Bukefalos 28 år!

Vårföräldrar 2016 del 5

Hur Många dagar beräknar ni ha kvar vid förskolestart? Om ni kommer spara såklart!

Har visserligen lite äldre bebis men vi kommer ha ca 110-120 dagar kvar + de där 90 lägstanivå. Jag tycker det är jättemånga men min sambo tycker det är lite? Ska bli intressant att höra om/vad ni andra sparat :)
 
Hur Många dagar beräknar ni ha kvar vid förskolestart? Om ni kommer spara såklart!
Vi kommer ha kvar sambons dagar (ska vara ledig senare) ,alla lägstanivådagarna för båda barnen och bara några få vanliga utöver det. 30-40 dagar kanske för båda barnen tillsammans.
Har inte haft möjlighet rent ekonomiskt att spara på dagarna under föräldraledigheten.
 
Hur Många dagar beräknar ni ha kvar vid förskolestart? Om ni kommer spara såklart!

Som jag planerat så blir det 56 dagar kvar på lägsta-nivå. Han kommer vara nästan 18 månader när han skolas in vilket gör att jag tar 5 dgr/veckan från 4 mars 2017 för att inte förlora min SGI. Jag är väldigt mån om att inte förlora den eftersom det kan bli riktigt dumt om den blir nollad :)

I vårt fall så har vi 3 barn i åldrarna från 10 mån till 12 år, samt att vi valt att leva nästan som vanligt med aktiviteter och andra kostnader så det går inte spara mer dagar om jag vill undvika att sambon arbetar ständig övertid ;) :p
 
Här kommer det förmodligen inte finnas speciellt många dagar kvar men det beror mest på att vi vill ha henne hemma så länge som möjligt. Planen är att hon ska skolas in antingen våren eller hösten -18, det beror lite på hur det klaffar med jobb/plugg. Har turen att ha både en mormor och en farmor som kan passa mycket i veckorna om det skulle behövas.

En fråga när vi ändå är inne på SGI och sysselsättning/föräldraledig @Bexzor (och ni andra som har koll): Jag har förstått det som att när ongen fyllt 1 så måste man ta ut föräldraledigt motsvarande en heltidstjänst eller täcka upp med jobb osv. 40 timmar i veckan antar jag är det som räknas? Men om man pluggar heltid på distans, räknas det då som att man är sysselsatt heltid och kan behålla sgi som den är även om man inte ens skulle ta ut en enda föräldrardag? Det borde väl räknas va? Det är nämligen det som är tanken här, jag börjar plugga på distans nu i februari och planen är att inte behöva gå upp i dagar utan kunna fortsätta ta 3-4 dagar i veckan.
 
Här kommer det förmodligen inte finnas speciellt många dagar kvar men det beror mest på att vi vill ha henne hemma så länge som möjligt. Planen är att hon ska skolas in antingen våren eller hösten -18, det beror lite på hur det klaffar med jobb/plugg. Har turen att ha både en mormor och en farmor som kan passa mycket i veckorna om det skulle behövas.

En fråga när vi ändå är inne på SGI och sysselsättning/föräldraledig @Bexzor (och ni andra som har koll): Jag har förstått det som att när ongen fyllt 1 så måste man ta ut föräldraledigt motsvarande en heltidstjänst eller täcka upp med jobb osv. 40 timmar i veckan antar jag är det som räknas? Men om man pluggar heltid på distans, räknas det då som att man är sysselsatt heltid och kan behålla sgi som den är även om man inte ens skulle ta ut en enda föräldrardag? Det borde väl räknas va? Det är nämligen det som är tanken här, jag börjar plugga på distans nu i februari och planen är att inte behöva gå upp i dagar utan kunna fortsätta ta 3-4 dagar i veckan.


Studier är sysselsättning.
 
Här kommer det förmodligen inte finnas speciellt många dagar kvar men det beror mest på att vi vill ha henne hemma så länge som möjligt. Planen är att hon ska skolas in antingen våren eller hösten -18, det beror lite på hur det klaffar med jobb/plugg. Har turen att ha både en mormor och en farmor som kan passa mycket i veckorna om det skulle behövas.

En fråga när vi ändå är inne på SGI och sysselsättning/föräldraledig @Bexzor (och ni andra som har koll): Jag har förstått det som att när ongen fyllt 1 så måste man ta ut föräldraledigt motsvarande en heltidstjänst eller täcka upp med jobb osv. 40 timmar i veckan antar jag är det som räknas? Men om man pluggar heltid på distans, räknas det då som att man är sysselsatt heltid och kan behålla sgi som den är även om man inte ens skulle ta ut en enda föräldrardag? Det borde väl räknas va? Det är nämligen det som är tanken här, jag börjar plugga på distans nu i februari och planen är att inte behöva gå upp i dagar utan kunna fortsätta ta 3-4 dagar i veckan.

Studier räknas som sysselsättning, ja, men för att inte SGI:n ska nollas måste du ta studiemedel från CSN.
 
Här kommer det förmodligen inte finnas speciellt många dagar kvar men det beror mest på att vi vill ha henne hemma så länge som möjligt. Planen är att hon ska skolas in antingen våren eller hösten -18, det beror lite på hur det klaffar med jobb/plugg. Har turen att ha både en mormor och en farmor som kan passa mycket i veckorna om det skulle behövas.

En fråga när vi ändå är inne på SGI och sysselsättning/föräldraledig @Bexzor (och ni andra som har koll): Jag har förstått det som att när ongen fyllt 1 så måste man ta ut föräldraledigt motsvarande en heltidstjänst eller täcka upp med jobb osv. 40 timmar i veckan antar jag är det som räknas? Men om man pluggar heltid på distans, räknas det då som att man är sysselsatt heltid och kan behålla sgi som den är även om man inte ens skulle ta ut en enda föräldrardag? Det borde väl räknas va? Det är nämligen det som är tanken här, jag börjar plugga på distans nu i februari och planen är att inte behöva gå upp i dagar utan kunna fortsätta ta 3-4 dagar i veckan.

Fram till 1 år behövs inget alls, efter 1 år blir det en liten djungel av regler :o

Vad jag förstått så krävs det att man tar studiemedel på samma procent som man har sin beräknade SGI, dvs om den är baserad på 75 procents arbete så krävs minst 75 % studiemedel.
 
Fram till 1 år behövs inget alls, efter 1 år blir det en liten djungel av regler :o

Vad jag förstått så krävs det att man tar studiemedel på samma procent som man har sin beräknade SGI, dvs om den är baserad på 75 procents arbete så krävs minst 75 % studiemedel.

Aha! Det visste jag inte, min tjänst är på 80% så då är det ju det jag behöver täcka upp. Planen är ju att ta några föräldradagar och även köra bidragsdelen från CSN, då borde det inte vara några större svårigheter att få ihop.

Tack! :)
 
Hur Många dagar beräknar ni ha kvar vid förskolestart? Om ni kommer spara såklart!
Vi kommer att ha kvar ung 200 dagar kvar för att slippa ha full tid första tiden. Har inte bestämt oss för än hur vi lägger upp första året på förskola, med sonen körde vi 6 h 3 dagar i veckan vilket kändes lagom, men det kräver ju lite planering med jobb för att få till den lösningen eftersom vi båda pendlar lite längre till arbetet nu.
 
Fram till 1 år behövs inget alls, efter 1 år blir det en liten djungel av regler :o

Vad jag förstått så krävs det att man tar studiemedel på samma procent som man har sin beräknade SGI, dvs om den är baserad på 75 procents arbete så krävs minst 75 % studiemedel.

Och jag fick besked från FK att så länge man tar studiemedel i någon grad så skyddas SGI:n. Min slutsats är att de själva inte vet utan man får köra med hängslen och livrem, eller chansa.
 
Och jag fick besked från FK att så länge man tar studiemedel i någon grad så skyddas SGI:n. Min slutsats är att de själva inte vet utan man får köra med hängslen och livrem, eller chansa.

Idioti, att de ger olika svar. Ska kolla med dem själv också såklart och det blir nog både hängslen och livrem.
 
Vi har nog inte speciellt många dagar kvar när E börjar på förskolan. Vi har inte bestämt än när det blir men just nu tar vi ut sju dagar i veckan så då går det åt snabbt.
Maken och jag pusslar med tiderna så förskolestart blir tidigast hösten 2017 annars våren 2018.

Annars är hon inne i en väldigt bra period nu, hon kryper och går när man håller i henne och det tycker hon är helt fantastiskt kul!
Nya framsteg varje dag känns det som så hon är väldigt glad och tillfreds över allt hon kan. Lilla gullungen :love:
Hon har dock haft en rätt jobbig förkylning som resulterade i ett besök på akuten då hon inte ville äta alls, inte ens amma (hon är väldigt tuttig annars på kvällarna)
Det var dock ingen fara som tur var, hon fick näsdroppar och sen ammade hon igen som vanligt.
 
Vi räknar med att inte ha några dagar kvar alls, men det gör inget, mitt jobb är så flexibelt att somrar och lov säkerligen går att lösa ändå. Vi tar ut 3 dagar i veckan, jag 2 och min sambo 1. Sen jobbar vi båda för att dryga ut pengarna, annars hade det aldrig gått runt, för här finns det många hästar att mätta:p

@Rund här är håret som en utsållad risbuske, tappade allt några månader efter förlossning. Sen såg jag en fin bild på facebook och fick glad i hågen till min (snabba och billiga) frisör som missupppfattade allt helt. Numera stoltserar jag i en riktig kärringfrisyr!

Här går allt som det ska också. Vår pojke verkar ha läst manualen till BVC för han lär sig det han "borde" dagen innan bvc, varken tidigt eller sent. Nu lärde han sig krypa dagen innan 8-månaderskontrollen.
Vi är så kära i vår lille Otto!
 
Rapport från oss! Idag har vi varit på 8-månaderskontroll. J är 77 cm lång och väger 12,5 kilo - följer sin kurva perfekt! :) Hon kryper inte än, men lyckas på nåt sätt ändå alltid ta sig fram till det hon vill nå. Käkar lite burkmat till lunch och middag, men lever fortfarande främst på min mjölk. Vi samsover fortfarande eftersom hon inte vill sova ensam. Och hon är fortfarande den gladaste och finaste bebisen jag nånsin sett. Helt ljuvlig. :heart
 
Här har vi skickat in ansökan om förskoleplats, 15 augusti 2017 är det tänkt att inskolningen ska starta. Så länge har jag aldrig haft de andra hemma :o Hur ska ni andra göra?

Har sökt tjänstledigt för studier så drygt 2 veckor efter börjar jag skolan igen. För 9 år sen började jag läsa på Komvux, och sen dess har jag aldrig riktigt brutit med skolan utan bara tagit långa -och korta - uppehåll. Jag hoppas dock kunna kombinera så att jag kan minska de små barnens tid på förskolan och ta igen den tiden på kvällar/helger.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
71 687
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
20 794
Senast: Rie
·
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
19 645
Senast: Mineur
·
  • Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
863

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp