Vårföräldrar 2016 del 5

Hallå alla mammor!
Är det någon mer som "typ" inte fått tillbaka sin mens ännu? Och ni som fått, hur var er första och andra mens?

Jag ammar kvällar, nätter och mornar nu, och ibland en eller två ggr på dagen. Lillen äter oftast ordentligt med mat.

För drygt en månad sedan hade jag en blödning som var som en sparsam mensblödning (har normalt riklig mens) i fem dagar. Det är nu 32 dagar sedan den "mensens" start. Min normala cykel är 25-29 dgr lång med lite variation uppåt och nedåt.

Funderar på om det är läge att kissa på en sticka. Eller om detta är inom normal variation för ngn som delammar.
Här är en till som inte fått tillbaka mensen. Oroar mig inte för det, det har tagit ca ett år tidigare också. Jag delammar ungefär som du - kvällar o nätter och nån gång under dagen när han ska sova. Har inte kommit mig för att sluta eftersom det är så smidigt, speciellt på natten...
 
är det ngn som fortfarande samsover? Hur har ni löst det isf? Har fått börja inse att babynestet är för litet men är inte alls redo att han ska sova i egen säng. Men kan han sova utan ett näste nu?
Vi 'samsover' med L i spjälsäng med tre spjälsidor och en öppen sida mot min sida av sängen. Funkar iom att jag ligger och blockerar hans öppna sida och vaknar om han försöker klättra ur. Han kan inte sova ensam i sängen, då skulle han nog ramla ur om man inte är tillräckligt snabb när han vaknar. Smidigt för att liggamma på natten (och mysigt), men är nog snart dags för vanlig spjälsäng så att han kan röja runt mer som han vill utan att man behöver oroa sig för att han ska ramla ur. L har eget täcke o kudde, men sparkar alltid av sig täcket.
Att ligga i mitten av sängen skulle inte funka, eftersom min man går upp tidigare under veckan. De större barnen kommer in under natten och ligger i mitten med egen kudde, men utan eget täcke (lånar av oss). Vi har också två 90-madrasser, men köpte en bred bäddmadrass för att de skulle slippa ligga i skarven. Tror egentligen inte att de störde sig så mycket på det, men det känns mysigare iaf.
 
Samsover med lillen. Han sover med huvudet i brösthöjd, ömsom mellan oss och ömsom mellan mig o spjälsängen. När vi inte är i sovrummet sover han i spjälsängen.

Aldrig haft kudde. Har sovpåse från Ikea som är jättebra!
 
Samsover med lillen. Han sover med huvudet i brösthöjd, ömsom mellan oss och ömsom mellan mig o spjälsängen. När vi inte är i sovrummet sover han i spjälsängen.

Aldrig haft kudde. Har sovpåse från Ikea som är jättebra!
Vi gillar också sovpåsarna! Men på sista tiden har L blivit så svettig, så har slutat använda den nu.
 
är det ngn som fortfarande samsover? Hur har ni löst det isf? Har fått börja inse att babynestet är för litet men är inte alls redo att han ska sova i egen säng. Men kan han sova utan ett näste nu?
Vi samsover och har gjort hela tiden utan nest. Funkar fint :up:
 
Är det någon mer i tråden som börjar fundera på syskon? :D Jag vill typ börja försöka redan nu, men vi ska nog avvakta till hösten iallafall... :)

J har fyllt ett helt år nu! Vi har inte fått komma på ettårskontroll ännu men jag skulle tippa på att hon väger ca 14,5 kg. Hon drar 92 i kläder och är typ huvudet högre än de andra ettåringarna i sandlådan (och hennes armar är typ som de andras lår :o:laugh:) Vi har börjat få lite kommentarer om hennes storlek från andra föräldrar också - oftast snälla och glada, men ibland lite mindre roliga för ett (över)känsligt föräldrahjärta. Jag hoppas så att J blir en stark och trygg individ som kan se sin längd som något positivt när hon är större. Just nu verkar hon mest nöjd över att äntligen kunna nå upp på köksbänken och sno saker därifrån. :D
 
Är det någon mer i tråden som börjar fundera på syskon? :D Jag vill typ börja försöka redan nu, men vi ska nog avvakta till hösten iallafall... :)

J har fyllt ett helt år nu! Vi har inte fått komma på ettårskontroll ännu men jag skulle tippa på att hon väger ca 14,5 kg. Hon drar 92 i kläder och är typ huvudet högre än de andra ettåringarna i sandlådan (och hennes armar är typ som de andras lår :o:laugh:) Vi har börjat få lite kommentarer om hennes storlek från andra föräldrar också - oftast snälla och glada, men ibland lite mindre roliga för ett (över)känsligt föräldrahjärta. Jag hoppas så att J blir en stark och trygg individ som kan se sin längd som något positivt när hon är större. Just nu verkar hon mest nöjd över att äntligen kunna nå upp på köksbänken och sno saker därifrån. :D
Vilken skillnad de kan vara i strl. Min vägde 8 kg på 1årskontrollen och har 62-68 i kläder fortfarande! 74 funkar ibland. Min 2-åring är mindre än din tom, som Absolut inte är liten på nåt vis :)
 
Är det någon mer i tråden som börjar fundera på syskon? :D Jag vill typ börja försöka redan nu, men vi ska nog avvakta till hösten iallafall... :)

J har fyllt ett helt år nu! Vi har inte fått komma på ettårskontroll ännu men jag skulle tippa på att hon väger ca 14,5 kg. Hon drar 92 i kläder och är typ huvudet högre än de andra ettåringarna i sandlådan (och hennes armar är typ som de andras lår :o:laugh:) Vi har börjat få lite kommentarer om hennes storlek från andra föräldrar också - oftast snälla och glada, men ibland lite mindre roliga för ett (över)känsligt föräldrahjärta. Jag hoppas så att J blir en stark och trygg individ som kan se sin längd som något positivt när hon är större. Just nu verkar hon mest nöjd över att äntligen kunna nå upp på köksbänken och sno saker därifrån. :D


Alltså vi sa båda två tidigt att det blir bara en onge, nu är jag inte lika säker längre :eek:

Vi var på ettårskontroll för en månad sen, precis innan hennes födelsedag, och då vägde hon 9.3 kg och var 72 lång. Så hon har gått över till storlek 74 för inte alls längesen. Hon följer sin kurva men ligger på strecket under medel på vikt och längd. Har en vän med en 7 månaders som är lika lång och väger mer än Zelda! Det kan verkligen skilja sig åt det där :D

Har hon börjat gå? Ni andra, går era? :)
Zelda kan men hon vågar inte! Funkar att gå när man håller henne i en hand men krypa går ju så himla mycket snabbare så det dröjer nog lite till innan hon går. Hon har heller inte några barn omkring sig regelbundet som går och får inte inspiration därifrån, i vår bekantskap så är hon äldst och lär småbebisarna hys istället :idea:
 
Här firar vi ett år idag! :banana:
Stora killen!

Men firar gör vi inte föränn till helgen, sambon ligger dessutom ute på jobb så bara jag o storebror hemma!
Sen är vi förkylda allihop, sådär roligt :cautious:

Går gör han sen en månad drygt och klättrar i soffan eller på nåt annat är favoritsysselsättningen tror jag, så han fick fort lära sej 'rumpan först' när ganska ner eller kommer nära kanten och det är han faktiskt noga med :up:
Väger nog runt 9,5-10 kg och är runt 75 lång så det känns som han börjar komma ikapp storebror nu! :nailbiting: De har samma strumpor och kan ha samma T-shirtar :laugh:
 
Ang samsovning så sover gossen i sin spjälsäng och har alltid gjort, eftersom platsen mellan oss var upptagen av storebror:o
Storebror däremot har samsovit från dag ett även om han numera läggs över i sin säng när han somnat. Han kommer över framåt morronen igen.
Visst sover lillebror hos oss enstaka gånger så vi blir fyra men han trivs bättre i sin säng och vill inte sova tätt medan storebror har ett betydligt större närhetsbehov.
(Som vi antagligen varit med o format men ja,.:D)
Babynest har vi aldrig använt i vår säng men båda hade det i sina sängar till 8-9månader nånting. Nestet var lätt vårt bästa inköp!
 
Alltså vi sa båda två tidigt att det blir bara en onge, nu är jag inte lika säker längre :eek:

Vi var på ettårskontroll för en månad sen, precis innan hennes födelsedag, och då vägde hon 9.3 kg och var 72 lång. Så hon har gått över till storlek 74 för inte alls längesen. Hon följer sin kurva men ligger på strecket under medel på vikt och längd. Har en vän med en 7 månaders som är lika lång och väger mer än Zelda! Det kan verkligen skilja sig åt det där :D

Har hon börjat gå? Ni andra, går era? :)
Zelda kan men hon vågar inte! Funkar att gå när man håller henne i en hand men krypa går ju så himla mycket snabbare så det dröjer nog lite till innan hon går. Hon har heller inte några barn omkring sig regelbundet som går och får inte inspiration därifrån, i vår bekantskap så är hon äldst och lär småbebisarna hys istället :idea:

Hon kan gå själv kortare sträckor, typ tvärs över ett rum, men annars går hon och håller i oss med ena handen. Rätt skönt tycker jag, då vet man var man har henne. ;) Hon började aldrig riktigt krypa utan valde att gå istället, så maken och jag har fått gå runt kutryggiga i snart ett halvår. :crazy:
 
Hon kan gå själv kortare sträckor, typ tvärs över ett rum, men annars går hon och håller i oss med ena handen. Rätt skönt tycker jag, då vet man var man har henne. ;) Hon började aldrig riktigt krypa utan valde att gå istället, så maken och jag har fått gå runt kutryggiga i snart ett halvår. :crazy:

Haha, ja, åh den där stackars ryggen! Det är samma här, plus att hon gillar att bli buren eftersom att hon hamnar på vår nivå då och det är roligare att peka och berätta och visa saker då, så ryggen tar absolut en hel del stryk :nailbiting:

Längtar nästan lite tills hon börjar gå för det känns som att hon kommer sakta ner lite då, ny kryper hon snabbare än blixten och det hade behövts ett liiiite lugnare tempo för att hänga med ibland :angel:
 
Är det någon mer i tråden som börjar fundera på syskon? :D Jag vill typ börja försöka redan nu, men vi ska nog avvakta till hösten iallafall... :)

J har fyllt ett helt år nu! Vi har inte fått komma på ettårskontroll ännu men jag skulle tippa på att hon väger ca 14,5 kg. Hon drar 92 i kläder och är typ huvudet högre än de andra ettåringarna i sandlådan (och hennes armar är typ som de andras lår :o:laugh:) Vi har börjat få lite kommentarer om hennes storlek från andra föräldrar också - oftast snälla och glada, men ibland lite mindre roliga för ett (över)känsligt föräldrahjärta. Jag hoppas så att J blir en stark och trygg individ som kan se sin längd som något positivt när hon är större. Just nu verkar hon mest nöjd över att äntligen kunna nå upp på köksbänken och sno saker därifrån. :D

Vi funderar också på syskon, och tänkte nog också börja försöken efter sommaren. Sist tog det ju nästan ett år att få till, så hoppas det händer lite snabbare denna gången.. Men jag vill iaf ha två år mellan barnen.
Känner att jag typ saknar att va gravid.. Men man har väl inte sådan tur att man får gå igenom en lätt graviditet en gång till kanske.

H springer runt och river allt och pillar på allt. Fullt ös hela tiden typ.
Ca 80 cm och ca 12 kg, minns inte just nu. Han har storlek 80 på det mesta, men har inte lika långa ben tydligen. Byxor i 80 behöver oftast vikas upp och bodys kan vara lite korta, vanliga tröjor är mer lagom.

Har fått förskoleplats till skarven aug/sept, så inte länge kvar tills jag är tillbaks på båda jobben (jobbar bara i egna företaget just nu).
Livet rullar på.
 
Nu har vi varit på kontroll (och vaccinerat - aj aj! :cry:) och jag gissade hyfsat rätt! J väger 14,7 kilo och är 83,5 cm lång. Hon följer sin kurva perfekt! :)

Vi funderar också på syskon, och tänkte nog också börja försöken efter sommaren. Sist tog det ju nästan ett år att få till, så hoppas det händer lite snabbare denna gången.. Men jag vill iaf ha två år mellan barnen.
Känner att jag typ saknar att va gravid.. Men man har väl inte sådan tur att man får gå igenom en lätt graviditet en gång till kanske.

Åh, vad kul att ni också ska försöka snart! :)Jag blev gravid hyfsat snabbt förra gången, men vågar nog inte hoppas på sån tur igen...nu är jag ju dessutom äldre.:crazy:
 
Vi fyllde ju ett år igår men jag väntar fortfarande på en kallelse?
Jättekonstigt, de brukar ha framförhållning med ett par veckor, trodde det skulle komma denna vecka så jag avvaktade. Men inget brev.
Nu har plutt nyss varit jätteförkyld så för den skull egentligen inte nån panik men ändå?

Måste ringa på måndag o kolla tror jag!
 
Här har tråden tagit sommaruppehåll, ser jag! Jag återupplivar den (med ett rejält gnällinlägg:o):

Jag blir VANSINNIG på låga maxvikter! Vi behöver köpa en ny vagn OCH ett nytt skötbord bara för att tillverkarna tydligen bara riktar sig till "normalstora" barn och helt ignorerar det faktum att det är ett helt gäng ungar som följer maxkurvan. :rage: Vagn fixar vi via blocket, efter en hel del googling, men det är oväntat svårt att hitta angivna maxvikter för skötbord så där måste vi nog åka till en butik och fråga. Står det ingen maxvikt brukar det vara 15 kilo och det bryr sig återförsäljarna inte om att skriva ut för sååååå stora barn ligger ju inte på skötbord! Gah!

Och vissa andra föräldrar vi träffar på behandlar J som om hon var en 2-3åring som är lite (väldigt) efter i utvecklingen. Eller så ska de oombett berätta för mig hur hur otroooligt lång de tycker hon är. Jag blir galen! Inte fan går jag fram till folk och säger att deras barn är ovanligt små/skrikiga/fula/whatever. Jäkla ohyfs! :(
 
Här har tråden tagit sommaruppehåll, ser jag! Jag återupplivar den (med ett rejält gnällinlägg:o):

Jag blir VANSINNIG på låga maxvikter! Vi behöver köpa en ny vagn OCH ett nytt skötbord bara för att tillverkarna tydligen bara riktar sig till "normalstora" barn och helt ignorerar det faktum att det är ett helt gäng ungar som följer maxkurvan. :rage: Vagn fixar vi via blocket, efter en hel del googling, men det är oväntat svårt att hitta angivna maxvikter för skötbord så där måste vi nog åka till en butik och fråga. Står det ingen maxvikt brukar det vara 15 kilo och det bryr sig återförsäljarna inte om att skriva ut för sååååå stora barn ligger ju inte på skötbord! Gah!

Och vissa andra föräldrar vi träffar på behandlar J som om hon var en 2-3åring som är lite (väldigt) efter i utvecklingen. Eller så ska de oombett berätta för mig hur hur otroooligt lång de tycker hon är. Jag blir galen! Inte fan går jag fram till folk och säger att deras barn är ovanligt små/skrikiga/fula/whatever. Jäkla ohyfs! :(

Gnäll på, det gjorde jag också med mitt första tunga och långa barn. Nu är jag så van att lösa situationerna som uppstår. Fördelen är nämligen att om du får får tungt och långt barn igen, så vet du redan vad du behöver ;)

Skötbord och vagn i all ära, vårt största bekymmer har varit bilbarnstolarna. Båda de små växte ur babyskydden fort, vi fick byta bilstol på sonen när han var strax över 3 år då han var för lång. Det är en säkerhet som jag inte vill kompromissa med, men där vikterna anpassats till lättare barn som följer medelkurvan. Vi fick dessutom sluta med syskonvagn tidigt då den äldre sonen inte fick plats utan de satt på varandra eftersom platsen var minimal. Något att tänka på om ni ska ha fler barn, kolla noga sitsarna för det är inte gjort för 2 större barn.
 
Här har tråden tagit sommaruppehåll, ser jag! Jag återupplivar den (med ett rejält gnällinlägg:o):

Jag blir VANSINNIG på låga maxvikter! Vi behöver köpa en ny vagn OCH ett nytt skötbord bara för att tillverkarna tydligen bara riktar sig till "normalstora" barn och helt ignorerar det faktum att det är ett helt gäng ungar som följer maxkurvan. :rage: Vagn fixar vi via blocket, efter en hel del googling, men det är oväntat svårt att hitta angivna maxvikter för skötbord så där måste vi nog åka till en butik och fråga. Står det ingen maxvikt brukar det vara 15 kilo och det bryr sig återförsäljarna inte om att skriva ut för sååååå stora barn ligger ju inte på skötbord! Gah!

Och vissa andra föräldrar vi träffar på behandlar J som om hon var en 2-3åring som är lite (väldigt) efter i utvecklingen. Eller så ska de oombett berätta för mig hur hur otroooligt lång de tycker hon är. Jag blir galen! Inte fan går jag fram till folk och säger att deras barn är ovanligt små/skrikiga/fula/whatever. Jäkla ohyfs! :(
Vad hade ni för vagn innan och vad blev det nu? Själv tycker jag att de vagnar vi har (en hemma, en i stugan plus springvagn) är så tokstora. Framförallt den gamla kronanvagnen, där lillen har typ en decimeter kvar till bältet som ska gå mellan benen och kan lätt sätta fötterna mot tygbiten som går mellan benen från bågen till sitsen. Han sitter som en hösäck i vagnen och glider ner till halvliggande varje gång vi är ute. Och då är han ändå 15 månader och hyffsat kring normalkurvan. Känns som han kommer slutat med vagn lagom tills han växer i denna!
 
Vad hade ni för vagn innan och vad blev det nu? Själv tycker jag att de vagnar vi har (en hemma, en i stugan plus springvagn) är så tokstora. Framförallt den gamla kronanvagnen, där lillen har typ en decimeter kvar till bältet som ska gå mellan benen och kan lätt sätta fötterna mot tygbiten som går mellan benen från bågen till sitsen. Han sitter som en hösäck i vagnen och glider ner till halvliggande varje gång vi är ute. Och då är han ändå 15 månader och hyffsat kring normalkurvan. Känns som han kommer slutat med vagn lagom tills han växer i denna!

Vi har en Bro Smile och hon ryms hyfsat i den på längden fortfarande men den har en maxvikt på 15 kilo och börjar kännas mer än lovligt vinglig. Sittytan blir också lite väl liten för henne när man fäller ner fotstödet. Och i vinter blir den garanterat för trång, hennes mage blir typ mosad mot bygeln redan nu. :crazy:

Jag ska åka och titta på en Babyjogger city versa imorgon! Rymlig, vändbar sittdel och 30 kilo som maxvikt. :up:
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
70 630
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
20 309
Senast: Rie
·
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
19 236
Senast: Mineur
·
  • Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
834

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp