Bukefalos 28 år!

Vart hittar man avelsston till salu?

Sv: Vart hittar man avelsston till salu?

Fast... Uppercut Action har ju Diaghlyphard som morfar. Så det kan ju bli bra om man har tur! :p
 
Sv: Vart hittar man avelsston till salu?

Fast Diaglyphard ligger ju ändå 2a på listan över morfarshingstarna 2010, så dålig är han bevisligen inte som morfarshingst. Men den jag skulle satsa på är Spectacular Tide. Ligger 6a på listan över morfarshingstar. Båda dessa har ju producerat skandinavien födda ston medan de andra hingstarna i topp på listan är hingstar till importerade ston. Summa summaro är att bland de skandinavienfödda fölstona verkar ju Diaglyphard och Spectacular Tide vara de bästa morfarshingstarna eller har jag fel?? Och båda har stått på Rävdansen :)
 
Sv: Vart hittar man avelsston till salu?

Nu har jag bara en lite fundering över det här med Gloria... Om han nu ska betäcka över hundra ston iår... Säg att det blir hundra föl2012... Ska alla behålla sina föl och tävla med dem i framtiden eller ska de säljas? Om det idag är svårt att hitta hästägare till dagens åringar hur blir det då när dessa 100 gloria-åringar ska säljas?? Vem ska köpa alla dessa åringar?? Hoppas verkligen att denna hingst kan bidra med ett lyft för galoppsporten och att vi får in ett nytt gäng hästköpare. För som det ser ut idag är det väl ca 300-350 fullblodsföl som föds i sverige eller nåt sådant. Då kommer 1/3 vara gloriaföl? Bara en tanke... :confused: Det blir spännande att se hur det kommer att utvecklas
 
Sv: Vart hittar man avelsston till salu?

tror det föddes 280 i år... sen ska 60-70 väljas ut, alla lär inte komma så långt som till "levande föl".

Hur många föl blev det från Diaglyphard/år + Funambule? (Heart of Oak var väl också poppis ett tag?)

"Många" travmänniskor har ju blivit intresserade så de får väl räknas som "nya" i sporten?
 
Sv: Vart hittar man avelsston till salu?

Fast Diaglyphard ligger ju ändå 2a på listan över morfarshingstarna 2010, så dålig är han bevisligen inte som morfarshingst. Men den jag skulle satsa på är Spectacular Tide. Ligger 6a på listan över morfarshingstar. Båda dessa har ju producerat skandinavien födda ston medan de andra hingstarna i topp på listan är hingstar till importerade ston. Summa summaro är att bland de skandinavienfödda fölstona verkar ju Diaglyphard och Spectacular Tide vara de bästa morfarshingstarna eller har jag fel?? Och båda har stått på Rävdansen :)

De båda du räknar upp har ju väldigt många Avkommor som de är "Morfar" till. Tabellen räknar i absoluta tal dvs. summa insprunget totalt av avkommorna.

Diaghlyphard har de senaste åren serien 6-2-6-2 som morfarshingst om jag minns rätt. Slår du däremot ut den insprungna summan per avkomma tror jag motsvarande placeringssiffra hamnar på +30-40 år efter år. Detta av en hingst som var outstanding som avelshingst till löphästar. Som jag skrev i tidigare inlägg har hans 17 bästa märrar på banan tillsammans lämnat 47 avkommor hittills.

2 stycken av dessa 47 har +80 i formtal och ingen som sprungit in +400.000, något som samtliga av deras mödrar klarade av.

Det har dock kommit fram en del riktigt bra hästar med D-phard som morfar (Bl.a. Uppercut Action, Double Up, Champollion).

Min poäng är dock att det finns betydligt mycket "bättre" odds med en hel del andra morfarshingstar.
 
Sv: Vart hittar man avelsston till salu?

Någon som har en idé om vad man ska lägga på ett sto e: Zaffaran eu: Strong Gale??? Tacksam för idéer!
 
Sv: Vart hittar man avelsston till salu?

En del av de populäraste hingstarna brukade åka mellan södra och norra halvklotet. Betäcka här på våren och sedan pendla ner till Australien för att betäcka där på deras vår. Vet inte om dom gör det fortfarande? Har inte sett något om det på länge.

Jodå det gör de fortfarande. När det var som värst på Irland (03-06) betäckte vissa hingstar upp emot 300 ston/per säsong! man kan ju fråga sig om det är "naturligt"...:crazy:

Nu har det dock lugnat ner sig något eftersom efterfrågan inte är lika stor. Och hade de haft en övre gräns så hade man kanske sluppit att nu läsa om alla hästar som svälter och blir vanskötta över vintern...:cry:
 
Sv: Vart hittar man avelsston till salu?

Fast det är knappast de dyra fullbloden som är "dumpade" i Dunsink. Det är knacker-hästarna.
 
Sv: Vart hittar man avelsston till salu?

Men det kan ju vara lite vanskligt att köpa avelsston så här års om de är dräktiga. Nu börjar ju fölningarna på dem och man vill ju inte dra runt på högdräktiga ston men visst, maiden och gallston finns ju!

Det lär ju injte bli fler föl totalt bara för att det kommer en topphingst till sverige, det blir ju bara lite färre ston till de övriga och det kommer säkert att märkaspå auktionerna om 1,5 år, undrar hur priserna på de andra åringarna kommer att vara då?
 
Sv: Vart hittar man avelsston till salu?

Även jag söker ett eller ev två bra ston. Har hållit på mera med trav innan så jag tycker att det är lite svårt att veta vilka ston som kommer att "duga", och nästa problem är var man ska hitta dem? Såg ett sto som heter Jezebel på annons, kan det vara ett tillräckligt bra sto? I mina ögon verkar hon bra :)

Jezebel har ett eget löp idag 28 januari. De har gått tillbaka 10 år och valt ut några hästar som vann den dagen för tio år sedan. Då vann hon ett silverhandikapp löp.:D
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 441
Senast: WBanna
·
Hundavel & Ras Jag blir så trött. Jag blir så trött på SKK för att de inte är bättre, jag blir så trött på min rasförening som inte är bättre, jag blir...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 840
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 077
Senast: Juli0a
·
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 647
Senast: kma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp