Vårföräldrar 2016 del 5

Uppdaterar lite i vinterkylan :D

Vi har varit på åttamånaderskontroll, lillgossen växer och är nu 71 cm lång och väger 8,2 kilo. Vikten har planat ut men inom rätt kolumn iaf, antagligen eftersom han rör sej som en mindre virvelvind :angel:
Ställer sej mot allt hela tiden och kryper fort som tusan om han får se nåt spännande! Har inte hittat koden till att flytta fötterna riktigt som i att gå men jag känner att det gör nog inget :angel: Busar med storebror dagarna i ända, så himla söta :love:

Äter mer och mer 'annat' än ersättningen men vi tar det ganska lugnt med maten. Två mål är bytta mot gröt (äter inte välling) så vi är på g, men är nog senare än många andra.
Hur ligger ni andra till med maten?
Nattmat?

Vi äter kvällis 19.30 En flaska vid 00, och en vid 4.00. Sådär lagom en halvtimme innan pappan ska upp :p hn liksom vaknar ju inte o jollrar lite utan det är sova djupt och sen pangbom akuthungrig och det måste vi tala om tydligt och väldigt högt :cool:
då står ändå flaskan färdig i termoväska brevid oss så han behöver liksom inte vänta mer än att bli upplyft ur sängen :grin:
 
Äter mer och mer 'annat' än ersättningen men vi tar det ganska lugnt med maten. Två mål är bytta mot gröt (äter inte välling) så vi är på g, men är nog senare än många andra.
Hur ligger ni andra till med maten?
Nattmat?

J käkar för tillfället 1/2-1 portion gröt morgon och kväll och 1-2 dl barnmat (med fruktpuré efter) ungefär vid lunch och middagstid. Hon ammas även däremellan och ammas till sömns på kvällen.

På natten äter hon fortfarande med 2-3 timmars intervall, så i hennes fall handlar nattamningen mycket mer om trygghet än direkt matbehov. :)
 
Uppdaterar lite i vinterkylan :D

Vi har varit på åttamånaderskontroll, lillgossen växer och är nu 71 cm lång och väger 8,2 kilo. Vikten har planat ut men inom rätt kolumn iaf, antagligen eftersom han rör sej som en mindre virvelvind :angel:
Ställer sej mot allt hela tiden och kryper fort som tusan om han får se nåt spännande! Har inte hittat koden till att flytta fötterna riktigt som i att gå men jag känner att det gör nog inget :angel: Busar med storebror dagarna i ända, så himla söta :love:

Äter mer och mer 'annat' än ersättningen men vi tar det ganska lugnt med maten. Två mål är bytta mot gröt (äter inte välling) så vi är på g, men är nog senare än många andra.
Hur ligger ni andra till med maten?
Nattmat?

Vi äter kvällis 19.30 En flaska vid 00, och en vid 4.00. Sådär lagom en halvtimme innan pappan ska upp :p hn liksom vaknar ju inte o jollrar lite utan det är sova djupt och sen pangbom akuthungrig och det måste vi tala om tydligt och väldigt högt :cool:
då står ändå flaskan färdig i termoväska brevid oss så han behöver liksom inte vänta mer än att bli upplyft ur sängen :grin:

Min skrutt är 11 månader så alla måltider är utbytta.

Vaknar oftast mellan 05-07, då får han en flaska välling , sen gröt (kl.8-9), lunch (kl.12-13), middag (kl16-17) och sen gröt till kvällsmat (kl19). Vi har fortfarande svårt att introducera nya saker, men igår åt han stekt ägg och smörgås till kvällsmat så vi går sakta framåt :) Numera äter han även mosad banan så det får han ibland när vi har fruktstund eller efter lunch.
Han sover hela nätterna, så uppenbarligen så äter han det han behöver på dagen - endast Sempers burkmat och gröt dock. Något annat är ingen idé för det spottar han ut direkt :meh:
 
Min skrutt är 11 månader så alla måltider är utbytta.

Vaknar oftast mellan 05-07, då får han en flaska välling , sen gröt (kl.8-9), lunch (kl.12-13), middag (kl16-17) och sen gröt till kvällsmat (kl19). Vi har fortfarande svårt att introducera nya saker, men igår åt han stekt ägg och smörgås till kvällsmat så vi går sakta framåt :) Numera äter han även mosad banan så det får han ibland när vi har fruktstund eller efter lunch.
Han sover hela nätterna, så uppenbarligen så äter han det han behöver på dagen - endast Sempers burkmat och gröt dock. Något annat är ingen idé för det spottar han ut direkt :meh:
Känner igen det där med nya smaker, här är det storebror som är svår. Den lilla verkar vilja klämma i sej vad som helst :p
 
J käkar för tillfället 1/2-1 portion gröt morgon och kväll och 1-2 dl barnmat (med fruktpuré efter) ungefär vid lunch och middagstid. Hon ammas även däremellan och ammas till sömns på kvällen.

På natten äter hon fortfarande med 2-3 timmars intervall, så i hennes fall handlar nattamningen mycket mer om trygghet än direkt matbehov. :)
Tänkte han också vaknade av närhetsbehov men nä..han dementerar det varje gång :p ibland kan han faktiskt somna om på armen vid 4målet dock, men det är inte så ofta :cool:
 
Känner igen det där med nya smaker, här är det storebror som är svår. Den lilla verkar vilja klämma i sej vad som helst :p

Hade ni problem även med konsistensen på maten? Eller hur utspelar sig hans bekymmer?
Detta är mitt tredje barn men aldrig behövt krångla så här innan. Jag känner mig ibland förvirrad på vad han gillar för även inom Sempers utbud varierar det, han äter tex inte den med rotfrukter och kalvkött. Ibland kan han äta med bitar och sätta i sig en stor burk på 250 gram, vissa dagar så spottar han ut bitarna för då går det inte alls att äta med bitar. Fast det är likadan mat som han ätit innan :confused:

Iofs han äter med glädje - bara det är rätt sort- . Följer sin kurva så han lär ligga på strax innan 15 kg vid 1 års kontrollen, så jag sitter i en bekväm situation där jag slipper truga för att ens få honom att äta. Vi är ibland på öppna förskolan och hör om föräldrar som får kritik för att barnen är för smala, växer för dåligt och äter för dåligt.
 
Hade ni problem även med konsistensen på maten? Eller hur utspelar sig hans bekymmer?
Detta är mitt tredje barn men aldrig behövt krångla så här innan. Jag känner mig ibland förvirrad på vad han gillar för även inom Sempers utbud varierar det, han äter tex inte den med rotfrukter och kalvkött. Ibland kan han äta med bitar och sätta i sig en stor burk på 250 gram, vissa dagar så spottar han ut bitarna för då går det inte alls att äta med bitar. Fast det är likadan mat som han ätit innan :confused:

Iofs han äter med glädje - bara det är rätt sort- . Följer sin kurva så han lär ligga på strax innan 15 kg vid 1 års kontrollen, så jag sitter i en bekväm situation där jag slipper truga för att ens få honom att äta. Vi är ibland på öppna förskolan och hör om föräldrar som får kritik för att barnen är för smala, växer för dåligt och äter för dåligt.

Han hade från början väldigt svårt med bitig mat, åt slätt väldigt länge. (Började äta sent öht)
Han spottar ut om det är fel konsistens ffa men även fel smak eller bara något nytt :meh:
Han behöver ganska många gånger på sej att vänja sej. han får alltid av våran mat men det går trööögt! Han blir två i april, följer sin kurva fint hittills så han får fortsätta äta det han äter och smaka på resten :cool:
 
Min skrutt är 11 månader så alla måltider är utbytta.

Vaknar oftast mellan 05-07, då får han en flaska välling , sen gröt (kl.8-9), lunch (kl.12-13), middag (kl16-17) och sen gröt till kvällsmat (kl19). Vi har fortfarande svårt att introducera nya saker, men igår åt han stekt ägg och smörgås till kvällsmat så vi går sakta framåt :) Numera äter han även mosad banan så det får han ibland när vi har fruktstund eller efter lunch.
Han sover hela nätterna, så uppenbarligen så äter han det han behöver på dagen - endast Sempers burkmat och gröt dock. Något annat är ingen idé för det spottar han ut direkt :meh:
Min dam har istället börjat VÄGRA bli matad, kniper ihop munnen och slår undan handen... :meh: Kan själv är mottot och hon vill gärna ha två bestick att greja med när hon äter (som vi andra ju har). Brukar dock kunna lura i henne lite när hon grejar med sin egen mat så att det blir någonting i lilla magen. Äter dock det mesta god aptit, verkar inte tycka någonting är speciellt osmakligt. Tyvärr har hon börjat vakna en gång på natten för mat nu, gissningsvis pga att hon får i sig lite mindre nu när hon prompt ska äta själv. Damen vill helst inte ha för puread mat utan bitar är det som gäller. Förutom när det kommer till påsar, dem suger hon i sig med god aptit för då får hon ju äta själv. ;)
 
Min dam har istället börjat VÄGRA bli matad, kniper ihop munnen och slår undan handen... :meh: Kan själv är mottot och hon vill gärna ha två bestick att greja med när hon äter (som vi andra ju har). Brukar dock kunna lura i henne lite när hon grejar med sin egen mat så att det blir någonting i lilla magen. Äter dock det mesta god aptit, verkar inte tycka någonting är speciellt osmakligt. Tyvärr har hon börjat vakna en gång på natten för mat nu, gissningsvis pga att hon får i sig lite mindre nu när hon prompt ska äta själv. Damen vill helst inte ha för puread mat utan bitar är det som gäller. Förutom när det kommer till påsar, dem suger hon i sig med god aptit för då får hon ju äta själv. ;)

Känner igen det där med "kan själv" Vår lilla dam är likadan :D. Som tur är ammar jag mycket fortfarande så jag känner mig trygg med att hon får i sig det hon behöver även om det inte blir stora mängder vanlig mat hon får i sig.
 
Igår tog min lillfis sina första steg! Känner dubbla känslor, häftigt med utvecklingen som sker i de små liven och samtidigt är det ju bara mer tydligt att hon är mindre och mindre liten bebis och mer och mer liten tjej. Bebissuget vaknade till liv igen men maken är absolut inte sugen på fler.
 
Skulle nog aldrig skrivit om hans matvanor för igår natt började han kräkas. Allt han fått behålla är minimalt med fruktpure och vätskeersättning så han bor mest i våran famn då han är både trött och hungrig. 11 månader och magsjuk för första gången är väl iofs helt okej, men han förstår inte varför han inte får äta så mycket. Nu har han inte kräkts sen igår kväll men nu började sambon kräkas istället :yuck::(
 
Vem här var det som la ut ett recept på ngn slags fingermat med frukt och fröer man gjorde i ugnen? Försöker googla men hittar ingenting liknande:(
 
Lillen på snart tio månader äter oftast bra. Är lite olika hur många mål som blir mat. Frukost och kvällsgröt och lunch är nästan alltid mat. Sedan kan ytterligare ett mål bli mat. Resten amning. Ammar oftast 1-3 ggr under dagen. Ibland mer och som idag 0 ggr mellan uppstigning och sänggång.

Om nätterna samsover vi och jag ammar fritt. Han brukar då amma med 1-3 timmars mellanrum, oftast kring varannan timme, och tar en större eller mindre slurk.
 
Flera nätter nu har gossen inte krävt mat om natten utan bara närhet, ingen är gladare än jag :o jag har på riktigt somnat vid matningarna det senaste och tappat flaskan i sängen :angel:
Så han har alltså somnat om när han fått komma till vår säng och blivit jättearg på mamma som trott han vill ha mat :D
Får se hur länge det håller sej. Har alltid flaska att erbjuda iaf.

Men så äter han mer riktig mat på dagarna nu så det spelar säkert in. Han äter bara två och ett halvt mål ersättning om dagen nu. (Andra halvan är frukostmackan:p)
Han är väldigt matintresserad, äter allt om han får :cool:
 
Här kör vi separationsfas, förkylning och jobbig tandsprickning i överkäken på samma gång. Hej vad det går! Blir ytterst sporadisk sömn för mig på nätterna eftersom hon vill snutta konstant för att lindra den eländiga tandsprickningen och på dagarna sover hon bara i vagnen och bara om den rullar. Och hon vill egentligen inte äta vanlig mat alls för tillfället, men vi lyckas lura i henne lite genom att ge klämmisar medan hon grejar med nån leksak/åker vagn.

Jag försöker tänka positivt och gläds åt att jag iaf tappat en del i vikt av det här...;)
 
Här svänger det fort. Douglas äter numera allt ,bara han får äta själv. Så till kvällsmat igår åt han potatis och köttfärslimpa. Samma maträtt vägrar han äta om vi matar honom.
Så vi försöker få in frukost och kvällsmat som stående plockmat eftersom han tar 1 timme på sig då han är lättdistraherad .Tyvärr finns inte alltid den tiden här till lunch och middag.

På lördag blir vår minsting 1 år, året har gått så fort :love:
Mycket har hänt, ännu kryper han bara. Kör gärna metoden "vargen kommer" - när något inte passar honom så man springer i raketfart för att inse att han bara inte kommer åt en leksak i leksaksbacken, inte kan ta katten i soffan eller liknande. Vilket gör att man inte alltid vet när han skadat sig eller inte, för skriket är exakt samma vid motgång som vid skada.

Från denna lilla guldklimp
bgydijiiqsxljap.jpg


Till detta
ghyzugztanccdkv.jpg
 
Här svänger det fort. Douglas äter numera allt ,bara han får äta själv. Så till kvällsmat igår åt han potatis och köttfärslimpa. Samma maträtt vägrar han äta om vi matar honom.
Så vi försöker få in frukost och kvällsmat som stående plockmat eftersom han tar 1 timme på sig då han är lättdistraherad .Tyvärr finns inte alltid den tiden här till lunch och middag.

På lördag blir vår minsting 1 år, året har gått så fort :love:
Mycket har hänt, ännu kryper han bara. Kör gärna metoden "vargen kommer" - när något inte passar honom så man springer i raketfart för att inse att han bara inte kommer åt en leksak i leksaksbacken, inte kan ta katten i soffan eller liknande. Vilket gör att man inte alltid vet när han skadat sig eller inte, för skriket är exakt samma vid motgång som vid skada.

Från denna lilla guldklimp
bgydijiiqsxljap.jpg


Till detta
ghyzugztanccdkv.jpg
Åh så söt!
 
Kul att läsa hur det går för er andra ibland. Här går allt bra, H kryper inte men tog några "krypsteg" tidigare i veckan för att sedan fortsätta med sitt ålande. :D
Han reser sig upp och går utefter möblerna eller hållandes i våra fingrar. Men så igår började han gå helt själv när han och sambon lekte, och gick typ 20 steg bara sådär:p:love: Sedan har han gått ett par gånger till, men inte lika långt. Vad fort det gick!
Äter typ allt han får smaka och blir lite ilsk om han inte får:p

Måste fråga er andra. Hur sover era små? H sover typ 22-8. Sedan vill han sova typ 10-11.30 och ibland ca 14-15.30 och sedan oftast typ 19-20.30.
Min mor tyckte han sov mycket dagtid sa hon, men hur mycket sover era nu? H är 10,5 mån nu ca.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
71 340
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
20 636
Senast: Rie
·
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
19 485
Senast: Mineur
·
  • Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
857

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp