Varför tävlar du??

Sv: Varför tävlar du??

För att det är kul.Det ger ett delmål i att bli bättre.Det ger ett kvitto på vad du tränat och hur det gått.Gemenskapen.Kompisarna.Det blir som en livsstil......man åker tillsammans och grillar och fikar och tävlar.Kul helt enkelt.
 
Sv: Varför tävlar du??

Jag tävlar för att jag tycker att det är kul, sen får man ju träffa massa folk och man får motivation till att träna :)
 
Sv: Varför tävlar du??

Att tävla är att utnyttja hästen för eget intresse, egen ambition och för att visa hur bra man är, men ingen tänker på hästens bästa!!!

När man väl är på tävlingsbanan finns inte hästens bästa för ögonen längre, utan bara en själv och det man måste prestera! Detta blir naturligtvis hästen lidande av!

Om ni nu har så roligt båda två, ta av tränset nästa gång och se vad hästen gör, om han tycker att det är så roligt. Om han inte hoppar banan / utför dressyrmomenten tycker han inte att det är like kul som du och då kanske du skulle överväga att ta hans uppfattning i beaktande!
 
Sv: Varför tävlar du??

Att tävla är att utnyttja hästen för eget intresse, egen ambition och för att visa hur bra man är, men ingen tänker på hästens bästa!!!

När man väl är på tävlingsbanan finns inte hästens bästa för ögonen längre, utan bara en själv och det man måste prestera! Detta blir naturligtvis hästen lidande av!

Om ni nu har så roligt båda två, ta av tränset nästa gång och se vad hästen gör, om han tycker att det är så roligt. Om han inte hoppar banan / utför dressyrmomenten tycker han inte att det är like kul som du och då kanske du skulle överväga att ta hans uppfattning i beaktande!


Ett mkt bra ordspråk som du kanske borde fundera på


En ryttare blir aldrig bättre än den häst han sitter på


Om du tror att alla som tävlar bara gör det för "egen" vinning så kanske du bör tänka om lite! Alla jag känner som tävlar sätter alltid hästen i första rummet.

Att tävla genom tvång är inte riktigt dagens sätt att rida, ok att det är så i Ryssland men de ligger också ett antal år bakom oss i hästhantering
 
Sv: Varför tävlar du??

En ryttare blir aldrig bättre än den häst han sitter på

Så du menar att hästen skall utbilda människan? Varför inte lyssna på hästen då? Menar du också att man måste tävla för att kunna prestera och utföra saker? Och hur är det med hästen? Måste du ha en bättre häst för att lära dig? Och när du har lärt dig allt den hästen kan, skall du sälja den då? För då är det ingen relation, utan ett utnyttjande!
 
Sv: Varför tävlar du??

Så du menar att hästen skall utbilda människan? Varför inte lyssna på hästen då? Menar du också att man måste tävla för att kunna prestera och utföra saker? Och hur är det med hästen? Måste du ha en bättre häst för att lära dig? Och när du har lärt dig allt den hästen kan, skall du sälja den då? För då är det ingen relation, utan ett utnyttjande!

Hahaha du kan verkligen vrida på det ordspråket.

Varför måste du analysera den och inte läsa meningen som den faktiskt står?


Nej jag anser att din teori faller när du anser att det bara är människorna som vill tävla.

Har du inte en häst som VILL tävla kommer du aldrig speciellt långt.

Jag tävlar för att visa upp min häst och hur långt vi kommit i vårat samarbete.

Jag skulle aldrig någonsin ge mig ut på tävling om jag inte visste att det fungerade eller om hästen inte vill. Det finns inte i min värld.

Och nej jag rider inte på skarpa bett och har spö och sporrar väldigt sällan.

Och jo mina hästar gillar att hoppa och att arbeta och vi tränar alltid med deras bästa som grund.

Sedan får du och alla andra AN talibaner tro vad ni vill. Och ännu mer tro på det ni ser på de filmer han överdriver i
 
Sv: Varför tävlar du??

Det är så kul:p!! Sen får man ju veta vad man kan behöva träna på också:)
 
Sv: Varför tävlar du??

enkelt svar: för det är roligt och pollen tkr det är skojj :)
inte för att komma till eliten å så :smirk:
 
Sv: Varför tävlar du??

För mig motiverar tävlingarna till träning så att säga. Man har ett mål att rida mot! Finns ju inget roligare än att planera sin tränings- och tävlingstermin.

Jag tävlar i hoppning, dressyr och fälttävlan, vilket gör att jag hela tiden har nya mål inom varje gren och mål i att få min häst till en bra allroundhäst. Långsiktiga målet är stadiga LA dressyr, 120 hopp och iaf lätt fälttävlan (kan inte sikta längre än så eftersom vi precis börjat med detta.)

Jag tycker det är kul att tävla helt enkelt! Det motiverar mig!
Sen är det faktiskt en härlig känsla att rida en snabb och felfri toppenrunda och få känna "jäklar vad bra vi var".
Då blir man stolt både över sig själv och sin häst. :bump:
 
Sv: Varför tävlar du??

Har precis debuterat i tävlingsammanhang med min 4-åring...ca 15 år sen sist för min del,tant har man blivit nu,hihi
Tävlar för att träna hästen socialt och mentalt....
första gången kom vi sist,men det är inget att hänga läpp åt,Jättenöjd var jag ändå!
 
Sv: Varför tävlar du??

Är det för att du vill visa att du är "bäst" skryta lite?
Eller är det för att du vill visa upp dina färdigheter för folk?
dvs du gör det för en rolig sak och ej för tävlingens skull.

En del gå in som bara den för de och bryter nästan ihop
om dem inte kommer på placering.

Vad är tävling för just dig?

:banana:

För att det är så himla kul :banana:

Och känslan över den blå gula är så underbar varenda gång man lyckas!!
 
Sv: Varför tävlar du??

Jag tävlar för att få ett mål med min träning, sen tycker jag att det är grymt roligt att tävla också, inte bara själva tävlingsmomentet utan allt runtomkring också. Och givetvis är det kul om det går bra ibland oxå :D
 
Sv: Varför tävlar du??

jag tävlar för att jag tycker att det är roligt att komma iväg och jag tycker det är roligt med allt folk. hela grejen är helt enkelt skitkul! det är ännu roligare om man får placering, men det är inte det som jag tävlar för :smirk:
 
Sv: Varför tävlar du??

*för att det är kul
*för att vinna
*att ha nåt att kämpa för
*att ta mig framåt med hästen och bli bra
*att visa upp oss

etc. Men mest FÖR ATT DET ÄR SÅ KUL!!:D:D
 
Sv: Varför tävlar du??

Kul att det fanns en såpn här tråd måste jag först säga, tänkte igår på att lägga in en!

Jag tävlar dels av anledningen att jag tycker dte är kul, man fr en sån kick! Pållen älskar dessutom att vara i centrum och han älskar att alla kollar på honom!

Sen tävlar jag för att få reda på om vi är redo att gå vidare i träningen, på träning kan man ju gå tillbaks och ändra, dte går inte på tävling, innan jag går upp i nivå vill jag att det ska sitta bra på dne nivå vi är på, och det är ett utmärkt sätt att märka om man är redo för nästa steg.

Sen är det en social grej med, man träffar ju folk därute och har kul på tävlingarna...

Sen självklart att ha något att träna för, öka motivationen!

Men jag har alltid sagt att häösten äör viktigare än tävlingarna.. Mött på mpnga som säljer sina pållar för de inte håller möttet för de högre klassrna mm.. Aldrig skulle jag göra dte, skulle min ponny tröttna på tävla skulle jag inte utsätta honom flör det mera, han är alltid viktigast!
 
Sv: Varför tävlar du??

Jag tävlar först och främst för att ha roligt, men med min förra häst, när jag tränade inför DM och SM för brukshästar så var det lite mera allvar. Man vill ju göra bra ifrån sig om man representerar länet.
 
Sv: Varför tävlar du??

Det var ett tag sedan jag tävlade nu, men huvudsyftet var att öka hästens värde, att utveckla hästen. Ett andra syfte var att det är spännande, man får en liten kick av det.

När jag rider och tränar vill jag gärna sätta upp delmål, det känns lite mer målinriktat det jag gör då. Jag tycker inte om att bara rida lite på måfå eller hur man nu ska uttrycka det.
 
Sv: Varför tävlar du??

Jag tävlar inte så ofta, men jag ska ev börja med nån pålle x) Ska satsa på mig och Hannibal nu, vi ska väl träna upp lite muskler och tävla klubbtävling till vintern typ xD
Men jag tävlar för att det är kul att visa och se själv vad man kan och att det är så roligt om det går bra! Om det går dåligt är det ju bara att träna på och så xD

Men jag tävlar också för att jag är nyfiken på hur resultatet kommer att se ut och vad som kommer att hända xD

Nu har ni fått mina "tävlingsorsaker"!
MVH Fanny
 
Sv: Varför tävlar du??

Att tävla är att utnyttja hästen för eget intresse, egen ambition och för att visa hur bra man är, men ingen tänker på hästens bästa!!!

När man väl är på tävlingsbanan finns inte hästens bästa för ögonen längre, utan bara en själv och det man måste prestera! Detta blir naturligtvis hästen lidande av!

Om ni nu har så roligt båda två, ta av tränset nästa gång och se vad hästen gör, om han tycker att det är så roligt. Om han inte hoppar banan / utför dressyrmomenten tycker han inte att det är like kul som du och då kanske du skulle överväga att ta hans uppfattning i beaktande!

Är det inte en aningen onyanserad syn på om en häst trivs, om den går att rida utan bett eller inte? Tror att de flesta hästar går att lära att ridas bettlöst om man engagerade sig i det, det handlar ju mest om ett signalsystem. Kan dock hålla med dig om att det finns (alldeles för) mycket ridning i Sverige idag som osar av okunskap och våld. Kan peka på många faktorer som jag tror bidrar till det, men eftersom brist på självkritik är en stor del av det så känns det inte som det är någon större idé... Däremot tycker jag det finns en hel rad mycket tydliga tecken på att en häst intre trivs med situationen utöver att de går emot bettet (istadighet, vägringar, stegrande, återkommande kotledsinflammationer, dåligt hull och kondition, tygelhälta, tom och apatisk blick, omusklad rygg och kors, osv.) Tycker personligen att det är värre när hästen inte är i fysisk form för att tävla (i vissa fall knappt för att ridas alls enligt min mening) än att ryttaren kanske blir lite hård i sin hand då och då (även om det inte heller är något jag förespråkar naturligtvis).

Men eftersom jag kan (eller skulle kunna, om det var tillåtet) tävla både hoppning och dressyr bettlöst (brukar rida med sk. Monty Roberts-grimma, så det är inte ens "äkta" bettlöst) likaväl som med bett så fortsätter jag väl tävla med gott samvete då. ;)
 
Sv: Varför tävlar du??

jag tävlar för att vinna!
eller...

Nej, det gör jag inte. Jag tävlar för att det är roligt, för att se hur långt hästen och jag har kommit, och få det svart på vitt.. Sen är det en otroligt rolig omväxling, och man träffar många nya människor


Att tävling görs för människans räkning tvivlar jag inte på, ej heller på att rindninga görs för henne. Eller, hästhantering...Hästarna föredrar ju inte oss från första början? ;)


Sen att jag har ett galet tävlingssinne är en annan sak, jag älskar att tävla! Känna hur adrenalinet kommer:love: wihuih :D
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 412
Senast: zarmino
·
Fritid Ska på GHS i februari och har köpt biljetter ihop med en kompis. Då det är heldag på lördagen så tänkte jag att jag dyker upp lite...
Svar
17
· Visningar
823
Senast: Squie
·
Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
897
Senast: Nepenthe
·
Dressyr HELT teoretiskt resonemang med några konstiga funderingar 😀 Och kasta in era tankar med, hur ni tror det ser ut, upplevs och är. Man...
9 10 11
Svar
211
· Visningar
11 737
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp