Bukefalos 28 år!

Varför har ni inte er häst på lösdrift?

Sv: Varför har ni inte er häst på lösdrift?

För att hon skulle äta sig fet som en gris om hon fick fri tillgång till gräs. Jag har hellre en levande häst på box en en död häst på lösdrift.
Om hon skulle gå med föl vore det dock en sak, då måste hon ge näring till ungen. Men som det ser ut nu, nej.

Visst att man kan grusa upp lösdriften, men om jag skulle ha min häst på lösdrift så ska det vara en rejält stor hage, och det är väldigt dyrt att grusa upp.

Varför vill du att det ska grusas upp? blev nyfiken
 
Sv: Varför har ni inte er häst på lösdrift?

Vi håller på och bygga stall på vår nyköpta gård och jag funderade på att göra en lösdrift också, för dagsbruk. Jag vill absolut ha dem inne på nätterna, året om.

Det finns flera anledningar till detta;
de ska kunna vila utan att behöva hålla uppsikt runt omkring (de är bara två och den ene är Kontrollfreak och skulle inte kunna slappna av ordentligt)
de ska slippa vara ständigt blöta (bor i Regnrike, tror jag :D ),
jag vill kunna fodra dem utan att Matvraket tar merparten (han äter 1,5 gång så fort som den andre och behöver verkligen inte all mat han proppar i sig) och slutligen behöver de komma undan knottinvasionen som kommer varje tidig morgon/skymning (den ene har sommareksem).

På nya gården tillkommer också det faktum att det är mycket varg i skogen runt om och jag bävar för den dag då det inte finns tillräckligt mycket vilt kvar, enligt en jägare i trakten är den dagen inte allt för avlägsen...
 
Sv: Varför har ni inte er häst på lösdrift?

Det skrev hon ju? För hennes häst skulle bli, citat fet som en gris slut citat om den får fri tillgång till gräs.

Jasså, så det var så hon menade :P
Måste den få så mycket mat då?
 
Sv: Varför har ni inte er häst på lösdrift?

Svarar lite åt Ironwill. Hennes häst (ponny) är en som närmast lever på luft. Så även 'bara gräs' i fri mängd dygnet runt, även 'dåligt bete' skulle få den att raskt anta formen av en spärrballong.

Alltså måste man endera ha såpass liten hage att det blir lagom med/inget gräs = vääldigt liten hage, eller så måste man grusa en större hage. Och det blir dyrt.

(Jag har två likadana, så skulle bli lite samma sak här med ju under den del av året snön inte ligger = största delen. De skulle behöva ha munkorg dygnet om, 24/7, 7 dagar i veckan. Nu slipper de åtminstone munkorgarna inne)
 
Sv: Varför har ni inte er häst på lösdrift?

Har inte min ena häst på lösdrift därför att han är oerhört lättfödd och det är svårt att hitta en lösdrift med reducerad fri tillgång alternativt utfodrar lagom mycket. Vill inte ha en ännu fetare häst. Min andra häst däremot har jag gärna på bra lösdrift.
 
Sv: Varför har ni inte er häst på lösdrift?


tack för bra svar :)

dom har redan idag en stor ute box med halm där båda är nästa dagligen ibland ligger som där båda två och myser. aldrig vart problem med bråk om plats

hagen är nog ganska normal men det blir självklart lerig när regnet öser ner :laugh: det låter nämligen på visa att deras hagar är så bra att det aldrig blir leriga.

strax dags för sommarbete så ska nog prova till hösten
:)
/ J
 
Sv: Varför har ni inte er häst på lösdrift?

kl

Har av flera anledningar inte lösdrift.

Den främsta är väl att det är ett stort stall med många hästar ganska centralt. Så marken räcker helt enkelt inte till.

Den andra är att min häst har ytterst lätt att få mugg om han ständigt går ute under fuktig årstid. Hans ben behöver "vila" på torrt underlag iaf under natten.

För det tredje så vill jag kunna se exakt hur mkt min häst äter (särskilt vinterhalvåret) och dricker.

Och så till sist,så ser jag att han under riktigt kalla vinterdagar och pissväder uppskattar att få stå inne och tugga sitt hö och hänga ut huvudet för att se vad som händer i stallgången och tjöta med sina grannar:p

Dock kompenserar jag genom att låta honom gå på bete helst från maj (juni blev det iår) till oktober ,då ute dygnet runt med skydd.
 
Sv: Varför har ni inte er häst på lösdrift?

Just nu står min nya häst tillfälligt på lösdrift.

Fördelarna är ju att hästarna jämt är ute, får interagera med varandra socialt hur mycket de vill och att ligghallen är toppen. En stor nackdel är att min häst är ranglåg och därför blir han bortkörd från maten, så även om de får mer mat per häst än han har fått som uppstallad så märks det att han är hungrig. Detta har jag löst genom att sätta in honom i sjukhagen ett par timmar om dagen och ge honom extra mat. Det funkar helt okej och nu är han inte hungrig längre.

Men framför allt så gillar jag att stå på stall, hur illa det än låter. Jag tycker att det är skönt att få komma ut och pyssla med boxen, tycker att det är bekvämt att hästen får kraftfoder tre gånger om dagen istället för bara efter ridningen, tycker om rent allmänt att ha ett stall. Har haft tidigare hästar på lösdrift i perioder men jag tycker att det är rätt uschligt på höst-vinterhalvåret att stå i kylan och göra i ordning hästen osv. På sommaren har samtliga hästar får gå på lösdrift/bete från maj till september och även på vintern så är det väldigt viktigt för mig att hästarna får vara ute LÄNGE och i fina hagar. Men jag har dem väldigt gärna inne på nätterna.
 
Sv: Varför har ni inte er häst på lösdrift?

PM a gärna var man får tag i ett larm till staketet.
Litar inte på dom j-la närgågna älgarna.
 
Sv: Varför har ni inte er häst på lösdrift?

kl


För det tredje så vill jag kunna se exakt hur mkt min häst äter (särskilt vinterhalvåret) och dricker.

--------------------------------------------------------------------------------------

Dock kompenserar jag genom att låta honom gå på bete helst från maj (juni blev det iår) till oktober ,då ute dygnet runt med skydd.

Bara en tanke som slog mig.
Du vill ha 100% koll på hur din häst äter/dricker, varför är det "mindre viktigt" på sommaren?
 
Sv: Varför har ni inte er häst på lösdrift?

Kanske för att de har begränsat strå, vatten fryser, de rör sig mindre osv vinterhalvåret = större risk för kolik osv?

Bara en tanke/gissning.
 
Sv: Varför har ni inte er häst på lösdrift?

Där vi står nu finns ingen möjlighet till lösdrift, däremot flyttade vi från lösdrift och in i det stall som vi nu har till hästarna. Den ena skulle säkert funka super i lösdrift, däremot inte vår äldsta häst som fick problem vilket också var orsaken till att vi flyttade. Så fort hösten kom så kom även kolikerna, dels så fick han inte äta tillräckligt trots att det fanns foder. Han blev oerhört stressad och gick ner i vikt, så flytten var en ren chansning men vi hade kunnat flytta tillbaka om det inte hade fungerat. Nu funkar det och han mår bra, kolik har sedan dessa endast blivit ett minne hittills (snart 4 år).
 
Sv: Varför har ni inte er häst på lösdrift?

Det finns flera anledningar till detta;
de ska kunna vila utan att behöva hålla uppsikt runt omkring (de är bara två och den ene är Kontrollfreak och skulle inte kunna slappna av ordentligt)
de ska slippa vara ständigt blöta (bor i Regnrike, tror jag :D )
Hålla uppsikt gör hästar ändå naturligt, de fungerar ju så. Generellt sett lär ju hästar uppleva en öppen hage som tryggare än ett avgränsat utrymme inomhus. Hästar är som bekant flyktdjur och har inte direkt för vana att söka skydd i trånga utrymmen.

Det andra probemet avhjälps enkelt med ligghall, som det ju ändå är lag på att de måste ha tillgång till.
 
Sv: Varför har ni inte er häst på lösdrift?

Fast hon skriver ju att de bara är två och den ena 'kontrollfreak'. Så är det inte naturligt. De turas om att vakta men är fler än två, och det kontrollfreakas inte.

Mina två kan ligga ner båda två och sova, både ute och inne. Dvs ingen är eg utkik. Men jag har sett 'kontrollfreakshästar', som inte slappnar av på bete. De låter ingen annan ta vakten, och får för lite vila. Däremot inne i sin box kan de slappna av, och lägger sig då och sover.

Vi får inte glömma att vi erbjuder begränsad yta, där de inte som i det vilda kan söka upp en trygg viloplats med god utkik/översyn osv. Vissa hästar skiter i det, andra reagerar mer instinktivt och betecknar hela hagen som osäker, och kan helt enkelt inte släppa på kontrollen.

Vi kan inte ha domesticerade tamdjur och plocka valda delar ur hur det fungerar naturligt för att tycka att 'ja men i dte vilda så..'. I det vilda svälter de vintertid med, det finns inga veterinärer eller vaccinationer, de som skadas svårt/blir gamla självdör eller blir lejonmat osv osv.

Däremot kan vi ta hänsyn till dess instinktiva beteenden och behov. Vilket inkluderar möjligheten att iaf en gång per dygn känna sig så trygg att de lägger sig ner. Känner hästen inte den tryggheten i hagen men i boxen, så är det bästa vi kan göra för hästen ge den boxen del av dygn. Även om röra sig på större yta är mer naturligt så är den aktuella hagen uppenbart inte det som ger just den individen möjlighet att få sina behov tillgodosedda.

Sen ang lösdrift, min V, som var uppvuxen på lösdrift, han blev som ett jäkla hjon när han frös. Han gick inte i skydd, varken skog eller ligghall, han åt inte, rörde inte på sig etc. Han stod på samma plats i hagen och skakade frenetiskt tills någon kom och räddade honom och tog in honom. Han kom inte ens till grinden, man fick hämta honom. Han passade dåligt på lösdrift..

Lika inhumant som det hade varit att släppa honom på lösdrift, hade det varit att stalla upp hans kompis 24/7. Hon som reagerade med stress på begränsad yta annat än ett mycket begränsat antal timmar, och helt enkelt vandrade, runt, runt, runt.

Ta hänsyn till instinktivt beteende och försök så långt det någonsin går att ge hästen möjlighet att utföra det. Men låt individen avgöra var den mår bäst/är tryggast osv.
 
Sv: Varför har ni inte er häst på lösdrift?

MIna hästar går ute på lösdrift med fri tillgång på foder. Under vintern har de vintertäcken. För att inte blir för långhåriga och för att klara regn mm.

De står ute jämt. Går bara in och äter... Men i våras när jag plockade av de täckena så stod de inne när de regnade..

Min Haflinger äter vid plusgrader 4-10 grader ca 8 kg hö om dagen.
Vid 0-5 minus ca 10 kg..
Min shettis åt ca 3-5 kg om dygnet. Båda är i perfekt hull och äter sakta bara när de behöver.
Kommer aldrig stalla in mina hästar..

Jag som alltid haft häst i box innan har fått linda gammla ben, haft över energiska hästar som tuggat fraggda mm mm.
Man kan lägga tiden för mockning på att hålla på med hästarna i stället.. Tycker jag är bra.. Min gammla häst 20 år är aldrig svullen i benen...

Det naturligaste för de är att gå ute. Det är vi som tycker synd om de och tror de fryser..
Så är det inte!!!
Om de står och väntar vid grinden är det för att de är hungriga och eller vill ha kraftfoder...
Går de ute några dagar med fri tillgång på grovfoder är det många som hällre står ute och får röra sej som en normal häst.

Boxar är lika med små fyrkantiga burar som är mindre än vad mina kaniner har.. Mina kaniner kan röra sej mer i en bur än en häst i sin box... Ben mm är inte gjorda för att stå still så mycket som de gör i box...
SJUKT!
 
Senast ändrad:
Sv: Varför har ni inte er häst på lösdrift?

Hur hade du tänkt att jag skulle kunna begränsa mängden mat hon äter annars?
Om hon fick fri tillgång till gräs dygnet om så skulle det vara djurplågeri och hästen skulle snart vara mer död än levande.
 
Sv: Varför har ni inte er häst på lösdrift?

Precis så som Alexandra_W skriver.

På betet tappar han aldrig vikt, på vintern vill jag ha mer koll på exakt hur mkt av höet han får i sig pga att han lätt tappar. Samt att han dricker uselt,så jag vill kunna reglera detta om jag märker att han inte druckit tillräckligt
 
Sv: Varför har ni inte er häst på lösdrift?

Det naturligaste för de är att gå ute. Det är vi som tycker synd om de och tror de fryser..
Så är det inte!!!
Om de står och väntar vid grinden är det för att de är hungriga och eller vill ha kraftfoder...
Går de ute några dagar med fri tillgång på grovfoder är det många som hällre står ute och får röra sej som en normal häst.

Boxar är lika med små fyrkantiga burar som är mindre än vad mina kaniner har.. Mina kaniner kan röra sej mer i en bur än en häst i sin box... Ben mm är inte gjorda för att stå still så mycket som de gör i box...
SJUKT!

Om vi säger så här. Jag har provat att ha min på lösdrift. För det första så är han så låg i rang att han aldrig fick tillgång till skyddet,och till sist sluta det med att han stod ute med 3 täcken och darra. Detta relaterade i att han slutade äta grovfoder.

Trots fri tillgång stod han vid grinden och ville bara bort! Och nu pratar jag stooor ligghall och mkt mark att röra sig på.

Det blev ohållbart så till sist flytta jag hästen till inackorderingsstall. Nu trivs han utmärkt.
Han har fortfarande fri tillgång på hö och skydd men vill ändå in i stallet vid regn och blåst.

MAn får ju ta hänsyn till individen , och ha i åtanke att ,visst de urgamla instinkterna finns kvar, men genom år av avel och all "mänsklig" hantering har även hästarna delvis anpassat sig till mer skyddade bekväma liv.
I vilt tillstånd har dom ju flera km att vandra på och vissa får inte va kvar i flocken och går en annan väg.

Målet är ju att ha hästarna ute så mkt som möjligt, men faktum kvarstår att fritidshästen, som går täckad och inte får samma hårbeklädnad som en otäckad utehäst, visst kan frysa. Min gör det iaf,oavsett vinterpäls vid -15 grader i blåst. Ska jag låta han stå och darra då eftersom ALLA hästar ska gå på lösdrift, trots begränsat område att röra sig?

KAn även tillägga att min häst rör sig mer i boxen än vad han gör ute en dag/natt i pissväder.

Alla är individer
 
Sv: Varför har ni inte er häst på lösdrift?

kl.
Det jag menade (sida ett) om daglig omvårdnad är själva hanteringen :) mensomen del sa behöver man inte mocka men när tjänar man på tiden att ha de på lösdrift?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
1 628
Senast: CaisaCax
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 138
Senast: Cambrie
·
Ekonomi & Juridik Jag har två hästar, betalar 2500 för varje häst i månaden för lösdrift med full service. Skulle vilja veta om det finns billigare...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 182
Senast: nexxa
·
Anläggning Jag ska bygga några boxar i min ladugård, men har fastnat i ansökan om förpröving. Dels är jag frustrerad över att jag behöver ansöka om...
Svar
17
· Visningar
1 233
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp