Varför har ni inte er häst på lösdrift?

Sv: Varför har ni inte er häst på lösdrift?

Sedan när blev människor mätta efter en viss volym mat (jämför ärtsoppa och smör)? Och vad stödjer du påståendet om mättnad i förhållande till tuggtid?

Ja den frågan vill jag också ställa, eftersom i människans fall har det i allra högsta grad med tuggtid att göra huruvida man får mättnadskänsla, detta får de flesta som håller på med viktreducering veta väldigt snabbt.

Alltså en mindre portion ger samma mättnads känsla som en större portion om man tuggar den tillräckligt länge, de som är flitiga med tuggummi kan intyga detta. Själv tuggar jag tuggummi dagligen, och är det något jag får kämpa med så är det just att äta för jag är sällan hungrig pga det.
 
Sv: Varför har ni inte er häst på lösdrift?

En människa kan dricka sig mätt. Behöver inte tugga en enda tugga.

Däremot så tar det ett visst tag när man äter för kroppen att skicka signalen mätt, det är därför man ska äta långsamt och tugga noga, för att inte äta så mycket på kort tid, för då äter man mer än om kroppen hunnits säga till.

Men fyll matsäcken och resultatet blir 'mätt' (oliak lång tid beroende på individ, vad man ätit och hur mkt etc). DÄremot en 'mage full'-mätt. Jämför med mer 'nöjd'-mätt eller vad man ska kalla det som kommer när man ätit en stund (har för mig det tar cirka 20 minuter, men är länge sen det där så ska inte svära på det). Att man ska äta långsamt är alltså för att få mätt-signalen från hjärnan, och inte från en full mage. Eftersom vi inte behöver äta så mycket.

Medan hästar inte fungerar så, har de kluriga forskarna lyckats visa.

Men, för att undvika missförstånd skulle jag skrivit 'kan bli mätta även av..'
 
Senast ändrad:
Sv: Varför har ni inte er häst på lösdrift?

Min mage kan bli full av vatten så jag inte får plats med mer, men bara tillfälligt och mätt blir jag inte, bara kissnödig och möjligen illamående (om jag får i mig på tok för mycket). Försök leva på vatten några dagar, även med fri tillgång så lär du bli ordentligt hungrig, det lovar jag. Det är synd att du är helt fel ute, hade du haft rätt hade det varit en barnlek att gå ner i vikt. Hur det är med hästar vet jag inte därför frågar jag efter din källa, då jag har svårt att tro dig på ditt ord då resten du skriver är så uppenbart fel.
 
Sv: Varför har ni inte er häst på lösdrift?

Men vem har pratat om vatten? Soppa, milkshake etc.

Däremot får du en sämre, kortvarigare (och som du märkt i viss mån obehagligare) mätt-känsla.

Mättnad hos människa styrs av två saker - ättid OCH hur full magsäcken är.

Ang källa så är det lite för sent för jag ska orka leta upp studierna, men gör en snabb googling borde du hitta tillräckligt.
 
Senast ändrad:
Sv: Varför har ni inte er häst på lösdrift?

En snabb goggling ger- http://sv.wikipedia.org/wiki/Hunger

Hungern styrs av hormoner och blodsockernivå, man kan känna sig mätt av en relativt liten mängd mat och det är också beroende av hur länge maten stannar i magen. Alltså mer komplext än endast volymen, faktum är att forskarna inte är helt eniga, det finns olika skolor.

Vattnet kommer ifrån dig, du hävdade att det är enbart volymen som påverkar mättnadskänslan, hade det varit fallet så hade vatten fungerat utmärkt för att hålla folk mätta och nöjda. Vatten ger bulk och påverkar en del, men det är vare en liten del.
 
Sv: Varför har ni inte er häst på lösdrift?

Fast jag skrev inte att ENDAST volymen spelade in, jag skrev flera gånger att människan kan känna både mättnad av volym (magsäck full) och av att ha ätit (tuggat) i X tid.

Sen finns det ett samspel mellan en hel massa ämnen med som spelar in, de är det dock för länge sen jag läste för att komma ihåg. Jag har alltså läst det där ner på detaljnivå en gång i tiden.

Hästen har inte samma system, utan där är tuggtiden betydligt viktigare, även om man i studier med vissa ämnen kunnat minska födointaget, antagligen genom att man lyckats påverka mättnadssignalerna som utlöses efter X tuggtid.

Men vi kan gärna utveckla det i en annan tråd, det jag påpekade var att hästar inte har en viss volym de blir mätt av utan är annorlunda konstruerade än människor, och tuggtid står över viss volym.

Jag skrev ingenstans att tuggtid är helt oväsentlig för människor, men en häst kan inte dricka sig mätt på milkshake eller proteindrinkar t ex. Vilket människor kan. Även om det inte är att rekommendera, för magsäcken-full mättnad innebär ett större intag av föda än om man äter långsammare och låter även 'psykisk' mättnad spela in, genom att just tugga noga och äta långsamt.

Om du är seriöst intresserad ska jag damma av skolböckerna, men då i en ny tråd så slipper vi hijacka den här? =)
 
Sv: Varför har ni inte er häst på lösdrift?

Det jag svarade på ursprungligen var "Hästar blir inte mätta som oss människor, dvs av X volym mat. Utan de upplever 'mättnad' efter en viss tuggtid. Så de hänger ihop."


Du skrev inget annan om människor i det inlägget utan det är först senare när jag bett om källa som du ändrat dig och lagt till uppgifter. Det är just det att det är mer komplicerat än en viss mekanism som volym eller tuggtid jag vill åt, matsmältningen är en komplicerad mekanism hos människan och säkerligen hos hästen. Det är därför jag frågade efter källan till ditt påstående här ovan, jag väntar fortfarande på den.
 
Sv: Varför har ni inte er häst på lösdrift?

Ja, jag skrev för förenklat. Jag skulle skrivit att hästars mättnadskänsla fungerar inte likadant som människans då de bara upplever mättnad av tuggtid osv, men saknar den fysiska mättnadskänslan som en full magsäck ger.

För givetvis är det precis som du säger en hel massa som spelar in, hormonnivåer, nivåer av andra ämnen osv osv - både hos människa och hos häst. Men människan kan bli mätt på volym i meningen full matsäck, det som brukar kallas fysisk mättnad, och inte bara 'psykisk' mättnad, som är kopplad till tuggtid mm, och dessutom inte frisläpps förrän en viss tid efter man stoppat i sig första tuggan.

Du ska få källa ang hästars mättnad, att den är helt beroende av tuggtid, men jag har inte tid leta fram den nu, men i helgen är jag ledig och ska förhoppningsvis komma ihåg att leta upp den.
 
Sv: Varför har ni inte er häst på lösdrift?

Ja en massa spelar in så man kan inte säga att människan blir mätt enbart på volym (som sagt vatten mättar inte särskilt bra i längden) liksom hästen inte blir mätt enbart på tuggtid, det finns fler variabler.
 
Sv: Varför har ni inte er häst på lösdrift?

Ja en massa spelar in så man kan inte säga att människan blir mätt enbart på volym (som sagt vatten mättar inte särskilt bra i längden) liksom hästen inte blir mätt enbart på tuggtid, det finns fler variabler.

Vatten mättar så länge den finns kvar i magsäcken, när den gått ut i tarmen vilket går väldigt fort försvinner mättnadskänslan omedelbart. Vatten tricket för bantande människor är mer avsedd för att drickas innan måltiden och på så sätt uppnå mättnadskänsla snabbare med ett mindre intag av mat.
 
Sv: Varför har ni inte er häst på lösdrift?

Givetvis, och det var som sagt inte så jag menade. Jag förenklade det ett par steg för långt i mitt första. Men människan har en volymrelaterad del som hästen inte har. Så volym är underordnat ättid/tuggtid för häst. Medan det spelar en större roll (på gott och ont, mest ont tycker jag) för människa.

Man kan ju t ex på häst tillgodose TS med pelleterat foder som går fort att äta och kräver få tuggningar, men hästen har då inte fått tuggbehovet tillgodosett, just för stor del av deras mättnadsskänsla sitter i tugga/svälj, dvs antalet tuggningar och sväljningar. Vilket är ganska logiskt iom att de är gjorda för att äta större delen av dygnet. Och behöver det om man går tillbaka till det vilda, när det som erbjuds att äta under iaf större delen av året är sämre än det vi erbjuder tamhästar, och hästarna i det vilda oftast hade ett högre näringsbehov än våra tamhästar.

Man såg ju btw det där med behovet av att tugga för flera decennier sen, men antog ju ursprungligen att det var för sysselsättning. Dvs att hästar som stod i sin box och inte hade något att göra (eller äta) tuggade trä etc hade med uttråkning/sysslolöshet att göra. I viss mån har det ju det, precis som människor kan avledas från att tänka på sin hunger genom att fokusera på annat, motionera osv så kan ju hästar det. Men sen upptäckte man ju att det inte hade bara med det, utan att sannolikt satt det även i behov av tuggtid/ättid för att uppleva mättnad.

Dvs hästars naturliga ätmönster när de äter i minst X tid när de börjat äta, och inte avstår från att äta mer än Y tid, var inte bara en kvarleva från när det var tvunget att äta, äta, äta för att täcka näringsbehovet, utan att det hade stor del för mättnaden. Och senare (ganska nyligen) kunde man alltså bekräfta det man tidigare trott. Där ang källa så om jag inte helt cyklar så i Hästens näringsbehov och utfodring av Planck och Rundgren från, när kom den utgåvan, 2007?, så tas det upp just som 'sannolikt' att ättid/tuggtid/antal sväljningar spelar stor roll för mättnad. Sedan har det som sagt i utländsk studier bekräftats (de jag ska försöka leta upp i mitt alltför digra länkarkriv i helgen).

Men sen spelar ju en hel massa annat in, t ex glukos- och insulin, vilket ju, men nu börjar vi bli väl off topic, gör att insulinresistenta hästar kan vara bokstavligt talat 'hungriga jämt' och vara närmast besatta av att äta, äta och äta. Och försk i USA eller UK (minns ej på rak arm) med någon peptid har visat sig kunna minska frivilligt foderintag, för det påverkar intaget.

Jag borde redan vara i duschen inför dagens jobbpass, men som sagt det var inte menat, och jag tycker jag förklarat det, som att hästar BARA blir mätta av tuggtid och människor BARA av volym. Men just att människan har möjligheten uppleva mättnad av ren volym - också. Medan hästar inte har det och där spelar ättid en större roll då volymdelen i själva magsäcken inte kan ta över på samma vis som hos människa. Vilket väl iofs inte är så konstigt eg då matsmältningen är väldigt olika.

Så, jag kan inte set det annat än att vi är överens eg, men jag uttryckte mig ett par steg FÖR förenklat i mitt första inlägg, och det missuppfattades?

Väldigt OT, men ngt jag tycker är lite f ascinerande, är att en människas mättnads/hungerkänslor kan sättas ganska helt ur spel ganska lätt. Anorektiker t ex, så efter X tids svält, så försvinner hungerkänslorna. Hästar verkar inte ha det på samma vis? Även om aptiten kan sättas ner/försvinna av diverse anledningar.
 
Sv: Varför har ni inte er häst på lösdrift?

Läs mitt inlägg #181 - förtydligade (?) mig där angående normer-fakta-föreställningar!

Jag antar att det finns fakta/statistik som objektivt kan hjälpa en att väga de fyra exemplen du angav mot varandra? Typ att lösdriftens rörelsefrihet ger hästen x extra dagars livslängd avseende hovarnas och benens hållbarhet och y färre koliker, att miljön ger fräschare luftvägar = z dagar osv.

Det är ju lite synd ifall man har ett onödigt stort kontrollbehov avseende t ex foderrester och avföringskonsistens eller att man utgår från vanföreställningen att hästen har behovet att sova i 8 timmar i sträck och av den anledningen väljer att stänga in hästen på en liten yta!

Eller att man är övertygad om att man känner sin häst i alla situationer, men att hästen kanske mest fungerar så pga invant beteende i den aktuella miljön. En släkting till mig säger att hon aldrig skulle kunna ha hästarna på lösdrift, för de VILL ju in klockan 18, annars blir de tokiga (+ att lösdrifter ju bara är för islandshästar och möjligen unghästar. Absolut inte ridhästar). Att min häst faktiskt var en av dessa hästar i 10 år och nu fungerar kalas på vår lösdrift är inte en erfarenhet som blivit registrerad... :grin:

Erfarenheter och föreställningar i all ära, de kan vara hur bra som helst men bör vara under ständig utmaning för utveckling! Tycker som sagt att just hästvärlden i allmänhet är lite sega när det gäller den biten...

Jag har läst ditt inlägg 181

Jag känner inte till någon statistisk öht varken vad gäller att lösdrift skulle förlänga livet/ge mindre kolik osv.

Och ja, det finns nog många som tänker som din vän ;)
 
Sv: Varför har ni inte er häst på lösdrift?

En sanning med modifikation. Vad stör en, i övrigt lugn och trygg, häst? Är störningar ute kraftigare än dom inne, för hästarna? Vad säger att dom inte får tillräcklig vila vid utedrift?

Men är det verkligen nödvändigt eller ens önskvärt med en sådan övervakning? Var dra gränsen? Tempa en frisk häst en gång/timme? Konstant övervakning i boxen, 24/7?

Varför inte acceptera det uppenbara, nämligen att vi alla, även hästar, får ögonblick av påverkan av magfunktioner som ligger lite utanför det vanliga?
Och varför inte acceptera att man inte kan vara med 24/7 och garantera hästen ett problemfritt liv? Om man har en daglig tillsyn och dessutom efter bästa förmåga minskar riskmoment, borde inte det räcka?

Man ser ju på hästarna om dom mår dåligt, och jag tror inte en kontinuerlig kontroll av deras avföring ger så mycket i det fallet. Snarare mår man mycket sämre själv med en sådan kontrollmani.

Dina båda övriga fakta håller jag med om.

LIA

Tja, jag vet med säkerhet att min häst kan vila ostört inne och han är bra på att utnyttja det. Nu börjar han bli vuxen och ligger mindre men som yngre (nu 6) så la han sig ner och vilade i boxen alla fodringar (fodras inne 4 ggr/dag). Hade han fått tillräckligt med vila/lugn i hagen borde han inte så markant valt att vila i boxen? Och man kan inte skylla på hans hästkompis i detta fallet, hon är lugnet själv ute och är aldrig på honom/drar i väg honom. Så just för unghästar är jag nästan mer avigt inställt till utedrift.

Ang kontrollbehov så lägger man ju ribban själv. Det finns ju de som ser sin häst 2-3 h/dag och får förlita sig till stallpersonal/stallkamrater övrig tid.
 
Sv: Varför har ni inte er häst på lösdrift?

Jo precis som jag skrev, en mycket kortsiktig mättnat. Men vatten är bra bulk om du äter lite men näringstät mat, äter man en liten volym bättras mättnaden på av lite extra vatten, men då finns det något annat också för magen att jobba med.
 
Sv: Varför har ni inte er häst på lösdrift?

KL

Jag har haft mina hästar på box och nu mera på utedrift.
Tycker inte det är någon större skillnad för mej om jag har på box eller inte och den ända skillnaden för hästarna är att dem är ute under natten.

Dem har fri tillgång på hö får kraft inne 2gånnger dag och jag gör rent vattenkärlen och mockar varje dag.
Står inne om dem har blivit svettiga efter jobb eller vid busväder och så har jag haft hästarna oavsett om dem har stått på stall eller utedrift.

Om man vinner tid eller inte beror inte på stall eller utedrift utan snarare på hur arbetsvänligt man har utformat det.

Kram
 
Sv: Varför har ni inte er häst på lösdrift?

.........................................
 
Senast ändrad:
Sv: Varför har ni inte er häst på lösdrift?

Jag kommer stælla min hæst i box i vinter av den enkla anledningen att det ær svårt att hitta en exemlarisk løsdriftplats.
Væljer man box har man fler alternativ.

Har dåliga erfarenheter med min hæst i box men i ett lugnt stall med bra hagar så tror jag hon kommer klara det.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
1 502
Senast: CaisaCax
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 939
Senast: Cambrie
·
Ekonomi & Juridik Jag har två hästar, betalar 2500 för varje häst i månaden för lösdrift med full service. Skulle vilja veta om det finns billigare...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 971
Senast: nexxa
·
Anläggning Jag ska bygga några boxar i min ladugård, men har fastnat i ansökan om förpröving. Dels är jag frustrerad över att jag behöver ansöka om...
Svar
17
· Visningar
1 159
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp