Vårföräldrar 2018

Status
Stängd för vidare inlägg.
@anonymApril @Jenka @Pengy Tack för era stöttande och uppmuntrande inlägg! Det betyder mycket för mig att få lite stöd i det här :heart Jag har fått en tid hos aurorabarnmorska om 1,5 veckor för att göra ett förlossningskontrakt, men jag ska fråga på måndag när jag träffar bm om tanken är att jag och sambon ska få stöd att prata om förlossningen också. Jag/vi skulle ju få en remiss till aurorabm för att prata om förlossningen, men min bm sa då att remissen inte behövdes eftersom jag kunde få prata med henne istället. Men när det blev så här kanske vi kan få stöd från aurorabm i alla fall.

Jag tycker också att det är konstigt att min bm inte sagt något tidigare, hon kunde åtminstone ha låtit mig få komma till en aurorabm istället för att säga att jag kunde prata med henne. Jag blir så förvirrad över att hon först varit så omtänksam och stöttande och nu verkar lite kall och inte så hjälpsam. Jag känner mig faktiskt lite lurad och förtroendet för vården ökar inte direkt... Men jag får se hur besöket går på måndag, bm kanske ger någon förklaring och svar på mina funderingar så att det känns bättre. Det kommer nog att kännas bättre när jag träffat den nya bm och fått se vem det är. Jag hoppas det känns bättre för dig nu @Jenka med din nya bm och jag hoppas du får bra stöd från din aurora-kontakt :heart Ang psykolog vet jag faktiskt inte hur det ser ut på MVC men det är absolut något att ta upp på måndag :up:
 
Är så väldigt orolig. Har inte ringt förlossningen eller 1177 ännu, men jag känner mig väldigt orolig och ensam i min rädsla. Och även löjlig som lyfter det i en tråd för andra tar upp mycket djupare tankar.

Jag tror jag blivit matförgiftad. Igår kväll började jag må illa och slutade med kräka och dålig mage. Efter jag kräkts kändes det lite bättre, men inte helt bra.
På lunchen idag köpte jag en smoothie, med hallon. Antagligen frysta.
Dessa skall ju kokas men jag tänkte inte på det förrän jag druckit av den och resonerade sen att det borde vara lugnt då jag köpt den på ett fik.
Nu när jag blev dålig på kvällen oroar jag mig ändå för nån bakterie.
Är jätteorolig att det ska skada bebis. Och vet inte om jag ska ringa nånstans och i så fall vart.
Det sparkas som vanligt så vitt jag kan bedöma. Men jag kan inte sova för jag är så orolig :(
Hur hade ni gjort?
 
Är så väldigt orolig. Har inte ringt förlossningen eller 1177 ännu, men jag känner mig väldigt orolig och ensam i min rädsla. Och även löjlig som lyfter det i en tråd för andra tar upp mycket djupare tankar.

Jag tror jag blivit matförgiftad. Igår kväll började jag må illa och slutade med kräka och dålig mage. Efter jag kräkts kändes det lite bättre, men inte helt bra.
På lunchen idag köpte jag en smoothie, med hallon. Antagligen frysta.
Dessa skall ju kokas men jag tänkte inte på det förrän jag druckit av den och resonerade sen att det borde vara lugnt då jag köpt den på ett fik.
Nu när jag blev dålig på kvällen oroar jag mig ändå för nån bakterie.
Är jätteorolig att det ska skada bebis. Och vet inte om jag ska ringa nånstans och i så fall vart.
Det sparkas som vanligt så vitt jag kan bedöma. Men jag kan inte sova för jag är så orolig :(
Hur hade ni gjort?

Förstår din oro. Mitt råd är att ringa 1177 för råd, de har kompetens att råda i denna typ av frågor. Vanlig magsjuka är inget som skadar bebis, men som alltid viktigt att få i sig tillräckligt med vätska. Sedan finns det ovanliga varianter av magsjuka som man ska vara mer vaksam på, men bättre 1177 får råda. Krya på dig!
 
Är så väldigt orolig. Har inte ringt förlossningen eller 1177 ännu, men jag känner mig väldigt orolig och ensam i min rädsla. Och även löjlig som lyfter det i en tråd för andra tar upp mycket djupare tankar.

Jag tror jag blivit matförgiftad. Igår kväll började jag må illa och slutade med kräka och dålig mage. Efter jag kräkts kändes det lite bättre, men inte helt bra.
På lunchen idag köpte jag en smoothie, med hallon. Antagligen frysta.
Dessa skall ju kokas men jag tänkte inte på det förrän jag druckit av den och resonerade sen att det borde vara lugnt då jag köpt den på ett fik.
Nu när jag blev dålig på kvällen oroar jag mig ändå för nån bakterie.
Är jätteorolig att det ska skada bebis. Och vet inte om jag ska ringa nånstans och i så fall vart.
Det sparkas som vanligt så vitt jag kan bedöma. Men jag kan inte sova för jag är så orolig :(
Hur hade ni gjort?

Tillhör inte tråden men svarar ändå! Tycker absolut att du ska ringa 1177 för de är ju proffs, men jag tror inte du behöver vara orolig! Det troligaste med tanke på årstiden borde vara att du har fått vinterkräksjuka och det kan inte bebisen bli smittad av. Det är bara farligt om man blir uttorkad, så se till att dricka! Om du blivit smittad av hallon är det också calicivirus (vinterkräksjuka) som de brukar innehålla och det är det som är anledningen till kokningsrekommendationen. De smittorna som kan vara farliga (toxoplasma och listeria) ger så vitt jag förstått mer influensaliknande symptom och kommer först ett par veckor efter smittotillfället.
 
Är så väldigt orolig. Har inte ringt förlossningen eller 1177 ännu, men jag känner mig väldigt orolig och ensam i min rädsla. Och även löjlig som lyfter det i en tråd för andra tar upp mycket djupare tankar.

Jag tror jag blivit matförgiftad. Igår kväll började jag må illa och slutade med kräka och dålig mage. Efter jag kräkts kändes det lite bättre, men inte helt bra.
På lunchen idag köpte jag en smoothie, med hallon. Antagligen frysta.
Dessa skall ju kokas men jag tänkte inte på det förrän jag druckit av den och resonerade sen att det borde vara lugnt då jag köpt den på ett fik.
Nu när jag blev dålig på kvällen oroar jag mig ändå för nån bakterie.
Är jätteorolig att det ska skada bebis. Och vet inte om jag ska ringa nånstans och i så fall vart.
Det sparkas som vanligt så vitt jag kan bedöma. Men jag kan inte sova för jag är så orolig :(
Hur hade ni gjort?

Jag hoppar in från sommartråden och svarar jag också. Jag blev akut matförgiftad under min förra graviditet, på nivån att jag låg helt hjälplös på en perrong och kräktes och hade enorma smärtor. Fick åka ambulans och ligga kvar på sjukhuset under kvällen (helt enkelt för att jag inte fysiskt kunde ta mig därifrån mitt i de hysteriska kräkningarna och smärtan) men det var aldrig någon fara med bebisen. Matförgiftning/magsjuka är jobbigt för dig men inte farligt för bebisen. Men ring 1177 om du är orolig. Bättre ringa än att sitta hemma och noja. :)
 
@Sedna , @westernsuzie och @KattenKorven , tack för era svar! :bow::):heart

Ni lugnade mig avsevärt!
Jag ska ringa 1177, men läste på lite och som ni säger verkar hallon ge vinterkräksjukan och det ska ju vara "lugnt". Toxoplasma ska ju försvinna vid frysning så då borde inte det vara risken med just frysta hallon. Och listeria tar flera dagar/veckor innan det visar sig så det borde inte vara det. Men ska ringa 1177 ändå som sagt och se vad de säger.
(förlåt om jag just bara upprepade vad ni sa ovan, men jag googlade lite och det kändes terapeutiskt att skriva det ;) )

Detta mående kom inom 10 timmar från att jag åt, så det känns ju troligt att det var vinterkräksjuka ändå. Eller det faktum att jag bara hunnit äta två smörgåsar på hela dagen, min kropp kanske bara blev arg. Glömde liksom tiden och att äta. Inte bra.

Fy, är dålig på att vara en lugn gravid kvinna :eek:
 
@Sedna , @westernsuzie och @KattenKorven , tack för era svar! :bow::):heart

Ni lugnade mig avsevärt!
Jag ska ringa 1177, men läste på lite och som ni säger verkar hallon ge vinterkräksjukan och det ska ju vara "lugnt". Toxoplasma ska ju försvinna vid frysning så då borde inte det vara risken med just frysta hallon. Och listeria tar flera dagar/veckor innan det visar sig så det borde inte vara det. Men ska ringa 1177 ändå som sagt och se vad de säger.
(förlåt om jag just bara upprepade vad ni sa ovan, men jag googlade lite och det kändes terapeutiskt att skriva det ;) )

Detta mående kom inom 10 timmar från att jag åt, så det känns ju troligt att det var vinterkräksjuka ändå. Eller det faktum att jag bara hunnit äta två smörgåsar på hela dagen, min kropp kanske bara blev arg. Glömde liksom tiden och att äta. Inte bra.

Fy, är dålig på att vara en lugn gravid kvinna :eek:
Blä för (vinter)kräksjuka. Krya på dig!
 
Är så väldigt orolig. Har inte ringt förlossningen eller 1177 ännu, men jag känner mig väldigt orolig och ensam i min rädsla. Och även löjlig som lyfter det i en tråd för andra tar upp mycket djupare tankar.

Jag tror jag blivit matförgiftad. Igår kväll började jag må illa och slutade med kräka och dålig mage. Efter jag kräkts kändes det lite bättre, men inte helt bra.
På lunchen idag köpte jag en smoothie, med hallon. Antagligen frysta.
Dessa skall ju kokas men jag tänkte inte på det förrän jag druckit av den och resonerade sen att det borde vara lugnt då jag köpt den på ett fik.
Nu när jag blev dålig på kvällen oroar jag mig ändå för nån bakterie.
Är jätteorolig att det ska skada bebis. Och vet inte om jag ska ringa nånstans och i så fall vart.
Det sparkas som vanligt så vitt jag kan bedöma. Men jag kan inte sova för jag är så orolig :(
Hur hade ni gjort?

Nu har du ju fått lugnande svar om calici/noro och graviditet, men snälla ring kommunens miljökontor och anmäl matförgiftningen. Det är troligen hallonen och det är fullkomligen oacceptabelt att strunta i kokningsrekomendationen för frysta utländska hallon:rage:

Mvh
Livsmedelsinspektören
 
Nu har du ju fått lugnande svar om calici/noro och graviditet, men snälla ring kommunens miljökontor och anmäl matförgiftningen. Det är troligen hallonen och det är fullkomligen oacceptabelt att strunta i kokningsrekomendationen för frysta utländska hallon:rage:

Mvh
Livsmedelsinspektören
Jag tänker att det nog inte var hallonens fel om det tog längre än 6 timmar innan symtom.
 
@Manji Ringde fiket, de sa direkt att de inte kokar bären och att de var frysta.. så jag känner att risken är stor att det är dom som är boven. Ska ringa kommunen på måndag, för jag gissar att de inte har jour?

Blir så ledsen över det här. Tänkte på det men kände sen att det är klart dom har koll :( Hoppas verkligen inte det skadar min bebis. Tänker inte handla på det stället kgen
 
@Manji Ringde fiket, de sa direkt att de inte kokar bären och att de var frysta.. så jag känner att risken är stor att det är dom som är boven. Ska ringa kommunen på måndag, för jag gissar att de inte har jour?

Blir så ledsen över det här. Tänkte på det men kände sen att det är klart dom har koll :( Hoppas verkligen inte det skadar min bebis. Tänker inte handla på det stället kgen

Ring på måndag, få miljökontor har tjänstemän i jour tyvärr. Berätta gärna vad företagaren sa åt dig i telefon också. Denna typ av matförgiftning är precis som en magsjuka och helt harmlös för bebban.

Jättetråkigt att det hände dig, självklart ska man kunna lita på att maten man köper är säker att äta. Hoppas du mår bättre snart!
 
Ring på måndag, få miljökontor har tjänstemän i jour tyvärr. Berätta gärna vad företagaren sa åt dig i telefon också. Denna typ av matförgiftning är precis som en magsjuka och helt harmlös för bebban.

Jättetråkigt att det hände dig, självklart ska man kunna lita på att maten man köper är säker att äta. Hoppas du mår bättre snart!

Ska göra det, känns som sagt inte okej att de inte hade den kollen :( Men dina ord lugnar mig jättemycket! Tack! ❤️
Idag blir fokus att äta snäll mat dricka vatten och vila!
 
@Manji Ringde fiket, de sa direkt att de inte kokar bären och att de var frysta.. så jag känner att risken är stor att det är dom som är boven. Ska ringa kommunen på måndag, för jag gissar att de inte har jour?

Blir så ledsen över det här. Tänkte på det men kände sen att det är klart dom har koll :( Hoppas verkligen inte det skadar min bebis. Tänker inte handla på det stället kgen
Hoppas de tar det på allvar, fiket alltså.
I vår stad fick de ett utbrott av calici på ett bageri. Över 100 anmälde till kommunen, säkert fler som var sjuka men inte anmälde.
De tog det på största allvar, stängde, sanerade och öppnade igen. Inga problem sen dess.
Tror de kunde härleda det till några grönsaker som hamnade i baguetterna.
 
Någon som kan hitta vår lista? Vem är först på tur att få bebis enl Den? Börjar ju längta till alla bebisar som ska kika ut
 
Tror detta är den senaste :)


25/3 - Shpongle, första barnet/ UL visade: pojke / Det blev en:
26/3 - Zata, första barnet / Gissar på: pojke/ UL visade: pojke / Det blev en:
29/3 - Mulles_matte, femte barnet /UL visade: pojke /Det blev en:
3/4 - Minian, andra barnet / Gissar på:Pojke / UL visade:Pojke / Det blev en:
5/4 - Jenka, andra barnet /gissar på: tjej /UL visade/Det blev en:
8/4 - Sedna, andra barnet / Gissar på: pojke/ UL visade: pojke/ Det blev en:
17/4 - Pengy, första barnet / Gissar på: Tjej/ UL visade: Pojke / Det blev en:
19/4 - anonymApril, första barnet / Gissar på: pojke / UL visade: tjej/ Det blev en:
21/4 - Whirlie, andra barnet / Gissar på: / UL visade: flicka / Det blev en:
6/5 - Anonymusen, andra barnet / Gissar på: Pojke / UL visade: pojke / Det blev en:
6/5- Lo_, andra barnet/ Gissar på:/ UL visade/ Det blev en:
11/5 - domesticus, andra barnet / Gissar på: Pojke/ UL visade: Tjej / Det blev en:
15/5 - Iglatjarn, andra barnet. NIPT-test visade: Tjej
25/5 - Linn-Nora, första barnet
 
Någon som kan hitta vår lista? Vem är först på tur att få bebis enl Den? Börjar ju längta till alla bebisar som ska kika ut
Jag är nog först ut. Har bf den 25/3 :)
Har inga direkta känningar, lite mensvärk till och från.
Har legat däckad i influensan och dessförinnan har jag vart upp tagen med att sälja hästen så har inte boat än :nailbiting:
Det mesta är inhandlat men ligger kvar i kartonger, har inte ens tvättat bebiskläder, ingen BB-väska packad! Så han får gärna stanna en vecka till i magen!
 
Idag ska jag packa bb-väskan. Har sedan några dagar tillbaka mycket förvärkar och haft en liten blödning. Säger ju ingenting om hur lång tid det är kvar, men den där väskan kanske borde förberedas. Minns dock inte vad som var direkt oumbärligt sist. Babyskydd, något att ta på bebis, en filt och kläder till mig att åka hem i kan ju vara bra att ha. Ska även köpa en riktigt smarrig godispåse och cola på burk. Det ska jag verkligen unna mig! Har mätt blodsockret nu ett par dagar och värdena går verkligen inte att anmärka på än så länge, men ändå fått mig en tankeställare kring mat eftersom det man kunde utläsa av glukosbelastningen var gränsfall. Vill kanske inte veta hur kroppen svarar på rejäl sockerchock igen, så håller mig till en bra kost.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Småbarn Såg att de har beslutats om att från och med 1/7 2024 kan föräldrar överlåta 45 dagar (tot. 90 dagar) per barn till någon annan som inte...
Svar
16
· Visningar
783
Övr. Barn Jag har blivit tillfrågad om jag vill bli fadder för min bästa kompis dotter som föddes i somras och tackade naturligtvis ja. Nu är det...
Svar
18
· Visningar
775
Senast: Malin_L
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 690
Senast: orkide
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 482
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kemisk kastration?
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp