Bukefalos 28 år!

Vårföräldrar 2016 del 5

Här har vi skickat in ansökan om förskoleplats, 15 augusti 2017 är det tänkt att inskolningen ska starta. Så länge har jag aldrig haft de andra hemma :o Hur ska ni andra göra?

Har sökt tjänstledigt för studier så drygt 2 veckor efter börjar jag skolan igen. För 9 år sen började jag läsa på Komvux, och sen dess har jag aldrig riktigt brutit med skolan utan bara tagit långa -och korta - uppehåll. Jag hoppas dock kunna kombinera så att jag kan minska de små barnens tid på förskolan och ta igen den tiden på kvällar/helger.
Vi tänker oss våren 2018 men tror oss inte få plats förrän hösten 2018. Men hur fungerar det eg, kan man tacka nej till annan plats än den man har som förstaval?
 
Vi tänker oss våren 2018 men tror oss inte få plats förrän hösten 2018. Men hur fungerar det eg, kan man tacka nej till annan plats än den man har som förstaval?

Det där är väl individuellt från kommun till kommun. Här i Stockholm förlorar du platsgarantin om du tackar nej till en erbjuden plats. Vi räknar inte med att få plats på någon av de fem förskolor vi har på vår lista, men är garanterade plats på en förskola någonstans inom vår stadsdel den månad vi har ansökt om att börja. Tackar vi nej till den för att vi hellre vill ha nån annan så kan det ta hur lång tid som helst att få plats eftersom vi bor i en väldigt barnrik del av stan...
 
Här har vi skickat in ansökan om förskoleplats, 15 augusti 2017 är det tänkt att inskolningen ska starta. Så länge har jag aldrig haft de andra hemma :o Hur ska ni andra göra?

Har sökt tjänstledigt för studier så drygt 2 veckor efter börjar jag skolan igen. För 9 år sen började jag läsa på Komvux, och sen dess har jag aldrig riktigt brutit med skolan utan bara tagit långa -och korta - uppehåll. Jag hoppas dock kunna kombinera så att jag kan minska de små barnens tid på förskolan och ta igen den tiden på kvällar/helger.
Vi skolar också in då, fast måndagen veckan innan.
Äldsta har ju inte börjat än heller så båda skolas in samtidigt.
Sen börjar jag jobba veckan efter,efter två och ett halvt år hemma :D
 
Här har vi skickat in ansökan om förskoleplats, 15 augusti 2017 är det tänkt att inskolningen ska starta. Så länge har jag aldrig haft de andra hemma :o Hur ska ni andra göra?

Har sökt tjänstledigt för studier så drygt 2 veckor efter börjar jag skolan igen. För 9 år sen började jag läsa på Komvux, och sen dess har jag aldrig riktigt brutit med skolan utan bara tagit långa -och korta - uppehåll. Jag hoppas dock kunna kombinera så att jag kan minska de små barnens tid på förskolan och ta igen den tiden på kvällar/helger.

Vi ska väl snart skicka in ansökan om att få skola in aug-17, de ville inte ha ansökan tidigare än 6 mån innan fattade jag det som. Vi har typ 4 förskolor inom promenadavstånd så hoppas på någon av dem, annars kan det bli upp till en mil om vi får någon av de längst bort i kommunen :meh:

Lillskit har nyss börjat få tänder, två nere. Var gnällig vid matning typ en dag, sen vart det bra igen. Men usch vilka hemska bajsblöjor han gör nu sedan tänderna kom upp! Och istället för typ 2 om dagen, är det typ 5..!
Men han äter och mår bra och verkar nöjd med att åla runt. :love:
 
Vi tänker oss våren 2018 men tror oss inte få plats förrän hösten 2018. Men hur fungerar det eg, kan man tacka nej till annan plats än den man har som förstaval?

2005 när jag skolade in äldsta sonen så kom han in på ett helt annat dagis än mina val. Kommunens svar var att det var fullt överallt, och om jag tackade nej till den platsen så blev han helt enkelt utan plats.

2015 och nu 2017 så har jag sökt endast ett förstaval. 2015 var det in på stadens barnomsorg för obekväma tider, och nu är det för att jag vill ha samma förskola till båda barnen. Den obekväma barnomsorgen har högt tryck, så de vill inte ta in några där i år eftersom det finns inte plats så vi har sökt vanliga barnomsorgen.
 
Vi ska väl snart skicka in ansökan om att få skola in aug-17, de ville inte ha ansökan tidigare än 6 mån innan fattade jag det som. Vi har typ 4 förskolor inom promenadavstånd så hoppas på någon av dem, annars kan det bli upp till en mil om vi får någon av de längst bort i kommunen :meh:

Lillskit har nyss börjat få tänder, två nere. Var gnällig vid matning typ en dag, sen vart det bra igen. Men usch vilka hemska bajsblöjor han gör nu sedan tänderna kom upp! Och istället för typ 2 om dagen, är det typ 5..!
Men han äter och mår bra och verkar nöjd med att åla runt. :love:

Kommuner har olika riktlinjer har jag märkt, för i grannkommunen ska de helst skicka in ansökan redan när barnen är nyfödda då trycket är högt.

Härligt med gångavstånd! :p Vår närmaste förskola ligger 6,5 km bort men vi har valt inne i stan och dit har vi 14,5 km. Så ja, 6 mil bilkörning varje gång som mellersta sonen har sina 15 timmar på förskolan O_o :o
 
Men om man tackar nej till andrahandsvalen osv. och troget står kvar i kön för sin favoritförskola, får man stå kvar i kön för den förskolan då också och få första platsen som blir ledig? Tänkte ansöka våren 2018 och sen är det inte hela världen om det dröjer till hösten för oss. Men då vill vi såklart vara garanterade helst.
 
Här har vi skickat in ansökan om förskoleplats, 15 augusti 2017 är det tänkt att inskolningen ska starta. Så länge har jag aldrig haft de andra hemma :o Hur ska ni andra göra?

Har sökt tjänstledigt för studier så drygt 2 veckor efter börjar jag skolan igen. För 9 år sen började jag läsa på Komvux, och sen dess har jag aldrig riktigt brutit med skolan utan bara tagit långa -och korta - uppehåll. Jag hoppas dock kunna kombinera så att jag kan minska de små barnens tid på förskolan och ta igen den tiden på kvällar/helger.

Stina ska skolas in typ sista veckan i augusti. Känns både bra och skit på samma gång :crazy:.

Men jag ska vara föräldraledig igen på 50 % nu i april, maj och juni, 100 % i juli och semester i augusti så det känns :up: :D.
 
Här har vi skickat in ansökan om förskoleplats, 15 augusti 2017 är det tänkt att inskolningen ska starta. Så länge har jag aldrig haft de andra hemma :o Hur ska ni andra göra?

Vi har planerat att låta J börja i januari 2018. (Om hon känns redo för förskola då, annars har min man möjlighet att vara hemma med henne ett tag till.)
 
Stina ska skolas in typ sista veckan i augusti. Känns både bra och skit på samma gång :crazy:.

Men jag ska vara föräldraledig igen på 50 % nu i april, maj och juni, 100 % i juli och semester i augusti så det känns :up: :D.

Jag känner igen känslan, skräckblandad förtjusning O_o Hur gammal är din äldsta dotter? Är hon kvar på förskolan?

Vad gött med så långledigt :p, turas om ni om med att vara hemma med Stina när du är föräldraledig 50 %?
 
Vi har planerat att låta J börja i januari 2018. (Om hon känns redo för förskola då, annars har min man möjlighet att vara hemma med henne ett tag till.)

"Om hon känns redo .. " - Du får gärna utveckla lite mer hur ni tänker runt det :)

Jag kommer börja studera och hoppas kunna hämta tidigt samt vara ledig nån dag ibland (med det minuset att studera på helgen, men de små barnen slipper heltid på förskolan). För mig känns det för dumt att ha dem på heltid när de är så små och ingen av mina två äldre barn gick heltid vid den åldern.
 
"Om hon känns redo .. " - Du får gärna utveckla lite mer hur ni tänker runt det :)

Vi har flera vänner och släktingar som på olika sätt upplevde att barnen kändes för små/omogna/inte tillräckligt utvecklade/etc för att egentligen passa i/må bra av förskoleverksamhet, men ändå lät dem börja eftersom de planerat in jobb och inte hade något alternativ. Vi har sedan innan hon föddes planerat för att kunna vara lite flexibla om vi känner att J inte har behov av förskola vid 18 månader (nu visade sig hon vara en oerhört social och framåt individ, så det blir nog inga problem - men det visste vi ju inte då :))
 
Vi har flera vänner och släktingar som på olika sätt upplevde att barnen kändes för små/omogna/inte tillräckligt utvecklade/etc för att egentligen passa i/må bra av förskoleverksamhet, men ändå lät dem börja eftersom de planerat in jobb och inte hade något alternativ. Vi har sedan innan hon föddes planerat för att kunna vara lite flexibla om vi känner att J inte har behov av förskola vid 18 månader (nu visade sig hon vara en oerhört social och framåt individ, så det blir nog inga problem - men det visste vi ju inte då :))

Jag tror att jag är med på hur du tänker :)

Själv har jag haft översociala barn, varav mellersta barnet redan på första dagen på inskolningen smet in i köket till "köksan" för fullt samtal :rofl: 15 månader gammal och inskolningen var klar inom några dagar. Nästan samma sak med äldsta sonen när han var 13 månader. Vår lille fjant är mer svårflörtad så jag är glad att han inte ska skolas in snart utan att han kan vara hemma lite till. Vi går till öppna förskolan för lite mjukstart, något jag gjort med alla mina barn, och det verkar hjälpa :p Verkligen ett tips för att se hur ens barn reagerar i hög ljudnivå med många barn :up:

Men jag har sett alldeles för många barn som skriker och får panik på förskolan även när föräldrar lämnat. Det skär i hjärtat även om man vet att de föräldrarna har ofta inget val :(
 
Jag känner igen känslan, skräckblandad förtjusning O_o Hur gammal är din äldsta dotter? Är hon kvar på förskolan?

Vad gött med så långledigt :p, turas om ni om med att vara hemma med Stina när du är föräldraledig 50 %?

Nej min lilla förstfödda går i skolan, åren går så fort :nailbiting:.

Ja vi jobbar båda 50 % vardera from april, ska bli skönt. Tacksam för att vi har sådant arbete som möjliggör detta :).
 
Nej min lilla förstfödda går i skolan, åren går så fort :nailbiting:.

Ja vi jobbar båda 50 % vardera from april, ska bli skönt. Tacksam för att vi har sådant arbete som möjliggör detta :).

Oj jösses, jag trodde hon gick i förskolan. Har totalt missat att du har lite längre mellan barnen.

Ja, flexibelt jobb är toppen. Det har sambon med, men tyvärr så måste han istället flexa vid läkarbesök med barnen som nu är drygt 1 gång i månaden.
 
Oj jösses, jag trodde hon gick i förskolan. Har totalt missat att du har lite längre mellan barnen.

Ja, flexibelt jobb är toppen. Det har sambon med, men tyvärr så måste han istället flexa vid läkarbesök med barnen som nu är drygt 1 gång i månaden.

Sju år mellan dom, alldeles perfekt tycker jag :D. Oj, läkarbesök så ofta :(, hoppas det löser sig snart :heart.
 
Sju år mellan dom, alldeles perfekt tycker jag :D. Oj, läkarbesök så ofta :(, hoppas det löser sig snart :heart.

Håller med, jag har 9 år mellan äldsta och mellersta barnet, det är perfekt :D

Ja, det blir många läkarbesök när det är två barn inkopplade på sjukvården. Inget allvarligt som tur är, lite återbesök och arbetsterapin mest. Kanske inte läkarbesök i den benämningen men dock på SKaS nästan alla gånger :)
 
Vår lille grubblare fascinerar mig , han har precis lärt sig krypa så han tar det lugnt i livet eftersom han blir 11 månader om några dagar. Men när det gäller att plocka klossar så är han otroligt grym och snabbtänkt.

Han har en klosselefant från BR, och han försöker stoppa klossarna i de små hålen. Han gör det några försök men öppnar sen "öron-luckan" och lägger in dom där istället :laugh:
 
Idioti, att de ger olika svar. Ska kolla med dem själv också såklart och det blir nog både hängslen och livrem.

Lite sen på bollen här men fått svar?

Jag mailade fk ang. samma fråga tidigare i januari och fick svaret att man måste ta studiemedel i den omfattning som behövs för att komma upp till heltidssysselsättning. Alltså funkar studier 50% och för 50%. Får inte ta ut fl om man befinner sig ex i skolan den dagen. Men distans är ju inga problem.
 
Lite sen på bollen här men fått svar?

Jag mailade fk ang. samma fråga tidigare i januari och fick svaret att man måste ta studiemedel i den omfattning som behövs för att komma upp till heltidssysselsättning. Alltså funkar studier 50% och för 50%. Får inte ta ut fl om man befinner sig ex i skolan den dagen. Men distans är ju inga problem.

Happ, stämmer det så är min SGI rökt. Tack FK. :p (Nu får det inga praktiska konsekvenser för mig om allt går som det ska, men lite surt ändå).
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
71 466
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
20 683
Senast: Rie
·
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
19 554
Senast: Mineur
·
  • Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
861

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hovelände
  • Trollet rymmer
  • Insektsmedel

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp