Vart får man ta med sig hunden?

Kan den fyrbenta kompisen svinga en bägare? Det förstår jag folk tycker är kul...;)
mmV1w-_OpKORHWpghq5qzcA.jpg
Stamlokuset håller sig med den här typen. Varje jycke får en nydiskad och höjdinställd skål med friskt vatten
animals-dog-canine-going_to_dogs-downturns-drinking_buddies-tnen94_low.jpg
 
Jag tar med mig mina in i hästaffärerna vi brukar besöka. Hundarna tycker det är veckans höjdpunkt, får alltid godis i kassan :D
Även på uteserveringar sommartid, på glassresturangen har de vattenskålar + att hundarna får gratis mjukglass, det kallar jag service :D
 
Som svar på frågan vart man får ta med sig hunden svarar jag; höger, vänster och ut på landet, eftersom vart påbjuder en riktning. Var man får ta med hunden däremot, handelsträdgård, uteservering, djuraffär. Så, nu kryper språkpolisen tillbaka in under sin sten igen.;-)
 
Som svar på frågan vart man får ta med sig hunden svarar jag; höger, vänster och ut på landet, eftersom vart påbjuder en riktning. Var man får ta med hunden däremot, handelsträdgård, uteservering, djuraffär. Så, nu kryper språkpolisen tillbaka in under sin sten igen.;-)

Haha...så roligt ....:D
 
Jobbar i butik och folk blir ofta väldigt stötta att de inte får ta med sig hunden in, skulle själv aldrig tänka tanken om det inte är en djuraffär. Vi har även hyrbilar och folk förstår inte varför de får betala extra för sanering när hunden bara satt "en liten stund" på sätet..
Hade en kund som tog in sin hund och jag bad honom vända för att vi har personal som är allergisk, han tyckte dock att såna människor inte borde gå ut utan bara sitta hemma :confused::banghead:.
 
Jobbar i butik och folk blir ofta väldigt stötta att de inte får ta med sig hunden in, skulle själv aldrig tänka tanken om det inte är en djuraffär. Vi har även hyrbilar och folk förstår inte varför de får betala extra för sanering när hunden bara satt "en liten stund" på sätet..
Hade en kund som tog in sin hund och jag bad honom vända för att vi har personal som är allergisk, han tyckte dock att såna människor inte borde gå ut utan bara sitta hemma :confused::banghead:.
hyrbilar är väl ok. hotellrum , där brukar ju rum för rökare och hundägare vara de samma så där brukar heller inga problem uppstå. inne i restaurangen, ja eftersom ja så gott som alltid väljer gästgiverier i byar framför tråkiga hotell i städerna så funkar det bra där med. Den som inte tål djur får då göra tvärtom, välja hotellkedjorna i stan istället.
 
Jag tar inte med mina hundar på annat än uteserveringar sommartid och i djuraffärer om de måste prova något. De är välartade och hade säkert fixat det utan problem men när jag handlar kläder och annat vill jag koncentrera mig på det och inte på hundarna. Men jag kan tycka att det är trevligt att möta andras hundar :). Däremot tycker jag inte att hundar har och göra i vissa offentliga lokaler som bibliotek
 
Hos mig (restaurang) får man inte ta med hund annat än på uteserveringen. Dels har vi öppet kök så känns inte helt hygieniskt ok. Dessutom finns det folk som är allergiska och rädda för hundar vet dock ingen som är allergisk el rädd för barn? :D Så den jämförelsen håller inte tycker jag. Är väl ett tjugotal förfrågningar om hund inne om året ingen har hittills blivit sur när vi nekat inträde för dessa.
Fast ärligt, jag tror att de flesta barn är ungefär lika stora bakteriehärdar som de flesta normala hundarna är inne på en restaurang, så där tycker jag inte att du har en poäng.

Och hur långt drar man respekten för de som är allergiska eller rädda?
Jag har en fågelfobi sedan jag som liten blev attackerad av en fasan i trädgården, men det är nog ingen restaurangägare i hela Sverige som bryr sig om det, och därför plockar in all disk så fort det går från uteserveringen. Ofta står tallrikar med mat framme så det flockas med både små och större fåglar på en uteservering. Där kan du snacka om ohygieniskt dessutom. Hundarna bajsar i alla fall inte på stolar, bord och tallrikar!

Är man allergiker så är man allergiker. Det är liksom inte mer med det. Då får man se till så att man klarar av världen. Det är inte världens ansvar att se till så att allergikerna klarar allting. För det går inte. Det är praktiskt omöjligt att ordna upp så att alla kan vara överallt. Det ligger på den som är allergisk att se till så att den går dit det fungerar, hela världen kan inte ändra sig för en människa. Jag är också allergisk, men det är ju mitt ansvar att se till så att jag mår bra, det är inte alla andras. Däremot kan jag ju be vänner som kommer in i mitt hem om saker, men i slutändan är det mitt ansvar.
 
Jag bor i Stockholm och tar med mig hunden dit det är tillåtet, och dit jag är bekväm med att ha henne med.
Hon hänger ofta med ut till lugnare restauranger/pubar, och olika köpcentrum.
Så länge man frågar och innehavaren av butiken/restaurangen tycker att det är ok ser jag inga problem med det.
 
Fast ärligt, jag tror att de flesta barn är ungefär lika stora bakteriehärdar som de flesta normala hundarna är inne på en restaurang, så där tycker jag inte att du har en poäng.

Har aldrig träffat ett barn som gillar att gno in sig i - och äta - as, bajs och sopor såsom många hundar gör, dessutom ser vettiga föräldrar till att barnen tvättar händer, byter kläder osv.
Jag tycker det är fullständigt absurt att jämföra barn och husdjur i sådana här sammanhang faktiskt.

Det är inte världens ansvar att se till så att allergikerna klarar allting. För det går inte. Det är praktiskt omöjligt att ordna upp så att alla kan vara överallt. Det ligger på den som är allergisk att se till så att den går dit det fungerar, hela världen kan inte ändra sig för en människa.

Visst, men ännu mer ligger det väl på husdjursägare att bara ta med djuren dit det är lämpligt av hänsyn till andra.

Blir väldigt konstigt om världen ska anpassa sig efter hundägare (frivilligt) men inte efter allergiker (ofrivilligt)
 
Har aldrig träffat ett barn som gillar att gno in sig i - och äta - as, bajs och sopor såsom många hundar gör, dessutom ser vettiga föräldrar till att barnen tvättar händer, byter kläder osv.
De flesta hundägare ser till så att deras hundar är rena och fina också. Vem vill ha en lortig hund hemma liksom??
Och jag kan lova dig att det finns hundar som hatar allt vad bajs heter, medan det finns barn som tycker att det är roligt att kladda med det mesta.

Visst, men ännu mer ligger det väl på husdjursägare att bara ta med djuren dit det är lämpligt av hänsyn till andra.
Så tänker inte jag. Jag tar med mig djuren dit det är lämpligt för djuren att vara!! Sen får andra människor på offentliga platser gilla läget, precis som jag gillar läget när det kommer till andra människors vanor och viljor. Jag klagar inte när någon inte tröstar/säger till sina skrikande barn på restaurang, jag har ingenting emot att folk tar upp jättemycket plats med sina barnvagnar, jag klagar inte när folk går över övergångsstället fast att det är rött, jag klagar inte när folk cyklar på landsväg trots att det går för sakta och tar upp för mycket plats, jag klagar inte på epa-traktorerna heller, jag klagar inte på när folk envisas med att stanna mitt på gågatan för att tänka/titta/whatever trots att det blir sjukt jobbigt för mig att parera hela tiden. Jag klagar inte på människor som har för mycket parfym. Jag klagar inte på människor som lägger sina jackor/väskar på stolar så andra människor inte kan sitta (det gäller både på restuarang/krog/kollektivtrafik). Folk får banne mig acceptera att någon har en hund med sig.

Blir väldigt konstigt om världen ska anpassa sig efter hundägare (frivilligt) men inte efter allergiker (ofrivilligt)
Nä, ingen ska anpassa sig efter någon. Det är det som är poängen. Däremot måste man respektera och gilla läget med vad andra människor tycker och tänker, hur de vill leva sina liv och vad de gör i livet. Det är lika okej att ta med sig hunden på stan som det är att tycka att hunden ska lämnas hemma!!
 
Har aldrig träffat ett barn som gillar att gno in sig i - och äta - as, bajs och sopor såsom många hundar gör, dessutom ser vettiga föräldrar till att barnen tvättar händer, byter kläder osv.
Jag tycker det är fullständigt absurt att jämföra barn och husdjur i sådana här sammanhang faktiskt.

Inte för att vara sådan, men jag tror att hundägare är ganska angelägna om att tvätta sina hundar om dom rullat sig i bajs, as eller sopor också, särskilt om man ska vistas bland folk ;)

Personligen har jag hellre en hund som nyser på mig, som jag inte kan smittas av, än det generella dagisbarnet som förmodligen bär på dom flesta smittorna i bygden...
 
@Ramona
Hundarna kan man lämna hemma, det är svårare med fåglarna
Nej, det är inte alla hundar man kan lämna hemma!
I så fall tycker jag att det borde gå att skjuta av lite mer fåglar i stan så vi som inte gillar fåglar ska slippa dem. Speciellt på uteserveringar där man vill kunna sitta avslappnat och umgås med vänner.
 
En god vän till mig plägar säga att han föredrar en hundägare som röker pipa som gäst i sin pub framför en allergiker som varken röker eller har hund. Den förstnämnde brukar både äta och dricka mer och det är ju vad hans verksamhet lever av. Han driver ett litet värdshus i Schleswig-Holstein.
 
Det är väl så att det är okej att ta med hund in om inte en butik specifikt satt upp en skylt som meddelar att de inte får? Har haft hund förr och är varken allergisk eller hundrädd. Där emot känner jag folk som är antingen allergiska eller väldigt rädda (det kvittar liksom hur liten eller stor hunden är om någon är rädd) Själv tycker jag att hundar får vänta utanför, speciellt när vi pratar om mataffärer, restauranger, café eller apotek. Överlag anser jag dock att de alltid ska vänta utanför, tänk så klampar man in med sin vovve i en trång butik och där just då är en så allergisk människa att det blir farligt. Så krasst sätt känns det indirekt egoistiskt och elakt att inte tänka den tanken om sina medmänniskor.
 
Det är väl så att det är okej att ta med hund in om inte en butik specifikt satt upp en skylt som meddelar att de inte får? Har haft hund förr och är varken allergisk eller hundrädd. Där emot känner jag folk som är antingen allergiska eller väldigt rädda (det kvittar liksom hur liten eller stor hunden är om någon är rädd) Själv tycker jag att hundar får vänta utanför, speciellt när vi pratar om mataffärer, restauranger, café eller apotek. Överlag anser jag dock att de alltid ska vänta utanför, tänk så klampar man in med sin vovve i en trång butik och där just då är en så allergisk människa att det blir farligt. Så krasst sätt känns det indirekt egoistiskt och elakt att inte tänka den tanken om sina medmänniskor.
Jag har inte med mig jycken när jag går och handlar, inte heller har jag lagårdskläderna på mig när jag åker in till stan.

Däremot är hunden nästan ALLTID med när jag är ute och åker. Även utomlands.
Vettigare hänsyn mot sina medmänniskor vore att använda mindre antibiotika och mindre rengöringsmedel med desinficerande medel i. Då skulle tillväxten av resistenta bakterier minska en aning.
 
tänk så klampar man in med sin vovve i en trång butik och där just då är en så allergisk människa att det blir farligt. Så krasst sätt känns det indirekt egoistiskt och elakt att inte tänka den tanken om sina medmänniskor.
Fast samma person kanske är jätteallergisk mot parfym också, ska jag inte ha någon parfym på mig alls?
Och om personen är så allergisk att det blir farligt ifall den är i närheten av en hund, så blir det ju farligt för den personen att vistas någonstans där det finns andra människor. Det allergena sitter ju inte bara i hunden, utan i ägarens kläder, etc.

Hur långt ska man gå med detta med respekt och omtanke till sina medmänniskor? Hur platt ska man bli själv? Ska jag undvika att göra saker som andra kanske blir sjuka av är jag helt körd, för jag kommer aldrig att misslyckas.

Hur långt ska tanken gå? Är det okej att rida ut i skogen? Tänk om jag möter en person som är extremt allergisk mot häst? Hade men levt så hade man ju varit ett nervöst vrak.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag har sagt det förr. Jag har mitt drömboende. Det har allt jag önskar mig. Eller ja, jag skulle behöva ett bättre rum att slunga...
Svar
11
· Visningar
1 287
Senast: Wille
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 225
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Hej, jag känner mig väldigt handfallen inför situationen jag är i, behöver alla tips, råd och synpunkter som finns. Jag känner att jag...
Svar
7
· Visningar
4 459
Senast: s957
·
Övr. Hund Min mamma förlorade sin hund för ganska precis ett år sen och har idag köpt en ny valp. :love: Jätteroligt och jag är superglad för...
Svar
5
· Visningar
1 825
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra
  • HusdjursGPS

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp