätter, det var vid storm och typ klass 2 varning. De använder sin ligghall mycket och gammelhästens ben har slutat svullna och den känsliga hostar inte längre. Mitt dåliga samvete existerar inte längre.

JAG tror att alla hästar kan gå på lösdrift, det gäller bara att kunna anpassa och det handlar om ekonomi. Alla har inte möjlighet att erbjuda en ligghall till 2 hästar om de har 20 hästar... Alla vill inte heller ha hästarna ute på nätterna utan känner sig otrygga med det, man bor kanske illa till för skadegörelse el. dyl. Själv är jag livrädd för bränder, så jag är lugnare nu.
 
Sv: Varför har ni inte er häst på lösdrift?

Jag har haft min häst på lösdrift i tre år nu, men i vinter kommer hon stå på stall. Den största anledningen är att jag behöver kunna begränsa tillgången på foder och eftersom jag inte har eget stall kan jag inte bestämma själv hur fodringar sker i lösdriften. Jag har heller inte hittat en lösdrift utan fri tillgång inom rimligt avstånd från mig.
 
Sv: Varför har ni inte er häst på lösdrift?

kl.
Jag är rätt anti men inte helt. Det som jag mest är emot med det är att hästarna inte får samma dagliga omvårdnad enligt mig, för jag måste gå med mina hästar i grimma för att de ska komma till hagen och från hagen och går de på lösdrift gör jag ju inte det. Hur löser ni det, är man lika motiverad att gå ut och "träna" med dem?
Jag har mina i box mellan (cirka) nov. och okt. och annars går de på lösdrift så det är ju lätt för mig att använda lösdrift men jag känner att jag inte ger dem min dagliga omvårdnad.
 
Sv: Varför har ni inte er häst på lösdrift?

Hej!

Min häst går inte på lösdrift för hon har fram tills nu inte visat intresse av att vara ute dygnet runt, året om.

Min förra gick på lösdrift 1 vinter i väntan på uteboxen- hon älskade det, liksom uteboxen. Hon avskydde att stå inne.

När jag byter stall kommer jag leta efter en bra lösdrift. Hanteringsmässigt är det ingen skillnad mot nu- hästarna går ut och in själva och hanteras endast av hästägarna oavsett..

/Lavinia
 
Sv: Varför har ni inte er häst på lösdrift?

Jag tycker precis tvärtom. För mig är inte god omvårdnad att leda dem i grimman. För mig känns det viktigt att hästarna får röra sig dygnet runt precis som de är skapta för.

Istället för att mocka skit, fodra flera gånger/dag, leda ut och leda in, använder jag tiden till att gå rakt ut i hagen och träna dem där. Älskar att träna hästarna lösa i hagen. Nu har det ju gått upp för många ridanläggningar att istället för att lägga tid/pengar på mockning och sånt, så läggs timmarna på det viktigaste, hästarna.

Jag förutsätter ju att man inte har "lösdriften långt borta i natta".
 
Sv: Varför har ni inte er häst på lösdrift?

Jag har haft min häst i nästan 3 år nu, köpte honom som föl. Han har gått på lösdrift hela tiden och det har gått bra. Men i vintras märkte jag faktiskt på honom att han ville komma in. Jag började ju rida in honom i höstas och då tog jag ju in honom på kvällen för att hålla på med honom. När jag sedan var klar och skulle släppa ut honom gick det knappt att få honom med sig ut.

I vinter kommer han att få stå uppstallad. Jag kommer att rida på kvällarna och gillar inte att släppa ut en varm och kanske svettig häst i hagen.
 
Sv: Varför har ni inte er häst på lösdrift?

För att det helt enkelt skulle vara djurplågeri när det gäller min häst. Han går ner i vikt om han är tvungen att vara för länge på sommarbete. Ca en månads bete klarar han om jag stödfodrar med kraftfoder och låter bli att rida, sen börjar han gå ner i vikt. Lösdrift skulle ta livet av honom, bokstavligen talat. Visst, han är 20 nu, men jag har haft honom i 10 år och det har sett likadant ut hela tiden.

Tvååringen går däremot på lösdrift sedan ett år tillbaka och växer så det knakar.
 
Sv: Varför har ni inte er häst på lösdrift?

Det tycker jag var en ganska dålig anledning till att vara anti.

I de flesta stall är det ju inte hästens ägare som sköter in och utsläpp ändå, om man inte har eget stall.

Mina hästar går på lösdrift och jag går ut till dem flera gånger om dagen och borstar, klappar, pratar. Ligger och solar i hagen och myser. Och rider/hittar på något nästan varje dag.
 
Sv: Varför har ni inte er häst på lösdrift?

För att det helt enkelt skulle vara djurplågeri när det gäller min häst. Han går ner i vikt om han är tvungen att vara för länge på sommarbete. Ca en månads bete klarar han om jag stödfodrar med kraftfoder och låter bli att rida, sen börjar han gå ner i vikt. Lösdrift skulle ta livet av honom, bokstavligen talat. Visst, han är 20 nu, men jag har haft honom i 10 år och det har sett likadant ut hela tiden.
Man ger ju faktiskt hö också till de som behöver.
 
Sv: Varför har ni inte er häst på lösdrift?

Jag har gärna mina hästar på lösdrift, och det är något vi spånar lite på hemma. Vi har idag hästarna uppstallade från september till maj (ungefär). På sommaren ute dygnet runt vare sig de är pensionerade eller tränar på hög nivå.
Vi har väldigt bra hagar under hösten/vintern, men för att dessa ska klara av hästar på lösdrift behöver vi ordna upp marken på ett par områden i hagarna. Lera upp till kotorna är verkligen inget jag accepterar om hästarna ska gå i det dygnet runt.

Att säga att man tappar den dagliga hanteringen om man har hästen på lösdrift är skitsnack tycker jag. Man släpper ju inte hästen på lösdrift för att strunta i den? Hästarna blir inte förvildade för att de inte står på box. Jag tycker ofta man tvärtom får väldigt glada och sociala hästar! Om den dagliga hanteringen består av att leda hästen till och från hagen kanske man ska fundera varför man har hästen över huvud taget.
 
Sv: Varför har ni inte er häst på lösdrift?

För min ena häst har det bara varit positivt att slippa att bli hanterad varje dag, hon är helt enkelt inte social. Så nu går hon ju fram till mig när hon fakitskt vill kela lite eller bara "prata".

Och det har även varit positivt för andra att slippa att hantera min andra eftersom hon är en hetsporre som ballar ur lite ibland.
 
Sv: Varför har ni inte er häst på lösdrift?

Jag vill ha mer koll helt enkelt. Jag vill veta att hästen äter och dricker som den ska, att den kan vila tillräckligt i fred, se att den inte rört runt o boxen ovanligt mycket eller att bajset är konstigt bla.

Här i skogen har man visserligen inget att vara rädd för direkt men när jag flyttar till Skåne (och vill ha stall) skulle jag ändå inte våga låta hästen gå ute på natten. Dels pga rymningsrisk (mkt mer vägar än här) och främst för risken att någon stör hästarna, på mer eller mindre trevliga sätt.

Men jag gillar helt tanken att hästen kan röra sig fritt under hela natten. Det går dock inte ihop med ovanstående. Jag vill satsa på stora boxar utan galler åtm.
 
Sv: Varför har ni inte er häst på lösdrift?

*KL*

Jag har i grunden samma anledning som the_connemara.

Jag vill ha individkoll, se direkt att och VEM som äter dåligt/dricker mindre/är lite lös i magen/bajsat lite mindre etc.

På lösdrift upptäcks dels sådana tecken senare än på nattbox, dels så vet man bara att någon är si eller så, inte vem.

Sen, med nuvarande så skulle det inte fungera matmässigt med lösdrift heller.

Annars så tycker jag om lösdrift, och herrarna skulle garanterat trivas med det (den ena har gått på lösdrift i många år innan jag köpte honom). Men det fungerar inte fodermässigt, och som sagt - jag vill ha mer koll på individen.

Däremot, något jag gärna skulle ha men där det praktiska omöjliggör (suterrängstall) är liten egen hage i anslutning till boxen, så de kan gå ut och in i varsin liten hage, och kunna välja stå ute/stå inne, röra sig litegrann etc. Det skulle jag göra om det gick praktiskt.

Sen har jag gärna lösdrift under hagtiden, trots att jag stallar in del av dygn. Men inte 'full lösdrift', av 'kontrollskäl'

Istället har de stora boxar, kallstall med högt i tak och uteluft, samt inga galler och låg mellanvägg (möjlighet till närkontakt fysiskt). Och jag försöker ha dem ute så mkt det går, även om tiden begränsas av foderdelen.
 
Sv: Varför har ni inte er häst på lösdrift?

För att hon skulle äta sig fet som en gris om hon fick fri tillgång till gräs. Jag har hellre en levande häst på box en en död häst på lösdrift.
Om hon skulle gå med föl vore det dock en sak, då måste hon ge näring till ungen. Men som det ser ut nu, nej.

Visst att man kan grusa upp lösdriften, men om jag skulle ha min häst på lösdrift så ska det vara en rejält stor hage, och det är väldigt dyrt att grusa upp.
 
Senast ändrad:
Sv: Varför har ni inte er häst på lösdrift?

nyfiken frågar

fråga till er som har eller haft lösdrift ?

vilka är era krav för två stor hästar?
storlek på hage
storlek på ute box med halm ?
lera i hagen eller ska allt alltid vara torrt ?

vid kallare årstid och blöt häst efter träning vad gör ni ?

har två hästar med eget stall och har funderingar på lösdrift :)

/ J
 
Sv: Varför har ni inte er häst på lösdrift?

vill helst ha det men där jag bor finns sa manga hästar och lite med mark i mitt förra hus fanns marken men inte resten tyvärr. men en dag ska ja ha ett nytt hus med lösdrift helt klart
 
Sv: Varför har ni inte er häst på lösdrift?

Jo visst men det räcker inte för min. Han har under sensäsong på bete (fick gå ute för att vi byggde stall) fått fri tillgång på hö i hagen utöver det bete som fanns och kraftfoder. Det slutade med att han gick ner ca 50 kg och såg ut som ett vrak.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 939
Senast: Cambrie
·
Ekonomi & Juridik Jag har två hästar, betalar 2500 för varje häst i månaden för lösdrift med full service. Skulle vilja veta om det finns billigare...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 969
Senast: nexxa
·
Anläggning Jag ska bygga några boxar i min ladugård, men har fastnat i ansökan om förpröving. Dels är jag frustrerad över att jag behöver ansöka om...
Svar
17
· Visningar
1 159
Senast: Blyger
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 058
Senast: Smurfoff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp