Bukefalos 28 år!

Varför har ni inte er häst på lösdrift?

Sv: Varför har ni inte er häst på lösdrift?

För att det helt enkelt skulle vara djurplågeri när det gäller min häst. Han går ner i vikt om han är tvungen att vara för länge på sommarbete.

Det är inte insekterna som plågar honom på sommarbetet? Eller har han haft ligghall även på sommarbetet att kunna gå in i? För insekterna gör i alla fall mina hästar galna och då står de i ligghallen hela dagarna. Att gå på bete utan ligghall gör att hästarna inte kan söka skydd och då kan de rasa i vikt. Att gå på lösdrift med en bra planerad ligghall där alla hästar får gott om plats att söka skydd är helt annorlunda

Till alla er som vill ha mer koll och inte fri tillgång på grovfoder, det går att ordna. Jag fodra grovfoder tre gånger om dagen, två gånger manuellt och en gång med timerinställd foderautomat. Sen tar jag in hästarna i box varje eftermiddag och kollar hovar, visiterar, tar av täcken med mera. Sen ger jag i första hand lucernhack + ev kraftfoder till de hästar som behöver extra.
 
Sv: Varför har ni inte er häst på lösdrift?

Insekterna är jobbiga oavsett om han står på box eller inte. Jag behandlar med flugspray/hästsalva samt att han har flugtäcke+huva.
 
Sv: Varför har ni inte er häst på lösdrift?

Ja alltså mina hästar står inne ett par timmar, cirka tre och på den tiden hinner i alla fall jag märka om det är något konstigt. Dels märker jag ju om någon inte äter, ofta lägger de minst en hög så man kan se att avföringen funkar, dels lägger de sig ofta ner och vilar en liten stund.

Och galna människor som vill skada hästar har lika stor chans att få tag på hästen i box om man inte låser stallet hermetiskt. En riktigt illvillig människa bryter ju dessutom förmodligen upp ev lås. Tvivlar på att mina hästar skulle tillåta en främmande människa att ta dom i hagen för övrigt. Rymningsrisken ur hage är väl också lika stor på dagen som på natten? Förvisso mer folk som ser att hästarna har tagit sig ut på dagen men också mer trafik som riskerar köra på dom på dagen.

Sen ser jag del av hagen från huset. Har lampor på stallet och på kvällarna innan jag går och lägger mig brukar jag se hur alla går fram till karet och dricker i tur och ordning. Sen kan man ju också sätta upp kameror och jag tror man kan få meddelande till mobilen om strömmen i staketet bryts nu förtiden också. Så man kan ha bra koll även på lösdrift
 
Senast ändrad:
Sv: Varför har ni inte er häst på lösdrift?

Då förstår jag hur du menar :)

Ang koll för knäppa människor har man ju betydligt mer koll i stallet trots allt, larm på ingångar "bara". Kameror i hagen vill jag har för dagtiden :bump: Ang rymning dag vs natt är det ju just att åtm jag ligger o sover i typ 8 och på 8 h kan de springa långt och skada sig massor ju :eek:

Ja, jag är lätt bortskämd med att ha hästen kvar hos päronen där min mor är hemma dagtid.
 
Sv: Varför har ni inte er häst på lösdrift?

Det säkraste är nog oavsett dag eller natt vistelse i hagen att skaffa ett larm som kopplas till mobilen om strömmen på staketet bryts. Har läst om sådana larm och mobilen har man ju ofta med sig eller bredvid sängen. Om hästarna skulle hoppa ut hjälper det ju i och för sig inte.
 
Senast ändrad:
Sv: Varför har ni inte er häst på lösdrift?

Eller om någon klättrar över. Men det är ju bra att veta om hagen kraschat oxå!
 
Sv: Varför har ni inte er häst på lösdrift?

Insekterna är jobbiga oavsett om han står på box eller inte. Jag behandlar med flugspray/hästsalva samt att han har flugtäcke+huva.

Men är det lika mycket insekter ute som inne menar du? För jag har själv stått i min ligghall hos hästarna och där inne var det inte mycket insekter och dessutom lite svalare än ute. Ute i solen härjade bromsarna så jag själv hade lust att skena om jag bara kunnat.
 
Sv: Varför har ni inte er häst på lösdrift?

På de fyra år jag har haft lösdrift har faktiskt ingenting hänt peppar peppar ta i trä. Inga rymningar, inga besök. Men jag bor djupt inne i skogen så det är nog ingen som hittar hit och hästarna har bra respekt för staketet
 
Sv: Varför har ni inte er häst på lösdrift?

Nej, snarare att han tycker att det är jobbigt som 17 den tid han är ute sommartid så att tiden på box är avslappning. Ligghall gillar han inte, han vill komma in. Under högsommaren står han oftast inne från morgon till sen em så slipper han den värsta hettan och insekterna.
 
Sv: Varför har ni inte er häst på lösdrift?

Nej jag är inte rädd i nuläget heller, med hästarna hemma i skogen hos föräldrarna. Dessutom är det självklart en liten risk, det finns garanterat folk som är mer rädd för att hästen ska skada sig i boxen av andra anledningar :)
 
Sv: Varför har ni inte er häst på lösdrift?

Till alla er som vill ha mer koll och inte fri tillgång på grovfoder, det går att ordna. Jag fodra grovfoder tre gånger om dagen, två gånger manuellt och en gång med timerinställd foderautomat. Sen tar jag in hästarna i box varje eftermiddag och kollar hovar, visiterar, tar av täcken med mera. Sen ger jag i första hand lucernhack + ev kraftfoder till de hästar som behöver extra.

Nej, det går faktiskt inte att ordna tillräckligt väl för mina 'kontrollbehov'. På sommaren så tar jag alltid in 4 - 8 h på dagen pga insekterna. Om det är den kortare tiden kan både en nedsatt aptit, dricker mindre osv missas. Har jag fått erfara den hårda vägen.

Dels, de är trött när de komme rin och vilar mest = svårt säga om det är 'bara trött' eller om det är 'dämpad för inte mår bra'. En hög på 4 h = inget konstigt så en enstaka gång, men svårt säga om det är på grund av långsam 'fart på tarmarna' eller ej. Samma sak med mat, de är inte alltid intresserad av att äta vad som serveras inne.

Så jag tycker inte det räcker faktiskt, speciellt inte med nuvarande (fångisar), där jag inte bara vill utan också BEHÖVER ha stenkoll.

Matmässigt så visst går det att portionsfodra, över dagen. Men det går inte lösa nattfodringen. Dels kommer den ena dra i sig för mkt silage och den andra få för lite, dels så kommer jag inte ha minsta kontroll på hur mycket halm de äter.

De får mat var 4:e timma dagtid. Mat som är slut på 10 minuter max. Om de fick mer mat skulle den ta slut på samma tid, men stora snabbätande ponnyn skulle få betydligt mer än lilla snigelätande shettisen. Dvs shettisen skulle få TS-brist och stora ponnyn skulle bli fet. För att inte hamna i låånga timmar utan mat nattetid skulle jag bli tvungen att ge fri halm, vilket skulle funka med shettisen, men den stora skulle svulla ohejdat och - bli tjock.

Rymma osv är dock inte en faktor för mig att inte ha lösdrift. De kan lika gärna rymma7Bli stulna/antastade när de går ute halvdygn.
 
Sv: Varför har ni inte er häst på lösdrift?

KL
jag har lite blandade hästar hemma 2 av dom skulle säkert kunna passa på lösdrift medans de 2 andra verkligen inte skulle göra det. Finns många anledningar men de främsta är väl att de går med benskydd och lindade i hagen och det kan man inte ha på dygnet runt, sedan vill den ena verkligen in på kvällen och hon vandrar fram och tillbaks som en galning om hon inte får komma in. Hon tål inte heller insekterna på sommaren och vill därför in vid 19.
 
Sv: Varför har ni inte er häst på lösdrift?

Först och främst för att jag har en gammal häst, 20 år, som är van vid att stå uppstallad på vinterhalvåret. När vädret tillåter och hon inte har föl vid sidan släpper jag gärna ut henne i maj och tar in henne i början av oktober. Då vill hon in.

Hennes årsföl ska jag behålla och hon ska få tillbringa unghästtiden på lösdrift. Hur det blir sen får jag se, hon är bara 18 dagar gammal:love:
 
Sv: Varför har ni inte er häst på lösdrift?

Min lödrift fungerar så här: Stort stall med dubbeldörrar där hästarna går in ( och gärna står och kikar ut) en stor, ca 10 x 10 m "stallgång", hästarna har egna boxar som dom går ut och in i som dom vill. Jag tar in och fodrar kraftfoder morgon och em. Hästarna får hö 4 ggr/dygn ute + att det alltid finns lite hö i boxarna vid dåligt väder om dom vill gå in och äta vilket dom nästan aldrig vill. Utanför stallet är en hage som vi grusat så den aldrig blir riktigt lerig. Hästarna har varsin hölåda. Sen finns det öppningar till vinterhage, vårhage och sommarhage så alla hagar leder till stallet. Hästarna är mest inne på sommaren när det är för varmt eller för mycket insekter. Efter träning om hästen blivit svettig får den stå inne och torka. Man kan kanske inte kalla det en riktig lösdrift, men jag är supernöjd och hästarna också.
 
Sv: Varför har ni inte er häst på lösdrift?

nyfiken frågar

fråga till er som har eller haft lösdrift ?

Vilka är era krav för två stor hästar?


en stor ligghall där de kan gå in båda två utan att de behöver bli konkurenter. Helst fri tillgång på foder eller många utfodringar.

storlek på hage

mina har inte så överdrivet stor hage vintertid, den är ca 150x75 m, lite kuperad. Dock är det vindskyddat av byggnader/träd alla sidor utom en.

lera i hagen eller ska allt alltid vara torrt ?

vi har sandjord, så det blir inte lerigt. När snön smälte i våras blev det ju lite kleggigt i det översta jordlagret, men det är inget som stör varken hästar eller människor. Men jag hade inte velat ha hästarna gåendes i en lervälling hela tiden oavsett lösdrift eller ej.

vid kallare årstid och blöt häst efter träning vad gör ni ?

av 4 hästar (vi har 2 lösdrifter, en för islänningarna och en för halvbloden) så rids 2 regelbundet och hårdare. Min ena har alltid täcke vintertid, tjocklek beroende på väder. Islänningen som tränas får täcke när han är svettig efter ridning. Båda dessa klipps dessutom lätt, jag klipper halsen och vid sadelgjorden och islänningen blir spårklippt.
Om det är riktigt äckligt väder så tar jag in mina, islänningarna stod ute hela vintern förutom på nyårsafton.
Är det tillfälligt snöoväder eller liknande så fodrar vi i ligghallarna och då står de ju inne.


har två hästar med eget stall och har funderingar på lösdrift :)

jag rekommenderar verkligen det. Trodde som sagt aldrig att det skulle passa min känsliga dam.
Vi fodrar 3 gånger/dag, har tillsynsschema och om man inte har stalldag så kan man bara packa mat några dagar i förväg. Jag mockar min ligghall/hage 2 dagar i veckan, ca 1,5 timme mockning per vecka i stället för 7 timmar som det var innan.


/ j

101010101010
 
Sv: Varför har ni inte er häst på lösdrift?

Ja det är klart med så skiftande behov blir det svårt. Jag har en "jämn" flock där den som behöver lite mera mat klarar sig genom att få extra lucern inne.

Men det jag ville säga var att lösdrift behöver inte innebära fri tillgång men alla hästar som går i samma hage behöver ju ha ungefär samma behov.

Vid mycket insekter står de i ligghallen från tidig morgon till sen kväll. Jag har en ganska stor lucka snett emot ingången som jag öppnar sommartid vilket gör att det fläktar lite och blir större luftväxling i ligghallen
 
Senast ändrad:
Sv: Varför har ni inte er häst på lösdrift?

De har eg inte såå skiftande behov, det var värre när jag hade ponnyn och fbl. De hade inte heller kunnat gå på lösdrift ihop iom att fbl behövde äta ikapp nattetid, även silage.

Däremot så är deras olika ättakt problem, de nuvarande. Behovsmässigt som sagt är de ganska lika, men de äter fruktansvärt olika fort, vilket gör att den stora får i sig för mkt MJ, och den lilla får i sig för lite strå (MJ går ju lätt att justera).

Alt skulle behöva vara något trix med en extrahage den lilla kunde gå in till (under enkeltråd typ), och så fick han sin mat där. Då kunde han äta sin lilla mat i lugn och ro helt enkelt, utan att den stora kom åt det. Men det är inte så lätt att ordna när det är snö, och som sagt börjar det kännas som mycket trix när jag har andra anledningar att hellre vilja ha dem inom 'lås och bom' del av dygn.

Men de här är ändå hyfsat lämpade gå ihop, och har ganska lika behov. Haken är dock att de om de får fritt äter långt mycket mer än de behöver, så man måste portionsfodra, och då det beskrivet innan. Men det GÅR att lösa, så skulle jag verkligen VILJA ha lösdrift skulle jag kunna ordna det.

Jag har en utebox i hagen, den står öppen för jag inte orkat stänga eg. Jag brukar använda den om/när ngn behöver stå i sjukhage, eller boxvila, då kan de stå i den, med en boxhage utanför när det behövs. Den är väldigt uppskattad nu när insekterna är här. Så, kanske ska ta tag i att fixa klart 'daglösdrift' åt dem. Just sommartid. Det är ju då ligghall behövs bäst.
 
Sv: Varför har ni inte er häst på lösdrift?

Jag har lösdrift. Vi har fyra hästar.
Vi har en godkänd ligghall som vi halmar upp. Först hade vi även höbalen inne i ligghallen men på grund av att de bara stod där då så har vi ställt ut den.
Hagen är ca en hektar.
Vi har tyvärr lera i hagen på vissa ställen men då mkt av hagen är skog så blir det ändå aldrig lervälling där. Grusade en del av hagen i höstas & ska grusa en del nu i höst.

Vi ska även bygga en ny lösdrift för att få skötseln så optimal som möjligt.

Min häst står inne & torkar om han är svettig. Han går med täcke vintertid då han har svårt att hålla hull. Blir även intagen varje dag & får rikligt med kraftfoder. Rent ekonomiskt skulle det vara mkt lättare att ha hästarna på box. Men då min gamling HATAR att vara instängd så går inte det..han är SÅÅÅ harmonisk nuförtiden jämfört med förut. Underbart.

Jag har svårt att tänka mig att ha häst på annat sätt än lösdrift efter att ha haft lösdrift ett tag.

nyfiken frågar

fråga till er som har eller haft lösdrift ?

vilka är era krav för två stor hästar?
storlek på hage
storlek på ute box med halm ?
lera i hagen eller ska allt alltid vara torrt ?

vid kallare årstid och blöt häst efter träning vad gör ni ?

har två hästar med eget stall och har funderingar på lösdrift :)

/ J
 
Sv: Varför har ni inte er häst på lösdrift?

samma här.

och mina hästar tycker om att vara inne och sova torrt och varmt på natten, dom vill helst inte gå ut alls om det är dåligt väder. dom skulle nog bli dödligt förnärmade om jag tvingade dom att vara ute dygnet runt...

sen så har dom flesta lösdrifter jag sett varit helt värdelösa, folk innbillar sig att bara hästen går ute dygnet runt så är dom bra hästägare. skit samma att en häst är fet som en gris för att den äter all mat och en annan som inget får ser ut som ett staket, hagen är pytteliten och består av enbart djup lera och den sk ligghallen är ett fallfärdigt skur med 2 cm skitigt spån på 10 kvm..... :grin:

väldigt få erbjuder sina hästar en BRA lösdrift.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
1 628
Senast: CaisaCax
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 137
Senast: Cambrie
·
Ekonomi & Juridik Jag har två hästar, betalar 2500 för varje häst i månaden för lösdrift med full service. Skulle vilja veta om det finns billigare...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 176
Senast: nexxa
·
Anläggning Jag ska bygga några boxar i min ladugård, men har fastnat i ansökan om förpröving. Dels är jag frustrerad över att jag behöver ansöka om...
Svar
17
· Visningar
1 233
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp