Vårföräldrar 2016 del 5

Kul att läsa hur det går för er andra ibland. Här går allt bra, H kryper inte men tog några "krypsteg" tidigare i veckan för att sedan fortsätta med sitt ålande. :D
Han reser sig upp och går utefter möblerna eller hållandes i våra fingrar. Men så igår började han gå helt själv när han och sambon lekte, och gick typ 20 steg bara sådär:p:love: Sedan har han gått ett par gånger till, men inte lika långt. Vad fort det gick!
Äter typ allt han får smaka och blir lite ilsk om han inte får:p

Måste fråga er andra. Hur sover era små? H sover typ 22-8. Sedan vill han sova typ 10-11.30 och ibland ca 14-15.30 och sedan oftast typ 19-20.30.
Min mor tyckte han sov mycket dagtid sa hon, men hur mycket sover era nu? H är 10,5 mån nu ca.

Det är så himla individuellt. Stina har aldrig sovit mycket. Nu sover hon mellan typ 20.30-21.00 till 6.00-7.00 och sedan 1 eller 2 pass på dagen, runt 1-2 h allt som allt.

Min andra dotter sov tre pass a' 1 h per gång vid samma ålder.
 
Det är så himla individuellt. Stina har aldrig sovit mycket. Nu sover hon mellan typ 20.30-21.00 till 6.00-7.00 och sedan 1 eller 2 pass på dagen, runt 1-2 h allt som allt.

Min andra dotter sov tre pass a' 1 h per gång vid samma ålder.
Jo man vet ju att allt är individuellt. Och är han trött så får han sova tänker jag. Men man kanske måste försöka få in honom på att bara sova efter lunch innan han ska börja förskolan i aug..
Men alltid intressant att höra hur andra har det.
 
Vår gosse sover 20-7.
Vaknar till för lite närhet/napp men det är mer ellernindre i sömnen.
Han verkar ha sluta nattätit faktiskt. (Håller tummarna för det!) Annars är det mat 00 och 04.
Sover ca 30 min på förmiddagen, 2-3 h efter lunch och eventuellt 30-60 minuter vid 18tiden.
Han är 9 månader.

Storebror blir två i april, han sov fm(1h) och em (2h) till han var över året iaf. Och 21-9 om natten. Efter året började han med ett sovpass istället.

Båda får sova om de vill när de vill, men de håller sej nästan alltid till sina tider vart de än är och hur stojigt det än är :)
 
I tisdags var vi på BVC för 10 månaderskoll. Ongen väger 8260g och är 70,7 cm lång, började åla och krypa som en tok vid 8 månaders ålder och hade därför bara gått upp 60 gram på de här två månaderna men annars var allt tiptop!

Hon äter 1-2 mål ersättning om dagen och de andra målen äter hon det vi äter eller liknande. 1 mål gröt om dagen brukar det bli också.

Ställer sig mot allt och går längs möbler, element, väggar, dörrar och typ allt annat livsfarligt! :D Är även världens pratigaste onge, det är i princip inte en sekunds tystnad när bebis är vaken och hon pekar på lampa och kan pussas om hon känner sig på det humöret :love: Däremot har hon ett jäkla humör när något inte blir som hon vill, alla säger att hon ärvt det efter hennes kära mor :cautious:

Dagtid sover hon lite olika, vaknar hon 7 på morgonen så sover hon ca 20-50 min på förmiddagen (runt 10-11) och oftast en stund på eftermiddagen runt 14-15. Men vaknar hon senare än 7 så blir det inte en förmiddagslur utan en lite tidigare eftermiddagslur och sen somnar hon för natten vid 19-20 och sover hela natten :)

6A62A116-6874-41A9-A2E3-BF4D3C732394_zpsekvhz8sl.jpg

E0BDA8AA-B763-4572-8712-3D0BC61901AF_zpsj461bixw.jpg

4D42CB1C-DEDA-40ED-B55F-84E0245C8B17_zps0sxhnupw.jpg

:love:
 
Kul att läsa hur det går för er andra ibland. Här går allt bra, H kryper inte men tog några "krypsteg" tidigare i veckan för att sedan fortsätta med sitt ålande. :D
Han reser sig upp och går utefter möblerna eller hållandes i våra fingrar. Men så igår började han gå helt själv när han och sambon lekte, och gick typ 20 steg bara sådär:p:love: Sedan har han gått ett par gånger till, men inte lika långt. Vad fort det gick!
Äter typ allt han får smaka och blir lite ilsk om han inte får:p

Måste fråga er andra. Hur sover era små? H sover typ 22-8. Sedan vill han sova typ 10-11.30 och ibland ca 14-15.30 och sedan oftast typ 19-20.30.
Min mor tyckte han sov mycket dagtid sa hon, men hur mycket sover era nu? H är 10,5 mån nu ca.
Min sover 19-20 till allt mellan 9-12.. Så hon sover sjukt mkt. Sover hela nätter. Sover ca 16 h per dygn just nu.
 
Kul att läsa hur det går för er andra ibland. Här går allt bra, H kryper inte men tog några "krypsteg" tidigare i veckan för att sedan fortsätta med sitt ålande. :D
Han reser sig upp och går utefter möblerna eller hållandes i våra fingrar. Men så igår började han gå helt själv när han och sambon lekte, och gick typ 20 steg bara sådär:p:love: Sedan har han gått ett par gånger till, men inte lika långt. Vad fort det gick!
Äter typ allt han får smaka och blir lite ilsk om han inte får:p

Måste fråga er andra. Hur sover era små? H sover typ 22-8. Sedan vill han sova typ 10-11.30 och ibland ca 14-15.30 och sedan oftast typ 19-20.30.
Min mor tyckte han sov mycket dagtid sa hon, men hur mycket sover era nu? H är 10,5 mån nu ca.
Lilla M blev 1 år i fredags och sover 19-7 samt 1h på förmiddagen och 1h på eftermiddagen. Igår var det kalas på släkten och då skippade lilla fröken eftermiddagspasset (gick absolut inte komma till ro när hela huset var fullt med folk som ville roa damen).
 
Här svänger det fort. Douglas äter numera allt ,bara han får äta själv. Så till kvällsmat igår åt han potatis och köttfärslimpa. Samma maträtt vägrar han äta om vi matar honom.
Så vi försöker få in frukost och kvällsmat som stående plockmat eftersom han tar 1 timme på sig då han är lättdistraherad .Tyvärr finns inte alltid den tiden här till lunch och middag.

På lördag blir vår minsting 1 år, året har gått så fort :love:
Mycket har hänt, ännu kryper han bara. Kör gärna metoden "vargen kommer" - när något inte passar honom så man springer i raketfart för att inse att han bara inte kommer åt en leksak i leksaksbacken, inte kan ta katten i soffan eller liknande. Vilket gör att man inte alltid vet när han skadat sig eller inte, för skriket är exakt samma vid motgång som vid skada.

Från denna lilla guldklimp
bgydijiiqsxljap.jpg


Till detta
ghyzugztanccdkv.jpg
Sötnöt! :love: Och vad mycket hår!

Min lillfis är fortfarande en flintis.
DAD1BF47-94B5-44B2-B50E-F37DF0E4FDAB_zpsm2ppcnnc.jpg

Bestämd så in i bomben och en riktig tuffing men glad nästan jämt. Till mammas stora förtjusning är hon redan tokig i hästar. Smackar åt allt hästliknande, blir rasande om hon inte får leda shettisen (dvs hon håller i grimskaftet i vagnen och "ger order" till världens snällaste ponny som lugnt finner dig och lyder) och gråter hjärtskärande när mamma inte orkar trampa 778 varv till med ponnyn utan lyfter ner henne från sadeln (brorsan får sitta med och hålla i henne såklart). Favoritleksakerna hemma är en "galopperande" draghäst och gummihästen på bilderna som man kan sitta och studsa och smacka på :).
 
I tisdags var vi på BVC för 10 månaderskoll. Ongen väger 8260g och är 70,7 cm lång, började åla och krypa som en tok vid 8 månaders ålder och hade därför bara gått upp 60 gram på de här två månaderna men annars var allt tiptop!

Hon äter 1-2 mål ersättning om dagen och de andra målen äter hon det vi äter eller liknande. 1 mål gröt om dagen brukar det bli också.

Ställer sig mot allt och går längs möbler, element, väggar, dörrar och typ allt annat livsfarligt! :D Är även världens pratigaste onge, det är i princip inte en sekunds tystnad när bebis är vaken och hon pekar på lampa och kan pussas om hon känner sig på det humöret :love: Däremot har hon ett jäkla humör när något inte blir som hon vill, alla säger att hon ärvt det efter hennes kära mor :cautious:

Dagtid sover hon lite olika, vaknar hon 7 på morgonen så sover hon ca 20-50 min på förmiddagen (runt 10-11) och oftast en stund på eftermiddagen runt 14-15. Men vaknar hon senare än 7 så blir det inte en förmiddagslur utan en lite tidigare eftermiddagslur och sen somnar hon för natten vid 19-20 och sover hela natten :)

6A62A116-6874-41A9-A2E3-BF4D3C732394_zpsekvhz8sl.jpg

E0BDA8AA-B763-4572-8712-3D0BC61901AF_zpsj461bixw.jpg

4D42CB1C-DEDA-40ED-B55F-84E0245C8B17_zps0sxhnupw.jpg

:love:
Gullunge! :love:
 
Hehe, kul att höra att det är fler barn än H som börjar få väldigt mycket åsikter om hur saker ska göras:D
 
Sötnöt! :love: Och vad mycket hår!

Min lillfis är fortfarande en flintis.
DAD1BF47-94B5-44B2-B50E-F37DF0E4FDAB_zpsm2ppcnnc.jpg

Bestämd så in i bomben och en riktig tuffing men glad nästan jämt. Till mammas stora förtjusning är hon redan tokig i hästar. Smackar åt allt hästliknande, blir rasande om hon inte får leda shettisen (dvs hon håller i grimskaftet i vagnen och "ger order" till världens snällaste ponny som lugnt finner dig och lyder) och gråter hjärtskärande när mamma inte orkar trampa 778 varv till med ponnyn utan lyfter ner henne från sadeln (brorsan får sitta med och hålla i henne såklart). Favoritleksakerna hemma är en "galopperande" draghäst och gummihästen på bilderna som man kan sitta och studsa och smacka på :).
Åh men fuskiga du som fått en hästtokig unge!!!! Blir så avis!!
 
Frejsaren är 10,5 månad nu, och nära 80 cm lång. Hon går med gåvagn, klappar händerna, pussas och spelar gitarr :D

Hon har sagt mamma i perioder, men det kommer och går. Hon har suttit på min häst vid några tillfällen, dock stillastående än så länge. Sitter där och klappar på manken :heart

Hon vaknar fortfarande 2-3 ggr på nätterna (fler om katten boxar på henne :cautious:) vilket är lite jobbigt, men för nån vecka sen slutade hon självvalt med napp! Det känns riktigt bra, känns som att vi undvek en eventuell jättefight senare :)
 
Hehe, kul att höra att det är fler barn än H som börjar få väldigt mycket åsikter om hur saker ska göras:D
Här har vi också oerhörda åsikter,tex om det inte går som man vill :angel:
Särskilt om storebror norpar något från honom eller föräldrarna stänger en grind/dörr som man hade tänkt spurta in igenom :laugh:
Han blir j ä t t e a r g ! :p
Som tur är går det snabbt över!
 
Här har vi också oerhörda åsikter,tex om det inte går som man vill :angel:
Särskilt om storebror norpar något från honom eller föräldrarna stänger en grind/dörr som man hade tänkt spurta in igenom :laugh:
Han blir j ä t t e a r g ! :p
Som tur är går det snabbt över!

Ja, elaka grindar har vi med här. Douglas sitter på andra sidan och tar ut sin ilska tills man hämtar honom. Väldigt spännande dagar ibland då grindar måste stängas eller hör och fasa, när han får sitta i sin spjälsäng för att storebror på 3 år sitter på toaletten. Katastrof!

I lördags lämnade vi honom helt själv med barnvakten i drygt 3 timmar. Han har aldrig blivit lämnad själv innan, utan de få tillfällen som vi har barnvakt så är minst 1 syskon kvar hemma. Vad det skar i mammahjärtat att se honom bli ledsen när vi klädde på oss ytterkläderna och sen gick utan honom. Han hade dock lugnat ner sig fort, och sov när vi kom hem.
 
Tänkte att mina kunde bli lite hästtokiga :angel:

Stora var med o skulle borsta häromdagen, jo tjena :cool:
han skulle befinna sej bakom under och överallt och särskilt kul var det ju eftersom jag förmanade honom att inte göra så :cautious::p
Helst ville han sitta på och klappa dock :love:
Hästen är sjukt snäll så det gick ju bra, han tittade på gossen och nästan suckade :laugh: men hästar är ju hästar.
Barnet fick sätta sej i vagnen igen tills hästarna släppts ut :cool:
De är med i stallet varje dag så stalltid får de massor.

Funderade på om man inte skulle haft en stensäker Barnponny att åka på lite, eller köra och att pyssla med och umgås med.
Men det är kanske mest mamman som skulle gilla :grin:
 
Tänkte att mina kunde bli lite hästtokiga :angel:

Stora var med o skulle borsta häromdagen, jo tjena :cool:
han skulle befinna sej bakom under och överallt och särskilt kul var det ju eftersom jag förmanade honom att inte göra så :cautious::p
Helst ville han sitta på och klappa dock :love:
Hästen är sjukt snäll så det gick ju bra, han tittade på gossen och nästan suckade :laugh: men hästar är ju hästar.
Barnet fick sätta sej i vagnen igen tills hästarna släppts ut :cool:
De är med i stallet varje dag så stalltid får de massor.

Funderade på om man inte skulle haft en stensäker Barnponny att åka på lite, eller köra och att pyssla med och umgås med.
Men det är kanske mest mamman som skulle gilla :grin:
Klart barnen ska ha en ponny! :p Jag köpte ju en supersnäll shettis (ja, jag vet att det ligger en motsägelse i just det ;)) till sonen för något år sedan för att han skulle tycka det var roligt att vara med på stallet. Och visst gillar han sin ponny och tycker det är roligt när han är där men han tjatar inte direkt ihjäl sig varje dag om att få hänga med. Än så länge är det nog mest jag som är gladast i vår lilla ponny. Men som sagt, hoppet är tänt nu när M tycker hästar är det mest spännande som finns. För vid 1 år måste de väl vara klara med vad de vill framöver? :D
 
Klart barnen ska ha en ponny! :p Jag köpte ju en supersnäll shettis (ja, jag vet att det ligger en motsägelse i just det ;)) till sonen för något år sedan för att han skulle tycka det var roligt att vara med på stallet. Och visst gillar han sin ponny och tycker det är roligt när han är där men han tjatar inte direkt ihjäl sig varje dag om att få hänga med. Än så länge är det nog mest jag som är gladast i vår lilla ponny. Men som sagt, hoppet är tänt nu när M tycker hästar är det mest spännande som finns. För vid 1 år måste de väl vara klara med vad de vill framöver? :D
Ja vid ett år tror jag de vet :D

Jag kan tänka mig att låna en ponny ett tag också, en stensäker körglad ridbar typ av liten snäll ponny. Är väl jättelätt att hitta såna väl? :angel:
 
Jahopp, vi fick underkänt för första gången på BVC. Vi ska extra väga om en månad, då vikten sjunkit 200 gram mellan 10 mån till 12 mån ålder.

Notera då att Douglas är av större modell - 13,5 kg till sina 79,7 cm, som dessutom varit sjuk med både magsjuka och förkylning sen förra mätningen. Läkaren var inte alls nöjd, så jag fick frågor om allt ifrån när han gick upp morgonen, hur mycket han äter per mål, hur mycket han rör sig osv. Att han varit mycket sjuk sen sist eller faktiskt kryper som en tornado här hemma spelade ingen roll utan vi skulle observera hur trött han är.

Jag är glad att BVC försöker fånga upp barn som far illa eller sjunker i vikt, men för Douglas som legat på jämna kurvor sen födseln så tycker jag inte att en liten dipp vid 1 år behöver följas upp.
 
Tänkte att mina kunde bli lite hästtokiga :angel:

Stora var med o skulle borsta häromdagen, jo tjena :cool:
han skulle befinna sej bakom under och överallt och särskilt kul var det ju eftersom jag förmanade honom att inte göra så :cautious::p
Helst ville han sitta på och klappa dock :love:
Hästen är sjukt snäll så det gick ju bra, han tittade på gossen och nästan suckade :laugh: men hästar är ju hästar.
Barnet fick sätta sej i vagnen igen tills hästarna släppts ut :cool:
De är med i stallet varje dag så stalltid får de massor.

Funderade på om man inte skulle haft en stensäker Barnponny att åka på lite, eller köra och att pyssla med och umgås med.
Men det är kanske mest mamman som skulle gilla :grin:
Mina är precis likadana.. Jag funderar också på en ponny men vet inte vem som skulle tycka det var roligast.. ;)
 
Nu har vi fått första kallelsen till tandläkaren också :D
En gång om året från elva månader verkar vi ha här, jättebra tycker jag:up:

Har ni varit iväg än?
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
71 068
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
20 464
Senast: Rie
·
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
19 323
Senast: Mineur
·
  • Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
841

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV
  • Sojasås + katter

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp