Bukefalos 28 år!

Vart hittar man avelsston till salu?

Sv: Vart hittar man avelsston till salu?

Tror att det finns en begränsning på hur många som FÅR betäckas... men vet inte om det är i vissa länder...

hörde något om 100ston/land.. men vet som sagt inte.

men själva hingsten kanske klarar fler eller färre?
 
Sv: Vart hittar man avelsston till salu?

KL

Nu står första hästen i stallet. Ett fem årigt sto vid namn Premier. En mycket trevlig och snäll tjej. Hoppas det blir bra :D
 
Sv: Vart hittar man avelsston till salu?

Ah, kikade lite på det stoet själv faktiskt=) Du får återkomma med hur det gått med betäckning och bilder på avkomman när tiden är inne=)
 
Sv: Vart hittar man avelsston till salu?

Även jag söker ett eller ev två bra ston. Har hållit på mera med trav innan så jag tycker att det är lite svårt att veta vilka ston som kommer att "duga", och nästa problem är var man ska hitta dem? Såg ett sto som heter Jezebel på annons, kan det vara ett tillräckligt bra sto? I mina ögon verkar hon bra :)
 
Sv: Vart hittar man avelsston till salu?

Åh,kul! Hon hade nog kunnat starta ett tag till. Hon är hel och fin :laugh:
Ikväll kommer nästa sto. Ett treårigt sto som heter Galla Placidia från Norge.
 
Sv: Vart hittar man avelsston till salu?

Tror att det finns en begränsning på hur många som FÅR betäckas... men vet inte om det är i vissa länder...

hörde något om 100ston/land.. men vet som sagt inte.

men själva hingsten kanske klarar fler eller färre?
Jag har aldrig hört talas om att det finns en begränsning på ston som förbunden satt upp. Däremot brukar få hingstar ta emot fler än 150 st ston/säsong.

Poppishingstarna på Irland tar emot 120-150 st, beroende på hur säsongen går. Är det många ombetäckningar sliter det ju lite mer. Men det är ju knappast så att dessa hingstar inte är väl omhändertagna! ;) Jag har sett flera hingstar som fått över 100 st ston på en säsong och de har inte ens gått ner synbart i vikt.
 
Sv: Vart hittar man avelsston till salu?

En del av de populäraste hingstarna brukade åka mellan södra och norra halvklotet. Betäcka här på våren och sedan pendla ner till Australien för att betäcka där på deras vår. Vet inte om dom gör det fortfarande? Har inte sett något om det på länge.
 
Sv: Vart hittar man avelsston till salu?

Även jag söker ett eller ev två bra ston. Har hållit på mera med trav innan så jag tycker att det är lite svårt att veta vilka ston som kommer att "duga", och nästa problem är var man ska hitta dem? Såg ett sto som heter Jezebel på annons, kan det vara ett tillräckligt bra sto? I mina ögon verkar hon bra :)

Hon har ju en guldhärstamning och var själv en god galoppör, har inte någon direkt koll på vad hon har lämnat, den första var ju bra men sen har det inte blivit så mycket men det kan finnas giltiga orsaker.

Varför säljs hon?
 
Sv: Vart hittar man avelsston till salu?

Är ett jättefint sto som lämnar bra avkommor. MEN de är väldigt tricky och med ett speciellt psyke. Fina i kroppen och så men som sagt, det är mycket jobb med att få avkommorna för att få dom till trevliga individer.
 
Sv: Vart hittar man avelsston till salu?

Ok, har du träffat henne själv? Känner du till hennes avkommor? Annars verkar hon väldigt fin.....
 
Sv: Vart hittar man avelsston till salu?

Har inte träffat henne men har haft om en avkomma och känner till två.
 
Sv: Vart hittar man avelsston till salu?

Hon har ju en guldhärstamning och var själv en god galoppör, har inte någon direkt koll på vad hon har lämnat, den första var ju bra men sen har det inte blivit så mycket men det kan finnas giltiga orsaker.

Varför säljs hon?

Vet inte riktigt om jag skulle satsa på Diaghlyphard som Morfar.

År efter är får vi just nu bevis för att nämnde hingst lämnade bra löphästar, men betydligt sämre arvsgener som morfar. Nästan skrämmande dålig stat. Med tanke på vad dessa damer uträttade på banan.

Nedanstående lista tar upp märrar med Diaghlyphard som pappa (blivande morfar till avkommorna) och där märren som tävlingshäst tjänat mer än 400.000 och/eller haft formtal på minst 80.

Cinnamon
Maureen Star
Our Toy
Florett
Border Song
Mixie
Kokomo
Jezebel
Saucy Bird
Dialitha
Sweet Chili
Memory
Malaga
Oprah
Quinzi Bloom
Two Socks

Summa avkommor från ovanstående märrar: 47 stycken (alla har dock ej uppnått tävlingsbar ålder)

Antal avkommor med + 80 I formtal: 2 av 47
Antal avkommor med + 400.000 insprunget: Ingen av 47

Betydligt bättre på banan än i avelsboxen alltså....såhär långt.


Avslutningsvis en med vissa förhoppningar…. jag har sparat den bästa löphästen av det feminina släktet efter just Diaghlyphard:

Novasky (Är dräktigt för första gången (High Chaparrall))och står på Irland då StoNova slutat med egen avelsverksamhet...... Detta är trots Diahlyphard som morfar klart intressant….
:bump:
 
Sv: Vart hittar man avelsston till salu?

Intressant! Det är inte så ofta jag funderar över vilka svenska hingstar som fungerat som morfar men här har vi definitivt en som inte fungerat något vidare...
 
Sv: Vart hittar man avelsston till salu?

Frågade förresten en vän från USA som bor i Argentina nuförtiden om Gloria de Campeao, John hade sett honom i Dubai och skrev följande:

"I know this horse very well. He has a solid pedigree that is all stamina. He has a lot of Argentine blood from very strong stallions. It is not a flashy pedigree but it solid and will produce horse that run on."
 
Sv: Vart hittar man avelsston till salu?

Frågade förresten en vän från USA som bor i Argentina nuförtiden om Gloria de Campeao, John hade sett honom i Dubai och skrev följande:

"I know this horse very well. He has a solid pedigree that is all stamina. He has a lot of Argentine blood from very strong stallions. It is not a flashy pedigree but it solid and will produce horse that run on."

Då får man hoppas på tur i den första gallringen då.....:angel:
 
Sv: Vart hittar man avelsston till salu?

åh!


Alltså... kollade på TV4-inslaget... det står Gloria de Compeao på hans grimma... men han heter väl Gloria de Campeao?

*stör mig på det* :angel:
 
Sv: Vart hittar man avelsston till salu?

Kanske skulle passa med ett Bal du Seigneur-sto?? Lite speed från en av de skandinaviska hingstarna som fungerat relativt bra som morfar och som är en av mina älsklingar..:love:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 442
Senast: WBanna
·
Hundavel & Ras Jag blir så trött. Jag blir så trött på SKK för att de inte är bättre, jag blir så trött på min rasförening som inte är bättre, jag blir...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 843
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 106
Senast: Juli0a
·
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 647
Senast: kma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp