Vårföräldrar 2016 del 5

Nu har vi fått första kallelsen till tandläkaren också :D
En gång om året från elva månader verkar vi ha här, jättebra tycker jag:up:

Har ni varit iväg än?

Vi har varit på informationsträff. Sköterskan kollade lite på tänderna lite snabbt. På mattan på golvet i salen vi var i. Nästa infoträff blir kring tre år. Då blir även första besöket för riktig undersökning.
 
Nu har vi äntligen varit på 10-månaderskontroll! :) J är 10,5 månad 80,5 cm lång och väger 13,9 kilo. En stadig tjej!

Hon kan stå korta stunder utan stöd, har fått fem tänder och har lärt sig fyra ord som hon säger med stor entusiasm ("mama!", "baba!", "kisse!" och "De?!"):D
 
Vi var också på 10månaderskoll idag!
Gosse är 73 lång o väger 9 kilo.

Ingen är orolig men det blir måttning igen om en månad bara för att. Han har planat ut en aning men är inom sin kolumn, vi vill bara ha koll så det inte stannar upp helt liksom. Äter bra, sover bra, rör sej massor!

Vandrar mot möbler, står själv och jollrar en massa goja dagarna i ända :p
Och skäller på storebror som inte inte ger honom boken han sitter och läser inom säker räckvidd i soffan :laugh:
Snart lär han väl ta sej upp i soffan dock, så det gäller ju nu att tokträna på mottot 'rumpan först' :cool:
 
Vi var också på 10månaderskoll idag!
Gosse är 73 lång o väger 9 kilo.

Ingen är orolig men det blir måttning igen om en månad bara för att. Han har planat ut en aning men är inom sin kolumn, vi vill bara ha koll så det inte stannar upp helt liksom. Äter bra, sover bra, rör sej massor!

Vandrar mot möbler, står själv och jollrar en massa goja dagarna i ända :p
Och skäller på storebror som inte inte ger honom boken han sitter och läser inom säker räckvidd i soffan :laugh:
Snart lär han väl ta sej upp i soffan dock, så det gäller ju nu att tokträna på mottot 'rumpan först' :cool:

Varför extra mätning? Min plutt var 71,5 cm vid tiomånaderskollen. Alla barn är ju olika :-).
 
Varför extra mätning? Min plutt var 71,5 cm vid tiomånaderskollen. Alla barn är ju olika :-).
Dwt var för att han hade planat ut även vid åttamånaderskollen. Den här vi träffade idag jobbar normalt på barnkliniken(så hon bör väl ha koll antar jag) och var inte orolig alls men vi bestämde ändå att vi kollar en extra gång.
Han hade inte planat ur sin kolumn ens men det är väl bättre att checka en gång för mycket antar jag.
Misstänker att han gör sej av med en del energi :angel: sen äter han som en mindre häst så det verkar gå åt:p
(måste vara pappans gener :grin:)
 
Tiden går verkligen så himla fort :cry::love:

Den här sköna bönan har hunnit bli 13 månader..
IMG_20170319_100136_zpsfxjlurkm.jpg

IMG_20170326_161615_zps1ahcaeux.jpg

Det händer så mycket hela tiden nu, så jag är verkligen tacksam för att jag är föräldraledig igen (50 %).

Hon är en liten filosof och bokmal, älskar att bläddra i böcker. Vi går på babysim och att bada är nog det bästa som finns, ingen respekt alls för vattnet dock :crazy:.

Hon har visserligen odlat lite eget humör, men mest glad som en sol och tycker att hela livet är toppen.
 
Senast ändrad:
Här har vi firat födelsedag och varit på ettårskontrollen. L hör inte till tungviktarna, men verkar ha hittat sin kurva iaf (8,3 kg o 73 cm).

Han reser sig upp o går utefter möbler, älskar att köra runt med småbilar och BRIO-tåg, bläddra i böcker och 'sjunga' (låter kanske mer som ett ylande...) - favoritlåten är Lilla Snigel.

Kan ibland vara ganska tålmodig och sitta i vagnen, här hjälper han till att fixa el till staketet:
blogger-image--194675337.jpg
 
Här ligger både jag och bebis däckade. Hon lyckades klämma in förkylning nummer två innan ett års dagen minsann. Den är ju iofs inte förrän den 29e så än finns det utrymme för en tredje :cautious:

Hon kräkte 3 gånger på ett par timmar igår eftermiddag och sista gången i samband med mat och fick inte i sig vätska så jag hann bli orolig att ongen skulle bli uttorkad om det fortsatte.

Inget kräk än idag så förhoppningsvis var det ingen magsjuka. Dock feber och allmänt slö bebis :(

Vad ger ni när kidsen blir sjuka? Tänkte att torsk och potatis med lite smör skulle vara snällt mot magen men magen var inte alls med på noterna. En flaska ersättning har fått stanna kvar i alla fall :idea:
 
Här ligger både jag och bebis däckade. Hon lyckades klämma in förkylning nummer två innan ett års dagen minsann. Den är ju iofs inte förrän den 29e så än finns det utrymme för en tredje :cautious:

Hon kräkte 3 gånger på ett par timmar igår eftermiddag och sista gången i samband med mat och fick inte i sig vätska så jag hann bli orolig att ongen skulle bli uttorkad om det fortsatte.

Inget kräk än idag så förhoppningsvis var det ingen magsjuka. Dock feber och allmänt slö bebis :(

Vad ger ni när kidsen blir sjuka? Tänkte att torsk och potatis med lite smör skulle vara snällt mot magen men magen var inte alls med på noterna. En flaska ersättning har fått stanna kvar i alla fall :idea:
Tänker att ersättning är bra. Min lilla har inte haft ngn ordentlig förkylning ännu. Men de gånger han har varit kinkig har amningen alltid funkat. Tänker att ersättning borde vara ungefär på samma sätt. Det är lätt att få i sig, innehåller mycket näring och vätska och är något barnet är vant vid sedan tidig ålder.

Krya på er!
 
Här ligger både jag och bebis däckade. Hon lyckades klämma in förkylning nummer två innan ett års dagen minsann. Den är ju iofs inte förrän den 29e så än finns det utrymme för en tredje :cautious:

Hon kräkte 3 gånger på ett par timmar igår eftermiddag och sista gången i samband med mat och fick inte i sig vätska så jag hann bli orolig att ongen skulle bli uttorkad om det fortsatte.

Inget kräk än idag så förhoppningsvis var det ingen magsjuka. Dock feber och allmänt slö bebis :(

Vad ger ni när kidsen blir sjuka? Tänkte att torsk och potatis med lite smör skulle vara snällt mot magen men magen var inte alls med på noterna. En flaska ersättning har fått stanna kvar i alla fall :idea:
Å vad jobbigt med sjuka barn :( krya på sej!

Vi ger ersättning om inget annat verkar smaka. Funkar bra fr oss och tänker liksom @Whirlie att det är snällt, energitätt och invant.
 
Tänker samma, ersättning är bra även om den kommer upp igen liksom. Har fått behålla två flaskor nu i alla fall och ligger och sover på mitt bröst, passar på att mys lite extra av känslan att ha en liiiiten bebis igen :D:love:
 
Hallå alla mammor!
Är det någon mer som "typ" inte fått tillbaka sin mens ännu? Och ni som fått, hur var er första och andra mens?

Jag ammar kvällar, nätter och mornar nu, och ibland en eller två ggr på dagen. Lillen äter oftast ordentligt med mat.

För drygt en månad sedan hade jag en blödning som var som en sparsam mensblödning (har normalt riklig mens) i fem dagar. Det är nu 32 dagar sedan den "mensens" start. Min normala cykel är 25-29 dgr lång med lite variation uppåt och nedåt.

Funderar på om det är läge att kissa på en sticka. Eller om detta är inom normal variation för ngn som delammar.
 
Hallå alla mammor!
Är det någon mer som "typ" inte fått tillbaka sin mens ännu? Och ni som fått, hur var er första och andra mens?

Jag ammar kvällar, nätter och mornar nu, och ibland en eller två ggr på dagen. Lillen äter oftast ordentligt med mat.

För drygt en månad sedan hade jag en blödning som var som en sparsam mensblödning (har normalt riklig mens) i fem dagar. Det är nu 32 dagar sedan den "mensens" start. Min normala cykel är 25-29 dgr lång med lite variation uppåt och nedåt.

Funderar på om det är läge att kissa på en sticka. Eller om detta är inom normal variation för ngn som delammar.
Min mens kom tillbaka efter kanske tre månader då jag började med p-piller.
Det har väl blivit ordning på den typ först nu... Trots ppiller då..
Den har varit både oregelbunden och sååå mycket rikligare än normalt. Cykeln har ömsom varit längre ömsom kortare så jag blivit helt förvirrad. Kissade på flera stickor i början :o
 
Min mens kom tillbaka efter kanske tre månader då jag började med p-piller.
Det har väl blivit ordning på den typ först nu... Trots ppiller då..
Den har varit både oregelbunden och sååå mycket rikligare än normalt. Cykeln har ömsom varit längre ömsom kortare så jag blivit helt förvirrad. Kissade på flera stickor i början :o
Ok - trots P-piller? Annars brukar ju de se till att mensen blir superexakt.

Men då behöver jag inte springa och lägga en hundring på ett gravtest riktigt än då! :-)
 
Ok - trots P-piller? Annars brukar ju de se till att mensen blir superexakt.

Men då behöver jag inte springa och lägga en hundring på ett gravtest riktigt än då! :-)
Trots p-piller, jättemärkligt tyckte jag men bm verkade inte tycka så mycket om det.

Minns före-fyra första månaderna där jag mådde så himla illa av pillren! Gravidilla:meh:, gjorde gravtestar och ringde bm som lugnade mej med att det var hormonerna som spökade. Jag var ju inte övertygad :cautious:
 
är det ngn som fortfarande samsover? Hur har ni löst det isf? Har fått börja inse att babynestet är för litet men är inte alls redo att han ska sova i egen säng. Men kan han sova utan ett näste nu?
 
är det ngn som fortfarande samsover? Hur har ni löst det isf? Har fått börja inse att babynestet är för litet men är inte alls redo att han ska sova i egen säng. Men kan han sova utan ett näste nu?

Vi samsover fortfarande och har aldrig använt något babynest. Går jättebra! :)
 
Extravägningen gick toppen, så Douglas visar att man visst kan leva på välling, mackor, mamma scans köttbullar och korv som huvudföda :angel:.

14,2 kg tung , 82,2 cm lång - så en ökning på 700 gram och 2,5 cm på en månad trots en omgång med magsjuka. Dock mycket lättare och kortare än vad hans yngsta storebror var vid samma ålder, men han däremot saknar matspärr än idag :cautious:

Känns som om inskolningen i höst kan bli knepig eftersom Douglas äter i princip bara mackor, mamma scans köttbullar, korv och banan. Nån gång kan han äta blodpudding, potatis, morot, broccoli eller pasta. Vägrar all mat med färs eller ris. Vägrar äta annan frukt än banan.
Till vila dagtid ska det vara högljudd Metallica. Vägrar än så länge att gå utan ska bli buren, vägrar man bära så slänger han sig på mage och gallskriker tills man kommer.
Just nu är han inget lätt barn att ha på förskolan :o :angel:
 
Ligger hon i mitten med eget täcke och kudde då? Har ni en helsäng eller är den delad? Vi har ju delad så det känns lite hårt i mitten.

Vi har två 90-madrasser med en stor bäddmadrass ovanpå. Hon ligger på "skarven" i mitten, oftast, och det verkar funka bra. Har ingen kudde och får en flik av mitt täcke om det behövs, men oftast sparkar hon av sig det i sömnen och lägger sig tätt mot mig istället och tankar värme. :)
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
70 681
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
20 331
Senast: Rie
·
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
19 258
Senast: Mineur
·
  • Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
838

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp