Bukefalos 28 år!

Vart får man ta med sig hunden?

Nej, och det är synd. Jag hör minst lika många människor som klagar på personer som röker på ställen där det stör andra. Folk som vräker på sig parfym brukar användas som någon slags ursäkt för att man ska ta med sig hunden överallt eller att det inte spelar någon roll om man har sina stinkande stallkläder när man går på Apoteket. Själv känner jag inte riktigt att korkat beteende från andra ursäktar att jag också beter mig hänsynslöst.

Jag håller med det helt, det kanske inte framkom från mitt inlägg. Jag ifrågasätter bara att väldigt många argumenterar emot pälsdjur på offentliga platser genom att hänvisa till människor som är allergiska, men eftersom dessa argument sällan används för att argumentera emot andra väldigt allergiframkallande ämnen ("för folk måste ju få äta nötter/använda parfym/köpa färska blommor") så tror jag det ligger mycket mer bakom än man tycker att människor bör visa hänsyn till allergiker :) Jag gillar bara inte dubbelmoralen.
 
Jag har någon gång kunnat sätta mig på en uteservering när jag hade hund, ibland har vi till och med fått en skål vatten till honom (och de har även kunnat fylla på en skål vatten om vi haft med hemifrån). Däremot skulle jag aldrig få för mig ta med något djur in till en affär/lokal/restaurang då djuren antagligen kommer ha det betydligt roligare hemma än att bara ströva med i affärerna.
Skulle jag iväg till grannstaden och det skulle dröja mer än fyra timmar innan jag kom hem ordnade jag hundvakt.
 
Fast nu missförstår du mig, eller läser in för mycket i vad jag skriver. Självklart ska man få sälja livsmedel som vissa är allergiska mot, liksom man självklart ska få sälja (eller äga) en hund trots att personer är allergiska.

Det jag reflekterade över var just detta med att ha med pälsdjur till offentliga utrymmet vs att sitta och äta t.ex. nötter i samma offentliga utrymme. I sammanhanget tror jag att jordnötterna då utsätter fler människor för fara, det är också en vanlig allergi och min erfarenhet är att den dessutom i fler fall är mer allvarlig/livshotande än pälsdjursallergi.

Jag tycker inte man bör ta med sig en hund in i t.ex. en mataffär, men det jag ifrågasätter är just argumenten bakom (d.v.s fokus på allergier). Jag tycker inte det argumentet håller i längden, för samma personer sitter sedan i nästa stund och glufsar i sig jordnötter mitt bland alla människor på tunnelbanan.
Skillnaden ligger ju ändå i behovet och rimligheten. Det finns inget behov eller rimlighet i att man ska få ta med hunden överallt. Fika däremot är ju fullt rimligt beroende på plats, som nämnts kan man inte anpassa sig helt till allergiker heller, däremot skadar det självklart inte att visa hänsyn. Likadant med att kunna köpa blommor och ha de med sig på tunnelbanan på väg hem eller till dejten... Precis som att det är fullt rimligt av exempelvis sjukhus att begära att man hoppar över parfymen och vissa blommor.

Man kan inte ta hänsyn till och anpassa sig till allt och alla, men att hundar inte har något i majoriteten butiker att göra är tex fullt rimligt.
 
Haha... folk som börjar ta med orm till butiker, uteserveringar?

Ja, drar men det till sin spets så borde det väl vara lika för alla husdjur i så fall?

Jag är själv väldigt förtjust i djur av de flesta sorter och skulle personligen tycka det var jättetrevligt att träffa husdjur i butiker och offentliga lokaler, MEN jag tycker att hänsyn till människor som är rädda eller allergiska ska väga mycket tyngre.
 
Om människor valde att tänka ett steg längre, och faktiskt börja bry sig om andra, istället för att ta för givet att deras vilja är den rätta.

Djur är djur, och kan aldrig jämföras med människor.

Butiker,restauranger,museum är till för människor, inte hundar, inte andra djur heller.
 
Där den som driver verksamhet i affären sätter den. Anledningen till att man inte får ta med sig hund in i livsmedelsbutiker eller kök är livsmedelshygien inte allergi.
Tänker du att samma affärer godkänner liten häst då också? Det var väl snarare en sån gräns som avsågs.
 
Tänker du att samma affärer godkänner liten häst då också? Det var väl snarare en sån gräns som avsågs.
Jag har verkligen ingen aning, problemet med hästar i butiker borde vara ganska litet, men även detta är vad jag vet upp till den som bedriver verksamheten. Du får väll fråga om du vill ta med hästen när du ska ut på stan och shoppa eller fika.
 
Haha.. jag skulle älska att gå på en uteservering där det fanns orm, råtta, liten häst,minigris etc.... vem behöver zoo då.. :D
Fast jag antar att andra skulle misslyckas. .. men de kan ju då låta bli att gå dit...
 
Jag håller med de flesta av er i sakfrågan, att jag kan tycka det är lite överdrivet att ha med sig hunden överallt. Konstmuseum liksom. Eller om man går på stan för att shoppa. Lite märkligt, men ingenting jag stör mig på heller... Däremot tycker jag det är helt lugnt med djur i kollektivtrafik o.s.v. och tycker det är lite tråkigt att många bussbolag har infört restriktioner ang det.

Det här argumentet om allergiker flödar alltid så brett när det kommer till pälsdjur. Samtidigt verkar inte många människor vara lika hänsynsfulla och försiktiga med nötter, rökning, parfym, färska blommor o.s.v. bland andra människor - saker som med all säkerhet stör allergiker lika mycket (om inte mer - jordnötsallergier är ju ofta mycket mer allvarliga och tänk på vilken trend det är med dessa småpåsar med nötblandingar).

Eftersom folk har svårt att låta bli att sätta jyckarna på sätet utan filt eller dylikt förstår jag att många till slut förbjuder hund etc på bussen. Det fungerar inte att de andra kunderna får leriga tassavtryck i ändan eller hår på kläderna.
 
Hej!
Nu har jag bara popcornläst tråden, men tänkte flika in vad som gäller för ledarhundar i Sverige.
"En ledarhund får följa med sin förare in på posten, apoteket, försäkringskassan och andra offentliga platser. Ledarhunden får utan kostnad åka buss, tåg och inrikesflyg.
När hundföraren besöker livsmedelsbutiker och restauranger får, enligt Livsmedelsverket, ledarhunden tas med in i lokalen, om respektive verksamhets föreståndare ger sitt medgivande. I livsmedelsbutiker måste dock hunden placeras utanför kassorna."

Att man med ledarhund stundtals blir nekad att gå in på ett café av hygienskäl (typ kakorna ligger väldigt öppet så de kan lätt bli håriga) kan jag till stor del förstå.
Däremot är det tyvärr alltför vanligt att ägaren säger "Nej det går inte, för tänk om det kommer en allergiker". DET tycker inte jag är okej, av den enkla anledningen att Astma&AllergiFörbundet och Synskadades Riksförbund har kommit fram till överenskommelsen att i de fall där det finns personer med hundallergi i lokalen samtidigt som en ledarhundsförare så ska dessa sinsemellan lösa situationen (sitta låångt ifrån varandra eller själva bestämma vem som lämnar). Denna överenskommelse finns då det helt enkelt dels finns väldigt få ledarhundar (ca 300) och dels finns VÄLDIGT få personer som är så allergiska att de inte klarar att under en kort tid vistas i samma lokal som en hund.

De personer som är så allergiska att de inte klarar av ens att vistas en kort tid i samma lokal som en hund klarar dessutom sällan av att vistas i samma rum som en person med hundhår på kläderna (Ja, allergenerna finns kvar tillräckligt för att de ska känna av det), så då kommer ju en annan problematik.

Själv är jag VÄLDIGT allergisk luftburet mot nötter, så jag väljer att inte gå in på kaféeer samt springa förbi/gå långa omvägar runt den delen i mataffärer. Trixigt men det går :)
(Och jag tar ytterst sällan med mig hunden på stan om jag ska in i någon affär eller liknande. Enklast så :) Ville bara komma med ett litet inlägg i debatten ;) )
 
Allergier i all ära, men hur allergisk kan man vara utan att redan vara grovt medicinerad.
Oerhört allergisk faktiskt.
Om man redan är tungt medicinerad så har man dessutom inga marginaler kvar då det ofta inte går att medicinera mera om det blir problem.
Dessutom så är biverkningarna från allergimediciner (antihistaminer, kortison och bricanyl) sådana att man försöker att i största möjliga mån undvika dem.
Det går att livsstilsanpassa sig bort från mediciner till en mycket stor del.
Och detta vill m,an ju inte ha förstört för att man behöver gå och handla eller besöka ett apotek för att köpa nämnda mediciner.

Om jag går till mig själv så fungerar jag utmärkt utan mediciner så länge som jag inte blir utsatt för tobaksrök eller mögeldamm för då så kan det i stället bli bråttom.
Om man inte kan andas så dör man ganska så fort.
 
De personer som är så allergiska att de inte klarar av ens att vistas en kort tid i samma lokal som en hund klarar dessutom sällan av att vistas i samma rum som en person med hundhår på kläderna (Ja, allergenerna finns kvar tillräckligt för att de ska känna av det), så då kommer ju en annan problematik.
Det finns ju mycket som hundägaren kan göra för att underlätta för allergikern också.
Hålla hunden ren är en sak.
Och att själv ha rena kläder är en annan sak.
För en allergiker så är det en enorm skillnad mellan ren hund och smutsig hund.

Duscha eller bada hunden innan den tas med och sätt på er själva rena kläder så skall ni se att det kommer att fungera jättebra.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag har sagt det förr. Jag har mitt drömboende. Det har allt jag önskar mig. Eller ja, jag skulle behöva ett bättre rum att slunga...
Svar
11
· Visningar
1 331
Senast: Wille
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 062
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Hej, jag känner mig väldigt handfallen inför situationen jag är i, behöver alla tips, råd och synpunkter som finns. Jag känner att jag...
Svar
7
· Visningar
4 482
Senast: s957
·
Övr. Hund Min mamma förlorade sin hund för ganska precis ett år sen och har idag köpt en ny valp. :love: Jätteroligt och jag är superglad för...
Svar
5
· Visningar
1 853
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Akvarietråden IV
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp