Bukefalos 28 år!

Vart hittar man avelsston till salu?

Sv: Vart hittar man avelsston till salu?

Jodå, visst handlar det om Gloria de Campeao. Var nog det stora samtalsämnet i Täby i lördags och säkert på söndagen med. Telefonerna gick varma hos tränarna!
Skall vara det blågula hjärtat som gett svensk galopp denna möjlighet. Hästen skall tydligen stallas upp på ett travstall i Västergötland fram tills dess den tas tillbaka till Sydamerika. Och då lär kostnaden vara en del högre för att betäcka ett sto.
Finns ju många möjligheter med ston annars. Man behöver inte alltid köpa ett. Man kan låna eller hyra ett med. Som tidigare sagts på blir det intressant att se vilka ston som släpps fram.
 
Sv: Vart hittar man avelsston till salu?

Ja, i helgen ringde en man som har flera travston och bokade och de hade inte ens köpt nåt sto än. Han ringde tillbaks igår och då hade han köpt ett sto. Tror att detta kan vara bra för ett förbättrat samarbete mellan trav och galopp :laugh: Ska iallafall bli riktigt spännande när han kommer :laugh:
Får väl se om radio och tv är på plats då,som de var för många år sen när Ideal du Gazeau kom. Ha,ha,ha...
 
Sv: Vart hittar man avelsston till salu?

Rättar mig själv... bokat och bokat.. anmält intresse tror jag de kallar det..
 
Sv: Vart hittar man avelsston till salu?

Fick uppfattningen att det handlade om att köpa sig en kölott för tretusen kronor. Men hur urvalet sen görs har jag ingen koll på. Men helt klart är intresset stort! Undrar om det blev lite "stoppa pressarna" stämning på svensk galopp när nyheten läckte ut?
:laugh:
 
Sv: Vart hittar man avelsston till salu?

Nej, språngavgiften är 3000:- och sedan 25 000:- för levande föl :)

Detta är tydligen ett specialpris för Sverige, för när han åker härifrån kommer det att kosta 30 000:- dollar!

Ägaren säger att han vet att svenska uppfödare inte har så gott om pengar, men han vill ge dem en chans :bow:

Man kan boka på webben och får ett kontrakt hemskickat.

Jag ringde faktiskt igår o frågade om lynnet och tydligen ska det vara en ganska cool häst, som gärna står tar en lur även på tävlingsdagen. Inte den vassaste kniven i lådan kanske, så bara positiva saker :D


/Trix, som anmälde igår :angel:
 
Sv: Vart hittar man avelsston till salu?

Jo, det är samma siffror som jag hört om än med lite andra villkor. Helt klart en fantastisk möjlighet för svensk avel och den svenska galoppen.
Men inte osannolikt är det så att många av avkommorna tidigt kommer att säljas utomlands eftersom sverige får första chansen. Det dröjer ett tag innan de kommer ut på banan och kan visa vad de går för...
 
Sv: Vart hittar man avelsston till salu?

Monster-Märta :D

Det var därför jag frågade om lynnet, skulle helst inte vilja få en med ännu mer i skallen och egensinniga åsikter :angel:

Urvalet vet jag inte hur de gör, är det formtal så är det kört eftersom monstret aldrig kom till start, pga att hon var som var och de helt sonika gav upp på henne trots att det kunde gå väldigt bra på träning ibland, när hon var på det humöret :devil:
Däremot har hennes halvsyskon presterat väl i Indien (dit pappan såldes) och stammen är bra.
Jag var ju inne på att betäcka henne redan förra året, men det smög sig då.

Monstrets pappa:
GLORY OF DANCER[GB], Champion 2YO Colt in Italy, won 3 races at 2 and 3 (1200 m. to 2000+ m.), £295,257 incl. Gran Criterium, Gr.1, Homeowners Dante Stakes, Gr.2 and placed 2nd in Grand Prix de Paris, Gr.1, Thresher Classic Trial, Gr.3, Premio Rumon, L, 3rd in Guinness Champion Stakes, Gr.1, 4th in Vodafone Epsom Derby, Gr.1, Arlington Million, Gr.1, Rose of Lancaster Stakes, Gr.3, etc
 
Senast ändrad:
Sv: Vart hittar man avelsston till salu?

Monster Märta?
Det var ett skrämmande namn på ett fullblod. Vad hittar hon på för att förtjäna ett sådant namn?
:confused:
 
Sv: Vart hittar man avelsston till salu?

Det är nog lättare att fråga vad hon inte har hittat på :angel:
Min skarpa, smarta, tålamodsprövande, förvuxna ponny med mycket egna åsikter, som hon inte tvekar att uttrycka :devil:

Jag köpte henne på Täby när hon var 3 (nu är hon 11), och då hade hon stått i 6mån för att de helt enkelt hade givit upp på henne :laugh:
Egentligen det visste jag inte det från början, men fick höra saker senare...
Att hon lekte popcorn, det visste jag, men inte att det hade gått så långt att de som träningsred vägrade att rida på korta stigläder eller att de kunde ta ned henne på träningsbanan och det gick hur jäkla bra som helst, för att hux flux springas lika fort åt andra hållet :D
Helikopterlyften är inte att leka med. Nu åker jag i princip bara av en gång om året (och hon är lika förvånad varje gång) och den avsittningen gjordes redan på nyårdagen i år, så var det avklarat :p

Snäll och genombussig om hon tycker om dig, men försök inte bossa runt henne och fösöker någon bestämma bara för att och utan pondus, så kan hon lika gärna putta personen ned i diket. En ängel med nybörjare, barn, små djur och unghästar eller om man rider ut med någon som är lite rädd.
Tänker och räknar ut saker. Kan stämpla dig på foten för att understryka en särskilt motsatt åsikt (även om du står en halv meter ifrån).
Suttit sönder sadelhängare, sprängt x antal staket (när hon inte hinner stanna), lärt andra hästar att det man vill ha, det tar man med benen. Ska man vara oupptäckt kan man använda motsatt bakben och sedan skjutsa fram det under magen. Gör konster på två ben en bit bort för att se om det går att skrämma folk ut ur hagen. Kan öppna lock på hinkar. Mm mm...

Ganska billig var hon när hon la sig ned o började rulla (jag kom av kvickt som attan) vid uppställningen efter en förjakt på Djurgården. Sadeln fick skickas till Schweitz o Stübben sa att det var bara andra gången under alla år som de råkat ut för att bomjärnet blivit skevt.
Allra billigast var hon ½ 2 på natten på parkeringen på Täby Galopp, när Madame efter måndagsträningen hade bestämt sig för att hon stod bra där hon stod och inte tänkte åka låda.
På morgonen vinschade vi in henne och då kom tränaren förbi och frågade vad det var för häst. Vi frågade om han inte kände igen Märta, varpå han fnös ljudligt och sa:"Jaså DEN!"

Mitt monster i grova drag :rofl:
 
Senast ändrad:
Sv: Vart hittar man avelsston till salu?

Jag tycker om ditt monster ;) Tack för skrattet som jag sitter och har lite kramp i magen efter :rofl:
 
Sv: Vart hittar man avelsston till salu?

Oj, det låter som min galna tant! :D Precis samma stuk, samma attityd, samma påhitt. Har inte träffat på många som henne, men hon är bevisligen inte unik!
 
Sv: Vart hittar man avelsston till salu?

Jag måste hålla med..damen låter helt underbar=)

Jag har en snarlik valack....inchrory - diaghlyphard blod....

För övrigt så är även jag sugen på ett vettigt sto att skicka till Gloria:d
 
Sv: Vart hittar man avelsston till salu?

Låter som det mycket kvinnligt sto...
:laugh:
Om man låtsas vara nybörjare får man sitta kvar då?
Klart är att utan charm kan hon inte vara eller... ?
:love:
Fast det där med 180 graders svängar på banan är i alla fall jag gärna utan. Singalullaby har fått för sig att göra så här hemma. Det smäller bara till sen är det full fart kontrakurs åt andra hållet...
Så den hästen får nog Marie rida själv ett tag till!
:angel:
 
Sv: Vart hittar man avelsston till salu?

Ska bli otroligt spännande att se vilka och hur många ston Gloria de Campeao får. Vilken otrolig möjlighet det är för de verkligt seriösa uppfödarna! Han är ju inte ens särskilt dyr om man ser till hans kvalitet och tydligen kommer han att kosta mycket mer sen. Jag bugar och bockar för de som fick hit honom och ägarna som upplåter honom till de skandinaviska (för det handlar väl inte bara om svenska ston) för en minst sagt rimlig peng. Lycka till alla ni som är hugade spekulanter!
 
Sv: Vart hittar man avelsston till salu?

Kl

Tack för alla tips och svar. Vi har nu hittat två ston som vi hoppas ska bli bra mammor i framtiden :D
 
Sv: Vart hittar man avelsston till salu?

Får man fråga vad det blev för någogra ston? Man är ju nyfiken på vad som komma skall! :-)
 
Sv: Vart hittar man avelsston till salu?

Återkommer när de står i stallet =)
 
Senast ändrad:
Sv: Vart hittar man avelsston till salu?

srämmer det att fullblod bara får betäcka N för att få reggas som fullblod???? eller är det ändrat?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 438
Senast: WBanna
·
Hundavel & Ras Jag blir så trött. Jag blir så trött på SKK för att de inte är bättre, jag blir så trött på min rasförening som inte är bättre, jag blir...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 833
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 039
Senast: Juli0a
·
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 645
Senast: kma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp